1.035.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kultúra - nevelés, oktatás - környezet

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Természet-és Környezetvédő Tanárok Egyesülete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím: Ökológiai kultúra, ökológiai nevelés
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-0374-38-2
Megjegyzés: További szerzők a könyvben. Fekete-fehér fotókkal és ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Kollégák, tisztelt Konferencia! Glatz Ferenc elnök úr sok szeretettel köszönti a konferenciát és mindazt kívánja, mindazt a szeretetet tolmácsoltatja velem, amit én érzek Önök és a... Tovább

Előszó

Kedves Kollégák, tisztelt Konferencia! Glatz Ferenc elnök úr sok szeretettel köszönti a konferenciát és mindazt kívánja, mindazt a szeretetet tolmácsoltatja velem, amit én érzek Önök és a konferencia iránt. Ez pedig nagyon sok, kedves kollégáim! Én nem tudok most formális megnyitó szavakat mondani, túlságosan közel vagyok Önökhöz és mindahhoz, amit Önök az országból képviselnek, amit és akit az országból képviselnek, hiszen nem most találkozunk először és nem itt. Én az Önök munkáját a helyszínen, a gyerekeiken, a kertjeiken, az iskolájukon keresztül ismertem meg egy többéves országjárásban. És ha az én értékelésemet és a szavaimat csakugyan vállalja az akadémia elnöke, akkor együttesen azt mondjuk, hogy ma ebben az országban fontosabb munka sehol sem folyik, mint az iskolákban. Lehet, hogy ennek egyes szituációk, egyes törvények, egyes intézkedések látszatra ellentmondanak, minket azonban nem a látszat érdekel, mert mi, akik két élő közeggel dolgozunk - a gyermekkel és a még átfogóbbal, az élő természettel - tudjuk, hogy a végső szót ez jelenti.
Ha valami szimbolikusát mondhatok üdvözletül ennek az értekezletnek, talán arra emlékeztetek, hogy közel egymáshoz két történelmi épületben folyik most a munka. Az egyikben a jelenünkről van szó, a jelen emberei beszélnek, sajnálatos módon gyakran üres terem előtt mondanak egymásnak nem egészen barátságos szavakat. A másik épületben, ebben a történelmi teremben azok vannak jelen, akik szerintem ma ennek a népnek a szívét és nem a jelenét, elsősorban a jövőjét képviselik. Ma ennek az országnak a jövője pár ezer tanteremben dobog és pár tízezer olyan pedagógus gondozza, akiket az egyik pedagógus-társunk lámpásnak nevezett. Ez a lámpás ma, ezek a lámpások ma - csodalámpák. Égnek, pedig olaj alig kerül beléjük. Bizonyítják azt, hogy a szellemnek a táplálása nem mindig és nem csak az anyagi erőtől függ, és amikor én azt mondom, hogy Önök a jövőt már most megnyerték azzal, ahogyan az Önök gyerekei, tanítványai gondolkoznak, akkor a legfontosabbat mondom, amivel megnyithatom ezt a konferenciát, amivel üdvözölhetem Önöket. Azért vagyok optimista és azért harcolok ez ellen az életveszélyes pesszimizmus ellen, amely a magyarságot kezdi elönteni, mert tudom azt, hogy mi már nyertünk. Mert azok, akik ezt az országot fél év múlva, négy év múlva, nyolc év múlva vezetik, talán még nem lesznek olyanok, amilyeneknek szeretnénk, de én remélem, hogy azok, akik az Önök osztályaiból kikerülnek, már tiszta ökológiai és globális gondolkodással vezetik majd ezt az országot és erkölccsel telítve - ami ma nagyrészt hiányzik. Így én, mint itt a legöregebb, akinek a halálra kell gondolni, optimista tudok lenni és meg kell ismételnem a legfontosabbat: az ország szíve ma nem az ország szívének nevezett fővárosban, hanem ötezer iskolában, ötezer faluban, a vidéken dobog. Sokan nem értik meg, hogy mit jelent az, amit én most mondok, Önök megértik. Ez az ország Budapesttel együtt lényegében vidék, abban az értelemben, ahogy mi ökológus pedagógusok érezzük, és azért tudjuk, hogy ez az ország a mienk, mert ez az ország a vidék, és az országnak és minden népnek a sorsa mindig a vidéké. Én nem tudom mással befejezni a köszöntőmet, minthogy azt mondom: a Jóisten áldását kérem az Önök munkájára és kérem ennek az országnak az egész közeli és távolabbi jövőjére.
Köszönöm szépen!
Budapest, 1997. december Vissza

Tartalom

Köszöntő (Balogh János) 7
I. A kultúra - mint társadalmi alrendszer - jelentősége
A kultúra, mint társadalmi alrendszer és a kultúra,
mint második ökológiai rendszer (Bujdosó Dezső) 11
A társadalmi alrendszerek, a kultúra részesedése az állami költségvetésből
Államháztartási reform - másképpen (Lukács András) 15
Az állami költségvetés helye, szerepe az oktatásban (Hajtman Ágnes) 29
II. Hit - művészet - nevelés, oktatás
Az emberi lét értelme (Weissmahr Béla) 32
Természet- és környezetvédelem a Bibliában
(Széchey Béla József) 37
Művészet és természeti nevelés (Orgoványi Anikó) 46
Korok, közösségek műveltsége (Bérezi Szaniszló) 54
III. Tudomány - nevelés, Oktatás - Környezet
Tudomány - Nevelés, Oktatás - Környezet (Vida Gábor) 71
Az élettelen földi rendszer (Kerényi Attila) 75
Az élő földi rendszerjellemzői (Vida Gábor) 81
A biodiverzitás védelme tanárokkal,
tanulókkal (Kovácsné Láng Edit-Sára Endréné) 86
Természet - társadalom - gazdaság avagy:
az euro-amerikai civilizáció egyensúly nélküli hármassága (Papp Sándor) 90
Szellemi értékeink (Tóth Albert) 99
Honismereti adatbank hazánk természeti,
művelődéstörténeti értékeiről (Matavovszky Tibor) 103
A társadalmi tevékenységek káros hatásai (Földi Tivadar-Palásti Erzsébet) 106
IV. Mire neveljünk?
Az emberiség útjai - környezeti jövőképek (Somogyi Ferenc) 112
A környezet, a kultúra egysége - a nevelés teljessége (Gulyás Pálné) 124
Pedagógiai integráció és környezeti nevelés (Lantos Gábor) 130
A helyi természeti, környezeti értékek jelentősége
a helyi tantervben (Budayné Kálóczi Ildikó) 140
Otthonunk csodái - életvitel
A család szerepe a gyermeknevelésben - szocializációban (Kisvárdai Antalné) 142
Az iskolakert a környezeti nevelés szolgálatában
(Láposi Ferencné-Nagyné Horváth Emília) 144
V. Az ökológiai kultúra érvényesülésének feltételei
A művelődési kormányzat nevelést, környezeti nevelést
segítő tevékenysége (Csonka Csabáné) 148
Környezeti nevelés és képzés az óvodától
a főiskoláig Szarvason (Mihály Istvánné) 151
Környezeti szemléletű pedagógus-, szakemberképzés
és továbbképzés (Kárász Imre) 155
Ökológiai közgazdaságtani szempontok a mérnökképzésben
Mérnökképzés, környezetmérnök képzés (Szlávik János) 162
VI. A természet- és környezetvédő szervezetek bemutatása
A kazincbarcikai regionális környezeti nevelési
központ bemutatása (Ujvárosy Antal-Kiss Balázs) 174
A Hermán Ottó Természet- és Környezetvédő Kör
bemutatása (Nagyné Horváth Emília) 180
Zöld Szív Ifjúsági Természetvédő Mozgalom (Orgoványi Anikó) 182
GEO-ENVIRON Környezetvédő Egyesület, Szeged
Még vannak tiszta források: vigyázzunk rájuk! (Tóth Imre) 187
A Jézus Testvérei Ökumenikus Diakóniai Rend (OFSJ) bemutatása
(Széchey Béla József) 189
A Feketerigó Környezeti Nevelési Oktatóközpont bemutatkozása
(A Feketerigó Oktatóközpont vezetősége) 193
Szerkő Környezeti Nevelési Oktatóközponti Egyesület
(Budayné Kálóczi Ildikó) 195
A Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesületének
tevékenysége 1991-1998 között (A TKTE elnöksége) 197
A konferencia zárszava (Tóth Albert) 203
Kultúra - Nevelés, Oktatás - Környezet
országos konferencia állásfoglalása 205
A kötet képanyagáról (f. m.) 206
A Szószabó Stúdió tevékenysége 207
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Kultúra - nevelés, oktatás - környezet
Állapot:
2.480 Ft
1.240 ,-Ft 50
6 pont kapható
Kosárba
konyv