1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kollégiumi neveléstan

A kollégiumi nevelés elmélete és gyakorlata

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 312 oldal
Sorozatcím: Nat-tan
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7315-41-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv anyaga szakszerű és korszerű. A hazai kollégiumpedagógiában több évtizedes (30 éves) hiányt pótol.
E könyv megjelenése elősegíti a kollégiumpedagógia tudományos, szakmai megítélését. Megjelenik benne a neveléstudomány, a fejlődés-lélektan és a szociológiai kutatás eredménye és alkotó alkalmazása.
Stílusa gyakorlatias, friss, gördülékeny, olvasmányos, érthető. A szövegesen megfogalmazott összefüggéseket jelentős számú vonalas séma teszi szemléletessé. A könyv szerzője összefoglalja a mai kollégiumpedagógiai gondolkodás irányait, lehetőségeit, távlatait. A tudásközvetítésnek egy olyan - jelenleg - periferiálisan kezelt (vagy annak tekintett) intézményrendszerére, a kollégiumra szeretné irányítani a figyelmet, mely napjainkban méltánytalanul szorult háttérbe.
A szerző tagoltan (6 fejezetben) rendszerezi és foglalja össze a kollégiummal szembeni elvárásokat, a kollégiumi pedagógiának szakmai módszertani gyakorlatát és az új kihívásokra való felkészülést. Ezek a fejezetek... Tovább

Fülszöveg

A könyv anyaga szakszerű és korszerű. A hazai kollégiumpedagógiában több évtizedes (30 éves) hiányt pótol.
E könyv megjelenése elősegíti a kollégiumpedagógia tudományos, szakmai megítélését. Megjelenik benne a neveléstudomány, a fejlődés-lélektan és a szociológiai kutatás eredménye és alkotó alkalmazása.
Stílusa gyakorlatias, friss, gördülékeny, olvasmányos, érthető. A szövegesen megfogalmazott összefüggéseket jelentős számú vonalas séma teszi szemléletessé. A könyv szerzője összefoglalja a mai kollégiumpedagógiai gondolkodás irányait, lehetőségeit, távlatait. A tudásközvetítésnek egy olyan - jelenleg - periferiálisan kezelt (vagy annak tekintett) intézményrendszerére, a kollégiumra szeretné irányítani a figyelmet, mely napjainkban méltánytalanul szorult háttérbe.
A szerző tagoltan (6 fejezetben) rendszerezi és foglalja össze a kollégiummal szembeni elvárásokat, a kollégiumi pedagógiának szakmai módszertani gyakorlatát és az új kihívásokra való felkészülést. Ezek a fejezetek kiérleltek és jól hasznosíthatók. Betekintést enged a mai kollégiumok belső világába, tevékenységszerkezetének megismerésébe. Felszólítást és ötletet kapnak a kollégiumi tanárok, szakmai módszertani ismeretük bővítésére. A gyakorlati példák jól szolgálják a megértést. Alkalmazásuk a pedagógusokat meditálásra, összehasonlításra motiválja és ezzel a szerző szándékát, mondanivalóját felerősítik.
A könyv szerzője, aki maga is középiskolai kollégiumot igazgat, jól látja a feladatot és a kihívást. Az érdekérvényesítés mesterségbeli megfogalmazásain túl menedzselési technikákkal is megismerkedhetünk. Miben kell változnia és változtatnia a vezetőnek, hogy hatékonyan segítse az intézmény működését a mai viszonyok között is. Erre a kérdésre is kapunk választ a kitűnő logikával összeállított könyvről. Vissza

Tartalom

ÖSSZEFOGLALÁS 4
BEVEZETÉS 10
ELSŐ FEJEZET A KOLLÉGIUM HELYE, SZEREPE A KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNYRENDSZERBEN 14
1.1. A kollégiumi nevelés funkciói 15
1.1.1. Szociális funkció 16
1.1.2. Szocializációs funkció 18
1.1.3. Életmód-mintaadó, motivációs funkció 21
1.1.4. Felzárkóztató funkció 27
1.1.5. Tehetséggondozó funkció 30
1.1.6. Pályaorientációs funkció 30
1.1.7. A bentlakásos intézmények típusai 31
1.1.7.1. Felsőoktatásra előkészítő kollégium 31
1.1.7.2. Szakkollégium 32
1.1.7.3. Speciális kollégium 33
1.1.7.4. Általános kollégium 34
1.1.7.5. Diákszállás 35
1.1.7.6. Internátus 36
1.2. A kollégiumi közösségi nevelés távlatai 37
1.2.1. A módszertani kultúra fejlesztése 37
1.2.1.1. A tartalmi megújulás célja 40
1.2.2. Pályaválasztás, kollégiumválasztás 43
1.2.3. A beilleszkedés segítése 45
1.2.4. A kollégium és környezet kultúrája 49
1.2.4.1. A fizikai környezet 52
1.2.4.2. A szellemi környezet 54
MÁSODIK FEJEZET A KOLLÉGIUM PEDAGÓGIAI PROGRAMJA 64
2.1. Alkossunk pedagógiai programot! 76
2.1.1. Az előkészítő szakasz 78
2.1.2. A végrehajtás szakasza 82
2.1.3. Az ellenőrzés, értékelés szakasza 84
2.2. A pedagógiai program szerkezete 87
HARMADIK FEJEZET A KOLLÉGIUM SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE, MUNKAFORMÁI, KÖZÖSSÉGEI 96
3.1. A nevelőtestület 103
3.1.1. A nevelőtanár 110
3.2. A dolgozói közösség 112
3.3. A tanulóközösség 115
3.4. A diák-önkormányzat 119
3.4.1. A diák-önkormányzat működése 123
NEGYEDIK FEJEZET A KOLLÉGIUMI NEVELÉS SZERKEZETE, FÓRUMRENDSZERE 136
4.1. Formális és informális közösségek 137
4.2. A közösségépítés folyamata a kollégiumi csoportban 137
4.2.1 A csoportfejlődés fázisai 139
4.2.2. A csoport struktúrája 141
4.2.3. Az értékelési rendszer 144
4.3. A közgyűlés 146
4.4. A csoportközösség 153
ÖTÖDIK FEJEZET A KOLLÉGIUMI NEVELÉS TEVÉKENYSÉGRENDSZERE 158
5.1. Tanulmányi munka a kollégiumban 165
5.1.1. A tanulás pszichológiája 168
5.1.2. A kollégiumi tanulás feltételei: 170
5.1.3. Tanulásszervezés mint pedagógiai feltétel 171
5.1.4. Az iskola- és pályaválasztás előkészítése 173
5.2. Önképzés 174
5.3. Rekreáció 179
5.3.1. Sporttevékenység a kollégiumban 179
5.3.2. Kulturális tevékenység 181
5.4. Közéleti-közösségi tevékenység 182
5.4.1. Önkiszolgáló és közéleti tevékenység 183
5.5. Hagyományápolás 186
5.6. NAT implementációk 189
HATODIK FEJEZET A KOLLÉGIUMI MŰKÖDÉS ALAPDOKUMENTUMAI 216
6.1. Az alapító okirat 217
6.2. A szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) 221
6.3. A kollektív szerződés és a közalkalmazotti szabályzat 222
6.3.1. A kollektív szerződés 223
6.3.2. A közalkalmazotti szabályzat 224
6.4. Házirend 225
6.4.1. A közoktatási törvény a kollégium tükrében 226
Diákjogok és kötelezettségek 226
Alkalmazási, képesítési előírások 227
Intézmények szervezeti keretei 227
Foglalkozások időkerete 228
Fenntartás 228
A közös igazgatású közoktatási intézmény (iskolával egybeszervezett kollégium) működésének kerete 229
MELLÉKLETEK 232
1. Munkaköri leírásminták 232
2. Kérdőívek 246
2.1. Kérdőív szociometriai felméréshez 246
2.2. Kérdőívek az intézmény pedagógiai hatékonyságának vizsgálatához 248
2.3. Kérdőív a pedagógiai klíma vizsgálathoz 256
3. Vezetői program 263
4. SZMSZ tartalomjegyzék 268
5. Közalkalmazotti szabályzat tartalomjegyzék 270
6. A diák-önkormányzat választási szabályzata 273
7. Megállapodás 283
8. A kollégium házirendje 288
9. Az Ady Endre Közgazdasági Szakkollégium Alkotmánya 294
AJÁNLOTT IRODALOM 295
NEVELÉSTÖRTÉNETI KITEKINTÉS 299
A KOLLÉGIUM SZAKMAI ÉS ÉRDEKVÉDELMI SZÖVETSÉG MUNKÁJA 310

Benedek István

Benedek István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Benedek István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv