| Az ószláv zene | |
| Az orosz kultúra szláv forrásai. A folklór, a nép életének és munka-tevékenységének tükrözője. Az ószlávok élete és világszemlélete. A népi zene pogány szertartásokkal kapcsolatos legrégibb formái. Ószláv hangszerek | 5 |
| Az orosz zenekultúra a 17. század végéig | |
| Zene és zenei élet a kijevi Ruszban | 10 |
| A kijevi Rusz kultúrája. A zene szerepe a kijevi hercegek és a hadviselő arisztokrácia életében | 12 |
| A kijevi Rusz énekmondói | 14 |
| A keresztény-kultusz zenéje | |
| Az orosz zeneművészet a feudális partikularizmus korszakában | 16 |
| A kijevi állam felbomlása | 18 |
| Nagy-Novgorod jelentősége | |
| A moszkvai Rusz zeneművészete | 21 |
| Moszkva, az orosz nemzeti állam központja | 24 |
| Az egyházi zene hatalmas fellendülése | |
| A 17. század új zenei áramlatai | |
| A 17. század társadalmi megrázkódtatásai és ezek tükröződése a népművészetben. A Nyugathoz való viszony problémája | 25 |
| A "szólamos" énekek | 28 |
| A kantok és a zsoltárok. A világi zene. Az első orosz színház | 31 |
| A 18. század | |
| A társadalom és a zenei művelődés | |
| A 18. század jelentősége az orosz kultúra fejlődésében | 33 |
| A zene I. Péter korában | 34 |
| A színház szerepe a 18. század orosz művelődésében | 36 |
| A muzsikálás különböző formái | 38 |
| Népdalok és népdal-feldolgozások. Az orosz népdal a 18. században | 41 |
| Nyomtatott népdalgyűjtemények | 42 |
| A nemzeti zeneművészet | |
| Orosz zenei iskola keletkezése a 18. század utolsó harmadában | 45 |
| A nemzeti opera | 46 |
| Az "orosz dal". A hangszeres zene. A kórusművészet fejlődése | 50 |
| Fomin | 53 |
| Bortnyanszkij | 55 |
| A 19. század első fele | |
| A zenei élet főirányzatai | |
| A 19. század jelentősége az orosz művelődés történetében | 59 |
| A népszerű zenei műfajok és azok fejlődése | 61 |
| Az opera a 19. század első felében | 65 |
| A hangszeres zene. A hangversenyélet. A nagy énekkari forma mesterei. Zenei írók | 68 |
| Az énekes líra mesterei | |
| Aljabjev | 73 |
| Varlamov | 75 |
| Gurilev | 77 |
| Versztovszkij | 78 |
| Glinka | |
| Glinka, az orosz zene első klasszikusa. Művészetének és stílusának legfőbb vonásai | 82 |
| Élete és művészete | 86 |
| Operái | 96 |
| Szimfonikus művei | 105 |
| Énekes kamarazenéje | 108 |
| Dargomizsszkij | |
| Dargomizsszkij, Glinka közvetlen követője és művészetének örököse. Művészi egyénisége és alkotó elvei | 111 |
| Fiatalsága és korai művei | 113 |
| A "Vízitündér" | 115 |
| Dargomizsszkij munkásságának utolsó szakasza. "A kővendég" | 119 |
| A 19. század második fele | |
| A század második felének zenei kultúrája | |
| Oroszország kulturális felvirágzása a 19. század második felében. A zenei alkotások fajai. Új zenei szervezetek és intézmények | 122 |
| Az "Új orosz zenei iskola" és a vele ellentétes irányzatok a zenei életben és a zeneszerzésben | 125 |
| A zenekritika fejlődése | 129 |
| Szerov | |
| Szerov élete, zenekritikusi tevékenysége, operái | 132 |
| Anton Rubinstejn | |
| Élete és művészeti útja. Rubinstejn, az előadóművész | 137 |
| Rubinstejn művészetének jellege és jelentősége. Szimfonikus művei, zongoraművei, operái és oratóriumai. A "Démon". Lírai vokális kamarazenéje | 141 |
| Balakirev | |
| Balakirev és az "Új orosz zenei iskola". Szerzői és zenei közéleti működése | 145 |
| Legfontosabb zenekari alkotásai. Zongoraművei, dalai és népdal-feldolgozásai. Balakirev történelmi jelentősége | 152 |
| Kjui | |
| Kjui szerepe az "Ötök" körében. Ifjúkora. A "William Ratcliff" c. opera. Egyéb művei | 159 |
| Muszorgszkij | |
| Muszorgszkij és a 60-as évek demokratikus művészete. Művészetének tematikája és eszmei irányvonala. Alkotó módszerének és stílusának sajátszerűségei | 166 |
| Gyermekkora és ifjúsága. Romantikus törekvések az ifjú Muszorgszkijnál. Népi tematikához fordulás a dal területén. Új stílusvonások a 60-as évek vokális műveiben. "A házasság" | 172 |
| A "Borisz Godunov" | 180 |
| Muszorgszkij eszmei és művészi fejlődése a 70-es években. Utolsó évtizedében írt vokális kamaraművei. A "Hovanscsina" és a "Szorocsinszki vásár". Muszorgszkij zongorastílusa: az "Egy kiállítás képei". Életének utolsó évei és halála | 191 |
| Borogyin | |
| Borogyin, Glinka klasszicizmusának örököse. Stílusának alapvonásai. Egyénisége és eszméi. Élete és művei | 204 |
| Az "Igor herceg" | 211 |
| Borogyin jelentősége az orosz szimfónia megteremtésében. Két első szimfóniája. Kései szimfonikus művei | 218 |
| Kamarazeneművek. Hagyatéka az orosz zenében | 224 |
| Rimszkij-Korszakov | |
| Rimszkij-Korszakov helye és jelentősége a 19. század második felének orosz zenéjében. Művészi arculatának és stílusának legfontosabb vonásai | 229 |
| Korai évei. Közeledése a balakirevi körhöz és zeneszerzői tevékenységének megindulása. A "Pszkovi leány" | 233 |
| Rimszkij-Korszakov végleg a zenei pályára lép. Válság és technikai megújhodás. Új művészi fellendülés. A "Hópelyhecske", Rimszkij-Korszakov művészetének egyik csúcspontja | 241 |
| Művészetének csúcsán. Szimfonikus zenéjének felvirágzása. Új válság és annak legyőzése | 251 |
| A kései Rimszkij-Korszakov legfontosabb művészi törekvései. "A cár menyasszonyaí" és a "Mese Szaltan cárról" című operák | 260 |
| Rimszkij-Korszakov és a 20. század eleje. Az 1905-ös események. "A halhatatlan Kascsej". A "Rege a láthatatlan Kityezs városáról" és az "Aranykakas". Rimszkij-Korszakov művészi pályájának eredményei | 267 |
| Csajkovszkij | |
| Csajkovszkij és az orosz kultúra. Eszmevilágának és művészetének jellemzése. Stílusának fő vonásai. Életútja és pályafutása | 278 |
| Csajkovszkij szimfonikus zenéje | 287 |
| Csajkovszkij operái | 309 |
| Balettjei és kísérőzenéi | 327 |
| Kamarazenéje, zongoraművei és románcai. Csajkovszkij és a zeneművészet mai útjai | 331 |
| Oroszország zenei kultúrája a 19. század 80-90-es éveiben | 335 |
| Glazunov | |
| Glazunov, az orosz klasszikus zene népi-realista hagyományainak folytatója. Alkotásainak tematikája. Stílusának legfőbb vonásai | 341 |
| Élete és művészi fejlődése | 345 |
| Glazunov szimfonikus kompozíciói és versenyművei | 352 |
| Glazunov kamarazenéje és balettje | 354 |
| Ljadov | |
| Ljadov és a századfordukló orosz zenéje. Eszmevilágának és művészetének jellemzése. Életútja és zenei pályafutása | 369 |
| Tanyajev | |
| Eszmei és művészeti nézetei. Tanyajev, a Glinka-féle hagyományok folytatója. Stilisztikai elvei s alkotó módszere | 374 |
| Tanyajev élete és munkássága | 380 |
| Aranszkij | 387 |
| A 20. század elejének zenei kultúrája | 391 |
| Rahmanyinov | |
| Rahmanyinov, az orosz klasszikus zene realista hagyományainak folytatója. Műveinek tematikája és stílusa | 400 |
| Rahmanyinov életútja és művészi fejlődése | 405 |
| Rahmanyinov zongoraművei | 411 |
| Vokális kamaraművei. Operái. Szimfonikus művei és kantátái | 422 |
| Szkrjabin | |
| Ifjú évei. Filozófiai nézetei. Szkrjabin és az 1905. évi forradalom. Élete külföldön. Eszmei és művészi válsága a reakció idején | 433 |
| Zongoraművei | 439 |
| Szimfonikus művei | 448 |
| Nevek, művek és szakkifejezések mutatója | 461 |