A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

150 éves a Budai Indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011 (dedikált példány)

Szerkesztő
Lektor

Kiadó: MÁV ZRt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Barcza László szerkesztő által dedikált példány. Színes fényképekkel és ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

150 éve, hogy 1861. április 1-jén átadták a Déli Vasút magyarországi fővonalát alkotó Buda-Kanizsa vasútvonalat a közforgalomnak. Másfél évszázad telt el azóta, hogy az első gőzös kigördült Buda... Tovább

Előszó

150 éve, hogy 1861. április 1-jén átadták a Déli Vasút magyarországi fővonalát alkotó Buda-Kanizsa vasútvonalat a közforgalomnak. Másfél évszázad telt el azóta, hogy az első gőzös kigördült Buda állomásról: sűrű vízgőz és füst kavarodó egyvelegében lassú mozgással keltek életre a csatlórudak. Elindult, valami megváltozott és többé már nem olyan, mint régen. Ezek azok a pillanatok, amelyek egy hosszú és a mai napig is tartó, fordulatokat, változásokat hozó történetek - de akár mondhatjuk történelemnek is - kezdetei voltak. A budai hegyektől Székesfehérváron át - a Balaton sík vizén nyugodtan úszkáló vadkacsák mellett - Kanizsáig, a korábban átadott vonalakon keresztül az Adriáig, valamint számos európai útirányba vált lehetővé az utazás az emberek számára.
A jeles évforduló alkalmából e rövid kiadvánnyal szeretnék emléket állítani mindazon vasutas és nem vasutas számára, akiknek munkája bármilyen formában is elősegítette a Déli Vasút, illetve utódjai által elért jelentős eredményeket. Voltak virágzó évek, és voltak ugyanakkor puskaporos, sötét felhőket hozó esztendők, de az élni akarás szelleme, a fejlődésre való nyitottság mindig talpra állította a vasutat.
Lányi Ernő a vasút múltjának megőrzésében vállalt hatalmas szerepet, így alkotva maradandót a vasút számára. Neve elválaszthatatlanul összeforrt a Déli Vasút történetével. Ő volt az, aki az emlékeket gyűjtötte, tervszerűen rendezte, fotózta, rajzolta, amelynek eredményeképpen egy felbecsülhetetlen értékű vasúttörténeti gyűjtemény maradt az utókorra.
Az összeállítás elkészítéséhez nélkülözhetetlen volt Zlatnyik Ferenc hozzáértő szakmai segítsége, kinek több évtizedre visszanyúló hagyományápoló munkássága számos olyan információt fedett fel, amely mindeddig nem volt széleskörűen ismeretes.
Köszönetet mondok dr. Kubinszky Mihálynak és Mezei Istvánnak a kötet elkészítéséhez adott segítségükért, hasznos tanácsaikért. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. A hazai közlekedésügy alakulása 1825-1867 között 9
1.1. Az első vasútvonalak hazánkban 9
1.2. Magyarok a vasút fejlődésének szolgálatában 10
1.3. Osztrák birodalmi akarat
1.4. A Kanizsa-Buda közötti vonal építésének kezdete 21
1.5. A Déli Vasút meghódítja Budát 22
1.6. A kezdeti évek eredményei 36
2. Kiegyezéstől a II. világháború végéig 43
2.1. A kiegyezést követő időszak 43
2.2. A Déli Vasút és forgalmi területe az Osztrák-Magyar Monarchiában 47
2.3. A Budapest-jobbparti körvasút 59
2.4. Az L világháború és hatásai ól
2.5. Újabb fejlődés és a motorizáció fellendülése a Déli Vasútnál 65
2.6. A fejlődést követő beolvadás 68
2.7. Budapest ostroma és a pályaudvar pusztulása a II. világháború során 71
3. Az 1945-1975 közötti időszak 75
3.1. Háború utáni újjáépítés 75
3.2. A pályaudvar átalakítása 1962-ben 78
3.3. A korszerűsítés következő szakasza 80
3.4. A dízelmozdonyok megjelenése a pályaudvar életében 84
4. 1975 utáni fejlesztések- az indóház és a vasút múltjához, jelenéhez kapcsolódó érdekességek 89
4.1. A villamosítás első évei 89
4.2. A láthatatlan segítő 90
4.3. Amire büszkék lehetünk 99
4.3.1 Az első mozdonykiállítás Magyarországon 99
4.3.2 EuroCity-vonatok 101
4.4. Korabeli utazási kedvezmények 103
4.5. Foglalkoztatási szabályok 107
4.6. Egy érdekes történet mindennapi életünkből 110
4.7. Villamos motorvonatok 110
Epilógus 113
A Déli Vasút rövid történelme évszámokban 115
Képmelléklet 117
Irodalom- és gyűjteményjegyzék 167
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv