Előszó
A közoktatás uj nevelési és oktatási terveinek és a hozzájuk kapcsolódó eszközöknek a kidolgozása, fokozatos bevezetése a hetvenes évek elejétől több mint egy évtizeden át tartó folyamatos oktatáspolitikai és pedagógiai feladat. Á világos célok és utmutatások, a műfaji és szervezési megállapodások ellenére az uj dokumentumok bevezetése során ujabb és ujabb problémák vetődnek fel. Ezek jelentés része a tantervfejlesztés általános pedagógiai és tantervelmélet i kérdéseivel függ össze. Inditó oka és célja ennek a szemináriumnak ezek tisztázása.
A tantervfejlesztés és a tantervi értékelés kutatásmetodikai kérdéseivel foglalkozó, szeminárium tematikája a korszerű tanterv fogalomból és a tantervelméleti kutatások fő irányaiból alakult ki, nagy hangosaiét adva az időszerű problémáknak és a gyakorlati célú alkalmazásoknak.
A tantervelméleti kérdésfeltevésekben erőteljesen törekszünk az empiria érvényesitésére. Ugy gondolják, hogy a tantervfejlesztésben a teoretikus elemzéssel egyenrangú kutatási szintér az iskola-laboratórium és a "mező" /az iskolák hétköznapja/. Ezért az itt kifejtett kutatásmetodika elsősorban, bár nem kizárólagosan az empirikus módszerekre szorítkozott.
A szeminárium első napján a tantervfejlesztés és a tantervi értékelés elvi és konkrét tantárgypedagógiai kérdései kerültek napirendre. A második nap vezérmotivuma a követelményrendszer volt, a harmadik napon pedig a tanitási stratégiák tantervi összefüggéseit elemezték az előadók és a hozzászólók*.
Vissza