1.034.178

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az opera kézikönyve

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Zene és dráma összefonódása egészen különleges hatást kelt, ám az operától mégis sokan visszarettennek. Ez részben az operaházak többsége által sugalmazott társadalmi kizárólagosság számlájára... Tovább

Előszó

Zene és dráma összefonódása egészen különleges hatást kelt, ám az operától mégis sokan visszarettennek. Ez részben az operaházak többsége által sugalmazott társadalmi kizárólagosság számlájára írható (leginkább az angol nyelvű országokban), részben pedig pusztán a műfaj szerteágazó változatosságának köszönhető. Operák ezrei születtek Monteverdi és társai négyszáz évvel ezelőtti, úttörő tevékenysége óta, és bár ezek jó része mára feledésbe merült, a teljes választék gazdagsága így is félelmetesnek tűnhet. Pompázatos késő reneszánsz operák, olasz melodrámák és modern pszichodrámák egyaránt szerepelnek az operaházak repertoárján, a felvételek hihetetlen bősége pedig még ennél is elképesztőbb. Jelenleg például több mint kétszáz teljes Verdi-operafelvétel létezik, csupán a Traviatából vagy harminc.
Mindazoknak, akik csak most ismerkednek az operával, és azoknak is, akik már jól ismerik ezt a műfajt, operakalauzunk kiváló útmutatást nyújt ebben a kivételes zenei útvesztőben, tömör összefoglalókat adva a zeneszerzők életéről, az operákról és a belőlük készült hangfelvételekről. A műfaj teljes története megtalálható itt, az olasz késő reneszánsz kezdetektől a legmodernebb időkig, többek között olyan kortárs zeneszerzők nagyszerű alkotásaival, mint John Adams és Tan Dun. Mozart, Wagner, Verdi, Puccini, Strauss és a többi nagy zeneszerző életét és műveit éppúgy tárgyaljuk, akárcsak a kevésbé ismert komponistákét, Aubertől Zimmermannig.
Egy mindent magában foglaló kézikönyv természetesen kezelhetetlen volna, ezért bizonyos, általunk periferikusnak ítélt zeneszerzőket kihagytunk, és számos más operakomponista életművéből is csupán a kulcsfontosságú alkotásokat taglaljuk részletesen. Donizetti például több mint hetven operát írt, mi azonban csupán azokkal foglalkozunk, amelyekkel lemezen, illetve színpadon találkozhatunk. Richárd Strauss pályafutását is csak harmadik operájával, a Saloméval kezdjük, mert ez a mű alapozta meg hírnevét a 20. század egyik legsikeresebb operaszerzőjeként.
A legnagyobbak fent említett lajstromát megtoldottuk néhány méltatlanul elfeledett komponistával is, mint például Zemlinsky, Busoni vagy Montemezzi, operákkal, amelyek több figyelmet érdemelnének - ilyen Cavalli Calistója -, ezenkívül néhány remekművel az opera féltestvérének tekinthető operett műfajából.
A könyv felépítése
Mivel az opera műfajának fejlődése lényeges az egyes zeneszerzők megítélésének szempontjából, a könyv kronologikus sorrendben halad. Minden fejezet bevezetővel kezdődik, amely áttekinti az adott korszakot, és megemlíti a később részletesen tárgyalt legjelentősebb szerzőket. A fejezeteken belül, amennyire lehetséges, a zeneszerzők időrendben követik egymást, bár ott, ahol ez a zenetörténeti összefüggéseket jobban megvilágítja, az azonos nemzetiségű szerzők egy blokkban szerepelnek. Az egyes komponisták tárgyalása szintén bevezetővel kezdődik, ez vázlatos életrajzot, zenetörténeti hátteret, valamint a fontosabb alkotásokat foglalja magában. Ezeket az operákat aztán önállóan, részletesen is ismertetjük: itt a mű befejezésének és bemutatójának időpontja, a szövegkönyv szerzőjének neve szerepel, valamint az opera cselekményének összefoglalása olvasható. Ezt a mű történeti-esztétikai értékelése, majd az ajánlott felvételek ismertetése követi.
A könyv elején, közvetlenül a Bevezetés után, külön részben foglalkozunk a repertoár általunk legjelentősebbnek tartott hatvan operájának egy-egy DVD-felvételével, a könyv végén pedig összeállítás található énekesekről és karmesterekről, amelyben leírjuk, szerintünk ki melyik műfajban a legjobb, és kinek mely felvételeit ajánljuk. Ugyanitt szerepel egy rövid szójegyzék is: ez az operával és az énekléssel kapcsolatos leggyakoribb zenei szakkifejezések magyarázatát tartalmazza. Vissza

Tartalom

1. Az opera születése: Monteverditől Purcellig
Claudio Monteverdi 6
Pier Francesco Cavalli 14
Jean-Baptiste Lully 19
Marc-Antoine Charpentier 23
John Blow 26
Henry Purcell 28
2. A barokk opera: Vivalditól Hándelig
Antonio Vivaldi 38
Giovanni Battista Pergolesi 42
André Campra 44
Jean-Philippe Rameau 46
Georg Philipp Telemann 53
Georg Friedrich Hándel 55
John Gay 69
3. Az opera megújítása: Glucktól Mozartig
Christoph Willibald Gluck 77
Joseph Haydn 87
Giovanni Paisiello 91
Domenico Cimarosa 92
Antonio Salieri 94
Wolfgang Amadeus Mozart 96
4. A romantika kora: Cherubinitől a bel canto operáig
Luigi Cherubini 119
Ludwig van Beethoven 122
Gaspare Spontini 126
Francois-Adrien Bo'íeldieu 128
Daniel-Francois-Esprit Auber 129
Giacomo Meyerbeer 132
Jacques Fromental Halévy 135
Hector Berlioz 137
Ernst Theodor Amadeus Hoffmann 145
Louis Spohr 146
Carl Maria von Weber 148
Heinrich Marschner 154
Franz Schubert 156
Robert Schumann 158
Albert Lortzing 160
Otto Nicolai 162
Friedrich von Flotow 163
Peter Cornelius 165
Gioacchino Rossini 167
Gaetano Donizetti 185
Vincenzo Bellini 199
Michael Balfe 207
5. Verdi, Wagner és kortársaik
Giuseppe Verdi 213
Amilcare Ponchielli 248
Arrigo Boito 250
Richard Wagner 252
Ifj. Johann Strauss 284
Ambroise Thomas 287
Charles Gounod 290
Jacques Offenbach 295
Edouard Lalo 302
Camille Saint-Saéns 304
Léo Delibes 306
Georges Bizet 308
Emmanuel Chabrier 313
Ernest Chausson 315
Arthur Sullivan 316
Bedrich Smetana 320
Antonín Dvorák 324
Erkel Ferenc 326
Goldmark Károly 331
Alekszandr Borogyin 336
Mogyeszt Muszorgszkij 338
Pjotr Iljics Csajkovszkij 343
Nyikolaj Rimszkij-Korszakov 349
6. Az átmenet operája:
Puccini, Massenet és Debussy nemzedéke
Alfredo Catalani 361
Pietro Mascagni 362
Ruggero Leoncavallo 366
Giacomo Puccini 370
Umberto Giordano 387
Francesco Cilea 390
Italo Montemezzi 392
Jules Massenet 394
André Messager 403
Gustave Charpentier 405
Claude Debussy 407
Engelbert Humperdinck 410
Frederick Delius 414
7. A modernizmus kora
Richard Strauss 424
Hans Pfitzner 440
Lehár Ferenc 443
Ferruccio Busoni 446
Alexander Zemlinsky 450
Arnold Schönberg 454
Franz Schreker 458
Erich Wolfgang Korngold 461
Albán Berg 464
Paul Hindemith 469
Kurt Weill 474
Ernst Krenek 480
Viktor Ullmann 482
Erwin Schulhoff 485
Leos Janácek 486
Bohuslav Martinu 495
Bartók Béla 499
Kodály Zoltán 501
Karót Szymanowski 504
Szergej Rahmanyinov 506
Igor Stravinsky 510
Szergej Prokofjev 517
Dmitrij Sosztakovics 525
Carl Nielsen 529
Ralph Vaughan Williams 532
Paul Dukas 534
Maurice Ravel 536
Manuelde Falla 539
Virgil Thomson 542
George Gershwin 545
8. Opera a második világháború után
Francis Poutenc 554
Olivier Messiaen 558
Luigi Dallapiccola 560
Luigi Nono 562
Luciano Berio 563
Salvatore Sciarrino 566
Gottfried von Einem 568
Bernd Alois Zimmermann 570
Hans Werner Henze 572
Aribert Reimann 576
Karlheinz Stockhausen 578
Wolfgang Rihm 583
Ránki György 585
Ligeti György 586
Petrovics Emil 589
Szokolay Sándor 591
Eötvös Péter 593
Vajda János 595
Krzysztof Penderecki 597
Alfréd Schnittke 598
Benjámin Britten 601
Michael Tippett 614
William Walton 619
Peter Maxwell Davies 622
Thomas Adés 625
Gian Carlo Menotti 628
Sámuel Barber 632
Leonard Bernstein 634
Philip Glass 636
John Adams 641
Tan Dun 646
Énekesek kislexikona 649
Karmesterek kislexikona 693
Kisszótár 711
Mutató 719
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv