1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az osztályfőnöki munka feltételei és helyzete az általános iskolában

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 81 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-681-682-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az osztályfőnökök munkája az új dokumentumok bevezetésével összetettebbé, nehezebbé, felelősségteljesebbé vált. Ez indokolt egy olyan átfogó, tematikus vizsgálatot, melyet a Művelődési Minisztérium... Tovább

Előszó

Az osztályfőnökök munkája az új dokumentumok bevezetésével összetettebbé, nehezebbé, felelősségteljesebbé vált. Ez indokolt egy olyan átfogó, tematikus vizsgálatot, melyet a Művelődési Minisztérium Közoktatási Főosztályának Általános Iskolai Osztálya kezdeményezett a nyolcvanas évek fordulóján. A munkabizottság sokoldalúan tájékozódott az általános iskolai nevelési-oktatási dokumentumok alapján végzett osztályfőnöki munka helyzetéről. A vizsgálat céljai a következők voltak: tárja fel az osztályfőnöki munka helyzetét, jellemző problémáit és elért eredményeit; jelölje meg a kialakult gyakorlat alapján a továbbfejlesztés fő hangsúlyait; adjon alternatív mintát és tájékoztató viszonyítási alapot az iskolának arra, hogy komplex módon tájékozódjon az osztályfőnöki munka helyzetéről, s ennek alapján keresse a továbbfejlesztés adekvát módját: segítse az irányítást abban, hogy a vizsgálat adatai, általánosításai, következtetései alapján megfogalmazza az osztályfőnöki munka permanens fejlesztésével kapcsolatos feladatokat.
Az 1979-80. tanévben Szolnok és Vas megyék általános iskoláinak 5%-ában került sor az osztályfőnöki tevékenység vizsgálatára. Ez hozzávetőlegesen 15 általános iskolát, 185 osztályt és osztályfőnököt, mintegy 3700 tanulót jelentett. Az 1980-81. tanévben Pest és Fejér megyékben folytatódott a vizsgálat, szintén az általános iskolák 5%-ában. Ez 24 iskolát, kb. 400 osztályt és osztályfőnököt s mintegy 12000 tanulót érintett. Az iskolákat a megyei művelődésügyi osztályok jelölték ki. Szerepelt közöttük tanyai és falusi - osztott, valamint részben osztott - iskola, tagiskola, nevelőotthonnal, illetőleg kollégiummal együttműködő iskola, kisvárosi és nagyvárosi, közepes létszámú és ún. mammutiskola is. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
I. AZ OSZTÁLYFŐNÖKI MUNKA PEDAGÓGIAI FELTÉTELEI
1. Az új iskolai dokumentumok bevezetése 10
2. Az iskolavezetés, az igazgató irányító munkája 11
a) Az iskola pedagógiai terve 11
b) Az iskolavezetés követelményei az osztályfőnökök iránt és a pedagógiai valóság 12
c) Az osztályfőnöki munka ellenőrzése és értékelése 16
d) Az osztályfőnöki munka elismerése 19
3. A nevelési tényezők együttműködése 21
a) Az egységes pedagógusközösség 21
b) Együttműködés az úttörőmozgalommal 22
c) Együttműködés a társadalmi nevelési tényezőkkel 23
II. AZ OSZTÁLYFŐNÖKI MUNKA HELYZETE
1. Az osztályfőnök személyiségfejlesztő tevékenysége 25
2. Az osztályfőnök tervező munkája 28
3. Az osztályfőnök közösségalakító és -fejlesztő tevékenysége 31
a) Távlatok és hagyományok 31
b) A tanulói tevékenységek rendszere 32
c) A tanulók közötti kapcsolatok 35
d) A tanulói tevékenység jutalmazása és büntetése 36
III. kérdőívek és INTERJÚVÁZLATOK az OSZTÁLYFŐNÖKI MUNKA VIZSGÁLATÁHOZ
Kérdések az igazgató számára 39
Két kérdőív az osztályfőnökök számára 45
„A" kérdőív 45
„B" kérdőív 50
A gyermekek számára készült kérdőívek 66
„A" kérdőív 66
„B" kérdőív 67
A MELLÉKELT TÁBLÁZATOK JEGYZÉKE
Az igazgató számára feltett kérdésekhez
1. Az osztályfőnöki munkára leginkább alkalmasnak tartott
pedagógusok jellemző jegyei 41
2. A vizsgálatba vont igazgatók elvárásai, követelményei
az osztályfőnökökkel szemben 41
3. Az osztályfőnöki munka értékelésére kialakított szempontok
fontossági sorrendje 42
4. Az osztályfőnöki munka ellenőrzésének módszerei
- gyakoriságuk sorrendjében - a vizsgálatba vont
igazgatók szerint 43
5. Az osztályban tanító nevelők segítségnyújtásának módjai 43
6. A nevelők között az osztályfőnöki munka kapcsán
kialakult vitás kérdések 44
7. A vitás kérdések megoldásának módjai 44
Az osztályfőnök számára készült „A" kérdőívhez
1. Az egyes osztályfőnöki teendőkre fordított
heti munkaidő 48
2. Az osztályfőnöki teendőkre - egy hét alatt - fordított
idő összesen 49
3. Az osztály fejlődésében elért eredmények
és azok megvalósítását célzó módszerek összefüggései 49
4. Mely dolgok hátráltatják leginkább az eredményességet? 50
5. Az osztályfőnök vezetője-e az osztályban működő rajnak?
A rajvezetővé válás leggyakoribb motívumai 50
Az osztályfőnökök számára készült „B" kérdőívhez
1. Az osztályfőnöki munka értékelésének módja 54
2. Az elismerés ténye 55
3. Az elismerés és a befektetett munka arányossága
az osztályfőnökök véleménye szerint. 55
4. Az osztályfőnöki munka megítélésének szempontjai
a pedagógusok véleménye alapján kialakított
fontossági sorrendben 55
5. Az osztályfőnöki terv összetevői 55
6. Az osztályfőnöki tervezés folyamatossága I 56
7. Az osztályfőnöki tervezés folyamatossága II 57
8. Az egyes gyermekek név szerinti említésének okai 57
9. Az egyének fejlesztési programjának tényezői 57
10. Az osztály életének 5 legfontosabb eseménye 58
11. A részvétel mértéke az osztály életének legfontosabb
eseményeiben 58
12. Az osztály ismerete 58
13. A tanulói személyiség megismerésének eszközei 59
14. A tanulói személyiség megismerése 59
15. Az osztály neveltségi szintjének mutatói 60
16. Az egyének neveltségi szintjének meghatározása 61
17. Az osztályfőnökök véleménye az egyéni vállalások
úttörő szervezetekben kialakított rendszeréről 62
18. A rajvezetők véleménye az egyéni vállalások
rendszeréről 63
19. Leggyakoribb konfliktusok 64
20. Osztályfőnökség vállalása 64
21. Osztályfőnökség vállalásának indoklása 65
A gyermekek számára készült kérdőívekhez
1. Történt-e valami érdekes esemény az utóbbi időben
osztályotokban? 71
2. Kik vettek részt a tevékenységben? 72
3. Kik szervezik a különböző tevékenységeket? 72
4. Van-e olyan hagyomány, szokás, ami csak a ti
osztályotokra jellemző? 73
5. Készült-e mostanában valamire osztályotok? 74
6. Szerinted milyen a jó osztályfőnök? 74
7. Kiket szeret az osztályfőnök? 75
8. Van-e olyan gyermek, akit nem szeret az osztályfőnök? 75
9. Téged szeret-e az osztályfőnök? 76
10. Kaptok-e jutalmat? 76
11. Te milyen jutalmat szeretnél? 77
12. Kaptál-e jutalmat, illetve elmarasztalást? 77
13. Hol, miért kaptál jutalmat? 78
14. Szereted-e az osztályfőnöki órát? 79
15. Szeretnél-e valamiben hasonlítani az osztályfőnökre? 79
16. Ha vándortáborba mehetne rajotok, s csak egy tanár
mehetne veletek, te kit választanál kísérőül? 80
17. Ha igazságtalanság érne az iskolában, kihez fordulnál
segítségért? 80
18. Miből lehet azt érezni, hogy az osztályfőnök törődik az
osztályával? 80
19. Az osztályotokban két gyermek verekszik, belép az
osztályfőnök, szerinted mit fog tenni? 80
20. Mivel „tűnik ki" osztályotok az iskolában
a többi osztály közül? 81
21. Mi a véleményed az alábbi történet szereplőiről? 81
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az osztályfőnöki munka feltételei és helyzete az általános iskolában
Állapot:
980 Ft
490 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba
konyv