A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Az úszás tankönyve

Szerző
Lektor
Fotózta

Kiadó: Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 541 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-7166-94-5
Megjegyzés: Színes fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az úszás tankönyvének megírása és megjelentetése szerves része annak a folyamatnak, amelyet a TF Úszás és Vízi sportok Tanszékének értékes, több évtizedes munkája, valamint a magyar úszósport... Tovább

Előszó

Az úszás tankönyvének megírása és megjelentetése szerves része annak a folyamatnak, amelyet a TF Úszás és Vízi sportok Tanszékének értékes, több évtizedes munkája, valamint a magyar úszósport sikerei fémjeleznek. A tankönyv a tanszék eddigi irodalmi, szakmai és tudományos tevékenységének esszenciája, amely a legkorszerűbb ismereteket közli az olvasóval. A könyv szerzőinek sportszakmai, oktatói és tudományos eredményei garanciát jelentenek a színvonalat tekintve. Ez a munka több mint tankönyv, szakkönyv is, amely olvasmányosságával, gazdag, színes ábra- és képanyagával nem csak a szakembereket, egyetemi hallgatókat, de a sportág iránt érdeklődőket is hasznos ismeretekhez juttatja.
A könyv három fejezetre tagolódik. Az első fejezet az úszástechnikák leírásával és biomechanikai elemzésével foglalkozik. A szöveget művészi képek teszik szemléletessé Egerszegi Krisztina, Darnyi Tamás és Güttler Károly víz alatti és feletti felvételeinek bemutatásával.
A második fejezet az úszástechnikák oktatásmódszertanát taglalja. Minden ismeretanyagot tartalmaz, amire a testnevelő tanároknak, úszást oktató edzőknek szüksége van. Kiemelt szerepet kap az oktató pedagógiai felkészültsége, a tanár-tanítvány kapcsolat harmóniája. A fejezet kiemelt célja az úszás megszerettetése a gyermekekkel és ehhez ad sok-sok jó tanácsot, tudományosan megalapozott módszert a tanárok és edzők kezébe.
A harmadik fejezetben az úszósportban alkalmazott korszerű felkészülési módszereket mutatják be a szerzők. Tárgyalják a különböző korosztályok szárazföldön és vízben alkalmazott edzésmódszereit, megvilágítják a képességfejlesztés és edzésterhelés élettani alapjait, részletesen ismertetik a hazai úszósport elmúlt évtizedeiben sikeresnek bizonyult felkészülési rendszert. Ebben a fejezetben néhány téma (kiválasztás, tehetséggondozás, versenyszámelemzés, a korszerű informatikai eszközök használata) először kerül kifejtésre a hazai szakirodalomban.
A Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar büszke arra, hogy tanárai ilyen nemzetközileg is kiemelkedő tankönyvvel járulnak hozzá a jövő testnevelő tanárainak és edzőinek ismeretbővítéséhez, valamint a magyar úszósport jövőbeli sikereihez. Aki elmélyedve olvassa ezt a könyvet, alapvető és mély ismeretekkel fog gazdagodni. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezető 9
1. fejezet AZ ÚSZÁS TECHNIKÁJA
1.1 Az úszás mechanikai törvényszerűségei (Sós Csaba) 13
1.1.1 Hidrosztatikai törvényszerűségek 13
1.1.2 Hidrodinamikai törvényszerűségek 15
1.1.3 Egyéb törvényszerűségek 25
1.2 Gyorsúszás (Egressy János, Tóth Ákos) 28
1.2.1 A gyorsúszás technikájának fejlődéstörténete 28
1.2.2 A gyorsúszás technikája 33
1.3 Hátúszás (Egressy János, Tóth Ákos) 49
1.3.1 A hátúszás technikájának fejlődéstörténete 49
1.3.2 A hátúszás technikája 51
1.4 Pillangóúszás (Sós Csaba) 61
1.4.1 A pillangóúszás technikájának fejlődéstörténete 61
1.4.2 A pillangóúszás technikája 63
1.5 Mellúszás (Egressy János, Tóth Ákos) 74
1.5.1 A mellúszás technikájának fejlődéstörténete 74
1.5.2 A mellúszás technikája 79
1.6 Vegyesúszás (Tóth Ákos) 91
1.6.1 A vegyesúszás fejlődésének történeti áttekintése 91
1.6.2 A vegyesúszás jellemzése, sajátosságai 92
1.6.3 A vegyesúszás történetének magyar vonatkozásai 93
1.7 A rajt, a forduló és a célba érkezés technikája (Egressy János, Tóth Ákos) 95
1.7.1 Rajtfejesek 95
1.7.2 Markolásos rajt 96
1.7.3 A váltó rajtolási technikái 102
1.7.4 A mellúszás rajtja 103
1.7.5 A hátúszás rajtja 106
1.7.6 Fordulók 108
1.7.7 A célba érkezés technikája 119
Irodalom az 1. fejezethez
2. fejezet AZ ÚSZÁSOKTATÁS MÓDSZERTANA (Tóth Ákos)
2.1 Bevezetés 131
2.2 Az úszásoktatás módszertanának történeti áttekintése 132
2.3 Az úszásoktatás megszervezése, a rend és a figyelem biztosítása 139
2.4 Az úszómozgás tanításának sajátossága és a vízhez szoktatás szükségessége 146
A vízhez szoktatás módszertana és gyakorlatcsoportjai 147
2.5 Az úszásoktatás színvonalát befolyásoló tényezők 190
Az oktató pedagógiai felkészültsége és a gyermek személyisége 191
2.6 Mozgástanítás - mozgástanulás - az úszómozgás tanítása 198
2.6.1 A mozgástanulás folyamata az úszásban 198
2.6.2 Mozgáskoordináció - mozgásintelligencia - mozgásműveltség 209
2.6.3 Az úszómozgás ritmusának, dinamikájának oktatása 211
2.6.4 A technikai képzés módszertana kezdő versenyzőkkel 212
2.7 A négy úszásnem technikájának oktatása 218
2.7.1 A hátúszás oktatásának módszertana 218
2.7.2 A gyorsúszás oktatásának módszertana 236
2.7.3 A mellúszás oktatásának módszertana 249
2.7.4 A pillangóúszás oktatásának módszertana 271
2.8 A rajtok és fordulók oktatása 279
2.8.1 A fejesugrás oktatása 279
2.8.2 A négy úszásnem rajtjának oktatása 282
2.8.3 A négy úszásnem fordulójának oktatása 291
Irodalom a 2. fejezethez 302
3. fejezet AZ ÚSZÓK EDZÉSE
3.1 Az úszás biológiája (Sós Csaba) 305
3.1.1 Izomrendszer 305
3.1.2 Keringési rendszer 309
3.1.3 Légzőrendszer 313
3.1.4 Energia-anyagcsere és úszóteljesítmény 318
3.1.5 A kimerültség okai és a késleltetésére irányuló edzéshatások 331
3.1.6 A hormonok szerepe 334
3.1.7 Nem és kor szerinti különbségek 338
3.1.8 Az úszók táplálkozása 343
3.2 Az úszók edzésének alapfogalmai (Egressy János) 347
3.2.1 Az úszók edzésének fejlődéstörténete 347
3.2.2 Az edzés alapelvei és a laktáttöréspont 369
3.2.3 Az állóképesség és a gyorsaság edzése 373
3.2.4 Az állóképesség és a gyorsaság edzésének formái 380
3.2.5 Az edzéstervezés egyensúlyi kérdései 385
3.2.6 A három makrociklusos felkészülési rendszer alapfogalmai 388
3.3 Az úszók edzésének speciális szempontjai (Egressy János) 395
3.3.1 Korosztályos úszók felkészítésének elméleti alapjai 395
3.3.2 Az 50 és 100 méteren versenyzők felkészítése 405
3.3.3 A100 méternél hosszabb távon versenyzők felkészítése 406
3.3.4 Speciális felkészítés a gyorsúszástól különböző versenyszámokra és úszásnemekre 406
3.3.5 A magyar úszók felkészítésének módszerei 410
3.3.6 Speciális edzésformák 413
3.3.7 Szárazföldi felkészítés 420
3.4 Az úszók edzésének tervezése (Sós Csaba) 426
3.4.1 Négyévenkénti tervezés 426
3.4.2 Az éves tervezés 427
3.4.3 Időszaki tervezés 435
3.4.4 A heti és napi tervezés elméleti alapjai 437
3.4.5 Túledzettség 452
3.5 Az úszók felkészítésének egyéb szempontjai (Egressy János, Kovácshegyi Ferenc, Sós Csaba, Széles Sándor, Tóth Ákos) 463
3.5.1 A tempószám és tempóhossz 463
3.5.2 Bemelegítés 465
3.5.3 Levezetés 466
3.5.4 A verseny számelemzés elméleti alapjai 467
3.5.5 Az úszásban alkalmazott tesztek 476
3.5.6 Az úszók felkészítése során alkalmazott segédeszközök 496
3.5.7 A technika oktatásának hosszú távú folyamata 499
3.5.8 Tehetségkiválasztás - tehetséggondozás 518
3.5.9 A videó és a számítógép az edzői munkában 527
Irodalom a 3. fejezethez 534
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv