1.035.074

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Beethoven élete/A szép molnárlány/Hogyan gyakoroljunk?

Néhány tanács zenét tanulók számára

Szerző
Fordító

Kiadó: Athenaeum Irod. és Nyomd. Részvénytárs.-Rózsavölgyi és társa
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 194 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Három mű egy kötetben. A Beethoven c. mű a Modern könyvtár sorozat tagja.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Beethoven élete:

Alacsony volt és zömök, erős nyaku, atléta termetü. Széles arca téglavörös, csak élete vége felé lett sárgás és beteges szinű, főként telente, mikor falak között élt, távol a... Tovább

Előszó

Beethoven élete:

Alacsony volt és zömök, erős nyaku, atléta termetü. Széles arca téglavörös, csak élete vége felé lett sárgás és beteges szinű, főként telente, mikor falak között élt, távol a mezőktől. Hatalmas homloka csupa dudor. Koromfekete, rendkivül sűrű haja, mintha fésű sohasem járt volna benne, tüskésen meredezett, Medúza kigyóiként. Szemének csodás erejü tüze elbüvölt mindenkit, aki látta; de a legtöbb ember tévedt a szinében. Mikor vad fénnyel kilobogott a barna és tragikus arcból, általában feketének látták; pedig nem fekete volt, hanem kékes szürke. Bár apró és mélyen fekvő szem volt, a szenvedély vagy a harag pillanatában hirtelen tágra nyilt és forgott, bámulatos igazsággal tükröztetve minden gondolatát. Gyakran az ég felé fordult mélabus tekintettel. Az orra rövid, szögletes, széles volt, oroszlánéra emlékeztető. Finom szájának alsó ajka fel-felhajlott a felsőre. Félelmetes állkapcsaival diót törhetett volna. Egy mély gödör az állán, jobb felől, furamód aránytalanná tette az arcát.

A szép molnárlány:

Schubert romantikus volt. Szabad az érzésben és a kifejezési eszközökben. Az előtte járt klasszikusoknak, szó sincs róla, voltak erősen személyes napjaik is, de túlnyomólag arról énekeltek, ami az egész emberiséget érdekli. A romantikust jobban izgatja az egyén. Ha az érzés vagy akár a szeszély, hóbort, agyrém átszalad lelkemen csak egy percre is, már megvan a jogosultsága a művészetben. Ez a romantikus vallás. Mert a kis hangulatot szentté avatja az, hogy egy percig hittem benne, hogy egy percig melegített vagy gyötört. A klasszicizmus arról mesél, ami igaz ma, de igaz volt tegnap is és igaz lesz holnap, a romantikus tele tudja magát színi átfutó érzésekkel; a klasszikus imádja a napot és a holdat, a romantikus a délibábot és a szivárványt; a klasszikus elmerül a tiszta fényben és a tiszta csillagos éjben, a romantikus a szürkületben, a bizonytalan a víziókban; a klasszikus nevet és zokog, a romantikus mosolyog és kacérkodik a magányos könnycseppel.

Hogyan gyakoroljunk?

A régebbi zenetanítást jobban érdekelte az, hogy mit kell tanulni, mint hogy hogyan kell tanulni. Feladta a leckét: innen idáig, arról, hogy miként kell hozzálátnom, hogy a legrövidebb idő alatt, a legkisebb fáradtsággal, a legbiztosabb eredménnyel tanuljam meg, nem szólt. Ez menthető, sőt természetes állásfoglalás volt régebben, midőn nem voltak tudományos ismereteink a tanulás folyamatára nézve; ma azonban, hogy a kísérleti lélektan és kísérleti pedagógia oly sok és fontos dolgot tudott ki a tanulás lényegéről, legkedvezőbb feltételeiről és módjairól, vétek volna, ha még mindig nem vennénk tudomást ezekről az eredményekről. Mert ha semmi mást el nem érnénk ezáltal, mint hogy megrövidítenők a zenetanulás gyötrelmesen hosszú folyamatát, már az emberszeretet művét végeznők. Ámde többet érünk el ennél: szebb muzsikát és valódibb zenekultúrát. Hogyan, miképen? Erre nézve ad néhány tanácsot ez a kis könyv, abban a formában, melyben e tanácsokat tanítványaimmal, az órán, közölni szoktam. Vissza

Tartalom

Beethoven élete1-54
A szép molnárlány
Schubert (Előszó). Írta Molnár Géza3
A szép molnárlány
Útrakészen9
Hová?11
A célnál15
Köszönöm, patak17
Esti pihenő19
A nagy kérdés23
Türelmetlen szerető26
Jó reggelt!28
A molnár virágai30
Könyzápor32
Mámor35
Csönd39
Lantom zöld szalagja43
A vadász45
Büszke féltés48
A kedves szín52
A gyűlölt szín54
Elszáradt virágok58
A molnár és a csermely62
A patak bölcsődala66
Hogyan gyakoroljunk?
Előszó5
Kitüzni a célt; akarni a célt; ellenőrizni, elértük-e a célt?8
Túlsúlyba hozni a kedvező diszpoziciókat15
Számolni az első benyomások maradandóságával. Számolni azzal, hogy semmitsem lehet a végtelenségig tanulni. Nem elfecsérelni az eljátszásokat21
Elválasztani a tanulás szellei és testi részét27
A szellemi tanulás szellemi feltételei33
A képzelőtypust át lehet alakítani. A zenetanulás magasabb célja: különb emberré válni45
A szellemi tanulás testi feltételei55
Túlsúlyba hozni a szellemi tanulást a testi tanulás fölött. A szellemi részt tudatossá, a testi részt automatikussá tenni60
A zenemű játékának fejlődési fokozatai64
Valami a nyilvánosság előtt való játékról70
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv