| Bevezető gondolatok | 9 |
| Előszó | 10 |
| Azaz mihez kezdjen a farokkal bírók társadalmában az, akinek cseppnyi farkincája sincsen - spanyol mese a másságról | |
| 1. fejezet | 14 |
| Gyermek születik | |
| A sérült gyermek és családja korán elindul a bánatkővel kirakott úton | |
| Honnan lehet egyáltalán tudni, hogy valami nincs rendben? Mi a jobb, ha megmondják vagy ha letagadják? | |
| Így vagy úgy, az ilyenfajta információ mindenképpen méreg... | |
| Nevet kap a névtelen: tanulságos kérdések | |
| 2. fejezet | 27 |
| A családi mint rendszer | |
| Működési szabályok | |
| A sérült gyermek hatása a családra, s a hatást befolyásoló tényezők | |
| Család vagyunk-e még vagy átalakultunk bolondok házává? | |
| A családi időszámítás új egységei: első krízis, második krízis és sorban a többi | |
| 3. fejezet | 46 |
| A szülő is csak ember! | |
| Mi történik a házassággal, ha "hibás a termék"? | |
| Ki viseli könnyebben a terheket, a nők vagy a férfiak? | |
| Eltérő szerepfelfogások, eltérő szerepkonfliktusok | |
| Nő vagyok én még egyáltalán? | |
| Jó anya - rossz feleség, avagy lehet-e jó az a feleség, aki anyának rossz? | |
| Anyák, apák egyedül: ki vállalná a más sérült gyermekét | |
| 4. fejezet | 65 |
| És mi történik a testvérekkel? | |
| Ha van, az a baj, ha nincs, az... | |
| Kinek van ideje figyelni a nagyobb gyerekekre? | |
| Szabad-e haragudni a beteg testvérre? | |
| Az elfojtott gyermeki harag is bűntudatot szül | |
| A tiszta, értelmes, őszinte beszéd, a szülő és gyermek közt szabadon áramló gondolatok sok későbbi bánatot megtakaríthatnak | |
| A meg nem kérdezett kérdések | |
| 5. fejezet | 80 |
| A hiányzó szabályok: milyen táviratot illik küldeni, ha rokonunk, vagy barátunk gyermeke sérülten jön a világra? | |
| Rossz a hallgatás, de a beszéd sem jobb | |
| Kinek mit, mennyit, mikor, hogyan: az információ megosztásának nehézségei | |
| Kellemetlen rokonok, neveletlen idegenek | |
| A nagyszülők vesztesége | |
| A barátságot éppen arra kell használni, amire való! | |
| 6. fejezet | 97 |
| Az elfogadás mint folyamat | |
| Gyász: tagadás, elszigeteltség, harag, alku, depresszió, elfogadás | |
| A gyilkos évfordulók | |
| Elfogadni? Könnyű azt mondani | |
| Szavakban igen - tettekben nem | |
| A megbékéléshez az elfogadáson keresztül vezet az út | |
| Mi ilyenek vagyunk, ő meg olyan: kórustag, aki csak tapsolni tud | |
| Ne feledjük, nincs két világ, mindannyiunknak ugyanabban kell élnünk | |
| 7. fejezet | 114 |
| Gyakorlati kérdések | |
| Meg kellene szervezni az életet, de hogyan? | |
| Anya, ápolónő, gyógytornász, szakácsnő, feleség, takarítónő, tanár: hány keze van egy anyának? | |
| Biztos, hogy a lepedőt ki kell vasalni? | |
| Étkezés, pihenés, torna, szabadidő: nemcsak a gyereknek jár! | |
| 8. fejezet | 138 |
| Hogy lehet egy ilyen gyereket fegyelmezni, kötelességtudatra, munkára nevelni? | |
| Széttépheti-e a testvére babáját és felfalhatja-e a csokoládéját, csak azért, mert ő amolyan "másféle" gyermek? | |
| Nincs szívem rászólni, hisz annyira kis gyámoltalan... | |
| Ő is, mi is, mindenki jól jár, ha megtanul viselkedni | |
| 9. fejezet | 159 |
| Az új rém: a kamaszkor | |
| Szexualitás a testileg és a szellemileg fogyatékos fiataloknál | |
| A szexuális kultúra alapja a megfelelő informáltság és a jó énkép | |
| Az énkép alkotóelemei | |
| És mi vár a szülőkre a kamaszkor után? | |
| Kirepül-e a házból a sérült madár? | |
| Mi lesz az időközben felnőtt gyerekkel, ha mi egyszer... | |
| 10. fejezet | 184 |
| Ezt is én szültem, ezt is felnevelem! | |
| De hol, otthon vagy intézetben? | |
| Hol jobb neki? | |
| És melyik jobb nekünk? | |
| Az intézeti hierarchia gyermekszemmel | |
| A három kritikus kérdés: miért, mikor és hova | |
| Közös döntés | |
| Jó helyek és rossz helyek | |
| A tények és az érzelmek vizsgálata | |
| 11. fejezet | 199 |
| Szülők és szakemberek: elkerülhetetlen-e a harc? | |
| Az orvos dilemmái | |
| Tulajdonképpen kié a gyerek? | |
| Jellegzetes konfliktusforrások | |
| A szülő nemcsak ellenség, hanem partner is lehet a gyógyításban, nevelésben, tanításban egyaránt | |
| A tökéletes szülő | |
| A tökéletes szakember | |
| A szülő önmagának feltett kérdései | |
| 12. fejezet | 219 |
| A szülőcsoportok kialakulása | |
| A szülők, apák és anyák, egyszersmind emberek a maguk jogán, megosztani való örömökkel és bánatokkal | |
| Mit nyújt tagjainak a csoport? | |
| A csoport hatalma | |
| Ahogy az érzelmes, régi dal mondja: "Fogjuk meg egymás kezét..." | |
| 13. fejezet | 230 |
| Zárszó | |
| 14. fejezet | 232 |
| Magyar és angol nyelvű irodalomjegyzék | |
| Függelékek | |
| Szakkifejezések szótára | 235 |
| Gyógypedagógiai intézmények listája | 243 |