1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az úttörőmozgalom pedagógiája

Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 157 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi száma: J 11-739.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Lenin elvtárs mondta a Komszomol III. kongresszusán:
Kommunista Ifjúsági Szövetség tagjának lenni annyit jelent, hogy úgy végezzük dolgunkat, hogy munkánkat, erőnket a közérdeknek szenteljük. Ez a... Tovább

Előszó

Lenin elvtárs mondta a Komszomol III. kongresszusán:
Kommunista Ifjúsági Szövetség tagjának lenni annyit jelent, hogy úgy végezzük dolgunkat, hogy munkánkat, erőnket a közérdeknek szenteljük. Ez a kommunista nevelés lényege. Csak az ilyen munka során válik az ifjú vagy leány igazi kommunistává. . . Nem szabad bezárkóznia iskoláiba, s nem szabad kommunista könyvek és brosúrák olvasására szorítkoznia. Csak a munkásokkal és parasztokkal vállvetve végzett munkában válhatunk valódi kommunistákká."
E gondolatot kommunista pedagógiánk jól ismeri. Mai törekvéseink a párt és állami dokumentumok szellemében erősen szorgalmazzák ennek teljes gyakorlati megvalósítását.
Lenin elvtárs gondolatai az úttörőszervezet munkájára is természetszerűen vonatkoznak, hiszen az Úttörőszövetség is a Kommunista ifjúsági Szövetséghez tartozik.
E heroikus munka pedagógiai, módszertani kérdéseinek megtanulásában kíván e jegyzet segíteni. Nem tartalmaz és nem is tartalmazhat mindent, hiszen voltaképpen az egész életet kellene benne feldolgozni. Ugyanakkor kissé egyoldalú feldolgozását is adja a mozgalmi vezetésnek. Főleg csak a pedagógiai meggondolásokat tekinti át, s kevésbé a mindennapi élet társadalmi, politikai - gyerekekkel, az úttörőcsapattal összefüggő - mozgásait, jelenségeit. Ezekre csak utalni és ösztönözni tud. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Az ifjúsági mozgalmak történeti és társadalmi kérdései (Gesztesi J.) 5
A) Az ifjúsági és gyermekmozgalom mint az osztályharc és a neveléstörténet
része 5
1. A gyermek és ifjúsági mozgalmak kialakulása 5
2. A gyermek és ifjúsági mozgalmak kezdete a kapitalizmus korában 5
3. A polgári gyermek és ifjúsági mozgalmak kialakulása, jellege 7
B) A kommunista gyermekmozgalom történeti kérdései 8
1. A történetkutatás célja és jelentősége az úttörőszövetségben 8
2. Az úttörőmozgalom történetének periodizációja, a szakaszolás elvei 9
3. Az úttörőmozgalom története kutatásának elvei és módszerei 11
4. Az úttörőmozgalom és az Úttörőszövetség történetének rövid áttekintése 12
a) A Magyar Úttörők Szövetségének előtörténete 13
b) Az Úttörőmozgalom a felszabadulástól a fordulat évéig (1945-1948) 14
c) Az Úttörőszövetség mint a párt egyetlen gyermekszervezete (1948-1954) 15
d) A megújhodás folyamata az úttörőmozgalomban (1954-1957) 16
e) Az ellenforradalom utáni konszolidáció (1957-1961) 18
f) Nemes tettekkel a szocializmus építéséért (1961-1967) 19
g) „Szabad hazában - Lenin útján" halad a Magyar Úttörők Szövetsége (1968-1970) 20
h) Az úttörőélet szocialista demokratizmusának fejlesztése (1971-1973) 21
5. A haladó gyermekmozgalmak nemzetközi szervezete 25
6. Feladatok 26
C) Az Úttörőszövetség és a társadalom 27
1. A társadalmi kapcsolatok jellege és fontossága 27
2. Az iskola és az úttörőszervezet viszonya 28
3. Feladatok 31
II. Az Úttörőszövetség szervezeti és vezetési kérdései (Dr. Kovács S.) 33
A) A Szövetség felépítése, szervezési elvei, szervezeti formái 33
1. A szervezet és működés összefüggései 33
2. Szervezeti és működési alapelvek 33
a) A demokratikus centralizmus 33
b) Törekvés a társadalom pozitív adottságainak felhasználására 34
c) Az önkéntesség elve 35
d) A gyermeki érdekek képviselete 35
e) A gyermeki önkormányzat kibontakoztatása 35
f) Az egyéni és közösségi tevékenység és felelősség összhangja 35
g) A szervezeti formák és a pedagógiai- politikai feladatok egysége 36
h) A vezetés testületi jellege és személyes felelőssége 36
3. Tagsági formák jogok és kötelességek 37
4. A Magyar Úttörők Szövetségének szervezeti felépítése 39
5. Feladatok 42
B) A demokratizmus sajátosságai az úttörőszövetségben 42
1. A szocialista demokrácia fejlődésének hatása szövetségünk nevelőmunkájára 42
2. A demokratizmus vonásai az úttörőszervezetben 43
3. Az úttörő önkormányzat pedagógiai funkciói 44
4. Az úttörő önkormányzat kialakulásának folyamata 46
5. Az úttörő önkormányzat és a felnőtt vezetés viszonya 48
C) Vezetőképzés az Úttörőszövetségben 49
1. A vezetőképzés tartalma és módszerei 49
2. Vezetőképzési formák 50
3. Feladatok 52
III. A csapat élete (Dr Király Gy.) 53
A) A nevelés hangsúlyozott feladatai és módszertani kérdései az úttörőszervezetben 53
1. Az általános pedagógia és a gyermekszervezet nevelési összefüggései 53
2. A csapatmunkában hangsúlyozott nevelési fő feladatok 55
a) A világnézeti nevelés 55
b) A közéleti, politikai munkára való felkészítés 56
c) A szocialista hazafiságra és a honvédelemre való felkészítés 58
d) A munkára nevelés 60
e) A kisdobosok felkészítése az úttörőéletre (Gesztesi J.) 64
f) Az úttörők KISZ-tagságra való nevelése (Dr. Király Gy.) 68
3. Feladatok 73
B) A próbarendszer (Dr. Kovács S.) 74
1. A próbarendszer történetének rövid áttekintése 74
2. A próbarendszer az úttörőszervezet nevelőmunkájának egyik legfontosabb eszköze 77
3. A próbarendszer sajátosságai 77
4. A próbarendszer szerkezete 79
5. Az úttörőévi próbázások folyamata 83
6. Feladatok 84
C) A csapatélet megszervezése 84
1. A csapatélet megszervezésének értelmezése (Dr. Király Gy.) 84
a) A csapat szervezeti élete (Dr. Kovács S.) 85
b) Szabadidő-tevékenység az úttörőcsapatban 88
c) A csapat gazdasági munkája (Dr. Király Gy.) 94
d) A szakági munka (Gesztesi J.) 97
e) Az otthonintézmények úttörőmunkája 99
f) Lakóterületi úttörőmunka 101
g) Úttörő-intézmények 103
h) Tervezés az úttörőcsapatban (Dr. Kovács S.) 106
2. Feladatok 108
D) A nevelőmunka sajátos eszközei és módszerei (Dr. Király Gy.) 110
1. Az eszközök és módszerek értelmezése 110
2. Eszközök 111
a) Eszmei szintű nevelési eszközök 111
1. Az eszmények és a példaképek 111
2. Szimbólumok 112
3. A hagyományok 119
b) Az iskolában is használt eszközök 120
c) Az úttörőcsapatban hagyományosan használt tipikus eszközök 121
d) Tömegkommunikációs eszközök (Dr. Kovács S.) 121
e) Egyéb eszközök (Dr. Király Gy.) 125
3. Módszerek 126
a) Az úttörőszervezet módszereinek általános jellemzői 127
b) Az úttörőfoglalkozások főbb típusai 128
c) Az úttörőtevékenységek szervezési szempontjai 128
d) Ismertebb összejövetelek, foglalkozások 130
4. Feladatok 136
E) A csapat nyári élete 136
1. A szünidő értelmezése, programjának szükségszerűsége 136
a) A nyári program kialakításánál figyelembe veendő szempontok 137
b) A gyermekek nyári szervezettségének típusai 138
c) Az úttörők nyári programjában közreműködő szervezetek 139
d) A nyári program szervezési kérdései 140
e) A nyári program elemei 141
2. A csapat táborozása 142
a) A táborozás értelmezése 142
b) A táborszervezés mozzanatai 143
c) A táborélet tipikus tevékenységformái 144
d) Tábortípusok 146
3. Feladatok 147
Az úttörő mozgalommal összefüggő legfontosabb dokumentumok 149
Tartalom 155
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv