1.034.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III.

A reformkortól 1919-ig/1919-től 1985-ig

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Budapesti Közlekedési Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 1.683 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv Pest-Buda - 1873-tól a mi Budapestünk - tömegközlekedésének monográfiáját tartalmazza, tudományos igényességgel Az első ilyen jellegű feldolgozás a maga nemében, 5 ezáltal régi hiányt... Tovább

Előszó

Ez a könyv Pest-Buda - 1873-tól a mi Budapestünk - tömegközlekedésének monográfiáját tartalmazza, tudományos igényességgel Az első ilyen jellegű feldolgozás a maga nemében, 5 ezáltal régi hiányt pótol A szerzőknek a kétkötetes könyv írása, szerkesztése során óriási forrásanyagot kellett feldolgozniuk, minthogy a főváros közlekedéstörténete több mint másfél évszázadra nyúlik vissza. A város és közlekedése mindig szoros kölcsönhatásban van. A fejlődés hatalmas, bár nehézségektől és időleges visszaesésektől sem mentes. Az első menetrendszerű omnibusz megjelenésétől (1832) napjainkig, amikor már gyors metróvonatok robognak alagúti pályáikon, és a tömegközlekedés felszíni vonalai Nagy-Budapest egész területét behálózzák, óriási a fejlődés. Egy rövid előszó szűk keretei nem teszik lehetővé, hogy a történelmi fejlődésnek akárcsak a legfőbb jellemzőit és tanulságait is felsorakoztassam. Nem is szükséges, mert mindezek egyértelműen kirajzolódnak, megjelennek a monográfia lapjain. A bevezetőben talán célszerűbb - jóleső büszkeséggel - kiemelni, hogy a mi szép fővárosunk tömegközlekedése, történetének minden szakaszában, követte a más világvárosokban e téren végbement műszaki és technológiai fejlődést, sőt nem egy időszakban és vonatkozásban kifejezetten az élen járt.
Külön öröm és egyben minden tömegközlekedéssel foglalkozó dolgozót további színvonalas munkára kötelez, hogy Budapest tömegközlekedését napjainkban is hazai és nemzetközi elismerés övezi. A mai, természetesen mindig jobbítható színvonal az elődök munkájára, eredményére alapozódik; ez a monográfia bennünket ahhoz is hozzásegít, hogy elődeink munkáját tisztábban, szinte teljes mértékben láthassuk és a megfelelő tanulságot levonjuk. A múlt ezáltal közvetlenül átnő a jelenbe, példát, támaszt, szellemi erőforrást ad a Főváros tömegközlekedése fejlesztéséért, jövőjéért dolgozók számára. Vissza

Tartalom

I. kötet
ELŐSZÓ 9
BUDA ÉS PEST VÁROSI KÖZLEKEDÉSE A REFORMKORBAN (1820-1848) (Sudár Kornélia) 11
Az átkelő hajózás kezdetei (Bíró József) 17
Az omnibusz (Sudár Kornélia) 20
A kőbányai lebegő vasút kísérlete (Csonka Sándor) 32
II. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS KIALAKULÁSA AZ 1850-ES ÉVEKTŐL A LÓVASÚTI HÁLÓZAT EGYESÍTÉSÉIG (1850-1878)
(Sudár Kornélia-Szekeres József) 36
A helyi hajózás (Bíró József) 41
A bérkocsi (Kócziánné Szentpétery Erzsébet) 42
Az omnibusz (Sudár Kornélia) 44
A lóvasút (Szabó Dezső) 65
1. A Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) (Szabó Dezső) 69
- A pesti lóvasúti hálózat kiépítése 72
- A pesti és budai lóvasúti hálózat összekapcsolása, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) megalakulása 78
- A lóvasúti pálya és a járművek 79
- A lóvasúti forgalom és a díjszabások 83
2. A budai lóvasút, a Budai Közúti Vaspálya Társaság (Medveczky Ágnes) 85
3. A Margitszigeti Lóvasút (Szabó Dezső) 102
A várhegyi sikló felépítése (Petrik Ottó) 104
A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 108
III A LÓ VASÚT VIRÁGKORA ÉS ALKONYA. A GÉPI VONTATÁS TÉRHÓDÍTÁSA ÉS GYŐZELME A FŐVÁROSI KÖZLE-
KEDÉSBEN (1879-1899) (Sudár Kornélia-Szekeres József) 117
A bérkocsi (Kócziánné Szentpétery Erzsébet) 119
Az omnibusz (Sudár Kornélia-Várnagy Zoltán) 126
A lóvasút 138
1. A BKVT hálózatának fejlesztése (Szabó Dezső) 141
2. A lóvasút forgalma és gazdasági eredményei (Szabó Dezső) 145
3. A lóvasúti pálya és a járműpark (Szabó Dezső) 151
4. A lóvasúti teherforgalom (Szabó Dezső) 155
5. Lóvasutak a főváros elővárosi övezetében (Keller László) 156
6. A lóvasút villamosítása (Szabó Dezső) 159 A főváros villamosvasút-hálózatának kiépülése és a gőzüzemű vasutak 169
1. A villamosvasút térhódítása (Medveczky Ágnes) 169
2. A Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamosvasút Rt. (BURV) (Medveczky Ágnes) 185
3. A földalatti vasút (Medveczky Ágnes) 187
4. A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 200
5. A sikló (Petrik Ottó) 202 A helyi hajózás (Bíró József) 204
A helyiérdekű közlekedés kiépülése (Lovász István-Várnagy Zoltán) 205
1. A helyiérdekű vasutak a Budapesti Helyiérdekű Vasút Rt. (BHÉV) megalakulása előtt (Lovász István-Várnagy Zoltán) 207
2. A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Vasút (BLVV) M (Keller László) 208
3. A BHÉV megalakulása, vonalhálózatának fejlesztése és a Haraszti-Ráckevei Vasút Rt. (HRV) (Lovász István-
Várnagy Zoltán) 209
- A Közvágóhíd-soroksári, a soroksár-dunaharaszti vonal és a Haraszti-Ráckevei Vasút 210
- A Kerepesi út-Cinkota-kerepesi vonal 213
- A Filatori gát-szentendrei vonal és az Óbuda-Filatorigáti Gőz-mozdonyú Közúti Vasút 214
- A Filatori gát és a Pálffy (Bem) tér közötti vonalbővítés 215
4. A budapest-budafoki vonal (BBVV) kiépítése (Lovász István-Várnagy Zoltán) 216
5. A MÁV-kezelésű helyiérdekű vasútvonalak (Keller László) 218
IV. BUDAPEST KÖZLEKEDÉSÉNEK FEJLŐDÉSE AZ EZREDFORDULÓTÓL AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ KEZDETÉIG
(1900-1914) (Bencze Géza) 220
A villamosvontatás győzelme 222
1. Vonalépítések és hálózat (Medveczky Ágnes) 222
2. Műszaki fejlesztések és a járműpark (Medveczky Ágnes) 232
3. A forgalom és a díjszabások (Medveczky Ágnes) 244
4. A Budapestvidéki Villamos Közúti Vasút (BVKV) (Keller László) 250
5. A földalatti vasút a század elején (Medveczky Ágnes) 250
A helyiérdekű közlekedés továbbfejlesztése (Keller László-Lovász István-Várnagy Zoltán) 252
Az elővárosi közlekedés és a vasút (Szabó Dezső) 263
A gépkocsi és a taxi megjelenése a főváros utcáin (Bálint Sándor) 266
Az autóbuszforgalom kezdetei (Bálint Sándor) 271
A hanyatló omnibusz-közlekedés és a bérkocsi (Várnagy Zoltán) 276
Az utolsó lóvasutak (Szabó Dezső) 280
A budavári sikló (Petrik Ottó) 280
A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 281
A helyi hajózás (Bíró József) 282
A fővárosi közlekedés munkásmozgalma a XIX. század végétől 1914-ig 284
1. A szállítási és közlekedési dolgozók szakszervezetének létrejötte
(Eperjesi László) 284
2. A hajósok, a bérkocsisok és a taxisok mozgalmai (Eperjesi László) 294
3. A villamosvasúti dolgozók szociális helyzete (Gadanecz Béla-Szekeres József) 299
4. A villamosvasutak dolgozói a munkásmozgalomban
(Gadanecz Béla) 303
V. A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSE AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ, AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM
ÉS A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG IDŐSZAKÁBAN (1914-1919) 312
A közlekedés helyzete az első világháború idején (Szekeres József) 312
Az első autóbuszok a főváros utcáin (Bálint Sándor) 320
A villamosvasúti dolgozók mozgalmai a háborús években (Eperjesi László-Szekeres József) 321
A budapesti tömegközlekedés köztulajdonba vétele (Eperjesi László) 326
Budapest közlekedéséért a Tanácsköztársaság idején (Eperjesi László-Szekeres József) 336
RÖVIDÍTÉSEK A JEGYZETEKHEZ 345
TÁBLÁZATOK (Keller László*) 347
KÉPMELLÉKLET (Lovász István) 505

II. kötet

VI. A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSI EGYSÉGÉNEK MEGTEREMTÉSE ÚTJÁN (1919-1939) (Sudár Kornélia-Szekeres József) 11
Az omnibusz és a lóvasút utolsó évei (Szabó Dezső-Várnagy Zoltán) 15
A Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEW) és a fővárosi tömegközlekedés
első világháború utáni újjáélesztése (Szekeres József) 18
A villamosvasutak megváltása és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési
Részvénytársaság (BSZKRT) megalakulása (Szekeres József) 25
A villamosvasúti rekonstrukció és a hálózat-egységesítési törekvések (Sudár
Kornélia-Szekeres József) 40
A BSZKRT a világgazdasági válság éveiben (Szekeres József) 49
Az egységes fővárosi tömegközlekedés kialakulása (Szekeres József) 58
Budapest forgalma a gazdasági válság után (Szekeres József) 61
A BSZKRT szanálása (Szekeres József) 64
A takarékosság esztendei, az új beruházási koncepció (Szekeres József) 67
A Budapestvidéki Villamos Közúti Vasút Részvénytársaság (BVKV) és a
Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Részvénytársaság (BURV) (Keller László) 73
A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Villamos Vasút Részvénytársaság (BLVV) (Keller László) 75
A földalatti vasút és felújítása (Medveczki Ágnes) 78
A villamosított fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 83
A sikló (Petiik Ottó) 86
A Budapesti Helyi Érdekű Vasút Rt. (BHÉV) (Lovász István-Várnagy Zoltán) 88
- BHÉV vonalak a Budapesti Egyesített Városi Vasutak kezelésében 88
- Az újra önálló BHÉV 90
- A BHÉV a BSZKRT kereteiben 94 Az elővárosi közlekedés és a MÁ V (Szabó Dezső) 97 Az autóbusz-közlekedés (Bálint Sándor) 99
- A Székesfővárosi Autóbuszüzem (SZAÜ) megalakulása, az első forgalombővítő intézkedések 99
- A Budapesti Autóbusz Közlekedési Rt. (BART) létrejötte és konkurenciaharca a Székesfővárosi Autóbuszüzemmel 109
- A Székesfővárosi Autóbuszüzem és a BSZKRT összevonása, a dízelesítés programja 119
- Az autóbusz-közlekedés fejlesztésének felgyorsulása 129
A taxizás térnyerése a főváros közlekedésében (Bálint Sándor) 136
Az átkelő- és a helyi hajózás (Bíró József) 145
VII A KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK HÉTKÖZNAPJAI,
SZERVEZKEDÉSEI (1919-1939) 147
A BSZKRT munkáspolitikája (Sudár Kornélia) 147
A villamosvasutasok harca az ellenforradalmi rendszerben a szakszervezet
újjászervezéséért (Gadanecz Béla) 149
- A szakszervezeti mozgalom megerősödése 154
Az Autóbuszüzem munkásai és a szakszervezet (Epeijesi László) 163
VIII. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS A II. VILÁGHÁBORÚ IDEJÉN (1939-1944) 167
A forgalom és fejlesztésének tervei (Sudár Kornél-Szekeres József) 167
A BSZKRT és a villamosközlekedés (Szekeres József) 172
A BSZKRT-kezeíésíí villamosvasutak és a sikló (Keller László-Sudár
Kornélia-Medveczki Ágnes-Petrik Ottó) 176
A helyiérdekű és elővárosi közlekedés (Keller László-Lovász
István-Várnagy Zoltán) 178
Súlyosbodó zavarok az autóbusz-közlekedésben (Bálint Sándor) 181
A háttérbe szorult taxi (Bálint Sándor) 189
Az átkelő- és helyi hajózás megszűnése (Bíró József) 190
IX. A KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETI KÜZDELMEI, RÉSZVÉTELÜK
AZ ELLENÁLLÁSI MOZGALOMBAN (1939-1944) (Gadanecz Béla) 191
X. ROMOKBÓL ÚJJÁÉLEDVE (1945-1949) 197
A háborús károk számbavétele, a tömegközlekedés első sikerei (Káposztás István) 197
A helyi hajózás (Bíró József-Káposztás István) 206
A villamos-, a földalatti vasút és a fogaskerekű újjáépítése (Káposztás István) 207
A helyiérdekű vasúti forgalom megindulása (Káposztás István) 215
Az autóbusz-közlekedés gondjai a háború után (Káposztás István) 217
A taxiforgalom (Bálint Sándor) 220
Forgalomszervezés az újjáépülő fővárosban (Káposztás István) 220
A tömegközlekedés a stabilizáció és az első hároméves terv idején (Káposztás István) 221
A villamosvasút fejlesztése 224
- A pálya és a járműpark 224
- A hálózat és a forgalom 227
- A teherforgalom szerepe 233
A BSZKRT kezelésű villamosvasutak (Káposztás István-Medveczki Ágnes) 235
Az autóbusz-közlekedés helyreállítása 237
- Bővülő vonalhálózat (Bálint Sándor) 237
- Új típusú autóbuszok a tömegközlekedésben (Bálint Sándor) 242
- Újabb forgalmi viszonylatok, autóbuszok a főváros-környéki közlekedésben (Káposztás István) 244
A fővárosi taxihelyzet (Bálint Sándor) 250
Háború előtti színvonalon a helyiérdekű közlekedés (Káposztás István) 251
A sikló újjáépítésének elvetése, az úttörővasút megszületése (Káposztás István-Petrik Ottó) 255
A BSZKRT felszabadulás utáni szervezete, az üzemi bizottság a dolgozókért (Káposztás István) 257
XI. A BSZKRT FELSZÁMOLÁSA, A SZÉTTAGOLTSÁG ÉVEI
(1949-1967) 263
Közlekedés és infrastruktúra, növekedési feszültségek (Koroknai Ákos) 263
Az új díjszabási rendszer és a megemelt viteldíjak (Káposztás István) 274
Az önállósított Fővárosi Villamosvasút (Káposztás István) 276
Bővülő hálózat, növekvő forgalom 277
Forgalomszervezés és -fejlesztés 281
Pályaépítés és -karbantartás 283
A járműállomány fejlesztése 285
A járművek karbantartó bázisa 290
Az energiaellátás 291
Csökkenő teherforgalom 292
A trolibusz-közlekedés fejlesztése 293
A földalatti vasút 297
A metróépítés kezdete 297
A fogaskerekű vasút 301
Az átszervezett autóbusz-közlekedés (Káposztás István) 302
A Fővárosi Autóbuszüzem az első ötéves tervben (Bálint Sándor-Káposztás István-Szabó Dezső) 303
Az autóbusz-közlekedés és a járműpark korszerűsítése az 1950-es évek derekától (Káposztás István) 300
Az első csuklós autóbuszok megjelenése és a növekvő utazási igények az
1960-as években (Káposztás István) 316
A taxi növekvő súlya a főváros közlekedésében (Bálint Sándor) 324
Összevonások és átszervezések az elővárosi forgalomban 326
Szervezeti változások (Káposztás István-Várnagy Zoltán) 326
Hálózatfejlesztés, vonalhosszabbítások (Káposztás István) 328
Vágányépítések, felújítások (Káposztás István) 332
Az áramellátás (Káposztás István) 335
A járműállomány és javítóbázisa (Káposztás István-Lovász István-
Várnagy Zoltán) 337
A forgalomirányítás és jelzőrendszere (Káposztás István) 342
A személyszállítás (Káposztás István) 343
A teherforgalom (Káposztás István) 344
A távolsági közlekedés forgalmi jelentősége (Káposztás István) 346
A helyi hajózás (Bíró József-Káposztás István) 347
XII. A BUDAPESTI KÖZLEKEDÉSI VÁLLALAT (BKV)
A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSI EGYSÉGÉÉRT
(1968-1985) 349
A Budapesti Közlekedési Vállalat megalakulása (Káposztás István) 349
A budapesti tömegközlekedés fejlesztési tervei (Bálint Sándor-Káposztás István-Koroknai Ákos) 352
A f ővárosi forgalom és a hálózatfejlesztés (Káposztás István-Koroknai Ákos) 356
A forgalom szetvezése és szabályozása (Káposztás István-Koroknai Ákos-Szabó Dezső) 362
A közlekedési ágazatok helyzete 367
A megújult villamosvasút (Káposztás István-Szabó Dezső) 368
- A viszonylatok (Káposztás István) 368
- A villamosvasúti rekonstrukció (Káposztás István) 373
Az átértékelt troli buszfejlesztési program (Káposztás István) 376
A felújított földalatti vasút (Szabó Dezső) 378
A korszerűsített autóbusz-közlekedés (Bálint Sándor-Káposztás István-Szabó Dezső) 380
- Viszonylatváltozások az 1970-es évek közepéig (Káposztás István-Szabó Dezső) 383
- Az átszámozott autóbusz- és az újabb viszonylatok (Káposztás István) 386
A tömegközlekedés új eszköze: a metró (Koroknai Ákos-Szabó Dezső) 394
A fogaskerekű vasút rekonstrukciója (Szabó Dezső) 405
A libegő, az úttörővasút és a várhegyi sikló (Káposztás István-Petrik Ottó) 407
Az elővárosi közlekedés (Káposztás István-Várnagy Zoltán) 409
A helyi hajózás (Bíró József-Káposztás István) 416
A Budapesti Közlekedési Vállalat szervezete, eredményei és dolgozóinak közössége (Káposztás István) 417
A távlatok (Koroknai Ákos) 428

III. kötet
TÁBLÁZATOK (Keller László) 7
Rövidítések jegyzéke és jelmagyarázat, a könyv előzékén látható, „A budapesti
tömegközlekedés kialakulása" c. ábrához 321
JELLEGRAJZOK (Kumor Gyula) 322
KÉPMELLÉKLET (Lovász István) 385
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv