1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia pedagógusoknak

Szerző
Szerkesztő
Fotózta

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 639 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 19 cm
ISBN: 963-389-672-x
Megjegyzés: További szerzők a könyvben. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Számos könyv, tanulmány jelent meg a nevelés és az iskolai szocializáció témakörében az utóbbi években. Mindeddig azonban nem született egy olyan kötet, amely a pszichológia tudományának minden területét annak pedagógiai, nevelés-lélektani és oktatási vonatkozásaival együtt tárgyalná. A kötet szerzői a szakterületükön kiemelkedő munkát végző, ugyanakkor a tanárképzésben is elkötelezett szakemberek, valamint gyakorló pszichológusok. Az ország számos tanárképző intézményében tanítanak, az óvó- és tanítóképzéstől a főiskolai és egyetemi szintű tanárképzésig. Jelen tankönyv a pszichológia használható, a gyakorlattal szorosan összefüggő törzsanyagát foglalja össze. A szerzők szándéka szerint haszonnal forgathatják az egyetemi és főiskolai tanárképzésben részt vevő hallgatók, gyakorló tanárok és óvodapedagógusok egyaránt. Az egyes fejezetek sorra veszik a gyermekek szocializációjában, személyiségük alakulásában fontos kérdéseket, majd a tanulásban szerepet játszó funkciókat, végül a... Tovább

Fülszöveg

Számos könyv, tanulmány jelent meg a nevelés és az iskolai szocializáció témakörében az utóbbi években. Mindeddig azonban nem született egy olyan kötet, amely a pszichológia tudományának minden területét annak pedagógiai, nevelés-lélektani és oktatási vonatkozásaival együtt tárgyalná. A kötet szerzői a szakterületükön kiemelkedő munkát végző, ugyanakkor a tanárképzésben is elkötelezett szakemberek, valamint gyakorló pszichológusok. Az ország számos tanárképző intézményében tanítanak, az óvó- és tanítóképzéstől a főiskolai és egyetemi szintű tanárképzésig. Jelen tankönyv a pszichológia használható, a gyakorlattal szorosan összefüggő törzsanyagát foglalja össze. A szerzők szándéka szerint haszonnal forgathatják az egyetemi és főiskolai tanárképzésben részt vevő hallgatók, gyakorló tanárok és óvodapedagógusok egyaránt. Az egyes fejezetek sorra veszik a gyermekek szocializációjában, személyiségük alakulásában fontos kérdéseket, majd a tanulásban szerepet játszó funkciókat, végül a tanári gyakorlat számára fontos szociálpszichológiai és pedagógiai pszichológiai kérdéseket. A témakörök kifejtése tartalmazza a fejlődéslélektani vonatkozásokat, a jelentkező nehézségek okainak, a megoldáskeresés szempontjainak és a problémakezelés lehetséges útjainak tárgyalását is. A fejezetek önállóan is értelmezhetők, felhasználhatók konkrét gyakorlati problémák megoldásához, pszichológiai jelenségek hátterének, működésének jobb megértéséhez. Minden fontos elméletet, jelenséget valamilyen konkrét iskolai, óvodai példa szemléltet. A könyvben tárgyalt példák és esetek segíthetnek a tanároknak abban, hogy a saját pedagógiai gyakorlatukban jelentkező nehéz helyzeteket mélyebben megértsék, támpontokat kapjanak azok átgondolásához, és megtalálják a legmegfelelőbb megoldásokat. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ (N. KOLLÁR KATALIN, SZABÓ ÉVA) 13
1. A PSZICHOLÓGIA NÉZŐPONTJAI, IRÁNYZATAI ÉS MÓDSZEREI (N. KOLLÁR KATALIN) 15
Mióta tudomány a pszichológia? 15
A pszichológia nagy iskolái és megközelítési irányai 18
A pszichológia nézőpontjai - gazdagság vagy ellentmondás? 21
A pszichológiai vizsgálatok módszerei 22
2. FEJLŐDÉS ÉS SZOCIALIZÁCIÓ (SOLYMOSI KATALIN) 29
Mi a fejlődés? 29
A fejlődés meghatározói 35
Szocializáció: egyén, kultúra és társadalom 39
3. AZ „ÉN" FOGALMA, AZ ÉNFEJLŐDÉS ELMÉLETEI (KŐRÖSSY JUDIT) 51
A személyiség fogalma 51
Az én (szelf) fogalma és működése 52
Az éntudat kialakulása 56
Az énkép fejlődése 57
Az énkép és az iskolai teljesítmény kapcsolata 71
Záró gondolatok 73
4. A CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ JELLEMZŐI (SOLYMOSI KATALIN) 74
A család szerepe a fejlődésben 74
A korai hatások jelentősége 75
A szülők nevelő hatása 84
A családi rendszer 89
5. ÉRZELMEK (URBÁN RÓBERT) 95
Az érzelem és a hangulat 96
Két érzelemelmélet 96
Érzelemkifejezés és kommunikáció 97
Az érzelmek funkciói 99
Az érzelmek fejlődése: kötődés, érzelmi szabályozás és érzelmi intelligencia 101
Pozitív érzelmek és a szubjektív jóllét 107
Szomorúság és depresszió 110
Félelem és szorongás az iskolában 111
A düh és az agresszió 114
Agresszió és a katarzishipotézis 115
6. AZ IDENTITÁS ALAKULÁSA: Ml DŐL EL SERDÜLŐKORBAN? (N. KOLLÁR KATALIN) 119
Autonómia és függőség 119
A prepubertás és a serdülőkor fejlődési sajátosságai 123
Az érett személyiség 126
7. AKTIVÁCIÓS SZINT, STRESSZ ÉS A TUDATÁLLAPOTOK (DÚLL ANDREA. URBÁN RÓBERT, DEMETROVICS ZSOLT) 131
Agy, elme és tudat 132
Kell-e tudattalan folyamatokat feltételeznünk a tudat megértéséhez? 142
Szenvedélybetegségek 142
Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban: érzelmek, motiváció és aktiváció148
Arousal, aktiváció és személyiség 154
Fáradás és oktatásszervezés, a fáradás csökkentése az iskolában 156
Alvás és aktiváció - Biológiai ritmusok 158
Aktiváció és stressz 162
8. MOTIVÁCIÓ (SZABÓ MÓNIKA) 169
Alapfogalmak 170
Az ember mint biológiai lény: az alapvető motivációk és hátterük 171
Az ember mint az állatvilágtól különböző lény: humánspecifikus motivációk 179
A motiváció tágabb kontextusban: személyiségelméleti megközelítések 183
Motiváció és iskola 186
Záró gondolatok 190
9. PERCEPCIÓ ÉS FIGYELEM (SÉRA LÁSZLÓ) 192
Az észlelés 192
A figyelem 215
10. TANULÁS ÉS EMLÉKEZÉS (BERNÁTH LÁSZLÓ) 224
Tanulás 225
Emlékezés 229
Értelmes tanulás és emlékezés 239
11. ÉRTELMI FEJLŐDÉS, GONDOLKODÁS, BESZÉD ÉS INTELLEKTUÁLIS TELJESÍTMÉNY (GYÓRI MIKLÓS) 243
Az értelmi fejlődés 243
Nyelv, nyelvi fejlődés és nyelvi hátrány 255
Az intelligencia 262
12. AZ ISKOLAI TANULÁSRA VALÓ KÉSZENLÉT,
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK (SÉRA LÁSZLÓ. BERNÁTH LÁSZLÓ) 265
Tanulási és társas kompetenciák az iskolába lépés idején 265
