1.034.975

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közoktatás és regionális fejlődés

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 290 oldal
Sorozatcím: Tények és érvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-546-7
Megjegyzés: Fekete-fehér térképekkel illusztrálva. Angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mit ad hozzá a közoktatás egy térség humánerőforrás fejlesztéséhez? Mennyiben szolgál ja a gazdaság versen képességét és a társadalom kohézióját? Ezekre a kérdésekre kell válaszolni annak, aki szeretne hozzájutni az uniós regionális fejlesztési támogatásokhoz. De mit is jelent az, amikor a közoktatásról mint a humánerőforrás-fejlesztés tényezőjéről beszélünk? Mennyiben különbözik ez az iskolai oktatás-nevelés közkeletű fogalmától? A kötet arra vállalkozik, hogy értelmezi a fenti kérdéseket, és hogy segítséget nyújt a válaszok keresésében. S mivel az EU regionális politikája olyan válaszokat igényel, ahol a különböző ágazatokat képviselő szakemberek együtt gondolkodnak egy-egy térség fejlesztéséről, a könyv elolvasását nem csak oktatási szakembereknek ajánljuk.

Tartalom

Bevezetés 9
1. Humán erőforrások és az oktatás 13
A „human capital"-tól a humán erőforrásig 13
Humánerőforrás-fejlesztés a közoktatásban 25
Az oktatás térszerkezetét befolyásoló tényezők 28
2. A kutatás hipotézise és terminológiája 33
Kiindulópontok. A közoktatási rendszer működése Magyarországon 33
A közoktatás területi rendszere és teljesítménye 34
A kutatás alaphipotézise 38
3. A társadalmi-gazdasági környezet 43
A megyék gazdasági jellemzői 43
A regionális gazdaság 51
A népesség iskolázottsága 54
Társadalmi helyzet - megyei és regionális szinten 57
A társadalmi-gazdasági környezet területi tagoltsága 63
4. A közoktatás területi rendszerének működési feltételei, körülményei és vállalt feladatai 65
Az óvodai ellátás és az óvodáztatásban való részvétel 66
Az általános iskolai feladatok ellátása 69
A térségi általános iskolai ellátás a fajlagos mutatók tükrében 69
Speciális tényezők: összevont tanítási rend, váltakozó tanítás 70
Az iskolai testnevelés infrastrukturális feltételei 71
Társadalmi feladatok ellátása 72
Nemzetiségi oktatás 75
Az általános iskolai idegennyelv-oktatás 77
Emelt szintű oktatás 79
A versenyképességet szolgáló oktatási feladatok területi tagoltsága 80
A speciális oktatási ellátás és annak társadalmi szegregációra utaló jelei 81
A középiskolai oktatás feltételei és jellemzői 85
A középiskolai ellátás fajlagos mutatói 86
Számítógép-ellátottság az iskolákban 87
A középiskolai ellátás egyik speciális feltétele - könyvtárellátottság 88
Oktatási többletfeladatok ellátása - gimnáziumi tagozatok 90
Korszerű képzési irányok a szakközépiskolában 91
Két tanítási nyelvű középiskolák 94
A középiskola versenyképességet támogató feladatvállalásának tagoltsága 96
Szerkezetváltó gimnáziumok 97
A közoktatás fenntartói pluralizmusa 100
Az iskolarendszerű felnőttoktatás 103
A pedagógusok és az iskolavezetők néhány jellemzője 104
Képesítés nélküli pedagógusok az általános iskolában 105
A pedagógusok nem és kor szerinti összetétele 106
Pedagóguslétszám és „sűrűség" 107
Az iskolavezetők jellemzői és jövőképe 110
A közoktatási feladatok ellátásának és feltételeinek területi tagoltsága 112
A közoktatás fajlagos mutatóinak és működési feltételeinek megyei tagoltsága 113
A migráció jellemzői 114
Társadalmi kohézió és/vagy versenyképesség a feladatok vállalásában 118
5. A közoktatás területi rendszerének teljesítményét kifejező tényezők 123
Továbbhaladás a közoktatási rendszerben 123
Lemorzsolódás az általános iskolában 124
Részvétel a középiskolázásban - az oktatási expanzió 125
A középfokú oktatás iránti kereslet-kínálati viszonyok 131
Az érettségi eredményeinek területi különbségei 141
A középiskolai „top" teljesítmények 143
Országos tanulmányi versenyek 143
Nyelvvizsgák a felsőfokú oktatás küszöbén 145
Bejutás a felsőoktatásba 146
Felvételi eredményesség a középiskolát befejezők létszámához képest 148
A felsőfokú aspirációk szintje és a jelentkezők bejutási sikeressége 150
A felsőoktatási bejutás eredményessége és a térségek demográfiai jellemzői 153
A felsőoktatási kínálat hatása a keresletre 154
A felsőoktatásba való bejutás a hallgatók lakóhelye és az intézmény
székhelye szempontjából 159
A felsőoktatásba való átlépés eredményessége és a képzések piacképessége 160
A megyék teljesítménye a versenyek, a nyelvvizsgák és a felsőoktatási bejutás alapján 161
A felnőttoktatás eredményessége 167
6. A közoktatás területi rendszerének innovációképessége 169
Alternativitás a közoktatásban 170
Nemzetközi együttműködések 172
Nem állami kezdeményezések a közoktatás fejlesztésére 176
Az iskolai innovációs képesség néhány eleme 179
7. A régiók közoktatási rendszerének kimeneti teljesítménye és innovációképessége 185
8. Összefoglalás 191
9. Kitekintés Európára, következtetések 199
Felhasznált és hivatkozott irodalom 201
Függelék 217
A témakörhöz kapcsolódó kutatások 217
A kutatás során feldolgozott adatbázisok 218
Táblázatok 219
Térképek 275
Public Education and Régiónál Development- Summary 279
Subject and terminology 279
Basic hypothesis and its verification 282
Mainresults 284
Conclusions 289

Balázs Éva

Balázs Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Balázs Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv