A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A kételkedés művészete

Irodalomtörténeti, irodalomelméleti tanulmányok és kritikák

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az olvasó ebben a kötetben Beke Albertnek az 1953 és 1998 közötti válogatott tanulmányait és kritikáit találja. S noha 45 év választja el az első írást az utolsótól, ennek ellenére a szerző irodalomszemléletét mindvégig egy bizonyos állandóság jellemzi: a tények tisztelete, a műközelség, az irodalomelméleti fogalmak precíz és egyértelmű meghatározására való törekvés, továbbá a sablonoktól való irtózás, vagyis a független gondolkodás és az önálló ítéletalkotás. Ezért olyan izgalmas olvasmány ez a kötet, mert Beke Albertnek is ugyanaz az életelve, mint ami egyik kedvenc szerzőjének, Gyulai Pálnak volt: „Magammal akarok békében élni, s nem a világgal." S ezt bizonyítják nemcsak a tanulmányai, hanem az oly sok vitát kiváltó kritikái is.
Beke soha nem szolgálta ki a ma már idejét múlt marxista irodalomszemléletet, s emiatt hátratételben is élt. A régebbi nagy irodalomtörténészek közül Földessy Gyulát, Komlós Aladárt és Barta Jánost tartja mestereinek, akikhez szoros személyi kapcsolat... Tovább

Fülszöveg

Az olvasó ebben a kötetben Beke Albertnek az 1953 és 1998 közötti válogatott tanulmányait és kritikáit találja. S noha 45 év választja el az első írást az utolsótól, ennek ellenére a szerző irodalomszemléletét mindvégig egy bizonyos állandóság jellemzi: a tények tisztelete, a műközelség, az irodalomelméleti fogalmak precíz és egyértelmű meghatározására való törekvés, továbbá a sablonoktól való irtózás, vagyis a független gondolkodás és az önálló ítéletalkotás. Ezért olyan izgalmas olvasmány ez a kötet, mert Beke Albertnek is ugyanaz az életelve, mint ami egyik kedvenc szerzőjének, Gyulai Pálnak volt: „Magammal akarok békében élni, s nem a világgal." S ezt bizonyítják nemcsak a tanulmányai, hanem az oly sok vitát kiváltó kritikái is.
Beke soha nem szolgálta ki a ma már idejét múlt marxista irodalomszemléletet, s emiatt hátratételben is élt. A régebbi nagy irodalomtörténészek közül Földessy Gyulát, Komlós Aladárt és Barta Jánost tartja mestereinek, akikhez szoros személyi kapcsolat is fűzte. Ámde velük szemben is megőrizte az önállóságát, hiszen az írásaiban az ő véleményeikkel is gyakran vitatkozik.
A divatos, nagy hatalommal és befolyással rendelkező marxista irodalomtörténészek előtt pedig soha nem hajolt meg, és távol tudta magát tartani a gyorsan elvirágzó különböző irodalomtudományi divatoktól is.
Vissza

Tartalom

Előljáró beszéd 7
Tartalom 13
TANULMÁNYOK
A kételkedés művészete 17
Az irodalmi tudat fejlődése vagy az „új" objektivációja? 29
Az irodalmi értékelés 45
Nyelvtörténeti adatok 61
Földi és Csokonai verselmélete 66
A „Nyugat" debreceni kapcsolataihoz 88
Az esztétikai hatás fogalma Gyulai Pál esztétikájában 97
A valóság fogalma Gyulai esztétikájában 135
A pártosság fogalma Gyulai Pál esztétikájában 148
Gyulai Pál illúzióelmélete 155
Gyulai Pál eszményítéselmélete 159
Néhány szó a Sarkadi családról 195
A Mikszáth-kép változásai 200
A regényíró Szalay Károly 214
KRITIKÁK
Rónay György: Petőfi és Ady között 263
Komlós Aladár: A magyar költészet Petőfitől Adyig 272
Emlékiratok olvasása közben 276
Elvek és érzékenykedések 282
Komlós Aladár: Gyulaitól a marxista kritikáig 296
Thurzó Gáborról az „Egy ember vége" kapcsán 299
Csanádi Imre: Ördögök szekerén 305
Bárány Tamás öt könyvéről 307
Bárány Tamás: Emberi hang 318
Bárány Tamás: A férfi Názáretből - 321
Páskándi Géza: A sírrablók 326
Benedek István: Hetvenhét 337
Nagy Attila Kristóf: Szellemi bonctan 341
Várkonyi Nándor emlékkönyv 345
Cseh Károly: Arany háló 352
Zászlós Levente: Orpheus Appolónhoz - Gilgames 356
Szalay Károly: A Sátán helytartója 360
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A kételkedés művészete

Szép és tiszta példány.

Állapot:
1.940 Ft
1.450,-Ft 25
10 pont kapható
Kosárba
25% garantált kedvezmény!
konyv