| Bevezetés (Guglielmo Cavallo - Roger Chartier) | 9 |
| Görög és hellenisztikus világ: eltérő gyakorlatok | 13 |
| Olvasásmódok Rómában: új szövegek és új könyvek | 20 |
| Középkor: a monasztikus írástól a skolasztikus olvasásig | 23 |
| Újkor: élesen tagolt olvasásföldrajz | 28 |
| Forradalmak | 29 |
| Tipológia | 35 |
| Az olvasás története: korlátok és újítások | 39 |
| Jegyzetek | 42 |
| Jesper Svenbro: Az archaikus és klasszikus Görögország | |
| A csöndes olvasás feltalálása | 44 |
| "Olvasni" görögül | 45 |
| Az olvasást jelentő igék hármas tanulsága | 51 |
| Az "én " és a hang | 53 |
| A csöndes olvasás | 57 |
| A színház modellje | 59 |
| Az írás "színpada" és a lélekbe írott írás | 64 |
| Athén: az ábécé színrevitele | 66 |
| Jegyzetek | 69 |
| Guglielmo Cavallo: A volumentől a codexig | |
| Az olvasás a római világban | 71 |
| Az olvasóközönség születése | 72 |
| Az olvasás formái | 77 |
| Az olvasás új területei | 82 |
| Volumen és codex: a pihentető olvasástól a normatív olvasásig | 89 |
| Jegyzetek | 94 |
| Malcolm Parkes: Olvasás, írás, interpretálás. A kora középkor szerzetesi gyakorlata | 98 |
| Olvasás az üdvösségért | 99 |
| A hangos olvasástól a csöndes olvasásig | 99 |
| A szöveg prezentációjának új technikái | 103 |
| A szöveg interpretációja és a keresztény exegézis | 106 |
| A központozás fejlődése | 108 |
| Írás népnyelven | 109 |
| Jegyzetek | 110 |
| Jacqueline Hamesse: Az olvasás skolasztikus modellje | 115 |
| A "ruminatiótól" a "lecturáig" | 116 |
| Hivatkozás a tekintélyekre | 118 |
| Az intellektuális munka eszközei | 120 |
| Florilegiumok és összefoglalók: a siker okai | 123 |
| A szerzetesrendek szerepe | 126 |
| Humanista komplikációk | 128 |
| A skolasztikus modell letűnése | 129 |
| Jegyzetek | 130 |
| Paul Saenger: Az olvasás a középkor utolsó századaiban | 136 |
| A szavak szétválasztása és a csöndes olvasás | 136 |
| A szerző és szövege: a diktálástól a saját kezű írásig | 140 |
| A másoló munkája | 142 |
| A szerzőtől az olvasóig | 143 |
| Olvasás az egyetemen | 146 |
| Népnyelvű szövegek: könyvek, írások, olvasók | 150 |
| Csöndes olvasás: a felforgató, erotikus és áhitati irodalom | 155 |
| Jegyzetek | 158 |
| Robert Bonfil: Az olvasás a középkori nyugat-európai zsidó közösségekben | 168 |
| A könyv és az olvasás a szentség világában | 169 |
| A könyv és az olvasás a város világában | 171 |
| A tekintély és a represszív politika válsága | 174 |
| Olvasás és társadalom: a nyitott könyv felé | 177 |
| A tanulás mint vallásos rítus | 178 |
| A zsinagóga mint "közkönyvtár" | 180 |
| Szent nyelv, népnyelv | 183 |
| Az olvasás mint vallásos rítus: a középkori örökség | 185 |
| Az egyéni olvasás: a grafikus tér megszervezése | 187 |
| Az olvasás ikonográfiája | 188 |
| Az olvasás terei | 190 |
| Szóbeliség és írásbeliség: a közvetítés igénye | 191 |
| Az olvasás terének megkettőződése | 192 |
| Jegyzetek | 194 |
| Anthony Grafton: A humanista olvasás | 201 |
| Könyvek strandra és csatatérre | 202 |
| A közvetítés nélküli szöveg | 203 |
| A klasszicizmus és a klasszikusok: a szöveg és kerete | 205 |
| Találkozás a közvetítőkkel: cartolaiók, nyomdászok és olvasók | 210 |
| Találkozás a közvetítőkkel: iskolamesterek és olvasók | 218 |
| A dolgozószobában | 227 |
| Huet: egy hagyomány vége | 232 |
| Jegyzetek | 234 |
| Jean-Francois Gilmont: A reformáció és az olvasás | 239 |
| Nyomtatás népnyelven | 241 |
| Az olvasás veszélyei | 245 |
| Az olvasás sokszínűsége | 250 |
| A szövegek elsajátítása és terjedése | 257 |
| Az írás tekintélye | 259 |
| Jegyzetek | 264 |
| Dominique Julia: Az olvasás és az ellenreformáció | 268 |
| A zsinati szövegek | 268 |
| A Biblia olvasása | 272 |
| A klerikusok olvasmányai | 280 |
| A hírek olvasmányai | 286 |
| A katekizmus | 290 |
| Az írástudatlanok olvasmányai | 295 |
| Jegyzetek | 297 |
| Roger Chartier: "Népi" olvasók, "népszerű" olvasmányok a reneszánsztól a klasszicizmusig | |
| Különféle olvasatok | 306 |
| A nyomtatott szövegek népi piaca | 308 |
| Az elsajátítás különböző formái | 310 |
| Hangos olvasás, csöndes olvasás | 311 |
| Kiadói stratégiák és szövegrepertoárok | 313 |
| Az olvasás módjai | 316 |
| Jegyzetek | 318 |
| Reinhard Wittmann: Az olvasás forradalma a 18. század végén | 321 |
| Az olvasó népesség | 323 |
| "Vad", tudós és hasznos olvasás | 326 |
| Az olvasásdüh | 331 |
| A könyv új piaca | 337 |
| Olvasás könyvvásárlás nélkül | 341 |
| Jegyzetek | 346 |
| Martin Lyons: A 19. század új olvasói: nők, gyermekek, munkások | 348 |
| Az olvasó nő: egy külön világ meghódítása | 350 |
| A gyermekolvasó: az iskolai oktatástól az olvasás öröméig | 358 |
| A munkásosztály: előírt és titkos olvasmányok | 366 |
| Az oralitás továbbélése | 376 |
| Jegyzetek | 377 |
| Armando Petrucci: Olvasás az olvasásért. Az olvasás jövője | 381 |
| Az olvasás a világban | 382 |
| Ellenőrzés és korlátok | 384 |
| Kánon és osztályozás | 386 |
| Az olvasás válsága a termelés válsága | 388 |
| A vitatott kánon | 390 |
| Másként olvasni | 392 |
| Az olvasás rendezetlensége | 395 |
| Az olvasás módjai | 396 |
| A kánonok hiánya és új kánonok | 399 |
| Jegyzetek | 401 |
| Bibliográfia | 403 |
| Általános művek | 403 |
| Görögország és Róma | 405 |
| Középkor | 406 |
| Reneszánsz és reformáció | 408 |
| A reneszánsztól a felvilágosodásig | 411 |
| A 19. század | 417 |
| A 20. század | 419 |