A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Atlétika

Tanárképző Főiskolák/Kézirat

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 378 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 12. változatlan kiadás. Megjelent 608 példányban, 209 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: K 11-759.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az atlétika a Tanárképző Főiskolák testnevelő szakos hallgatóinak egyik alapvető szaktárgya. Az atlétika a főiskola képzési rendszerében fontos szerepet tölt be. Főiskolai hallgatóink a teljes... Tovább

Előszó

Az atlétika a Tanárképző Főiskolák testnevelő szakos hallgatóinak egyik alapvető szaktárgya. Az atlétika a főiskola képzési rendszerében fontos szerepet tölt be. Főiskolai hallgatóink a teljes tanulmányi idejük alatt e szaktárgy elméleti és gyakorlati ismeretanyagának feldolgozásával készülnek fel az atlétika általános iskolai eredményes oktatására és az oktató nevelő munkájukra.
Hallgatóink a főiskolai felkészülésük során sajátítják el a szaktárgyi,- biomechanikai,- pedagógiai,- és más tudományágak ismereteit, melyeknek egységes szemlélettel kell érvényesülni az oktató-nevelő munkájukban.
Az atlétika, a sportági,- pedagógiai,- társadalmi,- és természettudományi ismeretekre épülve, mélyreható differenciálódási és integrálódási folyamaton keresztül sokat fejlődött (különösen az utolsó 10 év alatt).
Ezért a főiskolai hallgatókra, mint jövendő pedagógusokra egyre felelősségteljesebb feladat hárul az általános iskolai oktató-nevelő munka során. A testnevelési órák megtartása, a sportköri foglalkozások, edzések vezetése, és ennek keretében az atlétika oktatása, fokozottabb igényt támaszt a tanár és tanítvány elé.
Célunk és feladatunk, e főiskolai jegyzet keretében, olyan mélységű elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása, melyek birtokában képesek lesznek hallgatóink az atlétika szaktárgy keretébe eső ismeretanyagnak általános és elemző elsajátítására, a gyakorlatban való alkalmazására és a későbbi évek folyamán az önképzés folytatására. Hallgatóinknak a jövendő pedagógiai tevékenysége kihat az atlétika fejlődésére és a szocialista társadalom alakulására.
A felsoroltak figyelembevételével az atlétikai jegyzet a következő témaköröket tartalmazza:
I. Az atlétika értékelése és fejlődésének rövid áttekintése. Az általános iskola atlétika oktatásának sajátosságai.
II. Futások, - ugrások, - dobások értékelése és fejlődésének áttekintése; technikájuk biomechanikai alapjai; az egyes technikák sajátosságai; az általános iskolai oktatásuk.
III. Az atlétikai edzés általános ismertetése.
IV. Kiegészítő anyag: versenyrendezés; pályaépítés. Vissza

Tartalom

Bevezetés 11
Az atlétika általános ismertetése 13
Az atlétika jellemzése, értékelése 13
Az atlétika egyetemes és hazai történetének rövid áttekintése 14
Az atlétika versenyszámainak a felosztása 16
Az atlétika általános iskolai oktatásának sajátosságai 17
Az atlétika általános iskolai oktatásának jelentősége 17
Az atlétika általános iskolai oktatásának sajátos anyaga 17
Elméleti ismeretanyag 18
Mozgásanyag 18
Az általános iskolai tanterv atlétika anyag tanmeneti feldolgozásának sajátosságai 21
Anyagkiválasztás 21
Anyagfelosztás 22
Anyagelrendezés 22
Az atlétika mozgásanyag oktatásának sajátosságai a testnevelési órán 23
Az atlétika általános iskolai oktatásának módszerei 25
Ismeretközlés 25
Gyakoroltatás 26
Hibajavítás 27
Ellenőrzés, értékelés 27
Futások 29
A gyaloglás és futás általános ismertetése 31
A gyaloglás és futás jelentősége, célja és felosztása 31
A gyaloglás és futás technikájának biomechanikai alapjai 32
Testalkati sajátosságok 32
A fiziológiai és pszichológiai tulajdonságok fejlettségi szintje 32
A gyaloglás és futás közben ható erők biomechanikai törvényszerűségei és
működésük mechanizmusa 32
A gyaloglás és a futás technikájának sajátosságai 36
A gyaloglás jellemző sajátosságai 36
A futások jellemző sajátosságai 37
A futások mozzanatai 37
Lendítés 38
Elrugaszkodás 39
Repülés 41
Talajraérés 42
A futás két fő technikájának összehasonlítása 42
Lépéshossz és lépésgyakoriság 45
Légzés futás közben 46
A futások általános iskolai oktatásának sajátosságai 47
Vágtafutás 50
A vágtafutás fejlődésének történeti áttekintése 50
A rajtolás fejlődésének története 52
A vágtafutás értékelése 53
A vágtafutás eredményességét befolyásoló tényezők 53
A vágtafutás technikája 53
A rajt 55
Az állórajt 55
A térdelőrajt 58
A rajt utáni futás 63
A távközi futás 66
A célbafutás 67
Vágtafutás kanyarban 67
Rajtolás a kanyarban 68
Rajt utáni futás 69
Távközi futás 69
A vágtafutás oktatása 70
A rajtok oktatása 75
Az állórajt oktatása 76
A térdelőrajt oktatása 77
Váltófutás 82
A váltófutás fejlődésének történeti áttekintése 82
A váltófutás értékelése 83
A váltófutás technikája 84
A váltóbot átadása, átvétele 84
A váltás technikája 85
Rajtolás a váltófutásnál 88
A váltófutás oktatása 91
Gátfutás 95
A gátfutás fejlődésének történeti áttekintése 95
A gátfutás értékelése és eredményességét befolyásoló tényezők 96
A gátfutás technikája 96
Rajt és ráfutás az első gátra 97
A gátvétel technikája 98
A gátak közötti futás és a célbafutás 102
A gátfutás oktatása 103
A közép- és hosszútávfutás 110
A közép- és hosszútávfutás fejlődésének történeti áttekintése 110
A közép- és hosszútávfutás értékelése 111
A közép- és hosszútávfutás eredményességét befolyásoló tényezők 111
A közép- és hosszútávfutás technikája 112
A közép- és hosszútávfutás rajtja 112
A rajt utáni futás 112
A távközi futás 113
Hajrá és célbaérkezés 114
A középtávfutás oktatása 115
Akadályfutás 116
Az akadályfutás értékelése 116
Az akadályfutás technikájának alapismeretei 116
Akadályvétel technikája, gátvétellel 116
Akadályvétel technikája rálépéssel 117
Vizesárokvétel technikája 118
Mezeifutás 119
A mezeifutás fejlődésének történeti áttekintése 119
A mezeifutás értékelése, alkalmazása 119
Ugrások 121
Az ugrások általános ismertetése 123
Az ugrások jelentősége, célja, felosztása 123
Az ugrások technikájának biomechanikai alapjai 124
Az ugró testalkati sajátosságai 124
Az ugró fizikai-pszichikai képességei és mozgáskészség fejlettségi szintje 124
Az ugrás közben ható belső és külső erők biomechanikai törvényszerűségeinek érvényesülései 125
Az ugrások fázisai 128
Nekifutás 128
El-felugrás 129
Légmunka 134
Talajfogás, vagy talajraérkezés 136
Magasugrás 137
A magasugrás fejlődésének történeti áttekintése 137
A magasugrás értékelése 139
A magasugrás eredményét befolyásoló tényezők 139
A magasugrás technikája 141
Nekifutás 141
Felugrás 143
Légmunka 149
Talajraérkezés 151
A magasugrás általános iskolai oktatásának sajátosságai 151
Különböző magasugró technikák jellemzői 154
Átlépő technika 155
Átlépő magasugró technika oktatása 157
Ollózó technika 161
Guruló technikák 162
Bukó-guruló technika 163
Nyújtott-guruló technika 165
A guruló magasugró technika oktatása 165
Hasmánt technikák 168
Bukó-hasmánt technika 169
Nyújtott hasmánt technika 171
Flop technika 172
A flop technika oktatása 176
Rúdugrás 180
A rúdugrás fejlődésének történeti áttekintése 180
A rúdugrás értékelése 181
A rúdugrás technikájának alapismeretei 182
A fémrudas ugró technika 182
Műanyagrudas ugró technika 188
Távolugrás 193
A távolugrás fejlődésének történeti áttekintése 193
A távolugrás értékelése 195
A távolugrás eredményét befolyásoló tényezők 195
A távolugrás technikája 196
Nekifutás 197
Elugrás 199
Légmunka 203
Talajfogás 205
A távolugrás különböző technikái 206
Guggoló technika 206
A guggoló távolugró technika oktatása 207
Homorító technika 212
Ollózó technika 213
Hitch-kick technika 215
Hármasugrás 216
A hármasugrás fejlődésének történeti áttekintése 216
A hármasugrás értékelése 217
A hármasugrás technikájának alapismeretei 218
Nekifutás 218
Az első ugrás 218
A második ugrás 223
A harmadik ugrás -224
Helyből ugrások 229
A helyből ugrások értékelése 229
A helyből ugrások fázisai 229
Helyből távolugrás 231
Helyből hármasugrás 232
Helyből magasugrás 233
A helyből ugrások oktatása 235
Dobások 237
A dobások általános ismertetése 239
A dobások jelentősége, célja, felosztása 239
A dobások technikájának biomechanikai alapjai 239
A dobások fázisai 245
Felállás 246
A szer fogása, tartása, hordása 246
Az előkészület a lendületszerzéshez 246
A lendületszerzés 246
Dobóterpeszbe érkezés és kidobás 247
Véghelyzet 248
Gerelyhajítás 249
A gerelyhajítás történeti fejlődésének áttekintése 249
A gerelyhajítás értékelése 250
A gerelyhajítás eredményességét befolyásoló tényezők 250
A gerelyhajítás technikája 253
A gerely fogása 253
A gerely tartása, hordmódja 253
Lendületszerzés, nekifutás 254
A nekifutás összekapcsolása a hajítással 256
Az ívképzés, hajítás 256
A hajítás utáni helyzet 262
Kislabda-és gránát hajítás 263
A kislabdahajítás értékelése 263
A kislabdahajítás technikája 263
A labda fogása 263
A hordmód 264
Lendületszerzés, nekifutás 264
A lendület összekapcsolása a kihajítással 264
Az ívképzés és hajítás 266
A hajítás utáni helyzet 271
A gránáthajítás értékelése 271
A gránáthajítás technikája 271
A kislabdahajítás oktatása 273
Súlylökés 279
A súlylökés fejlődésének történeti áttekintése 279
A súlylökés értékelése 280
A súlylökés eredményességét befolyásoló tényező 280
A súlylökés technikája 281
A szer fogása és a felállás 282
A becsúszás 283
Kidobóállás, kidobó terpesz 285
Kilökés 286
Véghelyzet 288
A súlylökés oktatása 288
Diszkoszvetés 294
A diszkoszvetés fejlődésének történeti áttekintése 294
A diszkoszvetés értékelése és eredményességét befolyásoló tényező 295
A diszkoszvetés technikája 297
Felállás és a diszkosz fogása 297
Lengetés 298
Indulás 299
Pördület 299
Kidobás 301
Véghelyzet 302
A diszkoszvetés oktatása 303
Kalapácsvetés 307
A kalapácsvetés fejlődésének történeti áttekintése 307
A kalapácsvetés értékelése és eredményességét befolyásoló tényező 308
A kalapácsvetés technikája 311
A felállás 311
A kalapács fogása 311
Az előlengetés 311
Az indulás 312
Forgás 313
A kidobás 313
Összetett versenyek 314
Az összetett versenyek fejlődésének történeti áttekintése 314
Az összetett versenyek értékelése 315
Az összetett versenyek formái és értékelésének módja 316
Az atlétikai edzés alapismeretei 319
Az edzés fogalma és célja 319
Az atlétikai edzés alapelvei 320
A folyamatos felkészülés 320
A sokoldalú képzés 322
A fizikai képességek fejlesztésének alapterületei 325
Erő 325
Gyorsaság 330
Állóképesség 333
Ügyesség, lazaság 336
Fokozatosan egymásraépülő növekvő terhelés 337
Tervszerű edzés, versenyzés, edzés-tervezés 339
Távlati edzésterv 339
Évi edzésterv 340
Időszaki edzésterv 341
Egyéni edzésterv 342
Napi edzésterv 342
Kiegészítő anyag 345
Az atlétikai versenyek szervezése, rendezése 347
A versenynaptár 347
A költségvetés összeállítása 348
A forgatókönyv 348
A versenykiírás 348
A versenyprogram, időrend 351
A tömegversenyek rendezése 352
Az atlétika pálya építése és karbantartása 354
Az atlétika pálya építése 354
Az atlétika pálya helyének kiválasztása 354
Az atlétika pálya tervezése, szerkesztése 355
Az atlétika pálya belső elrendezése 354
Az atlétika pálya építése 354
A pálya karbantartása 262
Iskolaudvar átalakítása atlétika oktatási célokra 363
Tervezés 364
Talajegyengetés 365
Tükör és ugrógödör kiemelés 365

Baracs Ferencné

Baracs Ferencné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Baracs Ferencné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv