| Bevezető rész | |
| Előszó | 3 |
| Alapfogalmak | 7 |
| A bölcselet és nevelés történeti irányai | 15 |
| Az olasz nép lelke | 23 |
| Az olasz nevelés áttekintése a XIII-XIX. századig | 39 |
| Empirizmus | |
| A XIX. században | |
| Condillac-Bonnot és a francia felvilágosodás | |
| Romagnosi Domonkos | |
| Goia Menyhért | |
| Soave Ferenc | |
| Cottaneo Károly | |
| Gabelli Arisztid | |
| Angiulli András | |
| Villari Pascal | |
| Ardigó Róbert, az egyetlen rendszeralkotó olasz pozitivista | |
| Marchesini János, a fikcionalizmus pedagógusa | 48 |
| A XX. században | |
| A XIX. század eredményei | |
| A XX. század empirizmusának jellemzése | |
| Siciliani Péter | |
| Resta Rafael | |
| Vidari János, egyénisége, főművei, módszertana, kultúrtörténeti munkássága | 59 |
| Maresca Marian | |
| Vidari követője | |
| Credaro Lajos | |
| Colozza G. Antal | |
| Tarozzi József | |
| Tauro Jakab | |
| Pizzigoni Jozéfa és a Scuola Rinnovata | |
| Formiggini Santamaria Emilia pszichoenergetikus rendszere | |
| "La Montesca" (főtárgya a rajz) | |
| Az empirizmus szerepe az olasz nemzet életében | 74 |
| Idealizmus | |
| Az olaszokra Hegel négy gondolata hat | 86 |
| Az olasz hegelizmus külső és belső fejlődése | 86 |
| Gioberti Vince | 93 |
| Lambruschini Ráfael | 109 |
| Capponi Gino | 122 |
| Mazzini József | 128 |
| Varisco Bernát | 133 |
| Croce Benedek | 135 |
| Gentile János | 140 |
| Gentile János | |
| Gentile élete | 140 |
| Rendszere. Alapgondolata. Pedagógiai főművének, a Sommariónak tartalma | 150 |
| A pedagógia, filozófia és a didaktika különbsége | 166 |
| A filozófia, pedagógia és didaktika kapcsolata | 169 |
| Általános didaktika | 170 |
| A részletes didaktikák kritikája | 179 |
| Az aktuális idealizmus és a fasizmus rokonsága | 186 |
| Gentile rendszerének értékelése | |
| Bölcseleti rendszere | 189 |
| Pedagógiai rendszere | 194 |
| Hibáinak forrása | 197 |
| Gentile munkatársai | |
| Codignola Ernő | 199 |
| Lombardo-Radice József | 200 |
| Gentile tanügyi reformja | |
| Törvényeinek szelleme | 213 |
| A köznevelés új rendje és az egyes intézmények célja | 216 |
| Központi igazgatás | 216 |
| A tanügyi reform eredményei. A szabadtéri iskolák | 254 |
| Mussolini Benito | |
| Élete és világtörténelmi jelentősége | 258 |
| Egyénisége | 265 |
| Nevelő eszméje és elvei. A fasizmus lényege | 271 |
| Hogyan neveli gyermekeit | 279 |
| Kritikai realizmus | |
| Rosmini-Serbati Antal | |
| Élete. Egyénisége. Pedagógiai elvei. Módszertana. Hatása az olasz Risorgimentóban | 328 |
| Rosmini követői | |
| Tommaseo Miklós | 353 |
| Rayneri Antal | 355 |
| Allievo József | 358 |
| Bosco Szent János | |
| Élete. Nevelői személyisége. Művei és intézetei. Irodalmi munkássága | 361 |
| Nevelői módszere. Negatív értelemben. Pozitív értelemben | 369 |
| Montessori Mária | |
| Aporti Ferrante és az olasz gyermeknevelés | 407 |
| Montessori élete és működése | 408 |
| Oktatási anyaga, didaktikája, nevelési elvei, ezek alakulása | 412 |
| Agazzi-módszer | |
| Iskolák elterjedése. A két nővér élete, fejlődése. Nemzetközi tanfolyamok | 431 |
| Agazziék alapelve. Családi élet ritmusa | 436 |
| Tanszerek és foglalkoztatási eszközök | 438 |
| Agazziék didaktikai utasításai, az ismertető jelek rendszere | 444 |
| A művészi kifejezés gyakorlása. Erkölcsi és vallásos nevelés | 451 |
| XI. Pius és a nevelői enciklika | |
| Élete, működése, körlevelének vezérelvei | 458 |
| A nevelői enciklika történelmi előzményei | 465 |
| A körlevél tartalma | 467 |
| Gemelli Ágoston és a milanói Szent-Szív egyetem | |
| Az új egyetemi gondolat és megvalósítása | 489 |
| Gemelli pályafutása és érdemei, egyetemi módszerei | 490 |
| Casotti Mario és a Szent-Szív egyetem többi tanárának pedagógiai munkássága | 493 |
| A többi katolikus író és az új szerzetes kongregációk | 495 |
| Statisztikai táblázatok | |
| Az iskolákról és a fasizmus nemzetnevelő intézményeiről | 498 |
| Az olasz nevelés irodalma | |
| Bevezető rész | 507 |
| Az empirizmus irodalma | 509 |
| Az idealizmus irodalma | 514 |
| A realizmus, a katolikus írók | 525 |