A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tudományos ismeretterjesztés módszertani alapjai

Mezőgazdaság-élelmiszeripar

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: TIT Országos Központja
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 218 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-411-520-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Munkánk irásakor messzemenően figyelembe vettük, hogy a TIT előadók többsége nem rendelkezik pedagógiai képesítéssel. Ezért a vizsgált metodikai kérdésekhez elsősorban a gyakorlat oldaláról közelitettünk, de igyekeztünk közben az elméleti hátteret is megvilágitani. Tisztában vagyunk azzal, hogy az ilyen jellegű témafeldolgozás - különösen több szerző esetén - bizonyos átfedéseket eredményezhet. Ezt mi tudatosan vállaltuk, mert így szeretnénk bemutatni és bizonyitani az olvasónak azt, hogy egy-egy didaktikai vagy metodikai elem másképpen jelenik meg a lazább ismretterjesztési és a kötöttebb oktatási keretek között, sőt ez utóbbin belül is jelentős eltérések lehetnk. Jóllehet a szerzők többsége a mezőgazdasági felnőttoktatás szakember, s ennek megfelelően az egyes témákat is ebből a szemszögből dolgozták fel, mégis reméljük, hogy megfelelő értelmezéssel, kisebb módositással más szakterületeken tevékenykedő előadók, oktatók is meritenek kiadványunkból és a leírtakat ismeretterjesztő... Tovább

Fülszöveg

Munkánk irásakor messzemenően figyelembe vettük, hogy a TIT előadók többsége nem rendelkezik pedagógiai képesítéssel. Ezért a vizsgált metodikai kérdésekhez elsősorban a gyakorlat oldaláról közelitettünk, de igyekeztünk közben az elméleti hátteret is megvilágitani. Tisztában vagyunk azzal, hogy az ilyen jellegű témafeldolgozás - különösen több szerző esetén - bizonyos átfedéseket eredményezhet. Ezt mi tudatosan vállaltuk, mert így szeretnénk bemutatni és bizonyitani az olvasónak azt, hogy egy-egy didaktikai vagy metodikai elem másképpen jelenik meg a lazább ismretterjesztési és a kötöttebb oktatási keretek között, sőt ez utóbbin belül is jelentős eltérések lehetnk. Jóllehet a szerzők többsége a mezőgazdasági felnőttoktatás szakember, s ennek megfelelően az egyes témákat is ebből a szemszögből dolgozták fel, mégis reméljük, hogy megfelelő értelmezéssel, kisebb módositással más szakterületeken tevékenykedő előadók, oktatók is meritenek kiadványunkból és a leírtakat ismeretterjesztő munkájukban alkotó módon alkalmazzák. Vissza

Tartalom

Előszó (Antal András)11
Az emberi ismeretszerzés utja (Tanner József)21
Bevezető21
Az ismeretszerzés és az oktatási folyamat hasonlósága21
Az ismeretszerzés társadalmi folyamat22
A gondolkodás kifejlődése22
A jelenség és a lényeg összefüggéséről és ellentétéről24
A megismerés utjának lenini szakaszai25
Az érzékelés26
Az emberi tapasztalás sajátosságai26
Az érzéki megismerés szakaszai32
A megismerés racionális szakaszai32
Az elvonatkoztatás32
A fogalom33
Az absztrakt ismeret és a konkrét igazság35
Az ítélet (állítás, tagadás)36
A következtetés37
A gyakorlat szerepe a megismerésben39
A gyakorlat helye az ismeretelméletben39
A gyakorlat fogalma a dialektikusmaterializmus értelmezése szerint40
A gyakorlat mint az igazság kritériuma41
Az oktatási-képzési folyamat szervezése a tudományos ismeretterjesztésben (Dr. Mészáros Imre)44
Az ismeretszerzés fő mozzanatai44
A módszer szerepe a tanítás-tanulás folyamatában45
A tartalom és a forma46
Az ismeretterjesztési folyamatának ismeretelméleti és pszichológiai alapjai47
A fáradtság, az élettapasztalat és az emlékezet (Fülöpné Fehér Katalin)50
A felnőttképzés tapasztalatainak alkalmazása a tudományos ismeretterjesztésben (Dr. Mészáros Imre)62
Az ismeretterjesztésben jelentkező főbb didaktikai feladatok tervezése64
A tudományos ismeretterjesztésben megoldandó didaktikai feladatok66
Módszertani ajánlások68
Az ismeretek közlésére alkalmazható módszerek68
Az előadó és a hallgató közös tevékenysége69
A hallgatók önálló tevékenysége74
Az előadás a tudományos ismeretterjesztésben és a felnőttoktatásban (Tanner József)77
A hatékony előadás77
A hatékonyság tényezői80
Az előadás módjai83
Az anyaggyűjtéstől a szöveg hangos megjelenítéséig (Dr. Polonyi Szűcs Szilárd)89
A beszédmű anyagának összegyűjtése90
A beszédmű anyagának elrendezése95
Az előadó beszéde100
Az előadó magatartása112
A szemléltetés és a bemutatás (Balaton Gyula)115
A szemléltetés mint módszer115
A szemléltetés és a bemutatás jelentősége117
Mikor hatékony a szemléltetés?119
Néhány metodikai tanács120
Az előadó és a szemléltetés121
A bemutatás124
A bemutatás előkészítése126
A bemutatás folyamata126
A hallgatók önálló és folyamatos megfigyelései129
A megfigyelés szakaszai130
Az audio-vizuális eszközök (Dr. Csáky Csaba)131
A diaképek alkalmazása131
A filmek a tudományos ismeretterjesztésben134
Az írásvetítő137
Az episzkóp140
Az eipidiaszkóp142
A televízió és a rádió felhasználása a tudományos ismeretterjesztésben142
A TIT Studió és a Planetárium142
Az esettanulmányok írásának és alkalmazásának néhány kérdése (Tanner József)144
Az esettanulmányok tartalmi kérdései és csoportosítása144
Az esettanulmányok rendszerezése146
Az esettanulmányok szerkezeti kérdései148
Az esettanulmányokkal végzett foglalkozások fontosabb szempontjai150
Egy konkrét esetjáték leírása153
Az üzemlátogatás (Zentai Gabriella)167
Az üzemlátogás fogalma, az üzemlátogatáson megoldható didaktikai feladatok167
Az üzemlátogatás szerepe a tudományos ismeretterjesztésben168
Az üzemlátogatás szervezésének szakaszai169
Az előkészítés169
Az üzemlátogatás levezetése a forgatókönyv alapján176
Az üzemlátogatást kiegészítő foglalkozás (utófeldolgoozás)178
Az üzemi bemutató179
Tanulmányok és kirándulások (Balaton Gyula)181
A tanulmányutak célja181
A tanulmányutak kapcsolata az oktatással181
A tanulmányutak és kirándulások tervezése182
A tanulmányutak és a kirándulások szervezésének alapfeltételei184
A tanulmányuton, kiránduláson alkalmazható pedagógiai módszerek187
Néhány gondolat a kirándulásról188
A tanulmányutak, kirándulások gazdasági terve190
Egészségügyi tanácsok a kirándulásokhoz és a tanulmányutakhoz191
A tanulmányutak, kirándulások értékelése192
Tanácsok a tanulmányutak, kirándulások technikai előkészítésére193
Belföldi vonatkozásban193
Külföldi vonatkozásban194
A tanulmányut szervezésénél és lebonyolításánál előforduló hibák és hiányosságok194
Az ismeretek ellenőrzésének módszerei (Zentai Gabriella)196
Az ismeretek ellenőrzésének jelentősége a tanulási-tanítási folyamatban196
Az ellenőrzés helye a tanulási-tanítási folyamatban198
Mikor és mit kell ellenőrizni?199
Az ismeretellenőrzés módszerei200
A tudományos ismeretterjesztésben alkalmazható ismeretellenőrzési módszerek202
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv