| Előszó | 5 |
| A beilleszkedésről és a beilleszkedés vizsgálatáról általában | 7 |
| A beilleszkedés általános kérdésési | 7 |
| A felsőoktatásban való beilleszkedés fogalma | 7 |
| A felsőoktatási intézményeink szocializáló hatásai | 9 |
| A hallgató mint a szocializáció alanya | 15 |
| Részösszefoglalás | 20 |
| A beilleszkedés témájához kapcsolódó empirikus szakirodalom | 21 |
| A beilleszkedés témáját is érintő kutatások | 22 |
| A beilleszkedés részkérdéseit érintő kutatások | 24 |
| A beilleszkedés-vizsgálat előzményei, módszerei, s további kutatásaink körvonalazása | 25 |
| A kutatás tárgya, célja, helye vizsgálataink sorában | 26 |
| Alkalmazott módszereink, s a témáról első feldolgozásban megjelent publikációk | 28 |
| A beilleszkedés folyamatának általános jellegzetességei a hazai első- és másodéves hallgatók véleményének és problémáinak tükrében | 33 |
| Az elsőévesek beilleszkedésének általános vonásai | 33 |
| A hallgatók szabad válaszai alapján kirajzolódó helyzetelemezése | 35 |
| A hallgatók elégedettsége a beilleszkedésüket befolyásoló egyetemi, főiskolai körülményekkel | 38 |
| A megfogalmazott problémák és az elégedettségi mutatók közötti kapcsolatok | 40 |
| A beilleszkedési feltételekkel való elégedettség összefüggései az intézmények néhány jellegezetes vonásával | 43 |
| Részösszefoglalás | 46 |
| A beilleszkedés intézményi feltételei a másodéves hallgatók értékelése alapján | 48 |
| Az elsőévesek fogadásának tájékoztatása | 49 |
| A hallgatók véleménye a felsőoktatásban tapasztalt különböző lehetőségekről | 53 |
| Magatartásminták | 61 |
| A hallgatók beilleszkedésének mértéke problémáik és elégedettségük alapján | 73 |
| Az országos helyzetkép | 77 |
| A beilleszkedés problémái és mértéke a különböző típusú és szintű intézményekben | 77 |
| Beilleszkedési mutatóink alakulása a szociológiai változók szerint | 79 |
| Részösszefoglalás | 86 |
| A hallgatók nézetei a beilleszkedésről és változtatási javaslataik | 91 |
| A beilleszkedést segítő és gátló emberi tényezők | 92 |
| A beilleszkedést meghatározó általános feltételek | 92 |
| A másodéves hallgatók javaslatai | 97 |
| Részösszefoglalás | 113 |
| A hallgatók beilleszkedésének tanulmányi aspektusa | 117 |
| A tanulmányi helyzet | 118 |
| A tanulmányi átlagok alakulása | 118 |
| Évismétlés, évhalasztás, utóvizsgázás | 119 |
| A tanulmányi eredményjelzők változásai | 122 |
| A felkészülés módozatai, jellemzői | 127 |
| "Mennyire rendszeresen látogatod az előadásokat? | 128 |
| A tanulnivaló beosztásának módja | 131 |
| Kialakulhat-e milyen a megfelelő tanulási módszer? | 135 |
| "Tanított-e téged valaki az egyetemen, főiskolán tanulni? Ha igen, ki?" | 138 |
| A tanulásra fordított idő | 139 |
| Idegen nyelv tanulása | 141 |
| Könyvtárhasználat | 143 |
| Tanszéki és tudományos diákköri munkában való részvétel | 145 |
| Részösszefoglalás | 147 |
| A hallgatók véleménye a megváltozott tanulmányi követelményekről | 149 |
| A tanulmányi feltételekkel való elégedettség | 149 |
| A hallgatók véleménye az értékelés felsőoktatásban alkalmazott formáiról | 150 |
| A lemorzsolódással kapcsolatos vélemények | 155 |
| Részösszefoglalás | 158 |
| A hallgatók pályával való kapcsolatának alakulása | 163 |
| A hallgatók pályaválasztási előtörténete | 165 |
| A pályaválasztás időpontja | 165 |
| A pályaválasztással, illetve felsőfokú továbbtanulással kapcsolatos szülői magatartásmódok | 168 |
| A középiskola szerepe a továbbtanulással kapcsolatos döntésben | 170 |
| A pálya- és a felsőoktatási intézmény megválasztásának indokai | 176 |
| Intézményváltoztatás újrajelentkezés esetén | 179 |
| A pályaválasztás stabilitására utaló adatok | 181 |
| Pályamódosító szándék | 181 |
| Elégedettség az eredeti pálya- és intézményválsztással | 185 |
| A pályaválasztás újraértékelésében mutatkozó eltérések lehetséges okai | 187 |
| Részösszefoglalás | 195 |
| A hallgatók véleménye a felsőoktatási intézmények pályára való felkészítő munkájáról | 196 |
| Általános vonások | 196 |
| Az értékelés összefüggései a szociológiai változókkal és néhány elégedettségi mutatóval | 201 |
| A hallgatók javaslatai a képzés pályára felkészítő munkájának javítására | 202 |
| A hallgatók beilleszkedése és a pályával való kapcsolata vizsgálatának legfőbb eredményei és következtetései | 205 |
| A bibliográfia témái | 211 |
| Bibliográfia | 213 |