| Benka Gyula portréja, Ruzicskay György alkotása | 6 |
| Előszó | 7 |
| A KOR HATÁSA BENKA GYULA NEVELŐI EGYÉNISÉGÉNEK ÉS TÁRSADALMI SZEMLÉLETÉNEK KIALAKULÁSÁRA | |
| Iskolai tanulmányai, nevelői egyéniségének fejlődése és életútja | 15 |
| Filozófiai nézeteinek forrása és alapvonásai | 22 |
| Patriotizmusa és társadalomszemléletének demokratizmusa. Következetes 48-as függetlenségi nézetei | 27 |
| A magyar nép és Szarvas történetének egyes fejezeteivel kapcsolatos nézetei | 36 |
| Az 1848-49-es polgári forradalomról és szabadságharcról | 38 |
| Kossuth Lajosról | 53 |
| Nemzet és nemzetiség | 57 |
| Benka Gyula az első világháborúban és az azt követő proletárdiktatúrában | 60 |
| A NEVELÉSTUDOMÁNYOK AKTÍV MŰVELŐJE | |
| Pedagógiai gondolatai | 68 |
| Általános kérdések a nevelés köréből | 69 |
| A nevelés néhány alapfogalmáról | 69 |
| A társadalmi környezet és a család nevelő hatása | 73 |
| A nevelés és oktatás viszonya | 79 |
| A jó nevelő egyéni tevékenységének és testületi munkájának jellemző tulajdonságai | 81 |
| Leánynevelés a nők fokozottabb társadalmi szerepének szolgálatában | 97 |
| Az erkölcsi nevelés fokozott jelentősége és területei | 107 |
| A hazafias nevelés központúsága | 110 |
| Humanizmuis és a közösségi gondolat | 113 |
| A munka pedagógiai jelentősége | 117 |
| A gyakorlati életre nevelés igényének jelentkezése | 121 |
| Fegyelem és nevelés | 122 |
| A testi nevelésről | 131 |
| Az esztétikai nevelésről | 135 |
| A nevelés módszere és eszköze | 137 |
| Didaktikai tanításai | 146 |
| Az iskola rendeltetése és társadalmi funkciója | 146 |
| A tanítás alapelvei | 149 |
| A népiskolai tanítás módszere és rendszere | 152 |
| A gimnáziumi tanítás néhány elvi és szervezeti kérdése | 159 |
| Pszichológiai tanulmányai | 173 |
| Lélektani szemléletének haladó vonásai | 173 |
| A test- és lélekalkat klasszifikálása | 175 |
| A képesség és tehetség pszichológiai kategóriáiról | 180 |
| Az életkorokról alkotott pszichofiziológiai nézetei | 182 |
| Lélektani tankönyvbírálata | 187 |
| Neveléstörténei vonatkozású írásai | 190 |
| Az egyetemes neveléstörténet egyes fejezeteivel és jelentősebb gondolkodóival kapcsolatos nézetei | 191 |
| Tessedik Sámuel munkásságáról | 202 |
| Vajda Péter életéről és pedagógiájáról | 217 |
| A szarvasi kortársakról és munkatársakról | 225 |
| Színfoltok Benka Gyula életéből és nevelő gyakorlatából | 237 |
| ISKOLASZERVEZŐ TEVÉKENYSÉGE | |
| A gimnázium élén | 259 |
| A tanítóképző megalapítója | 266 |
| A szarvasi tanítóképzés előzményei | 267 |
| Benka küzdelme a szervezett, korszerű és önálló tanítóképzésért | 270 |
| A polgárista leányiskola szervezése | 284 |
| KÖZÉLETI MUNKÁSSÁGA | |
| A kulturális és társadalmi élet egyik központi alakja | 291 |
| Közművelődési nézetei | 292 |
| A tanítók egyesületi mozgalmának fellendítője | 293 |
| A Társaskör szervezése | 302 |
| A Tulipán Egylet és más egyesülések előmozdítója | 305 |
| Politikai ténykedése | 307 |
| Újságírói működése | 313 |
| MŰVÉSZI AMBÍCIÓI | |
| Az ének-zenei kultúra intenzív művelője és terjesztője | 321 |
| Ismerkedés a zenével | 321 |
| Az ének-zenei nevelés pedagógiai és esztétikai hatásáról vallott nézetei | 323 |
| A dalkari kultúra terjesztője | 331 |
| Zeneszerzeményei | 339 |
| Költészete | 343 |
| A beszéd művésze | 349 |
| Epilógus | 351 |
| A SZARVASI NEVELŐKÉPZÉS MÁSODIK FÉLÉVSZÁZADÁNAK INTÉZMÉNYTÖRTÉNEI ÁTTEKINTÉSE | |
| Az önállóvá lett képző első évei | 363 |
| Az első világháború és a Tanácsköztársaság korában | 368 |
| A negyedszázados ellenforradalmi korszak | 379 |
| A képző élete a demokrácia idején | 388 |
| Felsőfokú óvónőképzés Benka egykori intézményeiben | 392 |
| FÜGGELÉK | |
| Rövidítések jegyzéke | 416 |
| Benka Gyula írásainak bibliográfiája | 417 |
| Benka Gyulával foglalkozó írások bibliográfiája | 436 |
| Idegen nyelvű rezümék | 440 |