1.035.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodai ének-zene foglalkozások módszertana

Az óvónőképző intézet számára

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 100 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-1653-8
Megjegyzés: Kilencedik kiadás. Fekete-fehér ábrákkal, kottákkal. Tankönyvi száma: 4849
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A művészetek - így a zene is - nem tárgyi objektivitással ábrázolják a világ jelenségeit. Minden műalkotásban benne van a művésznek a világ jelenségeihez való viszonya is. Ez a viszony érzelmi... Tovább

Előszó

A művészetek - így a zene is - nem tárgyi objektivitással ábrázolják a világ jelenségeit. Minden műalkotásban benne van a művésznek a világ jelenségeihez való viszonya is. Ez a viszony érzelmi megnyilatkozások forrása. A műalkotás mondanivalója tehát érzelmi úton jut kifejezésre. A művészi közlés és ebből következően a művészi átélés, megértés is érzelmi, emocionális úton történik. Ehhez az átéléshez, megértéshez az aktív zenélés gyakorlata és a zenehallgatás vezet.
Az aktív zenélés kétféle: énekes, ill. hangszeres előadás. Legegyszerűbb módja az éneklés, ami a beszédhez hasonlóan közvetlen kifejezőeszköze az embernek. Az énektanulás kifejleszti azokat a képességeket, amelyek a szép és kifejező éneklést alakítják, és lehetővé teszik a zeneművek mondanivalójának megértését.
Óvodás korban művészi kifejezésről, a zene megértéséről korántsem beszélhetünk olyan értelemben, mint nagyobb gyermek vagy felnőtt esetében. A gyermek testi és szellemi fejlődése azonban megköveteli a zenei foglalkoztatást: zenei fejlődésének elindítását és irányítását. Az óvodában ezen a téren az alapvetés munkája folyik. A jó alapnak nagy jelentősége van az egyén további zenei fejlődésében. Ez fokozott felelősséget ró az óvónőre. Az óvónőnek az eredményes munka érdekében különös gonddal kell tanulmányoznia a zeneelméletnek a zene alapelemeivel foglalkozó részét, a halló- és hangadószervek működését, az óvódás gyermek életkori sajátosságait és zenei képességeit, valamint a nevelésükben alkalmazható módszeres eljárásokat és a felhasználható zeneanyagot. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. AZ ÓVODAI ÉNEK-ZENEI NEVELÉS ALAPJAI 5
1. Zenei hajlam, képesség, tehetség 5
2. A kisgyermek zenei megnyilvánulásai 6
3. A zenei képességfejlesztés útja 8
II. AZ ÓVODAI ÉNEK-ZENEI NEVELÉS CÉLJA ÉS FELADATAI 10
1. Az ének-zenei nevelés helye a kommunista nevelés rendszerében 10
2. Az óvodai ének-zenei nevelés célja és feladatai 13
3. Az óvodai ének-zenei nevelés feladatai a zenei képességek nevelése terén 14
III. AZ ÓVODAI ÉNEK-ZENE FOGLALKOZÁSOK ANYAGA 15
1. Az énekes-játékos anyag 15
a) A népi mondóka 15
b) A népi gyermekjátékdalok 17
c) Gyermekjátéktípusok 21
d) Egyszerű népdalok 22
e) Alkalmi dalok 23
f) Más népek gyermekdalai 23
2. A zenehallgatás anyaga 24
a) énekes anyag 24
b) hangszeres anyag, 25
d) gépi zene 27
3. A zenei képességfejlesztés anyaga 28
a) A ritmusérzék fejlesztése 28
b) A hallás fejlesztése 28
IV. AZ ÓVODAI ÉNEK-ZENEI FOGLALKOZÁSOK MÓDSZERE 30
A) Az anyag részletes feldolgozása 30
1. A daltanítás módszere; a mondóka tanítása 30
2. A ritmusérzék fejlesztésének módszere 34
a) A metrumérzék fejlesztése 34
b) A ritmusérzék fejlesztése 38
c) Az ütemérzék fejlesztése 41
d) A tempóérzék fejlesztése 42
3. A hallásfejlesztés módszere 45
a) A hangmagasság iránti érzék fejlesztése 45
b) A hangszinérzék fejlesztése 50
c) A dinamikai érzék fejlesztése 51
d) A zenei emlékezőképesség fejlesztésének módszere 52
e) A belső hallás fejlesztésének módszere 55
f) A tonalitás és formaérzék megalapozásának és a többszólamúság előkészítésének módszere 57
4. A zenehallgatás levezetése 57
5. Az énekes-játékos anyag kiválogatásának szempontjai 60
6. A zene elemeire bontásának módja az énekes-játékos anyag feldolgozása alapján 64
7. Az anyag korcsoportonkénti elosztása 65
B) A foglalkozások megszervezése 66
1. Az óvoda előtti kor zenei nevelése 66
2. Foglalkozások az óvodába kerülő gyermekkel 67
3. Az ének-zene foglalkozások felépítése 68
4. Foglalkozási típusok 69
5. Foglalkozások levezetése az osztott óvodákban 70
6. Foglalkozások a részben osztott óvodákban 72
7. Foglalkozások az osztatlan óvodákban 73
8. Vázlatminták 75
a) A fejrész elkészítése 76
b) Kiscsoportban új dal tanítása játékkal (bő vázlat) 76
c) Gyakorló foglalkozás kiscsoportban (tervezet) 76
d) Új dal tanítása középső csoportban játék nélkül (rövid vázlat) 77
e) Ismétlő foglalkozás középső csoportban (vázlat) 78
f) Új dal tanítása játékkal nagycsoportban (kéthasábos vázlat) 79
g) Közös foglalkozás vegyes csoportban (bő vázlat) 80
9. Éneklés a szabadban. A nyári hónapok foglalkozásai 81
10. Ünnepek és ünnepélyek az óvodában 82
11. Évi terv készítése 84
12. Minták az évi terv készítéséhez 85
a) Kiscsoport számára 85
b) Arányosan megoszló korú vegyes csoport számára 86
V. AZ ÓVÓNŐ MUNKÁJA 89
1. Felkészülés a foglalkozásokra 89
2. A foglalkozások elemzésének szempontjai 91
3. Az óvónő zenei önképzése 92
VI. AZ ÓVODAI ZENEI NEVELÉSRŐL 93
1. A magyar óvodai zenei nevelés történetének vázlatos áttekintése 93
2. Kutatási lehetőségek 96
3. Az óvodai ének-zene összefüggései az elméleti tudományokkal 97
Irodalom 98

Szarka Árpádné

Szarka Árpádné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szarka Árpádné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv