A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A közoktatás feladatait ellátó rendszer az ország legnagyobb szolgáltató rendszere. Intézményhálózata meghaladja bármelyik más ellátórendszer hálózatát. Jellemzője, hogy fenntartása és működtetése...
Tovább
Előszó
A közoktatás feladatait ellátó rendszer az ország legnagyobb szolgáltató rendszere. Intézményhálózata meghaladja bármelyik más ellátórendszer hálózatát. Jellemzője, hogy fenntartása és működtetése a Magyar Köztársaság Alkotmányából levezethető kötelező állami feladat. A közoktatás rendszere - figyelembe véve a pedagógusokat, a pedagógusok munkáját segítő egyéb munkavállalókat és közalkalmazottakat. az irányításban közreműködőket - több mint kétszázezer embert foglalkoztat. A közoktatás rendszere által nyújtott szolgáltatások az óvodától kezdve a felnőttoktatásig - a gyermekek és tanulók szüleit IS ideértve - legalább hárommillió embert érint. A rendszer éves működtetése - figyelembe véve a központi költségvetést, a helyi önkormányzati ráfordításokat és a szolgáltatást igénybe vevők befizetéseit - több mint háromszázmilliárd forintba kerül. Ennek megfelelően a rendszer működtetésének legkisebb változtatása is százmillió fontos tételben mérhető. A közoktatás intézményrendszerébe több tízezer ingatlan tartozik, épületekkel, udvarokkal, sportpályákkal, műhelyekkel, raktárakkal, gépekkel és berendezésekkel. Ez a hatalmas vagyon túlnyomó többségben a helyi önkormányzatoké, amelyeknek gondoskodniuk kell fenntartásukról, korszerűsítésükről, működtetésükről. Az ingatlanvagyon több évtized alatt gyűlt össze, fenntartása nem kis nehézséget jelent, míg értékesítése átmeneti pénzügyi nehézségeket oldhat meg. A kevesebb ingatlanból álló intézményrendszer működtetése, fenntartása kisebb anyagi áldozatot kíván. Az intézményrendszer működtetését két, egymással szembenálló tábor eltérően ítéli meg. A szolgáltatást igénybe vevők, az intézményrendszert működtetők. az intézményrendszer keretei között munkát végzők a szakmai szempontok mérlegelését helyezik előtérbe. A pedagógusok, a szülők és a tanulók a minél magasabb színvonalú, minél több szolgáltatást nyújtó, minél kisebb létszámmal működő osztályok, csoportok fontosságát hangsúlyozzák. Azok, akik költségvetési oldalról vizsgálják a rendszer működését, elsősorban a költségvetésre nehezedő hatalmas teher csökkenését szeretnék elérni az intézményrendszer átalakításával, a csökkenő gyermeklétszámhoz való igazításával, a szolgáltatások körének és mértékének pontos behatárolásával, a racionális és hatékony munkaszervezet kialakításával.
Vissza
Tartalom
BEVEZETŐ 5
ELSŐ RÉSZ
TERVEZÉS-GAZDÁLKODÁS A TANÜGYIGAZGATÁS TÜKRÉBEN
ELSŐ FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZATI FELADATELLÁTÁS 8
Az önkormányzati feladatellátás áttekintése 8
Az oktatáspolitika alakítása 10
A fővárosi megyei fejlesztési tervek 18
A feladatellátás módjának megválasztása 22
Az önkormányzatok együttműködése a közoktatási feladatok megoldásában 28
Az önkormányzati vagyon 33
Feladatátadás a megyei, fővárosi önkormányzat részére 41
MÁSODIK FEJEZET
KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS RENDSZERÉBEN 47
A költségvetési szerv létesítése, feladatainak meghatározása 47
A költségvetési szerv vállalkozási tevékenysége 51
A költségvetési szervek csoportosítása 57
A költségvetési szerv költségvetésének összeállítása 61
A költségvetési szerv megszüntetése 64
MÁSODIK RÉSZ
TERVEZÉS-GAZDÁLKODÁS A PÉNZÜGYIGAZGATÁS TÜKRÉBEN
ELSŐ FEJEZET
AZ ÁLLAM KÖZREMŰKÖDÉSE A KÖZOKTATÁS FINANSZÍROZÁSÁBAN 70
A finanszírozásról általában
A helyi önkormányzatok gazdasági alapjai 72
A pénzügyi források csoportosítása
Központi költségvetési hozzájárulások, támogatások 76
MÁSODIK FEJEZET
A KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY MINT KÖLTSÉGVETÉSI SZERV 82
A költségvetési szerv fogalma 82
Gazdálkodás az intézményekben 89
A gazdálkodás egyes területei 91
A vállalkozási tevékenységről 99
HARMADIK FEJEZET
A KÖLTSÉGVETÉS 101
A költségvetés készítése 101
A gazdálkodás 108
Beszámolás a költségvetés végrehajtásáról 111
A szervezeti egységek bevételei 114
ZÁRSZÓ 115
HARMADIK RÉSZ
AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG ÉS A LEGFELSŐBB BÍRÓSÁG HATÁROZATAIBÓL
A helyi önkormányzatok kötelező feladatainak anyagi fedezete 118
A helyi önkormányzatok feladatellátási kötelezettsége 125
Önkormányzati intézmények közös fenntartásban 130
Helyi önkormányzati feladatellátás közalapítvány keretében 138
Az önkormányzati közös tulajdon megszüntetése 142
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
1
2
3
Regisztráció
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.