Előszó
A munkafüzet azért készült, hogy segítse azokat a kollégákat, akik a fogalmazástanítás során szeretnék a lehető legteljesebb, legpontosabb, leghatékonyabb utat járni. Azaz lerakni egy bizonyos...
Tovább
Előszó
A munkafüzet azért készült, hogy segítse azokat a kollégákat, akik a fogalmazástanítás során szeretnék a lehető legteljesebb, legpontosabb, leghatékonyabb utat járni. Azaz lerakni egy bizonyos alapot, amelyre egy életen át építhet egy ember, ha gondolatait, érzelmeit szeretné kifejezni.
Mivel a fogalmazás tanítása a tanterv szerint a II. osztályban kezdődik el, és szervesen belesimul az anyanyelv oktatásába, úgy az egész ilyen irányú tevékenység ALAPOZÁS-nak tekinthető. Innen ered a füzet címe is.
A munkafüzet anyagát a Nemzeti Curriculum-ra építettük, betartva a fokozatosság elvét. Elméleti útmutatót, részfeladatok elemzését, írásbeli következtetéseket nem tartalmaz, mivel a tanító ezeket ismeri a tantervből, ezért ki tudja olvasni az egymásra épülő feladatokból, és megtanítani tanítványainak.
A munkafüzet több mint egy-egy fogalmazási órának az anyaga, sugallja az egységes anyanyelvi oktatás lehetőségeit, azaz az anyanyelvi oktatás részfeladatainak a megvalósítását. Ezért maximálisan ki lehet - kell használni a szavak, mondatok, szövegek kínálta lehetőséget.
Mivel nincs szépírás óra, szükségesnek tartottuk a diktandó füzetbe való írás megtanítását. A II. osztály második félévében valamikor (osztályonként változik) át kell térnünk ennek használatára. Egy másik indok az lenne, hogy a fogalmazás, de az egész anyanyelvi oktatás egyik "fő" követelménye a gondozott munka a kifogástalan külalak, a betűforma, a betűkapcsolás. Ezeket mind-mind meg kell tanítani.
A munkafüzet nem "törvény", nem "kötelező", csak támaszték. Ehhez kell járulnia a tanító kreativitásának.
Vissza