1.031.378

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vizuális nevelés pedagógiája

A 6-12 éves korosztályban

Szerző
Lektor

Kiadó: Balassi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 241 oldal
Sorozatcím: Vizuális kultúra
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-506-322-9
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókat, illusztrációkat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünket elsősorban azoknak szántuk, akik 6-12 éves korú gyermekek tanítására készülnek fel, illetve azoknak a nevelőknek, akik szakmai kérdéseikre válaszokat keresve vagy továbbképzéseken veszik... Tovább

Előszó

Könyvünket elsősorban azoknak szántuk, akik 6-12 éves korú gyermekek tanítására készülnek fel, illetve azoknak a nevelőknek, akik szakmai kérdéseikre válaszokat keresve vagy továbbképzéseken veszik majd kézbe.
A gyermekek eltérő adottságaik szerint tevékenykednek, s alkotásaikban formálódó személyiségük szerint más-más sajátosságaik mutatkoznak, személyiségfejlesztő hatást a vizuális nevelés csak a differenciáló pedagógia módszereivel érhet el. Ezt valljuk, így közelítettünk témánkhoz mi is. Könyvünket ezért haszonnal forgathatják azok is, akik differenciáló pedagógiai tanulmányokat folytatnak. Vissza

Tartalom

Bevezető9
Személyiségfejlesztés, képességfejlesztés11
Bálványos Huba: A vizuális nevelés mint személyiségfejlesztés13
A vizuális nevelés alkotó tevékenységformáinak áttekintése13
Személyiségfejlődési esélyek az alkotásban15
A differenciáló képességfejlesztés19
Éntudat és kollektív identitás22
Bálványos Huba: A vizuális műveltség fejlesztendő képességei25
Bálványos Huba: A vizuális műveltésg fejlesztendő képességei25
Vizuális nyelv25
Kifejezés, képzőművészet25
Vizuális kommunikáció26
Tárgy- és környezetkultúra26
Technikák26
A képességfejlesztés tervezésének és megvalósításának tézisei26
Bakos Tamás: A gyermekrajz a pedagógia nézőpontjából29
Fejlődéslélektani vonások az irányítás nélküli, kifejező közlésekben29
Ábrázolásalapú kifejezés29
Megismerés, motiváltság és a vizuális közlésformák32
Megismerési képességek és motivációi az ábrázolás elsődleges szerepében33
Megismerési képességek és motivációi az ábrázolás másodlagos szerepében35
Jelölés, jelalkotás36
A "mit?" és a "hogyan?" kérdése
Bálványos Huba: A gyermek képi kifejezései, mint személyes közlések41
Hangoltság a kifejező alkotásra41
Élmény, inspiráció, motiváció42
Közös élményhelyzet42
Beszélgetés és szemléltetés44
Mintaadó szemléltetés47
Motivációk47
Inspirációk50
Differenciált motivációk53
Értékelő visszajelzések58
Értékelés a folyamatban60
Az alkotások "kiállítása"60
A személyes közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata61
Bálványos Huba: Irányított szocializáció tárgyi- és környezeti kultúrával
Élmény, inspiráció, motiváció67
A "mit" kérdése67
Inspiráló szemléltetés és beszélgetés74
A díszítés75
Mintaadó szemléltetés78
Korrektúra és értékelés80
Differenciált motivációk80
Konzultáció és technikai korrektúra80
Preisinger Zsuzsa: Vizuális tanulmányok - primer közlések
A primer közlések83
A pedagógiai tudatossággal irányított megfigyeltetés hatása a képi sémára83
A vizuális tanulmányok irányultságai86
Tárgyformák mint modellek87
A modellválasztás87
Észleleti dominanciák a modellválasztásban és a modellehelyzetben89
Komponált képi látványok modellhelyzetben
Fotó, mozgókép, műalkotások91
"Nyelvi" tanulmányok közvetlen látványelőzmény nélkül93
Fokozatosság a modellelemzésben és az ábrázolásban93
Bemutatás és szemléltetés96
A feladatokhoz válsztott technikai megoldások speciális szempontjai101
A vizuális tanulmányok szerepe a fejlődési-fejlesztési folyamatban106
A tanulmányok eredményeire épülő feladatok kapcsolása, sorolása106
A primer közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata118
Bakos Tamás: Direkt közlések119
Ismeretek, információk vizuális közlései120
A direkt közlések motivációi122
Mit és hogyan, direktben123
Közlések már irányítás nélkül is123
Útvonalrajz és térkép124
Modellhelyzetek az útvonalrajz és térkép témakörében125
Konstruált modell és magyarázó rajza. Kavicsvárak127
Papírlabirintus és agyagvár130
A síkképi szemléltetés irányultságai térképalkotásnál132
Térkép csoportmunkában134
Társasjáték síkban és térben135
Tárgytervek, magyarázó, elemző ábrázolások138
Fantáziatervek139
Tárgyelemzésekből magyarázó rajz146
Tárgytervek a megvalósítás igényével150
A mozgás és változás vizuális közlésének módjai152
Az információ legsűrítettebb vizuális formái (Piktogramok, emblémák és más vizuális jelek)156
Modellalapú formaredukcó példái158
Az emlékkép- és modelltranszpozíció vizuális nyelvisége162
A direkt közlések vizuális nyelvezetének áttekintő táblázata162
Munkaformák
Bálványos Huba: A feladat163
A feladat és a tanóra163
Feladattípusok163
Preisinger Zsuzsa: A munkaformák változatai a tanítási órák folyamatában167
A pedagógus és a tanulók együttműködésének várható eredményessége a vizuális nevelés tantárgyi specifikumaiban168
Frontális munka. A pedagógus közvetlen irányító szerepben168
A tanulók önálló egyéni munkája169
A tanulók együttműködésének várható eredményessége a vizuális nevelés tantárgyi specifikumaiban170
A csoportmunka170
A csoport létszáma és tagozódása171
Formális, informális csoport172
A csoportlét kezdeti szakasza172
A szaktárgyi eredményesség feltételei a csoportmunkában174
A csoport összetétele és lélekszáma176
Irányítás, korrigálás177
Technikai megoldások178
Szervezés178
Bálványos Huba: Pedagógiai értékelés a vizuális nevelésben180
Az egyes tevékenységformák főbb értékelési különbségei180
Az értékelés irányultságai181
Értékelési szempontok181
A közös értékelés helyzete és szempontjai181
Értékelési fokozatok182
A gyermekek egyenkénti megfigyelése a folyamatban182
A gyermekek egyenkénti megfigyelése az alkotás tükrében183
Egy értékelési szakasz végén184
A közös értékelés közben mutatkozó további személyiségjegyek184
Sándor Zsuzsa: A vizuális kultúra tanításának személyes tervezése187
A vizuális kultúra tanítási terve: kapocs a tanterv, a pedagógus és a gyermek között189
A vizuális kultúra tantervi előírásai és a pedagógus személyiségének találkozása a tervkészítésben191
A pedagógus vizuális és művészeti műveltségének, vizuális pedagógiai felkészültségének és önszemléletének szerepe191
Tantervi szakanyagok értelmezése és megértése193
Szakmai szerkezet és a szakmai tartalmak értelmezése193
A tantervi szintek értelmezése194
Tantervi rovatok értelmezése196
A vizuális kultúra tanítási folyamatainak és a folyamatok tervezésének jellemzői199
A tantervi dokumentumok személytelensége, a tanterv és a tanítási terv lehetséges helyi karakterei200
Az időtényező vizuális kultúra vonatkozásai200
A feladatsor és a projekt mint tervezési és mint tanítási metódus201
A vizuáliskultúra-feladatsorok és -projektek mint tanítási témakör típusok203
A vizuális kultúrára specializált tantárgy éves tanítási programja elkészítésének elvi és gyakorlati problémái210
A vizuáliskultúra-óra tervezésének általános jellemzői és vizuális nevelési specifikumai212
A rendelkezésre álló minősített vizuális nevelési tantárgyi tantervek229
Bakos Tamás: Függelék231
A vizuális nevelés foglalkozásainak sajátos feltételrendszere
Szakterem, szertár, anyagok, szerszámok, szemléltető eszközök231
Irodalom235
Színes képek241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv