1.034.850

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejlődéslélektan I.

A megtermékenyüléstől az óvodáskor végéig - Jegyzet/Kézirat

Szerző
Lektor

Kiadó: Óvóképző Főiskola
Kiadás helye: Hajdúböszörmény
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 174 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 32 fekete-fehér rajzzal, 7 ábrával és 12 fotóval illusztrálva. A könyv 1200 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Olyan jegyzetet tart a kezében, amely arra vállalkozik, hogy végigkísérje a fejlődés menetét a megtermékenyüléstől az óvodáskor végéig, eligazítsa olvasóját a napjainkban nagy számban megjelenő... Tovább

Előszó

Olyan jegyzetet tart a kezében, amely arra vállalkozik, hogy végigkísérje a fejlődés menetét a megtermékenyüléstől az óvodáskor végéig, eligazítsa olvasóját a napjainkban nagy számban megjelenő korszerű szakirodalomban, az elméletek sokszínűségében.
Az óvodapedagógus munkájához nélkülözhetetlen fejlődéslélektani ismereteket.
Ebben a munkában óvónői és pszichológiai tanulmányaim, óvónői és pszichológusi munkám során szerzett tapasztalataim, és a Hajdúböszörményi Óvóképző Főiskolán folytatott oktató-nevelőmunkám segítettek... Vissza

Tartalom

I. A fejlődést meghatározó tényezők a legújabb
kutatási eredmények tükrében. Fejlődés-modellek.....................7
II. Az egyedfejlődés folyamata......................................12
1. Praenatális szakasz... ........................13
1.1. Fejlődés az anyaméhben..............................15
1.2. Rizikófaktorok a praenatális szakaszban........................................27
2. Perinatális szakasz.........................30
2.1. A szülés folyamata......................................30
2.2. Szülési rendellenességek és következményeik ............................32
2.3. A szülést segítő beavatkozások és veszélyeik...............................33
2.4. Szülési sérülések........................34
POSTNATÁLIS SZAKASZ
3. Újszülöttkor.............................. 35
3.1. Az érettség mutatói.................. 35
3.2. Rendellenességek, rizikófaktorok az
önálló élet kezdetén................. 37
3.3. Alkalmazkodás a külső környezethez... 38
3.4. A szopás és a száj szerepe. A feltétlen és a feltételes reflexek jelentősége az újszülött életében........... 39
3.5. A megismerő folyamatok fejlődése és az imprinting........................ 40
3.6. Az anya-gyermek kapcsolat kezdete és az első érzelmi megnyilvánulások..... 42
4. Csecsemőkor..................................... 45
4.1. A mozgásfejlődés és a vizuomotoros koordináció...............................52
4.2. A megismerő folyamatok kibontakozása.............................53
4.3. A szenzomotoros intelligencia, avagy - az értelmi fejlődés kezdetei.........54
4.4. Vizuális-poszturális testmodell és a testkép kialakulása..................56
4.5. Az anya-gyermek kapcsolat változása és az érzelmek differenciálódása.....59
4.6. A beszédfejlődés kezdete, a beszéd előtti szakasz....................... 61
5. Kisgyermekkor.............................61
5.1. Az individuáció kezdetei és az anya-gyermek viszony......................61
5.2. Az akaratlagos szabályozás kezdete és a kisgyermek érzelmei..........63
5.3. Interperszonális kapcsolatok kisgyermekkorban ............................67
5.4. Testi- és mozgásfejlődés.............69
5.5. A megismerő folyamatok és a kognitív fejlődés.............................72
5.6. A beszéd kezdete és fejlődése kisgyermekkorban ............................73
Óvodáskor........................................76
6.1. A gömbölyded formáktól a balerina alkatig (testi és mozgásfejlődés)......77
6.1.1. Nagymozgások..................80
6.1.2. Manipuláció és rajzfejlődés óvodáskorban...................81
6.2. A megismerő folyamatok fejlődése.....83
6.2.1. A figyelem....................83
6.2.2. Az érzékelés és az észlelés fejlődése.....................83
6.2.3. Az emlékezet és a tanulás kapcsolata óvodáskorban..........85
6.2.4. A képzeleti működés kezdete, a mese-tudat és a valóságtudat....................86
6.2.5. Értelmi fejlődés, gondolkodásfejlődés .....................89
6.3. Beszédfejlődés........................91
6.3.1. A beszédfejlődés általános sajátosságai .......................98
6.3.2. Beszédfejlődési zavarok........98
6.3.2.1. Beszédhibák...........102
6.3.2.2. Beszédzavarok.........102
6.3.2.2.1. Hadarás....102
6.3.2.2.2. Dadogás....103
6.4. A motiváció és az érzelmek fejlődése............................103
6.4.1. Az emberi motivumok hierarchiája........................105
6.4.2. Érzelmek óvodáskorban.........105
6.4.2.1. Félelmek.............107
6.4.2.2. A megváltozott szülőgyermek viszony......108
6.4.2.3. Elhárítómechanizmusok............................109
6.4.2.4. Magasabbrendű érzelmek..................110
6.4.2.4.1. Erkölcsi-szociális érzelmek...............................110
6.4.2.4.2. Intellektuális érzelmek..................................112
6.4.2.4.3. Esztétikai érzelmek.............112
6.5. Akarati fejlődés óvodáskorban.........112
6.5.1. A szabálytudat.................114
6.5.2. A feladattudat.................115
6.5.3. Az akarati élet zavarai........116
6.6. A gyermek tevékenységformái...........117
6.6.1. A játék személyiségfejlesztő hatása............................119
6.6.1.1. A játékról alkotott elméletek.............119
6.6.1.2. A különböző játékfajták személyiségfejlesztő hatása................120
6.6.1.3. A magatartási zavarok megjelenése a játékban............................125
6.6.2. Tanulás .............................127
6.6.2.1. A folyamat játék, a végeredmény tanulás...............................128
6.6.2.2. Tanulási zavarok............................130
6.6.3. A gyermeki munka személyiségfejlesztő hatása...............132
6.6.3.1. Az önkiszolgáló munka............................132
6.6.3.2. Alkalomszerű munkák...............................133
6.6.3.3. Növények és állatok gondozása.............134
6.6.3.4. Naposi munka..........134
A társas kapcsolatok alakulása........134
Kudarc nélkül az iskolában............136
6.8.1. Az iskolaérettség kritériumai..............................137
6.8.1.1. Biológiai érettség................................137
6.8.1.2. Pszichés érettség.................................138
6.8.1.3. Szociális érettség................................139
6.8.2. Iskolaéretlenség...............140

Balogh Éva

Balogh Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Balogh Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv