A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Túl az iskolafilozófián

A 21. század bölcseleti élménye

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az iskolákban nagy bölcselők, Platón, Descartes vagy éppen Wittgenstein szövegeit tanítják, tanulmányozzák és kommentálják, olyan szakirodalmat hozva létre, amely ráépül a szakma alappilléreit képező monumentális művekre, és velük együtt alkotja a filozófiai oktatás anyagát. A kutatóintézeteknek, ha úgy akarnak túllépni az iskolafilozófián, hogy közben támaszkodnak is rá, másként célszerű haladniuk. A kötet az élet legkülönbözőbb területein jelentkező mai kérdésekre keres filozófiai válaszokat: a tudomány, a kommunikáció, a történelem vagy éppen maga a tudás legújabb kérdéseit mérlegeli a múltra vonatkozó tanulmányokban is. Interdiszciplináris: a rokonterületek eredményeit a maga szempontjai szerint feldolgozza, saját következtetéseit levonja. Jelen kötet szerzői - az MTA Filozófiai Kutatóintézetének munkatársai - a filozófiának azt a nem belterjes felfogását képviselik, amely nemcsak rácsodálkozik az iskola falain túl megnyíló tágas szellemi tájra, társadalomra, hanem a szakmán... Tovább

Fülszöveg

Az iskolákban nagy bölcselők, Platón, Descartes vagy éppen Wittgenstein szövegeit tanítják, tanulmányozzák és kommentálják, olyan szakirodalmat hozva létre, amely ráépül a szakma alappilléreit képező monumentális művekre, és velük együtt alkotja a filozófiai oktatás anyagát. A kutatóintézeteknek, ha úgy akarnak túllépni az iskolafilozófián, hogy közben támaszkodnak is rá, másként célszerű haladniuk. A kötet az élet legkülönbözőbb területein jelentkező mai kérdésekre keres filozófiai válaszokat: a tudomány, a kommunikáció, a történelem vagy éppen maga a tudás legújabb kérdéseit mérlegeli a múltra vonatkozó tanulmányokban is. Interdiszciplináris: a rokonterületek eredményeit a maga szempontjai szerint feldolgozza, saját következtetéseit levonja. Jelen kötet szerzői - az MTA Filozófiai Kutatóintézetének munkatársai - a filozófiának azt a nem belterjes felfogását képviselik, amely nemcsak rácsodálkozik az iskola falain túl megnyíló tágas szellemi tájra, társadalomra, hanem a szakmán kívül is érthető nyelvezettel és gondolatmenettel reagál is rá. Vissza

Tartalom

Túl az iskolafilozófiákon (Nyíri Kristóf)7
Tudomány
Lehmann Miklós: A tudományos szemlélet és a képek25
Farkas János László: Szabad szemmel, górcső alatt. Adalékok Frege korai filozófiájához44
Palló Gábor: A kollektív kutatás prototípusa: a Manhattan-projekt 2. Esettanulmány71
Laki János: A tudomány nyelvjátéka91
Székely László: Szcientizmus és antiszcientizmus a tudományfilozófiában. A Sokal-affér üzenete a tudományfilozófia számára109
Kommunikáció
Betegh Gábor: Szavak és modellek. A vizualizáció szerepe az antik kozmológiában131
Szécsi Gábor: Nyelv és filozófiai gondolkodás az írásbeliség hajnalán153
Neumer Katalin: Vasa lecta et pretiosa. A 17-20. századi szóbeliség-kutatások és Balogh József a hangos olvasásról168
Nyíri Kristóf: A tiszta kép kritikája. Szemlélet, fogalom, séma191
Kondor Zsuzsanna: Filozófia és nyelvi reprezentáció a kommunikációtechnológia fényében204
Békés Vera: A posztkritikai tudáseszmény és az "elég jó" könyvtár226
Tóth Tamás: Látják, de nem értik242
Történelem
Gábor György: A diadalív árnyékában. Az emlékezet hermeneutikája: Josephus Flavius261
Ferencz Sándor: Írásbeliség és formálódó skolasztika a 11. század végén282
Borbély Gábor: Természetfilozófia, teológia, szexualitás. Andreas Capellanus De amoréja az 1277-es elítélő határozatban298
Mester Béla: Preadamiták, eredeti bűn, emberi szabadság. Az emberiség származásáról alkotott elméletek etikai és politikafilozófiai következményei John Locke és utókora gondolkodásában317
Horváth Pál: Thomismus redivivus. Kant és Szent Tamás értelmezése, újraértelmezése és átértelmezése a modern katolikus bölcseletben333
Kovács Gábor: Elitek és társadalmak a globalizáció és az információs forradalom korában355
Turgonyi Zoltán: Emberi természet és univerzalista erkölcs372
Tudás
Benedek András: Normatív tényezők a tudásfogalom változásában391
Danka István: "Hogyan lehetségesek szintetikus a priori ítéletek?" Matematika és filozófia kapcsolata Kantnál és a kései Wittgensteinnál412
Tanács János: Tudás és tévedés a matematikában. Episztemológiai megfontolások a matematika osztálytermi tanításának és a tudás ellenőrzésének helyzeteihez428
Tőzsér János: A tudat rejtélye447
A kötet szerzői462
Névmutató470
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv