1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstudomány az ezredfordulón

Tanulmányok Nagy József tiszteletére

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 435 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-1269-8
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42573. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az ezredforduló a magyar oktatásügy számára nem csupán szimbolikus fordulópont, hanem egy hosszú adaptációs folyamat kezdete is. Ebben a folyamatban egyre nagyobb szerepet játszik a pedagógiai kutatás és a fejlesztés. Ezért különösen aktuális a számvetés, a magyarországi neveléstudomány évezred végi helyzetének áttekintése. A kötet nem vállalkozik a pedagógiai összes részterületének bemutatására vagy valamilyen enciklopédikus rendszerességre. A hét nagyobb blokk azonban, mely az egyes fejezeteket tematikus csoportokba foglalja, elérhetőséget kínál a neveléstudományi gondolkodás reprezentatív áttekintésére. A könyv harminckét fejezete jól szemlélteti a magyarországi pedagógiai kutatás sokféleségét.
Az első témacsoport fejezetei közvetlen módon elemzik a neveléstudomány, a pedagógiai kutatás problémáit, bemutatják azokat a fogalmi kereteket, amelyekben a nevelés, a kutatás és a társadalmi folyamatok kapcsolatát értelmezni lehet. A második és a harmadik rész a pedagógia két fő... Tovább

Fülszöveg

Az ezredforduló a magyar oktatásügy számára nem csupán szimbolikus fordulópont, hanem egy hosszú adaptációs folyamat kezdete is. Ebben a folyamatban egyre nagyobb szerepet játszik a pedagógiai kutatás és a fejlesztés. Ezért különösen aktuális a számvetés, a magyarországi neveléstudomány évezred végi helyzetének áttekintése. A kötet nem vállalkozik a pedagógiai összes részterületének bemutatására vagy valamilyen enciklopédikus rendszerességre. A hét nagyobb blokk azonban, mely az egyes fejezeteket tematikus csoportokba foglalja, elérhetőséget kínál a neveléstudományi gondolkodás reprezentatív áttekintésére. A könyv harminckét fejezete jól szemlélteti a magyarországi pedagógiai kutatás sokféleségét.
Az első témacsoport fejezetei közvetlen módon elemzik a neveléstudomány, a pedagógiai kutatás problémáit, bemutatják azokat a fogalmi kereteket, amelyekben a nevelés, a kutatás és a társadalmi folyamatok kapcsolatát értelmezni lehet. A második és a harmadik rész a pedagógia két fő területével, az értelmi és szociális fejlődéssel, az oktatás és a nevelés tudományos hátterével foglalkozik. A negyedik, legtöbb fejezetet összefogó rész az oktatás tartalmaihoz, az egyes műveltségi területekhez kapcsolódik. Az ötödik rész a szabályozás két fő formája, a tágabban értelmezett tantervfejlesztés és a pedagógiai értékelés egyes fejleményeit elemzi. A hatodik rész az oktatás és kutatás infrastrukturális dimenzióiba, a tankönyvek, a taneszközök és a szaksajtó világába nyújt betekintést. Végül az utolsó rész két fejezete a közelmúlt történetének máig nyúló hatását és a neveléstörténet múltat és jelent összekapcsoló szerepét illusztrálja. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
Neveléstudomány
Illyés Sándor: A tanuló neveléstudomány11
Kozma Tamás: Pedagógiánk paradigmái23
Nahalka István: Modellek és pedagógia39
Mátrai Zsuzsa: Az oktatásfejlesztők nehézségei a rendszerváltás után54
Megismerés
Pléh Csaba: A megismerés pszichológiája és tudománya, avagy a kognitív pszichológiától a kognitív tudományig67
Csapó Benő: Tudáskoncepciók88
Korom Erzsébet: Fogalmi fejlődés és a fogalmak hatékony tanulása106
Csíkos Csaba: A pedagógiai képességfogalom fejlődése117
Személyiség, társas keretek
Fülöp Márta: A versengés mint szociális képesség129
Zsolnai Anikó: A gyermekkori kötődések szerepe a szociális kompetencia fejlődésében143
Réthy Endréné: A tanulási motiváció elemzése153
Józsa Krisztián: Az elsajátítási motiváció és a kognitív kompetencia fejlesztése162
Vajda Zsuzsanna: A társadalmi hátrányok és az oktatás: múlt és jelen175
Műveltségterületek
Kárpáti Andrea: A gyermekrajzok szimbólumvilága193
Papp Katalin: Természettudományos nevelés: múlt, jelen és jövő207
Szépe György: Az anyanyelvi nevelés mint ideológia és mint technika217
Molnár Edit Katalin: Fogalmazás és tanulás225
Cs. Czachesz Erzsébet: Írásbeliség és tanítás235
Medgyes Péter: Az ötödik paradoxon - miről is szól az angolóra?241
Bárdos Jenő: Az idegen nyelvi mérés és értékelés fejlődése254
Dobi János: A matematika tanulásának affektív feltételei268
Tanterv és értékelés
Szebenyi Péter: Genetikus tanterv-tipológia283
Vass Vilmos: Az európai dimenzió megjelenési formái a tartalmi szabályozásban301
Vidákovich Tibor: Diagnosztikus tudásszint- és képességvizsgálatok314
Orosz Sándor: Az általános iskolából kilépő tanulók tudásának alakulása a rendszerváltozás után328
B. Németh Mária: Követelmények és minőség339
Baráth Tibor: Felsőoktatás és minőségfejlesztés353
Tankönyv, taneszköz, szaksajtó
Ábrahám István: Tankönyvpiac és tankönyvellátás367
Takács Viola: A szenzumtól a médiumig377
Géczi János: A magyar pedagógiai szaksajtóról392
Történet
Báthory Zoltán: A hetvenes évek405
Pukánszky Béla: Felméri Lajos ismeretlen arca - a gyermekkép újszerű vonásai az első kolozsvári pedagógiaprofesszor írásaiban423
Nagy József433
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv