A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A nyolcvanas évek végén az oktatási alrendszer szűkebb és tágabb társadalmi környezetében olyan nagy horderejű változások történtek, melyeknek determináló hatása alól a közoktatási szféra egésze...
Tovább
Előszó
A nyolcvanas évek végén az oktatási alrendszer szűkebb és tágabb társadalmi környezetében olyan nagy horderejű változások történtek, melyeknek determináló hatása alól a közoktatási szféra egésze sem vonhatta ki magát. Mivel a globális, a regionális és a lokális szint meghatározó történései szinte egy időben, egymásra torlódva zajlottak, a hozzájuk való alkalmazkodás szinte megoldhatatlan feladatot jelentett. Az ezredvég legkomolyabb globális kihívását az oktatási rendszer számára minden bizonnyal az információrobbanás, a modern informatikai eszközök és a világháló használatának pedagógiai konzekvenciái jelentik. Elég, ha közülük az információhoz való gyors és könnyű hozzáférés miatt a - jelenlegi iskolai tudás lényegét jelentő - „mi tudás" relatív leértékelődését, a „hogyan tudásoknak", az információkezelés képességeinek, a kommunikatív kompetenciának, általában az „eljárási tudásoknak" a felértékelődését; a hagyományos pedagógusszerep - melynek lényege, hogy a tanár a tudás birtoklásából fakadó hatalmi helyzetben közvetíti a tudományokból derivált igazságokat - átalakulását egy lehetséges új - a tekintély alapú konformista igazodást meghaladó autentikusabb személyiség kialakulását biztosító - tanulói szerep kiformálódását említjük.
Vissza
Tartalom
Előszó 9
Vágó Irén: Tartalmi változások a közoktatásban
- A „rejtett" helyi tantervektől a valóságos helyi tantervekig 15
A tantervi szabályozás helyi szintje 16
A tantárgyi rendszerrel kapcsolatos változások a közoktatásban 20
Uj tantárgyak bevezetése 23
A Nemzeti alaptanterv hatása az
iskolák „rejtett" helyi tanterveire 28
A tantárgyak belépésének előrehozása vagy késleltetése 30
Az óratervi változások 32
Pedagógusok 37
Intézményi várakozások 42
Melléklet 45
Lannert Judit: Szerkezetváltási tendenciák és a továbbtanulási
arányokat befolyásoló tényezők a közoktatásban 47
A NAT és az iskolaszerkezet 48
Kevesebb gyerek, jobb oktatás? 57
Melléklet 68
Imre Anna: Tartalmi modernizáció a gimnáziumokban
és a vegyes középiskolákban 73
Bevezetés 73
Intézményi és szervezeti keretek 75
A gimnáziumok profilja 81
Tartalmi változások 84
Összegzés 105
Melléklet 106
Mártonfi György: Tartalmi modernizáció
az iskolarendszerű szakképzésben 107
Tartalmi modernizáció a kilencvenes években 107
Néhány alapadat a vizsgálatban szereplő szakképző
intézmények almintájáról 110
A szakmai profilok alakulása 112
A szakmai elméleti és gyakorlati
tárgyak arányának alakulása 121
Iskolai innovációk 122
Milyen dokumentumok határozzák
meg az oktatás tartalmát? 128
A tankönyvek cseréje 131
Kik határozzák meg az oktatás tartalmát? 132
Vágó Irén: Az élő idegen nyelvek oktatása
- Egy modernizációs sikertörténet 135
Nyelvismeret 135
Elő idegen nyelvek a közoktatásban 141
Esélyegyenlőtlenség a nyelvtanulásban,
a nyelvtudás megszerzésében 146
Idegennyelv-szakos tanárok 150
A NAT és az idegennyelv-oktatás 161
Nyelvvizsgák 164
Összefoglalás 170
Irodalom 172
Melléklet 173
Imre Anna: Az idegennyelv-oktatás kiterjedésének
hatása a nemzetiséginyelv-oktatásra 175
Tendenciák a nyelvoktatásban 176
A nemzetiségi nyelv és az idegen nyelv találkozása 184
Összegzés 195
Irodalom 196
Melléklet 197
Kovács Katalin: A NAT eurokompatibilitása 203
Az európaiság értelmezése és
az „európai" elvárások hiánya 204
Az oktatásirányítás változásai az Európai Unió tagállamaiban,
oktatásirányítási decentralizáció Magyarországon 208
Tantervek Európában és a Nemzeti alaptanterv 209
Az oktatási rendszerek kései modern kori változásai 212
Az európai dimenzió és a Nemzeti alaptanterv 215
Az európai tantervek interkulturalista kritikája 217
Összegzés 220
Irodalom 221
Balázs Éva: Önfejlesztő iskolák
- Egy alapítványi kezdeményezésű innováció 223
A program főbb jellemzői 224
Az önfejlesztő program megvalósulása;
eredmények és problémák 228
A program társadalmi-oktatáspolitikai hatása 235
Melléklet 240
Modláné Görgényi Ildikó: A szakképzés központi
programjainak kifejlesztése 241
A központi programok kifejlesztésének általános jogi háttere 241
Központi programok 243
A központi program készítésének szervezése és
a fejlesztés néhány módszere 255
A központi programok forgalmazása 258
Internet, adatbázis 259
A humán erőforrás fejlesztése 259
A vizsgák tapasztalatai 261
A központi programokhoz kapcsolódó
tankönyvek készítése
Pénzügyi háttér 263
Fejlesztési tapasztalatok 264
Melléklet 265
Kocsis Mihály: A pedagógusképzés szerkezeti és
tartalmi változásai az 1990-es években 267
A problémaháttér
A pedagógusképzés szerkezete 274
Tartalmi változások a pedagógusképzésben 284
Összegzés 297
Irodalom 298
Melléklet 299
Függelék 305
Igazgatói kérdőív - Önkitöltős 306
Tartalmi szabályozás - Iskolavezetői koncepciók 319
Az iskolaminta reprezentativitásáról 354
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
konyv
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.