790.930

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III.

A reformkortól 1919-ig/1919-től 1985-ig

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Budapesti Közlekedési Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 1.683 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Kihajtható melléklettel.

Előszó

Ez a könyv Pest-Buda - 1873-tól a mi Budapestünk - tömegközlekedésének monográfiáját tartalmazza, tudományos igényességgel Az első ilyen jellegű feldolgozás a maga nemében, 5 ezáltal régi hiányt... Tovább

Tartalom

I. kötet
ELŐSZÓ 9
BUDA ÉS PEST VÁROSI KÖZLEKEDÉSE A REFORMKORBAN (1820-1848) (Sudár Kornélia) 11
Az átkelő hajózás kezdetei (Bíró József) 17
Az omnibusz (Sudár Kornélia) 20
A kőbányai lebegő vasút kísérlete (Csonka Sándor) 32
II. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS KIALAKULÁSA AZ 1850-ES ÉVEKTŐL A LÓVASÚTI HÁLÓZAT EGYESÍTÉSÉIG (1850-1878)
(Sudár Kornélia-Szekeres József) 36
A helyi hajózás (Bíró József) 41
A bérkocsi (Kócziánné Szentpétery Erzsébet) 42
Az omnibusz (Sudár Kornélia) 44
A lóvasút (Szabó Dezső) 65
1. A Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) (Szabó Dezső) 69
- A pesti lóvasúti hálózat kiépítése 72
- A pesti és budai lóvasúti hálózat összekapcsolása, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) megalakulása 78
- A lóvasúti pálya és a járművek 79
- A lóvasúti forgalom és a díjszabások 83
2. A budai lóvasút, a Budai Közúti Vaspálya Társaság (Medveczky Ágnes) 85
3. A Margitszigeti Lóvasút (Szabó Dezső) 102
A várhegyi sikló felépítése (Petrik Ottó) 104
A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 108
III A LÓ VASÚT VIRÁGKORA ÉS ALKONYA. A GÉPI VONTATÁS TÉRHÓDÍTÁSA ÉS GYŐZELME A FŐVÁROSI KÖZLE-
KEDÉSBEN (1879-1899) (Sudár Kornélia-Szekeres József) 117
A bérkocsi (Kócziánné Szentpétery Erzsébet) 119
Az omnibusz (Sudár Kornélia-Várnagy Zoltán) 126
A lóvasút 138
1. A BKVT hálózatának fejlesztése (Szabó Dezső) 141
2. A lóvasút forgalma és gazdasági eredményei (Szabó Dezső) 145
3. A lóvasúti pálya és a járműpark (Szabó Dezső) 151
4. A lóvasúti teherforgalom (Szabó Dezső) 155
5. Lóvasutak a főváros elővárosi övezetében (Keller László) 156
6. A lóvasút villamosítása (Szabó Dezső) 159 A főváros villamosvasút-hálózatának kiépülése és a gőzüzemű vasutak 169
1. A villamosvasút térhódítása (Medveczky Ágnes) 169
2. A Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamosvasút Rt. (BURV) (Medveczky Ágnes) 185
3. A földalatti vasút (Medveczky Ágnes) 187
4. A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 200
5. A sikló (Petrik Ottó) 202 A helyi hajózás (Bíró József) 204
A helyiérdekű közlekedés kiépülése (Lovász István-Várnagy Zoltán) 205
1. A helyiérdekű vasutak a Budapesti Helyiérdekű Vasút Rt. (BHÉV) megalakulása előtt (Lovász István-Várnagy Zoltán) 207
2. A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Vasút (BLVV) M (Keller László) 208
3. A BHÉV megalakulása, vonalhálózatának fejlesztése és a Haraszti-Ráckevei Vasút Rt. (HRV) (Lovász István-
Várnagy Zoltán) 209
- A Közvágóhíd-soroksári, a soroksár-dunaharaszti vonal és a Haraszti-Ráckevei Vasút 210
- A Kerepesi út-Cinkota-kerepesi vonal 213
- A Filatori gát-szentendrei vonal és az Óbuda-Filatorigáti Gőz-mozdonyú Közúti Vasút 214
- A Filatori gát és a Pálffy (Bem) tér közötti vonalbővítés 215
4. A budapest-budafoki vonal (BBVV) kiépítése (Lovász István-Várnagy Zoltán) 216
5. A MÁV-kezelésű helyiérdekű vasútvonalak (Keller László) 218
IV. BUDAPEST KÖZLEKEDÉSÉNEK FEJLŐDÉSE AZ EZREDFORDULÓTÓL AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ KEZDETÉIG
(1900-1914) (Bencze Géza) 220
A villamosvontatás győzelme 222
1. Vonalépítések és hálózat (Medveczky Ágnes) 222
2. Műszaki fejlesztések és a járműpark (Medveczky Ágnes) 232
3. A forgalom és a díjszabások (Medveczky Ágnes) 244
4. A Budapestvidéki Villamos Közúti Vasút (BVKV) (Keller László) 250
5. A földalatti vasút a század elején (Medveczky Ágnes) 250
A helyiérdekű közlekedés továbbfejlesztése (Keller László-Lovász István-Várnagy Zoltán) 252
Az elővárosi közlekedés és a vasút (Szabó Dezső) 263
A gépkocsi és a taxi megjelenése a főváros utcáin (Bálint Sándor) 266
Az autóbuszforgalom kezdetei (Bálint Sándor) 271
A hanyatló omnibusz-közlekedés és a bérkocsi (Várnagy Zoltán) 276
Az utolsó lóvasutak (Szabó Dezső) 280
A budavári sikló (Petrik Ottó) 280
A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 281
A helyi hajózás (Bíró József) 282
A fővárosi közlekedés munkásmozgalma a XIX. század végétől 1914-ig 284
1. A szállítási és közlekedési dolgozók szakszervezetének létrejötte
(Eperjesi László) 284
2. A hajósok, a bérkocsisok és a taxisok mozgalmai (Eperjesi László) 294
3. A villamosvasúti dolgozók szociális helyzete (Gadanecz Béla-Szekeres József) 299
4. A villamosvasutak dolgozói a munkásmozgalomban
(Gadanecz Béla) 303
V. A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSE AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ, AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM
ÉS A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG IDŐSZAKÁBAN (1914-1919) 312
A közlekedés helyzete az első világháború idején (Szekeres József) 312
Az első autóbuszok a főváros utcáin (Bálint Sándor) 320
A villamosvasúti dolgozók mozgalmai a háborús években (Eperjesi László-Szekeres József) 321
A budapesti tömegközlekedés köztulajdonba vétele (Eperjesi László) 326
Budapest közlekedéséért a Tanácsköztársaság idején (Eperjesi László-Szekeres József) 336
RÖVIDÍTÉSEK A JEGYZETEKHEZ 345
TÁBLÁZATOK (Keller László*) 347
KÉPMELLÉKLET (Lovász István) 505

II. kötet

VI. A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSI EGYSÉGÉNEK MEGTEREMTÉSE ÚTJÁN (1919-1939) (Sudár Kornélia-Szekeres József) 11
Az omnibusz és a lóvasút utolsó évei (Szabó Dezső-Várnagy Zoltán) 15
A Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEW) és a fővárosi tömegközlekedés
első világháború utáni újjáélesztése (Szekeres József) 18
A villamosvasutak megváltása és a Budapest Székesfővárosi Közlekedési
Részvénytársaság (BSZKRT) megalakulása (Szekeres József) 25
A villamosvasúti rekonstrukció és a hálózat-egységesítési törekvések (Sudár
Kornélia-Szekeres József) 40
A BSZKRT a világgazdasági válság éveiben (Szekeres József) 49
Az egységes fővárosi tömegközlekedés kialakulása (Szekeres József) 58
Budapest forgalma a gazdasági válság után (Szekeres József) 61
A BSZKRT szanálása (Szekeres József) 64
A takarékosság esztendei, az új beruházási koncepció (Szekeres József) 67
A Budapestvidéki Villamos Közúti Vasút Részvénytársaság (BVKV) és a
Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Közúti Vasút Részvénytársaság (BURV) (Keller László) 73
A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Villamos Vasút Részvénytársaság (BLVV) (Keller László) 75
A földalatti vasút és felújítása (Medveczki Ágnes) 78
A villamosított fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 83
A sikló (Petiik Ottó) 86
A Budapesti Helyi Érdekű Vasút Rt. (BHÉV) (Lovász István-Várnagy Zoltán) 88
- BHÉV vonalak a Budapesti Egyesített Városi Vasutak kezelésében 88
- Az újra önálló BHÉV 90
- A BHÉV a BSZKRT kereteiben 94 Az elővárosi közlekedés és a MÁ V (Szabó Dezső) 97 Az autóbusz-közlekedés (Bálint Sándor) 99
- A Székesfővárosi Autóbuszüzem (SZAÜ) megalakulása, az első forgalombővítő intézkedések 99
- A Budapesti Autóbusz Közlekedési Rt. (BART) létrejötte és konkurenciaharca a Székesfővárosi Autóbuszüzemmel 109
- A Székesfővárosi Autóbuszüzem és a BSZKRT összevonása, a dízelesítés programja 119
- Az autóbusz-közlekedés fejlesztésének felgyorsulása 129
A taxizás térnyerése a főváros közlekedésében (Bálint Sándor) 136
Az átkelő- és a helyi hajózás (Bíró József) 145
VII A KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK HÉTKÖZNAPJAI,
SZERVEZKEDÉSEI (1919-1939) 147
A BSZKRT munkáspolitikája (Sudár Kornélia) 147
A villamosvasutasok harca az ellenforradalmi rendszerben a szakszervezet
újjászervezéséért (Gadanecz Béla) 149
- A szakszervezeti mozgalom megerősödése 154
Az Autóbuszüzem munkásai és a szakszervezet (Epeijesi László) 163
VIII. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS A II. VILÁGHÁBORÚ IDEJÉN (1939-1944) 167
A forgalom és fejlesztésének tervei (Sudár Kornél-Szekeres József) 167
A BSZKRT és a villamosközlekedés (Szekeres József) 172
A BSZKRT-kezeíésíí villamosvasutak és a sikló (Keller László-Sudár
Kornélia-Medveczki Ágnes-Petrik Ottó) 176
A helyiérdekű és elővárosi közlekedés (Keller László-Lovász
István-Várnagy Zoltán) 178
Súlyosbodó zavarok az autóbusz-közlekedésben (Bálint Sándor) 181
A háttérbe szorult taxi (Bálint Sándor) 189
Az átkelő- és helyi hajózás megszűnése (Bíró József) 190
IX. A KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETI KÜZDELMEI, RÉSZVÉTELÜK
AZ ELLENÁLLÁSI MOZGALOMBAN (1939-1944) (Gadanecz Béla) 191
X. ROMOKBÓL ÚJJÁÉLEDVE (1945-1949) 197
A háborús károk számbavétele, a tömegközlekedés első sikerei (Káposztás István) 197
A helyi hajózás (Bíró József-Káposztás István) 206
A villamos-, a földalatti vasút és a fogaskerekű újjáépítése (Káposztás István) 207
A helyiérdekű vasúti forgalom megindulása (Káposztás István) 215
Az autóbusz-közlekedés gondjai a háború után (Káposztás István) 217
A taxiforgalom (Bálint Sándor) 220
Forgalomszervezés az újjáépülő fővárosban (Káposztás István) 220
A tömegközlekedés a stabilizáció és az első hároméves terv idején (Káposztás István) 221
A villamosvasút fejlesztése 224
- A pálya és a járműpark 224
- A hálózat és a forgalom 227
- A teherforgalom szerepe 233
A BSZKRT kezelésű villamosvasutak (Káposztás István-Medveczki Ágnes) 235
Az autóbusz-közlekedés helyreállítása 237
- Bővülő vonalhálózat (Bálint Sándor) 237
- Új típusú autóbuszok a tömegközlekedésben (Bálint Sándor) 242
- Újabb forgalmi viszonylatok, autóbuszok a főváros-környéki közlekedésben (Káposztás István) 244
A fővárosi taxihelyzet (Bálint Sándor) 250
Háború előtti színvonalon a helyiérdekű közlekedés (Káposztás István) 251
A sikló újjáépítésének elvetése, az úttörővasút megszületése (Káposztás István-Petrik Ottó) 255
A BSZKRT felszabadulás utáni szervezete, az üzemi bizottság a dolgozókért (Káposztás István) 257
XI. A BSZKRT FELSZÁMOLÁSA, A SZÉTTAGOLTSÁG ÉVEI
(1949-1967) 263
Közlekedés és infrastruktúra, növekedési feszültségek (Koroknai Ákos) 263
Az új díjszabási rendszer és a megemelt viteldíjak (Káposztás István) 274
Az önállósított Fővárosi Villamosvasút (Káposztás István) 276
Bővülő hálózat, növekvő forgalom 277
Forgalomszervezés és -fejlesztés 281
Pályaépítés és -karbantartás 283
A járműállomány fejlesztése 285
A járművek karbantartó bázisa 290
Az energiaellátás 291
Csökkenő teherforgalom 292
A trolibusz-közlekedés fejlesztése 293
A földalatti vasút 297
A metróépítés kezdete 297
A fogaskerekű vasút 301
Az átszervezett autóbusz-közlekedés (Káposztás István) 302
A Fővárosi Autóbuszüzem az első ötéves tervben (Bálint Sándor-Káposztás István-Szabó Dezső) 303
Az autóbusz-közlekedés és a járműpark korszerűsítése az 1950-es évek derekától (Káposztás István) 300
Az első csuklós autóbuszok megjelenése és a növekvő utazási igények az
1960-as években (Káposztás István) 316
A taxi növekvő súlya a főváros közlekedésében (Bálint Sándor) 324
Összevonások és átszervezések az elővárosi forgalomban 326
Szervezeti változások (Káposztás István-Várnagy Zoltán) 326
Hálózatfejlesztés, vonalhosszabbítások (Káposztás István) 328
Vágányépítések, felújítások (Káposztás István) 332
Az áramellátás (Káposztás István) 335
A járműállomány és javítóbázisa (Káposztás István-Lovász István-
Várnagy Zoltán) 337
A forgalomirányítás és jelzőrendszere (Káposztás István) 342
A személyszállítás (Káposztás István) 343
A teherforgalom (Káposztás István) 344
A távolsági közlekedés forgalmi jelentősége (Káposztás István) 346
A helyi hajózás (Bíró József-Káposztás István) 347
XII. A BUDAPESTI KÖZLEKEDÉSI VÁLLALAT (BKV)
A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSI EGYSÉGÉÉRT
(1968-1985) 349
A Budapesti Közlekedési Vállalat megalakulása (Káposztás István) 349
A budapesti tömegközlekedés fejlesztési tervei (Bálint Sándor-Káposztás István-Koroknai Ákos) 352
A f ővárosi forgalom és a hálózatfejlesztés (Káposztás István-Koroknai Ákos) 356
A forgalom szetvezése és szabályozása (Káposztás István-Koroknai Ákos-Szabó Dezső) 362
A közlekedési ágazatok helyzete 367
A megújult villamosvasút (Káposztás István-Szabó Dezső) 368
- A viszonylatok (Káposztás István) 368
- A villamosvasúti rekonstrukció (Káposztás István) 373
Az átértékelt troli buszfejlesztési program (Káposztás István) 376
A felújított földalatti vasút (Szabó Dezső) 378
A korszerűsített autóbusz-közlekedés (Bálint Sándor-Káposztás István-Szabó Dezső) 380
- Viszonylatváltozások az 1970-es évek közepéig (Káposztás István-Szabó Dezső) 383
- Az átszámozott autóbusz- és az újabb viszonylatok (Káposztás István) 386
A tömegközlekedés új eszköze: a metró (Koroknai Ákos-Szabó Dezső) 394
A fogaskerekű vasút rekonstrukciója (Szabó Dezső) 405
A libegő, az úttörővasút és a várhegyi sikló (Káposztás István-Petrik Ottó) 407
Az elővárosi közlekedés (Káposztás István-Várnagy Zoltán) 409
A helyi hajózás (Bíró József-Káposztás István) 416
A Budapesti Közlekedési Vállalat szervezete, eredményei és dolgozóinak közössége (Káposztás István) 417
A távlatok (Koroknai Ákos) 428

III. kötet
TÁBLÁZATOK (Keller László) 7
Rövidítések jegyzéke és jelmagyarázat, a könyv előzékén látható, „A budapesti
tömegközlekedés kialakulása" c. ábrához 321
JELLEGRAJZOK (Kumor Gyula) 322
KÉPMELLÉKLET (Lovász István) 385
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III. A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III. A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III. A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III. A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III.

A kötetek védőborítója kissé szakadozott, elszíneződött, néhány lapjuk enyhén foltos.

Állapot:
30.000 ,-Ft
150 pont kapható
Kosárba