A speciális tanulási nehézségek meghatározása 267
Figyelemhiányos hiperaktivitási zavar 268
Az olvasás alapfolyamatainak fejlődése és az olvasási zavar (diszlexia) 269
Az írás mechanizmusa és az írászavar (diszgráfia) 273
Számfeldolgozás és a számolási zavar (diszkalkulia) 274
13. A TÁRSAS KAPCSOLATOK, SZEMÉLYKÖZI VONZALOM ÉS ÉS A CSOPORTFOLYAMATOK (N. KOLLÁR KATALIN) 279
A társas kapcsolatok alakulása életkoronként 280
A csoport 283
Az emberek közti vonzalom 293
A csoportban elfoglalt hely életkori és egyéni jellemzői 300
A csoportszerkezet feltárása: a szociometria 301
14. NORMAALAKULÁS, ENGEDELMESSÉG ÉS CSOPORTHOZ IGAZODÁS (N. KOLLÁR KATALIN) 310
A csoportnyomás jelensége 310
A vonatkoztatási csoport 313
Honnan származnak a csoport normái? 315
A felelősségvállalás hiánya és engedelmesség 317
A csoportok szerepe a véleményformálásban:
segítség vagy tehertétel? 320
15. FELADATVÉGZÉS CSOPORTBAN, VERSENGÉS ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS (N. KOLLÁR KATALIN) 324
Teljesítmény csoportban 324
Festinger elmélete a társas összehasonlításról 328
Versengés és/vagy kooperáció 333
A versengés okai 337
A kooperáció szerepe az oktatásban és nevelésben 340
A segítségnyújtás, a proszociális viselkedés 346
16. SZEMÉLYPERCEPCIÓ, ATTRIBÚCIÓ, EGYÉNEK ÉS CSOPORTOK MEGÍTÉLÉSE (SZABÓ ÉVA) 350
A személypercepció mint tudományos probléma 351
A személyészlelés klasszikus elméletei 351
A személyészlelés kognitív megközelítése 354
A csoportok észlelése 357
Az előítélet és a megismerés kapcsolata 358
Mások viselkedésének megértése - Az attribúció 358
A sémák és forgatókönyvek szerepe a szociális megismerésben 365
Záró gondolatok 367
17. VÉLEMÉNY, VÉLEMÉNYFORMÁLÁS:
ATTITŰDÖK SZEREPE A NEVELÉSBEN (KISS PASZKÁL) 368
Mi az attitűd? 369
Nézetek rendszere, kognitív stílus 373
Az attitűdök és a viselkedés kapcsolata 376
Attitűddinamika, a véleményformálás személyes folyamatai 381
Meggyőzés, a véleményformálás társas folyamatai 386
Értékek és kultúrák 390
Záró gondolatok 392
18. OSZTÁLYTERMI KOMMUNIKÁCIÓ, TANÁR-DIÁK
INTERAKCIÓK (VÖRÖS ANNA) 395
Kommunikációs alapfogalmak 395
A kommunikáció kódjai: verbális és nem verbális kommunikáció 400
Kommunikációs szempontból jelentős mozzanatok a tanórán 408
Gordon modellje a hatékony tanításról 413
19. A TANÁRI SZEREP, A HATALOM ÉS A TEKINTÉLY
PROBLÉMÁI (SZABÓ ÉVA, VÖRÖS ANNA. N. KOLLÁR KATALIN) 418
A szerep fogalma a szociálpszichológiában 419
A szerepkonfliktus 420
A szereptanulás folyamatai 422
A tanári szerep jellemzői, a szerep betöltőjével kapcsolatos elvárások 423
A hatalom és a tekintély problémái a tanári munkában 424
A hatalomgyakorlás lehetőségei I. Vezetés, vezetési stílusok 425
A hatalomgyakorlás lehetőségei II. Fegyelmezés 431
A hatalomgyakorlás lehetőségei III. Ellenőrzés, értékelés 434
A feleltetés: az értékelés „prototípusa" 438
Hatalommal vagy a nélkül: konfliktusok és kezelésük az iskolában 441
Tanár-diák viszony az alternatív iskolákban 444
20. AZ ISKOLA MINT SZERVEZET (SERFŐZŐ MÓNIKA,SOMOGYI MÓNIKA) 451
Az iskola szervezeti jellemzői 452
Az iskolák formális és informális működése 452
Az iskolák kultúrájának megnyilvánulási formái:
a közvetlenül észlelhető jelek 457
Hogyan formálódik, alakul és változik a szervezeti kultúra? 460
Szervezetikultúra-típusok 461
Az iskolavezető vezetési stílusa 466
A pedagógusok az iskolai szervezetben 467
A nevelőtestület mint csoport 468
Iskolapszichológus a szervezetben 468
A pedagógiai pszichológia „társintézményei",
nevelési tanácsadó, gyermek- és ifjúságvédelem 470
21. PROBLÉMÁS TANULÓK, OKOK ÉS MEGOLDÁSI JAVASLATOK (FELLEGINÉ TAKÁCS ANNA) 472
Az egészséges fejlődés feltételei 473
Az egészséges fejlődést károsító tényezők 477
A problémás gyermek 481
A problémás viselkedés háttere 486
Mit tehetünk? A problémás viselkedés rendezése 489
Segítő beszélgetés az érintettekkel 492
Záró gondolatok 495
22. KELLEMES PROBLÉMÁK (KISS ISTVÁN, BALOGH LÁSZLÓ) 496
/o A diákok megismerése 497
^ A pedagógus eszközei a diákok megismerésében 499
Pályaszocializáció 504
A pályaválasztási folyamat, a döntés tényezői 506
Személyiség- és foglalkozástípusok osztályozása 509
A pályaorientációs munka tanári lehetőségei, feltételei 512
Korlátok a pályaválasztási folyamatban 515
Pályaválasztási trendek 516
Iskolai tehetséggondozás: bevezető gondolatok 518
A tehetségfogalom alakulása, tehetségmodellek 518
A fejlesztés főbb irányai a tehetségmodellek alapján 521
Életkor és tehetségfejlesztés 526
A tehetség felismerése, azonosítása 526
Fejlesztőprogramok tanórán és órán kívül 529
Speciális feladatok a tantestületben 533
Iskola és család együttműködése a tehetségfejlesztésben 534
23. EVOLÚCIÓS PSZICHOLÓGIA (SOÓS ISTVÁN) 539
Kezdjük a mítoszokkal! 539
Hát akkor lássuk a medvét (Ursus arctos)... Mi is az evolúció? 540
Barkácsoljunk embert (Homo sapiens)! 542
Az emberi agy szerveződési elvei - azaz a múlt valósággá válik 543
Az ember (Homo sapiens) csoportos viselkedésének
az evolúció során kialakult mozgatórugói 546
Az evolúciós pszichológia perspektívái 549
A végső konklúzió 550
24. A NEMEK KÉRDÉSE - SZEXUALITÁS AZ ISKOLÁBAN (F. LASSÚ ZSUZSA) 551
A biológiai és a társadalmi nem 551
A nemi identitás és a társadalmi nemi szerepek kialakulása 552
Az iskolában megfigyelhető pszichológiai nemi különbségek
és hasonlóságok 554
A lélektani különbségek eredete - Lehetséges magyarázatok 557
Nők és férfiak az iskolában 559
Záró gondolatok 561
25. AMIKOR NEM A GYEREKKEL VAN A BAJ...
MEGVÁLTOZTATHATATLAN ADOTTSÁGOK (N. KOLLÁR KATALIN) 563
A hátrányos helyzet problémája 563
Az iskolarendszer jellemzői és fejlődési irányai 567
Megoldási lehetőségek a hátrányos helyzet csökkentésére 569
26. A MÉDIA SZOCIALIZÁCIÓS HATÁSAI (KÓSA ÉVA) 572
A média hatása 573
A médiahatás modelljei 573
A média szerepe a fejlődésben 577
A média megértése gyerekkorban 577
A média szerepe a serdülők identitásfejlődésében 583
Záró gondolatok 588
FOGALOMTÁR 591
IRODALOM 606
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv