A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A fogalmazás tanítása a 6-12. évfolyamban

Módszertani segédkönyv

Szerző
Lektor

Kiadó: Slovenské Pedagogické Nakladatelstvo
Kiadás helye: Pozsony
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 144 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második, átdolgozott kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
„Imi és fogalmazni minden szovjet embernek tudnia kell: a sztahanovistának, a kolhozparasztnak, a katonatisztnek, a párt, a tanács és a szákszervezet funkcionáriusainak, szervezőknek és... Tovább

Előszó

Részlet:
„Imi és fogalmazni minden szovjet embernek tudnia kell: a sztahanovistának, a kolhozparasztnak, a katonatisztnek, a párt, a tanács és a szákszervezet funkcionáriusainak, szervezőknek és propagandistának egyaránt - nem is szólva az olyan foglalkozású emberekről, mint a tanítók, újságírók és tudósok."
A fogalmazástanítás kérdéseivel nem foglalkozhatunk anélkül, hogy előbb fel nem idéznénk V. A. Nyikolszkij fenti megállapítását. A szovjet író pontosan és tömören megjelöli a feladatot: minden szovjet embernek kell tudnia írni és fogalmazni. A mi társadalmunkban is mindenkinek kell tudnia írni és fogalmazni." Vissza

Tartalom

I. A fogalmazás tanítás célja és feladata 3
II. Az írásmű témája és anyaga 6
Az írásmű témája 6
Az írásmű címe 7
Az írásmű anyaga 8
Az anyag gyűjtése 8
Az anyag elrendezése 11
Az írásművek tagolása 12
Az anyag kidolgozása 14
III. A kifejezőkészség fejlesztése 16
A szókincs fejlesztése 16
Szókincsfejlesztő gyakorlatok 17
Szókincsfejlesztés egyéni olvasás útján 18
Szógyűjtés képről és feltett kérdések alapján 18
Szómagyarázat 19
Rokon- és ellentétes értelmű szavak gyűjtése és használata 19
Szócsaládok gyűjtése 21
Csoportnyelvi szógyűjtemény, szakkifejezések gyűjtése 21
Egy-egy szó különböző felhasználási lehetőségének összegyűjtése 22
Az írók jellegzetes kifejezéseinek gyűjtése 22
Szógyűjtés megadott témához 22
Behelyettesítési gyakorlatok 23
IV. A mondatok szerkesztése, mondatszerkesztési gyakorlatok 24
Mondatrövidítési gyakorlatok 24
Mondatok szerkesztése és kapcsolása 24
Fordítási gyakorlatok 25
Hibafelismerési gyakorlatok 25
V. Fogalmazási és fogalmazással kapcsolatos gyakorlatok 26
A magyarázat 26
A következtetés 26
Vázlatkészítési gyakorlatok 27
Témafelépítési gyakorlatok 29
Fantáziafejlesztő gyakorlatok 30
Tartalomelmondás, tartalomleírás 31
Fogalmazási gyakorlatok és dolgozatok 31
VI. A stílusfejlesztés 37
VII. Az irodalmi mii nyelve 40
A szóképek és képszerű költői kifejező eszközök 41
Képszerű költői kifejező eszközök 42
A szóképek 44
A költői alakzatok (figurák) 48
Szóalakzatok 48
Gondolatalakzatok 49
VIII. Nyelvhelyesség 54
IX. Fogalmazási műfajok 56
A leírás 56
Tárgy- és tájleírás 60
A tájleírás 62
Az útirajz 63
A jellemzés 63
A direkt és indirekt jellemzés 64
A napló 69
Az elbeszélés 70
Az értekezés 75
Az értekezés fajai 76
A levél 86
A szónoki beszéd 88
A dramatizálás 90
X. Irodalmi alkotások elemzése 93
Az eszmei mondanivaló 94
A cselekmény, a jelek 95
A táj, a nyelv, az ábrázolásmód 98
XI. Újságirodalmi műfajok 107
Cikk- és könyvismertetés 108
A riport 112
XII. Hivatalos ügyiratok 115
XIII. A dolgozatírás előkészítése 119
XIV. Házi feladatok 120
XV. A füzetek javítása 123
XVI. A fogalmazási készség felmérése 126
XVII. Házi feladat- és dolgozatcímek 127
XVIII. Az ajánlható olvasmányok jegyzéke 136

Bartha Tibor

Bartha Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bartha Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv