A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Aetas 2003/3-4.

Történettudományi folyóirat - XVIII. évfolyam 3-4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A passzív ellenállást vizsgálva megállapíthatjuk, hogy az az értékelés, ami róla a történeti köztudatban szerepel, több lényeges problémát vet fel, amelyeknek hatására, véleményünk szerint át kell értékelnünk a jelenséget Mozgalomnak egyértelműen nem nevezhető, hiszen nincs programadó, nincs program és nincs jól megfogható tömegbázis. Az abszolutizmus körülményei között, a levert szabadságharc után a magyar társadalom a legtermészetesebben viselkedett- gyűlölettel fordult az osztrák hatalom felé, vele érzelmileg nem azonosult; de minden ellenszenve ellenére túl kellett élnie az elnyomás idézet; így bizonyos szempontból alkalmazkodnia kellett a fennálló rendszerhez. A szellemi lázadásnak megvoltak a maga elemei, a relikviák rejtegetésétől a katonadalok énekléséig, az ilyen érzelmi reakciók azonban minden hasonló helyzetbe került társadalomnál megfigyelhetők. Természetesen voltak olyan kortársak, akiknek számára adott volt a visszahúzódás lehetősége, de a hivatalt nem vállaló volt... Tovább

Fülszöveg

A passzív ellenállást vizsgálva megállapíthatjuk, hogy az az értékelés, ami róla a történeti köztudatban szerepel, több lényeges problémát vet fel, amelyeknek hatására, véleményünk szerint át kell értékelnünk a jelenséget Mozgalomnak egyértelműen nem nevezhető, hiszen nincs programadó, nincs program és nincs jól megfogható tömegbázis. Az abszolutizmus körülményei között, a levert szabadságharc után a magyar társadalom a legtermészetesebben viselkedett- gyűlölettel fordult az osztrák hatalom felé, vele érzelmileg nem azonosult; de minden ellenszenve ellenére túl kellett élnie az elnyomás idézet; így bizonyos szempontból alkalmazkodnia kellett a fennálló rendszerhez. A szellemi lázadásnak megvoltak a maga elemei, a relikviák rejtegetésétől a katonadalok énekléséig, az ilyen érzelmi reakciók azonban minden hasonló helyzetbe került társadalomnál megfigyelhetők. Természetesen voltak olyan kortársak, akiknek számára adott volt a visszahúzódás lehetősége, de a hivatalt nem vállaló volt köznemes már csak a gazdasági kényszerek miatt sem tehette meg, hogy kívül helyezi magát az államon, például nem fizet adót, nem vesz részt az úrbéri kárpótlásban. A gazdasági modernizáció egy társadalmi réteg számára valóban véget vetett egy idealisztikus kornak, amikor a nemesek egy kissé gazdálkodtak egy kissé hivatalnokoskodtak, ás hatalmi súlyukat, társadalmi presztízsüket ennek segítségével érvényesíttethették. A jobbágyfelszabadítás és a modern államrendszer kiépülése azonban nem tettek lehetővé ennek az életformának a fennmaradását bármely uralmi forma alatt fel kellett számolódnia. A kiszorulás, a háttérbekerülés tehát nem csupán az abszolutizmus következménye volt Pap József tanulmányát számunk 119-136. oldalán olvashatják. Vissza

Tartalom

Tanulmányok
Maróti Egon:
A görög olympiai győztesek heroizálása (Mitikus hiedelmek,
kultikus tiszteletadás) 5
Hoffmann Zsuzsanna:
Divus lulius (Adalékok a Caesar mítoszhoz) 12
Székely Melinda:
„Theodosius amatőr pacis generisque Gothorum" (Theodosius
gót politikájáról) 24
Nótári Tamás:
Numen és numinozitás - a római tekintélyfogalom vallási aspektusai 33
Tóth Ferenc:
A la hussarde... (Adalékok a franciaországi huszármítosz történetéhez) 55
Gebei Sándor:
Egy sztereotípia nyomában: oroszellenesség a 18. századi Lengyelországban 68
Zakar Péter:
„Kossuth a magyarok Mózese" (Liberális egyháziak Kossuth-képe 1848/49-ben) 87
Szász Géza:
Kossuth Lajos elfogatása és perének első szakasza a francia kortárs szemével 109
Pap József:
A passzív ellenállás, a neoabszolutizmus korának mítosza? 119
William Christian Jr. - Krasznai Zoltán:
A limpiasi csodás feszület és Magyarország kálváriája 137
Műhely
Urbán Aladár:
A pesti Középponti Választmány lapja: a Nép barátja 1848-ban 155
Elmélet és módszer
Frank R. Ankersmit:
A historizmus (Szintézis-kísérlet) 189
Georg G. Iggers:
Megjegyzések F. R. Ankersmit „Historizmus. Szintézis-kísérlet" című
írásához 205
Frank R. Ankersmit:
Válasz Iggers professzornak (Fordította: Szeberényi Gábor:) 210
Jürgen Pieters:
Új historizmus: posztmodern történetírás a narratológia és a heterológia között (Fordította: Lábadi Zsombor - Bereck Annamária: 215
Múltidéző
Spira György:
Az olasz-magyar viszony történetéhez: egy úti céljától eltérített
levél 1848 első hónapjából 230
Miskolczy Ambrus:
A magyar neorevizionizmus gyöngéd bája 261
Határainkon túl
„Célom a magyarság megismertetése az angolszász világgal..."
Beszélgetés Várdy Béla történésszel. (Az interjút készítette: Csillag András:) 267
Várdy Béla válogatott bibliográfiája 272
Várdy Béla:
Trianon megnyilvánulása a két világháború közti magyar történetírásban 286
Figyelő
Ius commune Europaeum nóvum
(Hamza Gábor: Az európai magánjog fejlődése. A modern magánjogi
rendszerek kialakulása a római jogi hagyományok alapján.)
Nótári Tamás: 306
Források és óizraeli mindennapok
(Kőszeghy Miklós: Cseréplevelek. Héber feliratok a fogság előtti Palesztinából.)
Hodossy-Takács Előd: 312
Franciaország keresztény mindennapjai
(Francois Lebrun: Etre chrétien en Francé; sous V Ancien Régime 1516-
Monostori Adél: 318
Utazás az utazás mélyére
(Touati, Houari: Islam et voyage au Moyen Age. Histoire et anthropologie d' une pratique lettrée.)
Gelléri Gábor :
A lovagok kora
(The Crusades and the Military Orders. Expanding the Frontiers of
Medieval Latin Christianity. In memoriam Sir Steven Runciman
[1903-2000]).
Balogh László: 329
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv