1.035.018

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közoktatás rendszere 1.

Történeti áttekintés/Mai iskolai rendszerünk

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Alfa Rehabilitációs Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, grafikonokkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvsorozatunk első kötetét veszi kézbe a Tisztelt Hallgató. Címében pontosan jelzi tartalmát, amely bevezetés is a most kezdődő, két évig tartó egyetemi tanulmányaihoz. Nagy a szerepe ezért... Tovább

Előszó

Tankönyvsorozatunk első kötetét veszi kézbe a Tisztelt Hallgató. Címében pontosan jelzi tartalmát, amely bevezetés is a most kezdődő, két évig tartó egyetemi tanulmányaihoz. Nagy a szerepe ezért abban, hogy megmutatja, milyen irányú, milyen szellemiségű ez a képzés, mi várható a következő tárgyaktól, azok tankönyveitől. Ebben az esetben is igaz azonban, hogy a tankönyv csak eszköz, eredményessége, hasznossága már a felhasználókon múlik, a konzulensek és a hallgatók együttes munkáján.
A közoktatás rendszerének tanulmányozása kiragadja Önt saját iskolájából, még az iskolatípusból is, arra kényszeríti, hogy rendszerben gondolkozzék, összefüggéseket, kapcsolatokat, törvény szerűségeket vizsgáljon, az oktatás szervezetének nagy egészében próbálja meg elhelyezni saját iskoláját. Nem idegen ez Öntől, hiszen gyakran lehet részese a közoktatás egészét érintő vitáknak. Az elmúlt időszakban szinte folyamatosan kérték a véleményét. A mögöttünk lévő évben éppen az 1993. évi közoktatási törvény legújabb módosításához. Ezekben a vitákban talán érezte is, hogy nem eléggé felkészült, mert saját tapasztalatai fontosak ugyan, de nem elégségesek. A tantervi, tantárgyi vitákban magabiztosabb, hiszen szaktárgyainak ténylegesen szakembere.
Azért kezdjük tanulmányainkat ezzel a tárggyal, mert az óvodavezető, az igazgató csak akkor lehet jó vezetője saját intézményének, ha szélesebb kitekintése van, tudja, hogy milyen mozgások, milyen hatások alakítják az iskolarendszert, a rendszerben működő intézményeket. Képzésünk tartalmával és módszereivel ezen a területen kívánjuk szakemberré képezni. Praktikusan is szüksége van erre. A 2003-as törvénymódosítás rendelkezéseinek tanulmányozása során látni fogja, hogy az szép perspektívát nyújt a képzés számára. Az igazgatónak második megbízása alkalmából a 2015-16. tanévtől már - az eddigi feltételek mellett -, rendelkeznie kell az itt szerezhető közoktatás-vezetői képesítéssel is.
Ez a tankönyv, - igazában tankönyvelőd - éppen tíz évvel ezelőtt 1993 júniusában jelent meg, elsőként a tankönyvek közül. Azóta hat kiadást ért meg, kisebb, nagyobb átdolgozásokkal. Ezeket két tényező tette szükségessé.
Egy: a tárgy jellege, természete miatt figyelembe kell venni, hogy gyakoriak a változások, korábban következik be az elévülés, szükséges a frissítés, a módosítások átvezetése. A közoktatás rendszerét szabályozó törvény módosításai szemléletes példát mutatnak erre. Vissza

Tartalom

Bevezetés.............................7
1. KÖZOKTATÁSRENDSZER, ISKOLARENDSZER
1.1. Az alapfogalmak értelmezése.............................11
1.1.1. A közoktatás fogalmi meghatározása.............................11
1.1.2. A közoktatás rendszere.............................14
1.1.3. Az iskola közoktatási intézmény.............................17
1.2. Az iskolarendszert meghatározó kapcsolatok.............................19
1.2.1. Az iskolaszervezet alapelvei.............................19
1.2.2. Az iskolarendszer szervezeti tagoltsága.............................21
1.2.3. Az iskolák megkülönböztetése fokok szerint.............................23
1.2.4. Szelektálás és egységesítés.............................24
1.3. Iskolarendszeri típusok.............................26
1.3.1. A létraszem felépítés.............................26
1.3.2. Az elágazásos „villaszerű" típus.............................27
1.3.3. A lépcsőzetes iskolarendszer felépítése.............................28
1.4. Az iskolarendszert alakító tényezők.............................29
1.4.1. A társadalmi rendszer hatása.............................29
1.4.2. A gazdaság és az iskolarendszer.............................35
1.4.3. A termelés műszaki, technikai színvonala.............................40
1.4.4. A kultúra és az iskolarendszer.............................41
1.4.5. Az iskoláztatási hagyományok.............................45
1.4.6. A nevelési modellek szerepe.............................46
1.5. Hogyan alakulnak az iskolarendszerek külföldön.............................51
Szemelvények
Az iskolaszerkezet nemzetközi kitekintésben.............................54
Horváth Márton: Az európai országok törekvései az oktatás-nevelés
megújítására (Részletek).............................59
Kérdések - Faladatok.............................61
2. A MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE
Bevezetés.............................63
2.1. Az egyházi iskolázás évszázadai (996-1777) .............................65
2.1.1. A középkor iskolái.............................65
2.1.2. Megerősödik az iskolázás világi jellege.............................69
2.1.3. A reformáció és az ellenreformáció iskolái.............................72
2.1.4. Az iskolaszervezet elméleti előkészítői.............................76
2.2. A hazai iskolarendszer kialakulása (1777-1868) .............................80
2.2.1. A felvilágosult abszolutizmus oktatáspolitikája.............................80
2.2.2. A Ratio Educationis egységes szervezeti rendet érvényesít.............................82
2.2.3. A Norma Regia, II. József rendeletei .............................84
2.2.4. A második Ratio visszalépést jelent.............................85
2.2.5. A reformkorban új intézménytípusokkal bővül az iskolarendszer.............87
2.2.6. Eötvös József első minisztersége.............................89
2.2.7. Az Entwurf az önkényuralom rendelkezése.............................90
2.3. A közoktatás polgári és nemzeti megújítása.............................92
2.3.1. Általánosan művelő iskolák.............................93
2.3.2. Általánosan képző középfokú iskolák.............................96
2.3.3. A szakképzés hazai fejlődése.............................102
Kérdések-Feladatok................................................105
3. AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁVAL LÉTREJÖTT ÚJ ISKOLARENDSZER
3.1. A 8+4-es szerkezet belső változásai (1945-1990).............................107
3.1.1. Az új iskolarendszer jellemzői.............................107
3.1.2. Az iskolák államosítása és következményei.............................110
3.1.3. Az ötvenes évek iskolapolitikája.............................112
3.1.4. Az 1961. évi III. törvény.............................117
3.1.5. Az oktatási reform korrekciója 1965-ben.............................119
3.1.6. Az átalakulást rögzítő 1965. évi I. törvény.............................121
3.1.7. Tantervi és tankönyvi reformok.............................123
3.2. A rendszerváltozás utáni iskolaszervezet (1990-2005).............................130
3.2.1 .Társadalmi, gazdasági hatások.............................130
3.2.2. Az iskolarendszer spontán változásai .............................131
3.2.3. Újabb törvények érintik az oktatásügyet.............................132
3.2.4. Az Alkotmánybíróság állásfoglalása.............................133
3.2.5. Az 1993. évi törvény a közoktatásról.............................133
3.2.6. A törvény 1966-os módosítása.............................135
3.2.7. Az 1999. évi LXVIII. törvény.............................136
3.2.8. A törvény újabb módosítása 2003-ban .............................144
3.2.9. Tartalmi szabályozás - Nemzeti alaptanterv.............................153
Kérdések-Feladatok.............................160
4. A SZAKKÉPZÉS RENDSZERE
4.1. Az intézményrendszer átalakulása.............................163
4.2. A szakközépiskolák óratervei.............................165
4.3. A szakiskolai oktatás.............................169
4.4. A szakmai alapozás időkeretei, arányai a szakiskolában....................174
4.5. A szakképzés ágazati irányítása.............................176
4.6. A szakmai és vizsgakövetelmény.............................179
4.7. A gyakorlati képzés.............................182
4.8. Tanulószerződés kötése.............................186
4.9. Az iskolarendszeren kívüli szakképzés.............................191
Kérdések-Feladatok.............................194
5. FELÜGYELET, SZAKÉRTŐI MUNKA
5.1. Az iskolafelügyelet történeti áttekintése.............................195
5.1.1. A kezdetek időszaka.............................195
5.1.2. A tanügyigazgatás és az iskolafelügyelet megszervezése a kiegyezés után....197
5.1.3. Az egységes tanügyigazgatási és felügyeleti rendszer kialakulása...............200
5.1.4. A közoktatási igazgatás, a felügyelet alakulása 1945 után.......................202
5.2. A szakértői munka tartalma és módszerei.............................206
5.2.1. Előzmények: az irányítás és felügyelet viszonya.............................206
5.2.2. Felügyelők helyett: szaktanácsadók, szakértők.............................207
5.2.3. Mit kell tudni az Országos szakértői névjegyzékről.............................209
5.2.4. Ellenőrzési, irányítási szintek a közoktatás szervezetében.............................212
Kérdések - Feladatok.............................215
OM. Statisztikai tájékoztató.............................216
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv