| Ajánlás | 9 |
| Előszó, az az mihez kezdjen a farokkal bírók társadalmában az, akinek cseppnyi farkincája sincsen | 13 |
| Spanyol mese a másságról | |
| Gyermek születik | 19 |
| A sérült gyermek és családja korán elindul a bánatkővel kirakott úton | |
| Honnan lehet egyáltalán tudni, hogy valami nincs rendben? | |
| Mi a jobb, ha megmondják, vagy ha tagadják? | |
| Így vagy úgy, az ilyesfajta információ mindenképpen méreg... | |
| Nevet kap a névtelen: tanulságos kérdések | |
| A család mint rendszer | 35 |
| Működési szabályok | |
| A sérült gyermek hatása a családra, s a hatást befolyásoló tényezők | |
| Család vagyunk-e még vagy átalakultunk bolondok házává? | |
| A családi időszámítás új egységei: első krízis, második krízis és sorban a többi... | |
| A szülő is csak ember! | 55 |
| Mi történik a házassággal, ha "hibás a termék"? | |
| Ki viseli könnyebben a terheket, a nők vagy a férfiak? | |
| Eltérő szerepfelfogások, eltérő szerepkonfliktusok | |
| Nő vagyok én még egyáltalán? | |
| Jó anya - rossz feleség, avagy lehet-e jó az a feleség, aki anyának rossz? | |
| Apák, apák egyedül: ki vállalná más sérült gyerekét... | |
| És mi történik a testvérekkel? | 77 |
| Ha van, az a baj, ha nincs, az.. | |
| Kinek van ideje figyelni a nagyobb gyerekekre? | |
| Szabad-e haragudni a beteg testvérre? | |
| Az elfojtott gyermeki harag is bűntudatot szül | |
| A tiszta, értelmes, őszinte beszéd, a szülő és gyermek közt szabadon áramló gondolatok sok későbbi bánatot megtakaríthatnak | |
| A meg nem kezdett kérdések | |
| A hiányzó szabályok: milyen táviratot illik küldeni, ha rokonunk vagy barátunk gyermeke sérülten jön a világra? | 93 |
| Rossz a hallgatás, de a beszéd sem jobb | |
| Kinek mit, mennyit, mikor, hogyan: az információ megosztásának nehézségei | |
| Kellemetlen rokonok, neveletlen idegenek | |
| A nagyszülők vesztesége | |
| A barátságot éppen arra kell használni, amire való! | |
| Az elfogadás mint folyamat | 113 |
| Gyász: tagadás, elszigeteltség, harag, alku, depresszió, elfogadás | |
| A gyilkos évfordulók | |
| Elfogadni? Könnyű azt mondani | |
| Szavakban igen - tettekben nem | |
| A megbékéléshez az elfogadáson keresztül vezet az út | |
| Mi ilyenek vagyunk, ő meg olyan: kórustag, aki csak tapsolni tud | |
| Ne feledjük, nincs két világ, mindannyiunknak ugyanbban kell élnünk... | |
| Gyakorlati kérdések | 133 |
| Meg kellene szervezni az életet, de hogyan? | |
| Anya, ápolónő, gyógytronász, szakácsnő, feleség, takarítónő, tanár: hány keze van egy anyának? | |
| Biztos, hogy a lepedőt ki kell vasalni? | |
| Étkezés, pihenés, torna, szabadidő: nemcsak a gyereknek jár! | |
| Hogy lehet egy ilyen gyereket fegyelmezni, kötelességtudatra, munkára nevelni? | 159 |
| Széttépheti-e testvére babáját és felfalhatja-e a csokoládéját, csak azért, mert ő amolyan "másféle" gyermek? | |
| Nincs szívem rászólni, hiszen annyira kis gyámoltalan... | |
| Ó is, mi is, mindenki jól jár, ha megtanul viselkedni | |
| Az új rém: a kamaszkor | 181 |
| Szexualitás a testileg és a szellemileg sérült fiataloknál | |
| A szexuális kultúra alapja a megfelelő informáltság és a jó énkép | |
| Az énkép alkotóelemei | |
| És mi vár a szülőre a kamaszkor után? | |
| Kirepül-e a házból a sérült madár? | |
| Mi lesz az időközben felnőtt gyerekkel, ha mi egyszer | |
| Ezt is én szültem, ezt is felnevelem! | 209 |
| De hol, otthon vagy intézetben? | |
| Hol jobb neki? | |
| És melyik jobb nekünk? | |
| Az intézeti hierarchia gyermekszemmel | |
| A három kritikus kérdés: miért, mikor és hova | |
| Közös döntés | |
| Jó helyek és rossz helyek | |
| A tények és érzelmek vizsgálata | |
| Szülők és szakemberek: elkerülhetetlen-e a harc? | 227 |
| Az orvos dilemmái | |
| Tulajdonképpen kié a gyerek? | |
| Jellegzetes konfliktusforrások | |
| A szülő nemcsak ellenség, hanem partner is lehet a gyógyításban, nevelésben, tanításban egyaránt | |
| A tökéletes szülő | |
| A tökéletes szakember | |
| A szülő önmagának feltett kérdései | |
| A szülőcsoportok kialakulása | 249 |
| A szülők, apák és anyák, egyszersmind emberek a maguk jogán, megosztani való örömökkel és bánatokkal | |
| Mit nyújt tagjainak a csoport? | |
| A csoport hatalma | |
| Ahogy az érzelmes régi dal mondja: "Fogjuk meg egymás kezét..." | |
| Zárszó 2004-ből | 263 |
| Virágok a bánatkővel kirakott út mentén | |
| Irodalomjegyzék | 279 |
| Kiegészítő irodalomjegyzék | 281 |
| Függelék | 285 |