| Prof. Dr. Besznyák István: Ajánlás | 9 |
| Prof. Dr. Papp Zoltán: Előszó | 11 |
| Bevezetés | 13 |
| A munka címéről | 13 |
| Válsághelyzetek az ezredforduló Magyarországán | 14 |
| A krízishelyzet néhány fontosabb eleme | 15 |
| Egy hivatás | 15 |
| Az egészségügy | 18 |
| A nemzeti válság | 24 |
| Népességcsökkenés | 24 |
| A beteg népesség | 25 |
| Az elszegényedett ország | 29 |
| A társadalmi, gazdasági környezet | 30 |
| Oktatás, kultúra, bűnözés | 31 |
| Emberi kapcsolatok | 32 |
| A magyar nyelv | 33 |
| Az értelmiség helyzete | 34 |
| Kiknek szánom és ajánlom ezt a könyvet, mi indított a megírására? | 39 |
| Az orvosi életút hazánkban | 43 |
| A pályaválasztás előtti évek | 45 |
| Tudod-e, hogy mi szeretnél lenni? | 45 |
| A középiskolai évek szerepe életutadban | 46 |
| A szülői (családi) háttér | 46 |
| A középiskola, ahova jársz | 54 |
| Döntés arról, hogy hol tanulj tovább | 58 |
| A medikus évek | 60 |
| Élet a medikus csoportban | 60 |
| Készülés vizsgára | 63 |
| A sikeres vizsga módszertana | 64 |
| Milyen orvos szeretnél lenni? | 66 |
| A Tudományos Diákkor | 67 |
| A TDK mint első állomás az előny megszerzésére | 68 |
| Témavezetőd, az első szakmai referensed | 69 |
| Ismét egy döntés: maradsz, vagy máshova mész? | 69 |
| Másként élted a medikus éveket | 70 |
| Orvos lettél - a szakvizsga előtti évek | 73 |
| Akik az egyetemen maradtak | 74 |
| Néhány egyetemi sajátosság és probléma | 74 |
| Akiknek újra a kórházba vezet | 78 |
| Akik máshova kerültek | 80 |
| A szakmai szereplés első fórumai | 81 |
| Az előadás | 81 |
| A poszter | 82 |
| A dolgozat | 83 |
| A szakvizsgán | 85 |
| Szakorvos lettél | 87 |
| Haladás a ranglétrán: rutinmunka, oktatás, kutatás | 87 |
| Emberi, szakmai megnyilvánulásaid: a Közösség és Te, Te és a Közösség | 91 |
| Viszonyod a Közösség vezetőjéhez | 92 |
| Viszonyod a kollegáidhoz | 94 |
| Viszonyod a szakdolgozókhoz | 95 |
| viszonyod más munkatársakhoz az osztályon/intézeten, illetve az egész intézményen belül | 96 |
| Családi életed | 99 |
| A tudományos fokozat megszerzése | 105 |
| A tudományos munka néhány alapvető formája | 109 |
| A kazuisztika | 113 |
| A prospektív tanulmány | 113 |
| A retrospektív tanulmány | 114 |
| A tudományos munka etikai kérdései | 115 |
| A tudományos munka hétköznapi gyakorlata | 118 |
| A kandidátusi és a doktori fokozat | 121 |
| A PhD fokozat | 123 |
| A habilitáció | 124 |
| Az MTA doktora fokozat | 124 |
| Vezető lettél | 126 |
| Egyetem - tanszékvezető | 131 |
| Kórház - osztályvezető | 132 |
| Kutatóintézet - részleg/osztályvezető | 133 |
| A vezetés hétköznapjai - emberi, szakmai kapcsolatok | 135 |
| Vezetettek | 139 |
| Hivatali felettesek - részvétel az intézményi közéletben | 141 |
| Orvos és nem orvos vezetők, más dolgozók | 145 |
| Orvos - orvos | 145 |
| Orvos - nem orvos | 148 |
| Egyéb kapcsolatok: szakmai és orvosi közéleti vezetők, üzleti körök | 150 |
| Külföldi kollegák és szakmai testületek | 152 |
| Konfliktushelyzetek | 154 |
| Beosztottak | 155 |
| Felettesek | 155 |
| Mások - nem orvos vezetők | 156 |
| Döntések | 158 |
| Új munkatárs felvétele | 159 |
| Gondoskodás a munkatársak előrehaladásáról - orvosok, nem orvosok | 160 |
| Megválás valakitől | 161 |
| Vezetőként munkahely-változtatás - máshol leszel vezető | 164 |
| Orvosetikai és morális kérdések | 167 |
| A patológus és az orvosi titoktartás | 167 |
| Kapcsolat a beteg orvosával | 171 |
| Kapcsolat a beteg hozzátartozóival | 172 |
| Szakmai tévedések | 173 |
| Klinikus kollegáink | 175 |
| Patológus kollegáink | 177 |
| Sajaát tévedéseim | 180 |
| Első számú vezető leszel egy nagyobb közösségben | 186 |
| Egyetem - a dékáni munka | 186 |
| Kórház - a főigazgatói tevékenység | 189 |
| Kutatóintézet - az intézetigazgatói működés | 191 |
| Részvétel a hazai szakmai közéletben | 193 |
| Szakmai Társaság - esetleg annak elnökeként | 193 |
| Szakmai Kollégium - esetleg annak elnökeként | 197 |
| Az MTA valamelyik szakbizottságában | 198 |
| Részvétel a külföldi szakmai közéletben | 200 |
| Külföldi tanulmányút | 201 |
| Nemzetközi kongresszus: előadás, poszter | 213 |
| Üléselnökként | 214 |
| Lesz-e iskolád? | 215 |
| Terv a szakmai utód kiválasztására és annak pozícióba helyezésébe | 218 |
| Lesz-e társadalmi megbecsülésed azért, amit tettél és azért, ahogyan éltél? | 219 |
| Az orvoslás és a politika kapcsolatáról | 221 |