1.034.199

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emberi erőforrás menedzsment a közszolgálatban

Módszertani kézikönyv

Szerző

Kiadó: Szókratész Külgazdasági Akadémia
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-7163-82-4
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A 90-es évek első felében végbement társadalmi-gazdasági változások bebizonyították, hogy a közszolgálat sikeres működtetéséhez nem elég csak a rendszerváltással kapcsolatos törvényi és jogszabályi... Tovább

Előszó

A 90-es évek első felében végbement társadalmi-gazdasági változások bebizonyították, hogy a közszolgálat sikeres működtetéséhez nem elég csak a rendszerváltással kapcsolatos törvényi és jogszabályi hátteret megváltoztatni. A hatékonyság növelése során sokféle változtatást kell véghezvinni a közszolgálat szervezeteiben. A szolgáltató állam és közigazgatás megteremtésének útján ma már természetes, hogy a közintézmények fejlesztik marketing szervezetüket, minőségbiztosítási rendszereket dolgoznak ki, vagy éppen a kontrolling-funkciókat erősítik. Az említett - és még sok más - beavatkozások a közigazgatás szervezetébe a siker alapvető kritériumává váltak.
Napjainkban az emberi erőforrás mennyiségi és minőségi tekintetben is egyre meghatározóbbá válik a piaci versenyben. Az emberi erőforrások kiemelkedő fontossága elismert a nyugati világban, egyre több vállalat tesz jelentős erőfeszítéseket annak érdekében, hogy javítsa emberi erőforrás menedzsmentjének hatékonyságát.
Sokan mondják, hogy a verseny- és a közszolgálat két egészen más terület, "köszönő viszonyban" sincsenek egymással. Ez sajnos a szakmabeliek közötti kommunikációra és a szakmai eredmények kölcsönös megismerésére, használatára is igaz. Meggyőződésünk azonban, hogy bár a közszolgálat valóban sok tekintetben eltérő közeget jelent az emberi erőforrás menedzsment (EEM) számára, mégis nagyon sokat tud hasznosítani a versenyszférában kialakult szemléletmódból és technikákból.
A következőkben olvasható tizenkét részes kézikönyv igyekszik összefoglalni mindazt, amit a közszolgálatban elterjedtek, illetve versenyszférából a közszférában az EEM szempontjából hasznosíthatónak tartunk.

Budapest, 2005. október

Dr. Kökényesi József
Magyar Közigazgatási Intézet igazgatója Vissza

Tartalom

A kézikönyv szerzői11
Előszó13
Bevezetés15
Poór József - Karoliny Mártonné - Halmos Csaba: Az emberi erőforrás menedzsment a közszolgálatban17
Az emberi erőforrás menedzsment általános jellemzői18
Az emberi erőforrások és a szervezeti teljesítmény19
Az emberi erőforrás menedzsment fogalma és funkciói20
Az emberi erőforrás menedzsment céljai21
Az emberi erőforrás menedzsment befolyásoló tényezői, modelljei22
Ki menedzseli az emberi erőforrásokat?26
A közszolgálat EEM-jét befolyásoló tényezők28
A személyzet, az emberi erőforrások kitüntetett szerepe a közszférában28
A tradicionális közszféra szervezeteinek sajátosságai és EEM modelljei29
A közszolgálati jogviszony szereplői és a törvényi szabályozás30
A közszféra modernizációja32
A modernizáció kényszerei32
Megoldások, útkeresések, források33
A modernizáció és az EEM34
Összefoglalás35
Karoliny Mártonné: Emberi erőforrás terv és stratégia a közszolgálatban37
EE stratégia - EE tervezés38
A tervezés fogalma, a tervrendszer elemei38
Az EE stratégia helye a stratégiai döntéshozatal hierarchiájában39
Az emberi erőforrás tervezés folyamata41
Elemzés és célkitűzés41
Akciótervezés42
Az EEM értékelése, auditálása43
Az értékelés típusai43
Az értékelés módszerei45
A létszámterv helye a szervezeti és az emberi erőforrás tervrendszerben46
A létszámterv-készítés szisztematikus folyamata47
A létszámigény (kereslet) előrejelzése48
A létszámigény-meghatározás technikái49
A munkaerő-kínálat előrejelzése53
Akciótervek az eltérések megszüntetésére57
A tradícionális létszámtervezéstől az EE tervezésig vezető út58
Összefoglalás60
Lévai Zoltán - Nemeskéri Gyula - Poór József: Munkakörelemzés - kompetenciaelemzés - Munkakörtervezés61
Munkakörelemzés62
Funkció- és feladatelemzés62
Munkakörelemzés fogalma és szerepe62
Munkakörelemzés módszerei63
Az elemzési tényezők meghatározása65
Munkaköri leírás69
Munkakör-elemzés a közszférában71
Kompetenciaelemzés73
A Kompetencia fogalma és elemei73
Kompetencia menedzsment74
A munkaköri követelmények meghatározása76
Alapelvek76
A munkaköri követelmények meghatározásának lépései77
Munkakör-tervezés80
Munkaidő rendszerek82
Összefoglalás83
Karoliny Mártonné - Benedek András: Személyzetbiztosítás a közszolgálatban85
Az erőforrás-biztosítás stratégiai kérdéskörei, választási lehetőségei86
Az erőforrás-biztosítás módja86
A saját erőforrások biztosításának stratégiai választásai88
A toborzás90
A toborzás forrásai és módszerei90
A kiválasztás96
Kiválasztási eszközök, módszerek96
A leépítés100
A személyzetbiztosítás közszférabeli sajátosságai103
A közszféra személyzetbiztosítási elveinek, módszereinek történelmi gyökerei103
A toborzás közszférabeli sajátosságai105
A kiválasztás közszférabeli sajátosságai105
Összefoglalás107
Karoliny Mártonné - Lévai Zoltán: Teljesítményértékelés a közszolgálatban109
Értékelés a mindennapi életben és a szervezetekben110
A teljesítményértékelés célja, avagy: Miért értékeljünk? Ki, mit vár(hat) az értékeléstől?112
Jutalmazási célok113
Fejlesztési célok114
Az alapdilemma: Mit értékeljünk? avagy: Mi is a teljesítmény?115
A teljesítményértékelés módszerei, technikái, avagy: Hogyan értékeljünk?116
Osztályozó, rangsoroló skálák117
Kötetlen formájú jelentés (esszé), szöveges értékelés119
Kritikus esetek módszere119
Magatartásformákkal jellemzett osztályozó skála119
Magatartás-megfigyelő skála120
MbO (Management by Objectives) Célközpontos vezetés121
Munkatervkészítés és -felülvizsgálat122
A technikák kiválasztási szempontjai, gyakorlati megoldásai123
Az értékelés résztvevői, avagy: kiket értékeljünk? Kik legyenek az értékelők?124
Kiket értékeljünk?124
Kik legyenek az értékelők?125
Az értékelés kommunikálása, avagy: Mikor? Milyen gyakran és hogyan tartsuk az értékelési megbeszélést?126
A közigazgatásbeli TÉR nemzetközi tapasztalatain nyugvó továbbfejlesztési javaslatok128
A teljesítményértékelés és az intézményi kultúra128
A teljesítményhez kötött díjazás128
Összefoglalás129
László Gyula - Lévai Zoltán - Poór József: Ösztönzésmenedzselés a közszolgálatban131
Az ösztönzés alapelvei132
Az ösztönzés célja133
Elvárások az ösztönzéssel szemben133
Az ösztönzésmenedzsment rendszere134
Az ösztönzés módszerei, elemei136
Az időalapú rendszerek136
Kompetencia-alapú rendszerek137
Teljesítmény-bér138
Az időbér teljesítmény-alapú kiegészítése139
Juttatások140
Nem materiális ösztönzők142
Az ösztönzés megalapozó-kiegészítő rendszerei143
Besorolási- és tarifarendszerek143
A munkakör-értékelés szerepe a javadalmazásban144
A közszféra ösztönzési rendszerei145
A köztisztviselők ösztönzése146
A közalkalmazottak ösztönzése151
Összefoglalás155
Farkas Ferenc - Benedek András: Képzés és személyzetfejlesztés a közszolgálatban157
A képzési igények elemzése158
Az egyéni és a szervezeti tudás fejlesztése162
Tudásmunkások vezetése162
A teljesítménynövelő tréning (a coaching)164
A mentori rendszer működtetése165
További, nem képzés jellegű fejlesztési módszerek166
A teljesítményproblémák kezelése166
Napjaink tendenciái a közszolgálati dolgozók képzésében és továbbképzésében167
Általános tendenciák167
Képzési program egy közszolgálati szervezet számára170
A felnőttképzés jogszabályi keretei172
Összefoglalás174
László Gyula: Érdekegyeztetés a közszolgálatban175
A munkaügyi kapcsolatok alapjai176
Érdekütköztetés, érdekegyeztetés176
Az érdekegyeztetés szintjei és típusai177
Az érdekegyeztetés makro szintje178
Európai modellek178
Európai érdekegyeztetés a közszolgálatban181
A hazai makro-szintű közszolgálati érdekegyeztetés183
Az érdekegyeztetés szervezeti szintje186
A kapcsolatrendszer alaptípusai186
Érdekegyeztetés a közszolgálat szervezeti szintjein191
Összefoglalás195
Farkas Ferenc: Változásmenedzselés - szervezetfejlesztés a közszférában197
A változásmenedzsment fejlődése198
Best practice ("legjobb gyakorlat") a változásmenedzsment területén200
A változásmenedzsment legfontosabb tényezői a gyakorlatban201
Az E-elmélet versus O-elmélet változásmenedzselési alkalmazása a közszolgálati szervezeteknél203
A változásokkal szembeni ellenállás természete, okai és kezelése206
Egy példa az ellenállás okaira206
A változásokkal szembeni ellenállás kezelése208
Stratégiák és taktikák az ellenállás leküzdésére210
Szervezetfejlesztés a közszolgálatban212
Szervezetfejlesztés - szervezeti kultúra212
Szervezetfejlesztés és az egyén214
Szervezetfejlesztés - létszámleépítés?214
Összefoglalás216
Borgulya Istvánné: A szervezeten belüli kommunikáció a közszolgálatban217
A kommunikáció és az emberi erőforrás menedzsment218
A kommunikációs csatornák működése az EEM-ben219
A kommunikáció formái és eszközei222
A kommunikáció funkciói az EEM-ben223
A közszolgálati szervezetek kommunikációja225
A kommunikációt befolyásoló szervezeten kívüli tényezők226
A kommunikációt befolyásoló személyiség-tényezők228
A kommunikáció hatékonyságának növelése229
Integrált kommunikáció230
A korszerű információ technológiai eszközök terjedése a közszolgálati szférában230
Minőségirányítás231
Összefoglalás232
Esetleírások a közszolgálat különböző területéről233
Barta Zsuzsanna: Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) modenrizációja és az emberi erőforrás menedzselés234
Bevezető234
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat bemutatása234
A közelmúlt: a Phare Program jelentősége235
A munkaügyi szervezet jelene: a HEFOP 1.2 intézkedés237
A továbblépés lehetőségei241
Szűcs Istvánné: Emberi erőforrás menedzselési megoldások az önkormányzatoknál242
Bevezető242
Az önkormányzat emberi erőforrás menedzselését meghatározó szempontok243
A polgármesteri hivatal szervezeti felépítése, és feladatai243
A polgármesteri hivatal irányítása244
Emberi erőforrás menedzselés (EEM) a polgármesteri hivatalokban245
A munkaköri leírások248
Teljesítményértékelés-személyzetfejlesztés a polgármesteri hivatalban251
Emberbarát ügyfélszolgálat - Ügyfélszolgálati Charta253
Molnár Mónika: EEM aspektusok a közszolgálat szervezetei elszámoltathatóságának érvényesítésében256
Bevezetés256
Elszámoltathatóság a közszférában257
Szabványosítás - Etika a közszférában258
Integrált Munkaerő Menedzsment Modell - A közszolgáltatási intézmények EE szakemberei számára263
Összefoglalás266
Dudás Ferenc: A teljesítményorientáció helye és szerepe a közszolgálati rendszer megújításában
Kitekintés, tapasztalatok, távlatok268
A hazai teljesítményértékelése rendszer továbbfejlesztésének főbb irányai274
Összefoglalás276
Irodalomjegyzék277
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv