1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Újszövetségi Szentírás keletkezés- és kutatástörténete

Szerző
Grafikus
Lektor

Kiadó: JATEPress
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 701 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal. Megjelent 500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ebben a könyvben több mint tízévi oktatói tapasztalatomat és húszévi gyűjtőmunkámat foglaltam össze. Elsősorban kézikönyvnek szánom azoknak, akik szeretnének eligazodni az Újszövetségi Szentírás... Tovább

Előszó

Ebben a könyvben több mint tízévi oktatói tapasztalatomat és húszévi gyűjtőmunkámat foglaltam össze. Elsősorban kézikönyvnek szánom azoknak, akik szeretnének eligazodni az Újszövetségi Szentírás keletkezés- és kutatástörténetének különböző korszakaiban. Szörényi Andor: A Biblia világa c. könyve óta a katolikus szerzők közül magyar nyelven tudtommal senki sem próbálkozott meg ilyen összefoglaló írásával. Elsősorban tehát ezt a hiányt szeretném pótolni.
Kincseimből régit és újat szeretnék előhozni, éppen ezért a keresztény atyák meglátásaitól kezdve a legújabb publikációkig minden lényegesebb irányzatra igyekeztem odafigyelni és súlyának megfelelő terjedelemben foglalkozni. Felekezeti vakság nem vezetett, de egy-egy kérdésben arra törekedtem, hogy világossá tegyem a katolikus véleményt, főleg akkor, ha a kérdésben a Pápai Biblikus Bizottság vagy az illetékes Kongregáció részéről hivatalos megnyilatkozás is történt.
Ilyen nagyméretű összefoglaló nem készülhet vezérkönyvek nélkül, én Simon-Prado, illetve Simon-Dorado latin nyelvű összefoglalója mellett W. Michaelis; A. Wikenhauser; Feine-Behm-Kümmel bevezetőjét, valamint A. Robert-A. Feuillet klasszikussá vált művét, A. George- P. Grelot ötkötetes összefoglalóját, valamint a The New Jerome Biblical Commentary megfelelő fejezeteit használtam.
Az említett magyar nyelvű bevezetésen kívül sokat forgattam Tarjányi B.; Budai G.- Herczeg P. bevezetőjét, valamint Szentiványi R. kissé elavult nagy monográfiáját. Ha nem is értettem mindenben egyet, de érdeklődéssel forgattam a Református egyház által kiadott Jubileumi kommentár bevezetőit. A kommentár sorozatok esetében nagy segítségemre voltak a Herders theologischer Kommentár zum AT már megjelent köteteit, illetve a The New International Commentary on the NT rendelkezésemre álló kötetei, valamint a Regensburger NT bevezetői, illetve a Das Neue Test áment Deutsch kötetek bevezetői, végül a Novis sima Versione della Bibbia érdekes tanulmányai.
Igyekeztem minden témánál és szentírási könyvnél a legfontosabb szakkönyvek jegyzékét és a magyar nyelvű anyagot is közölni, még akkor is, ha az utóbbi tudományos értéke nem mindig megfelelő szintű. Abban a reményben közöltem ilyen bőséges bibliográfiát, hogy a felnövekvő nemzedék ennek nyomán részletesebb kutatásba kezd, vagy haszonnal forgatja a könyvet mindenki, aki a témában szeretne jobban elmélyülni. Elnézést kérek azoktól, akiknek bibliai vonatkozású tanulmányai kimaradtak ebből a kötetből. Nem lévén magyar nyelvű bibliográfiai összefoglaló, ezt a munkát magam igyekeztem elvégezni, természetesen nem sikerült minden hiányosság nélkül. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
BEVEZETÉS 5
IRODALOM AZ ÚJSZÖVETSÉG TANULMÁNYOZÁSÁHOZ 10
I. ÁLTALÁNOS BEVEZETÉS (INTRODUCTIO GENERÁLIS) 17
1. KORTÖRTÉNET 19
1.1. A RÓMAI BIRODALOM 19
1.1.1. Az újszövetségi kortörténet 20
1.1.2. A kereszténység kialakulásának földrajzi kerete 21
1.1.3. Közlekedési viszonyok 21
1.1.4. A közlekedők 23
1.1.5. A lakosság 23
1.1.6. A társadalom 24
1.1.7. Gazdasági élet 26
1.1.8. A közigazgatás 27
1.2. A HELLENISZTIKUS KULTÚRA 29
1.2.1. A népies filozófiák 31
1.2.2. A vallási élet 33
1.2.3. A misztériumok 36
1.2.4. A gnózis 37
1.2.5. A császárkultusz 39
1.3. A ZSIDÓ VALLÁS : 41
1.3.1. Néhány előzetes megjegyzés 41
1.3.2. A vallási élet 42
1.3.2.1. Az egyetlen Isten hite 42
1.3.2.2. A szellemek világa 43
1.3.2.3. A jövendő élet 44
1.3.3. Messianizmus és eszkatológia 44
1.3.3.1. A Messiás személye 45
1.3.3.2. A messiási idők 46
1.3.4. A Tóra 46
1.3.4.1. A hagyomány 46
1.3.4.2. Egyéni jámborság 47
1.3.5. A vallási intézmények 48
1.3.6. Az ünnepek 61
1.3.7. Esszénusok, Qumrán 65
1.3.8. Keresztelő mozgalmak 69
1.4. A ZSIDÓK TÖRTÉNETE JÉZUS IDEJÉBEN 71
1.4.1. Nagy Heródes 71
1.4.1.1. Heródes jelleme és uralkodásának sajátosságai 76
1.4.1.2. Heródes utódai 77
1.4.2. Első prokurátorok 80
1.4.3. Későbbi prokurátorok 81
1.5. A MÁSODIK TEMPLOM LEROMBOLÁSA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ... 85
1.5.1. A zsidó háború 85
1.5.2. A 70. Utáni zsidóság újjászervezése 86
1.5.3. A 2. Század iskolái 87
1.5.4. Zsidóság a diaszpórában 88
2. IRODALMI KÖRNYEZET 91
2.1. APOKRIFEK 91
2.1.1. Az ószövetségi apokrifek 93
2.1.1.1. A Hénok körüli irodalom 93
2.1.1.2. A testamentumok 96
2.1.1.3. Makkabeus irodalom 100
2.1.1.4. Ezdrás-irodalom 102
2.1.1.5. Báruk irodalom 103
2.1.1.6. Apokalipszisek 105
2.1.1.7. Egyéb apokrifek 105
2.1.2. Újszövetségi apokrifek 110
2.1.2.1. Evangéliumok 110
2.1.2.1.1. A kánoni evangéliumokhoz hasonló szövegek 110
2.1.2.1.2. Gnosztikus evangéliumok 113
2.1.2.1.3. Gyermekség-evangéliumok 117
2.1.2.1.4. Szenvedés és feltámadás-evangéliumok 120
2.1.2.2. Apokrif akták 124
2.1.2.3. Apokrif levelek 135
2.1.2.4. Mennybemenetelek 139
2.1.2.5. Apokalipszisek 143
2.2. A PALESZTINAI EREDETŰ IRODALOM 151
2.2.1. A Talmudi kompilációk 153
2.2.2. Főbb midrások 154
2.2.3. Tárgumok 155
2.3. A GÖRÖG NYELVŰ ZSIDÓSÁG IRODALMA 157
3. AZ ÚJSZÖVETSÉGI SZENTÍRÁS-KUTATÁS RÖVID TÖRTÉNETE 161
3.1. A DOGMATIKUS SZEMLÉLET I61
3.2. AZ ÓKORI KRITIKA 165
3.3. A RACIONALISTÁK 167
3.3.1. Az angolszász iskola
3.3.2. A német és a francia iskola 171
3.4. A TÖRTÉNET-KRITIKAI VIZSGÁLÓDÁS EREDMÉNYEI 173
3.4.1. A nyelvre és a környezetre vonatkozó tanulmányok 173
3.4.1.1. Az újszövetség nyelve 173
3.4.1.2. Az újszövetség környezete 174
3.4.1.3. A szinoptikus evangéliumok kutatása 174
3.4.1.4. A tudományos forráskritika 175
3.4.1.5. Az arám evangélium kérdése 175
3.4.2. A 20. Század kritikusai 176
3.4.2.1. Az első katolikus reakciók 177
3.4.2.2. A vallástörténeti iskola 177
3.4.2.3. A formakritika fejlődése 178
3.4.2.4. Bultmann művének hatása 180
3.4.2.5. Az angol iskola reakciója 182
3.4.2.6. Bultmann iskolájának reagálása a kritikákra 183
3.4.3. A katolikus kritikai iskola megjelenése 185
3.4.3.1. A francia iskola 186
3.4.3.2. A belga iskola 187
3.4.3.3. A német iskola 187
3.4.3.4. Az amerikai iskola 187
3.5. A HERMENEUTIKUS MEGKÖZELÍTÉS 189
3.5.1. A legújabb törekvések 189
3.5.2. AZ igazi hermeneutikus megközelítés 190
4. A TÖRTÉNETI JÉZUS 191
4.1. A KÖZVETLEN TÖRTÉNELMI FORRÁSOK 192
4.1.1. Az evangéliumi források 192
4.1.2. A zsidó források 194
4.1.3. A pogány források Jézusról 196
4.1.4. Alapvető kérdések a források értékeléséhez 197
4.2. A KÖZVETETT FORRÁSOK ÉS A JÉZUS-ÉLETRAJZ ÖSSZEVETÉSE . 199
4.2.1. Jézus származása 199
4.2.1.1. Születése 199
4.2.1.2. A gyermekség-evangéliumok 201
4.2.1.3. Jézus „laikus" személy 202
4.2.1.4. Családja és a tanulóévek 202
4.2.1.5. Nyilvános működésének kezdete 203
4.2.2. Fontosabb eszméi 204
4.2.2.1. Az Isten Országa 204
4.2.2.2. A parabolák 204
4.2.2.3. Jézus asztalközössége 204
4.2.2.4. Csodái 205
4.2.2.5. Jézus tetteinek és szavainak az összhangja 206
4.2.2.6. A Törvény és Jézus morális tanítása 206
4.2.2.7. Jézus Istennek korlátok nélküli szeretetét és a felebarát szeretetét hirdeti 207
4.2.3. Jézus és környezete 208
4.2.3.1. Jézus és a zsidó pártok 208
4.2.3.2. Jézus tanítványai és missziójuk 208
4.2.3.3. A tizenkettő . . 209
4.2.3.4. A tágabb tanítványi kör 209
4.2.3.5. Jézus és a pogányok 209
4.2.4. Jézus identitása 210
4.2.4.1. Isten és az Atya 210
4.2.4.2. Jézus-címek 211
4.2.4.3. A karizmatikus szent ember 215
4.2.5. Az utolsó napok Jeruzsálemben . . 215
4.2.5.1. Ünnepélyes bevonulás; a templom megtisztítása 215
4.2.5.2. Jézus viselkedése a halállal szemben 216
4.2.5.3. Az utolsó vacsora 218
4.2.6. Szenvedése és halála 219
4.2.6.1. A Getszemáni-kert és a letartóztatás 219
4.2.6.2. A per 219
4.2.6.3. Poncius Pilátus 220
4.2.6.4. A keresztrefeszítés és a halál 220
4.2.7. A feltámadás 221
II. RÉSZLETES BEVEZETÉS (INTRODUCTIO SPECIÁLIS) 225
ELŐSZÓ 227
1. A SZINOPTIKUS EVANGÉLIUMOK 229
1.1. AZ EVANGÉLIUMOK KELETKEZÉSE 229
1.1.1. Az evangéliumok sorrendje 231
1.1.2. Az evangéliumok címzése 231
1.1.3. Az evangéliumok eredete 231
1.2. A SZINOPTIKUS KÉRDÉS 233
1.2.1. A szinoptikus kérdésfelvetés célja 233
1.2.2. A szinoptikus evangéliumok esemény-sorrendje 234
1.2.2.1. Az epizódok sorrendje a hármas hagyományban 235
1.2.2.2. Márk sorrendjének tükröződése Mátéban 235
1.2.2.3. Márk sorrendje Lukácsnál 237
1.2.2.4. A sorrend érvei 239
1.2.3. A q-forrás 240
1.2.3.1. A forrás léte 240
1.2.3.2. A kettős hagyomány táblázata Lukács sorrendjében 241
1.2.3.3. Máté Q-forrás használata 241
1.2.3.4. A forrás(ok)ból származó ismétlések 243
1.2.3.5. Hogyan használja Lukács a Q-forrást? 244
1.2.4. Márk eredetisége 245
1.2.4.1. A forráskritikai módszer 245
1.2.4.2. Kisebb egyezések 246
1.2.4.3. Kettősségek Márkban 248
1.2.4.4. Márk és a Q-forrás 248
1.2.5. Alternatív megoldások 249
1.2.5.1. A módosított két forrás-elmélet 249
1.2.5.2. Lukács Mátétól függ 250
1.2.5.3. Griesbach vagy a két evangélium-hipotézis 251
1.2.5.4. János és a szinoptikusok 251
1.2.5.5. A szóbeli források 252
1.2.5.6. Apokrif evangéliumok 252
1.3. EVANGÉLIUM MÁRK SZERINT 255
1.3.1. Az evangélium szerzője 256
1.3.1.1. Márk személye 256
1.3.1.2. Az evangélium szerzője 258
1.3.2. A megírás helye és ideje 260
1.3.3. Az evangélium terve 262
1.3.4. Márk függeléke 264
1.3.5. A Márk-evangélium tanítása 264
1.3.6. Márk történeti hitele 267
1.4. EVANGÉLIUM MÁTÉ SZERINT 269
1.4.1. Az evangélium szerzője és nyelve 270
1.4.1.1. Máté személye 270
1.4.1.2. Az evangélium szerzője 271
1.4.1.3. Az evangélium nyelve, jellegzetességei 271
1.4.2. A Máté-evangélium teológiája 273
1.4.3. Az evangélium szerkezete 275
1.4.4. Keletkezési helye és ideje 280
1.5. EVANGÉLIUM LUKÁCS SZERINT 283
1.5.1. Az ajánlás 284
1.5.2. Lukács - az evangélista személye 285
1.5.3. Az evangélium szerzője 286
1.5.4. Az evangélium keletkezési helye és ideje 287
1.5.5. Az evangélium nyelve és stílusa 288
1.5.6. Az evangélium szerkezete 289
1.5.7. A Lukács-evangélium teológiája 296
2. AZ APOSTOLOK CSELEKEDETEI 301
2.1. AZ APOSTOLOK CSELEKEDETEI KUTATÁSÁNAK RÖVID TÖRTÉNETE 301
2.2. A MŰ BEMUTATÁSA 305
2.2.1. A Könyv szerkezete, felépítése 305
2.2.2. Az Apostolok Cselekedeteinek beszédei 310
2.2.3. Forrásai és hagyományai 312
2.2.4. A „mi"-szakaszok 313
2.2.5. Ajánlás Teofilnak 314
2.2.6. Az Apostolok Cselekedetei és Pál levelei 314
2.2.7. A könyv célja és műfaja 316
2.2.8. A Könyv keletkezésének ideje és helye 317
2.2.9. A könyv szerzője 318
2.2.10. A Cselekedetek történeti értéke 319
2.2.10.1. Kronológiája 319
2.2.10.2. Az Apostolok Cselekedetei és Pál levelei közötti néhány ellentmondás 320
2.2.11. A könyv szövege 321
3. AZ APOSTOLI LEVELEK 323
3.1. BEVEZETÉS 323
3.1.1. A levelek száma és műfaja 323
3.1.2. Lettere és epistola 323
3.1.3. Az antik levélforma 324
3.1.4. Pál leveleinek formája 324
3.1.5. A Corpus Paulinum 325
3.1.6. A levél írása 326
3.2. PÁL APOSTOL ÉLETE ÉS MŰVE 327
3.2.1. Pál neve 328
3.2.2. Pál életének kronológiai adatai 328
3.2.3. Pál élete és munkássága 331
3.2.3.1. Születése 331
3.2.3.2. A zsidó nevelés 332
3.2.3.3. Pál megtérése 334
3.2.3.4. Pál jeruzsálemi látogatása 335
3.2.3.5. Pál missziója 336
3.2.3.5.1. Első missziós út, Kr. u. 46-49 (hossza kb. 1000 km) . . . 336
3.2.3.5.2. Második missziós út, Kr. u. 50-52 (hossza kb. 1400 vagy 1916 km) 340
3.2.3.5.3. Harmadik missziós út, Kr. u. 54-58 (hossza kb. 1150-1700 km) 342
3.2.3.6. Pál utolsó letartóztatása 344
3.2.3.6.1. Utolsó látogatás Jeruzsálembe és letartóztatás (Kr. u. 58) . 344
3.2.3.6.2. Fellebbezés a császárhoz, római tartózkodás (Kr. u. 60) . . 344
3.2.3.6.3. Pál életének vége 346
3.2.4. Pál életének eseményei a levelek és
Az Apostolok Cselekedetei alapján 348
3.3. AZ APOSTOL ÉS TEOLÓGUS 351
3.3.1. Pál teológiájának kutatása 352
3.3.1.1. A források jellemzői 352
3.3.1.2. Teológiája az újszövetség része 352
3.3.1.3. Teológiájának rendezetlensége 352
3.3.1.4. Teológiai módszere 353
3.3.1.5. Teológiájának időszerűsége 353
3.3.1.6. Elemző teológia 353
3.3.1.7. Teológiai normái 354
3.3.2. Pál teológiájának háttere 354
3.3.2.1. A farizeusi zsidó múlt 355
3.3.2.2. A hellenista környezet 355
3.3.2.3. A kinyilatkoztatás élménye 357
3.3.2.4. Pál, Jézus és az ősegyházi hagyomány 359
3.3.2.5. Apostoli tapasztalatai 361
3.4. PÁL ÉS A TESSZALONIKAI EGYHÁZ 363
3.4.1. A város és az egyházközség 363
3.4.2. Az 1. Tesszalonikai levél 364
3.4.2.1. Az ókeresztény irodalom tanúsága 364
3.4.2.2. A hitelesség kétségbevonása 365
3.4.2.3. A levél szerkezete 366
3.4.2.4. A levél megszületésének körülményei 366
3.4.2.5. A levél tanítása 367
3.4.2.6. A levél keletkezési ideje és helye 368
3.4.3. A 2. Tesszalonikai levél 368
3.4.3.1. A levél szerkezete 369
3.4.4. A két levél tanítása a parúziáról 370
3.5. PÁL ÉS A KORINTUSI EGYHÁZ 371
3.5.1. Korintus, a város 371
3.5.2. Az egyházközség 373
3.5.3. Pál és a korintusiak kapcsolatának állomásai 374
3.5.4. A korintusi egyház problémái 375
3.5.4.1. A pártok 375
3.5.4.2. A keresztény szabadság 377
3.5.4.3. A karizmák 377
3.5.4.4. A nők helyzete 378
3.5.4.5. Pál és a hagyomány 378
3.5.4.6. Krisztus feltámadása és a mi feltámadásunk 379
3.5.5. Az 1. Korintusi levél 379
3.5.5.1. Szerkezete 379
3.5.5.2. A levél hitelessége és egysége 381
3.5.6. A 2. Korintusi levél 382
3.5.6.1. A korintusi közösség az első levél után 382
3.5.6.2. A levél keletkezési ideje és helye 383
3.5.6.3. A levél szerkezete 383
3.5.6.4. A levél hitelessége és egysége 384
3.5.6.5. A levél tanítása 385
3.5.6.5.1. Pál ellenségei 385
3.5.6.5.2. Pál apostolsága 386
3.5.6.5.3. Egyéni eszkatológiája 386
3.6. PÁL ÉS A GALÁCIAI EGYHÁZ 387
3.6.1. Galácia és a kereszténység 388
3.6.1.1. Az ókor 388
3.6.2. Pál és a galaták kapcsolata 389
3.6.3. A Galatákhoz írt levél 390
3.6.3.1. A rögzítés ideje 390
3.6.3.2. A levél hitelessége 390
3.6.3.3. A levél szerkezete 391
3.6.3.4. Pál ellenségeinek azonosítása 391
3.6.3.5. Pál evangéliuma 393
3.6.3.6. A Galata levél a XVI. századi viták kereszttüzében 394
3.7. PÁL ÉS A RÓMAI EGYHÁZ 395
3.7.1. Zsidók és keresztények romában 396
3.7.2. Péter és Pál életrajzi adatainak összehasonlítása 398
3.7.3. A Római levél 399
3.7.3.1. A keletkezés körülményei 399
3.7.3.2. Hitelesség és egység 400
3.7.3.3. Szerkezete 402
3.7.3.4. Stílusa és műfaj a 403
3.7.3.5. A levél tanítása 404
3.7.3.6. Fontosabb témái 405
3.7.3.7. Pál legfontosabb tételei 406
3.8. PÁL FOGSÁGBÓL ÍRT LEVELEI 407
3.8.1. Pál fogságai 407
3.8.1.1. Filippi (49-50) 407
3.8.1.2. Palesztina, Jeruzsálem 408
3.8.1.3. Palesztina, Caesarea (Kr. u. 58-60?) 408
3.8.1.4. Róma 408
3.8.1.5. Más fogságok nyomai 409
3.9. PÁL ÉS A FILIPPI EGYHÁZ 411
3.9.1. A város és az egyházközség 412
3.9.1.1. Az ókorban 412
3.9.1.2. Pál és a filippi egyház 413
3.9.2. A hitelesség kérdése 414
3.9.2.1. Az ókeresztény tanúk 414
3.9.2.2. Modern kételyek 414
3.9.3. A Filippi levél 415
3.9.3.1. A levél szerkezete 415
3.9.3.2. A megírás célja, körülményei, ideje 416
3.9.3.3. Fontosabb témák 417
3.9.3.3.1. Püspökök és diakónusok 417
3.9.3.3.2. A Krisztus-himnusz (2,6-11) 417
3.10. PÁL ÉS A KOLOSSZEI EGYHÁZ 419
3.10.1. A város és egyháza 420
3.10.1.1. Kolossze az ókorban 420
3.10.1.2. Pál apostol idején 421
3.10.1.3. Pál első két apostoli útján 421
3.10.1.4. A levél pillanatfelvétel 422
3.10.2. A levél szerkezete 422
3.10.3. A levél jellemzői 423
3.10.3.1. Szótára 423
3.10.3.2. Gondolatfűzése 423
3.10.3.3. Stílusa 423
3.10.4. Teológiai témái 424
3.10.4.1. Krisztus az emberiség egyetemes megváltója 424
3.10.4.2. Az egyház Krisztus teste 424
3.10.4.3. A megváltás és a keresztség 424
3.10.4.4. A krisztusi teljesség 425
3.10.4.5. Küzdelem az eretnekséggel 425
3.10.4.6. A krisztológiai himnusz 425
3.10.5. A levél hitelessége 425
3.10.5.1. A keresztény ókor 425
3.10.5.2. Modern kételyek 426
3.10.6. A Kolosszei krízis 426
3.10.7. A megírás ideje 427
3.11. PÁL ÉS AZ EFEZUSI EGYHÁZ 429
3.11.1. A címzettek problémája 430
3.11.2. Pál és Efezus 431
3.11.2.1. Efezus az ókorban 431
3.11.2.2. Pál efezusi működése 432
3.11.3. A levél hitelessége, sajátosságai 433
3.11.3.1. A hitelesség és a címzés valódisága mellett érvelők 433
3.11.3.2. A hitelességet vitatok 433
3.11.3.3. A hamis feliratúság érvei 433
3.11.4. A levél szerkezete 434
3.11.5. Az Efezusi- és Kolosszei levél hasonlósága 435
3.11.6. A levél teológiája 436
3.11.6.1. Teológiai fontossága 436
3.11.6.2. A misztérium 437
3.11.6.3. Kozmológiája! 437
3.11.6.4. A megváltás kozmikus hatása 437
3.11.6.5. Krisztológiája 438
3.11.6.6. Az egyház Krisztus teste 438
3.11.7. A levél keletkezése és hitelessége 438
3.11.7.1. Ha Pál a szerző 438
3.11.7.2. Ha nem Pál a szerző 439
3.12. A FILEMON LEVÉL 441
3.12.1. Filemon személye 441
3.12.2. A család-egyház 442
3.12.3. Onezimusz személye 444
3.12.4. Exkurzus: rabszolgaság a római birodalomban és a keresztény egyházban 445
3.12.4.1. Az ókori elnevezések 445
3.12.4.2. A görög rabszolgaság 445
3.12.4.3. A rabszolgakereskedelem 447
3.12.4.4. Ókori tiltakozás a rabszolgaság ellen 447
3.12.4.5. Görög és római rabszolgatartás 447
3.12.4.6. A női rabszolgák 448
3.12.4.7. A rabszolgák jogi helyzete 448
3.12.4.8. Pál véleménye a rabszolgaságról 448
3.12.5. A Filemon levél 449
3.12.5.1. A levél szerkezete 449
3.12.5.2. Az írás körülményei 449
3.12.5.3. Az írás helye és ideje 449
3.12.5.4. Hitelessége 450
3.13. A PASZTORÁLIS LEVELEK 451
3.13.1. Az elnevezés 451
3.13.2. Hitelességük 452
3.13.3. A Timóteushoz írt 1. Levél 454
3.13.3.1. A címzett 454
3.13.3.2. A megírás körülményei 455
3.13.3.3. A levél szerkezete 455
3.13.4. A Tituszhoz írt levél 456
3.11.4.1. Titusz személye 457
3.13.4.2. A megírás körülményei 457
3.13.4.3. A levél szerkezete 458
3.13.5. A Timóteushoz írt 2. Levél 459
3.13.5.1. A megírás körülményei 459
3.13.5.2. A levél szerkezete 460
3.13.5.3. Teológiai tanítása 461
3.13.6. A pasztorális levelek teológiája 462
3.13.6.1. Teológiai és spirituális tanítás 462
3.13.6.2. A hamis tanítók 463
3.13.6.3. Krisztus Isten üdvözítő tervében 463
3.13.6.4. A pasztorális levelek egyházképe 463
3.13.6.5. A keresztény életideál 464
FÜGGELÉK: A ZSIDÓKHOZ IRT LEVEL 465
A Levél szerzője, kánonisága és egyéb sajátosságai 465
A szerző és a címzettek 466
A levél műfaja 468
A levél szerkezete 468
A levél tanítása 469
A Címzettek 470
Az írásba foglalás helye és ideje 471
4. A KATOLIKUS LEVELEK 473
4.1. BEVEZETÉS 473
4.1.1. A KATOLIKUS LEVELEK SZÁMA 473
4.2. JAKAB LEVELE 475
4.2.1. Jakab személye 475
4.2.2. A szerző 477
4.2.3. A szerző azonosítása 478
4.2.3.1. Ókori tanúk 478
4.2.3.2. Újkori vélemények 478
4.2.4. A levél stílusa és műfaja 479
4.2.5. A levél szerkezete 481
4.2.6. Kapcsolata Péter 1. levelével 481
4.2.7. A levél kánonisága 482
4.2.8. Tanítása, kapcsolata az evangéliummal 484
4.2.9. A szerkesztés helye és ideje 487
4.2.10. A levél címzettjei 487
4.3. PÉTER ELSŐ LEVELE 489
4.3.1. Péter személye 489
4.3.2. Az 1. Péter levél szerzője, kánonisága 491
4.3.2.1. A levél tanúsága 491
4.3.2.2. Ókori tanúk 491
4.3.2.3. Péter szerzősége ellen felhozott érvek 491
4.3.3. Szerkezete és tartalma 492
4.3.4. Nyelve és műfaja 493
4.3.5. A Levél tanítása 495
4.3.6. Az írás ideje, helye 495
4.3.7. A címzettek 496
4.4. JÚDÁS LEVELE 497
4.4.1. A szerző 497
4.4.2. A levél szerkezete 499
4.4.3. Kánonisága 499
4.4.4. Júdás és Péter 2. Levelének hasonlósága 500
4.4.5. Nyelve és stílusa 501
4.4.6. Teológiai tanítása 502
4.4.7. Az írás ideje 502
4.4.8. A címzettek és az írás helye 503
4.5. PÉTER MÁSODIK LEVELE 505
4.5.1. Kánonisága 505
4.5.2. A levél szerzője 506
4.5.3. A levél szerkezete 506
4.5.4. Nyelve és műfaja 507
4.5.5. Teológiai tanítása 508
4.5.6. Címzettek, szerkesztési hely és idő 509
5. SZENT JÁNOS IRATAI 511
5.1. BEVEZETÉS 511
5.1.1. János személye 512
5.1.2. A jánosi hagyomány 514
5.2. JÁNOS LEVELEI ' ' 515
5.2.1. János első levele 515
5.2.1.1. A patrológiai hagyomány János első levelének szerzőjéről 515
5.2.1.2. A levél nyelve és viszonya az evangéliumhoz 516
5.2.1.2.1. A levél és az evangélium különbsége 516
5.2.1.2.2. A levél és az evangélium hasonlósága 516
5.2.1.3. A levél szerkezete ; 517
5.2.1.4. A levél műfaja 519
5.2.1.5. A levél főbb gondolatai 520
5.2.1.6. A címzettek és a keletkezés ideje 521
5.2.1.6.1. A keresztény ókor 521
5.2.1.6.2. A jánosi közösség 521
5.2.1.6.3. Az Antikrisztus 523
5.2.1.6.4. A levél keletkezési ideje 523
5.2.1.7. A Comma Joanneum 524
5.2.2. János második és harmadik levele 525
5.2.2.1. Hitelességük és kánoniságuk 525
5.2.2.2. A második és a harmadik levél szerzője és a megírás ideje 526
5.2.2.2.1. A levelek hasonlósága 526
5.2.2.2.2. A levelek és az evangélium hasonlósága 527
5.2.2.2.3. A második levél 529
5.2.2.2.4. A harmadik levél 529
5.2.2.3. A levelek szerkezete 529
5.2.2.3.1. János második levelének a szerkezete 529
5.2.2.3.2. János harmadik levelének a szerkezete 529
5.2.2.4. A második és a harmadik levél egyháztana 530
5.3. EVANGÉLIUM JÁNOS SZERINT 531
5.3.1. Az evangélium magyarázatának rövid története 532
5.3.1.1. Az ősegyház véleménye az evangéliumról 532
5.3.1.1.1. A 3. századelejétől 532
5.3.1.1.2. A keresztény ókorban 534
5.3.1.2. Újabbkor 534
5.3.1.2.1. A 19. és 20. századi kritika 534
5.3.1.2.2. A német modernista krízis 535
5.3.1.2.3. A vallástörténeti iskola hatása a kutatásra 535
5.3.1.2.4. Bultmann műve és hatása 536
5.3.1.3. Az angolszász egzegézis 537
5.3.1.3.1. Új nézőpont (New Look) 538
5.3.1.4. Újabb kutatások 539
5.3.1.4.1. Az angolszász kutatók 539
5.3.1.4.2. A német irodalomkritikai iskola 539
5.3.1.4.3. Franciaországban 539
5.3.1.4.4. Az Egyesült Államokban 539
5.3.2. Az evangélium stílusa 540
5.3.2.1. Szókincse 540
5.3.2.1.1. János kulcsszavai 540
5.3.2.1.2. A Jánosnál hiányzó vagy feltűnően ritkán használt szavak . . 541
5.3.2.2. Mondatszerkesztése 542
5.3.2.3. Fő témái 542
5.3.3. János evangéliumának formálódása 543
5.3.4. Az evangélium terve 545
5.3.5. János és a szinoptikusok 549
5.3.5.1. János evangéliumának párhuzamai 549
5.3.6. A Prológus (1,1-18) 551
5.3.6.1. A Prológus és az evangélium viszonya 552
5.3.7. Az evangélium forrásai 553
5.3.7.1. A szinoptikus evangéliumok 553
5.3.7.2. Az Ószövetség 553
5.3.7.3. A rabbinikus irodalom 554
5.3.7.4. A hellén filozófia 554
5.3.7.5. A misztériumvallások 555
5.3.8. Az evangélium történeti hitele 555
5.3.9. Az evangélium teológiája 557
5.3.10. Az evangélium célja és címzettjei 562
5.3.10.1. Vélemények a címzettekről 562
5.3.10.2. Az evangélium missziós szándéka 563
5.3.10.3. Az evangélium polemikus szándéka 563
5.3.10.4. A doketisták ellen? 564
5.3.11. A szöveg meghatározása 564
5.3.11.1. A szövegproblémák 564
5.3.11.2. Szövegváltozatok 566
5.3.11.3. Nagybetűs kódexek (majuszkulák) 566
5.3.11.4. Kisbetűs kódexek (minuszkulák) 566
5.3.11.5. A fordítások 567
5.3.12. Az evangélium zárlata (21,1-25) 567
5.3.13. Az evangélium keletkezési ideje és szerzője 567
5.4. A JELENÉSEK KÖNYVE 569
5.4.1. A műfaj jellemzői és eredete 570
5.4.1.1. A műfaj meghatározása 570
5.4.1.2. A műfaj sajátosságai 571
3.4.1.3. Az újszövetségi kánoni apokalipszis 571
5.4.1.4. A keresztény prófécia 572
5.4.1.5. Apokaliptika az Új szövetségben 572
5.4.2. A Jelenések könyvének jellemzői 572
5.4.2.1. Fő témája v 572
5.4.2.2. János sokat idéz az Ószövetségből 573
5.4.2.3. Műve egyéni alkotás 574
5.4.3. Szerkezete 574
5.4.4. A Jelenések könyvének értelmezése 579
5.4.4.1. Eszkatológikus magyarázat 579
5.4.4.2. Eretnek és téves magyarázatok 579
5.4.4.3. Egyháztörténeti és világtörténeti magyarázat 580
5.4.4.4. Újabb millenarista magyarázatok 581
5.4.4.5. A Commissio Biblica döntése 581
5.4.4.6. A kortörténeti magyarázat 581
5.4.4.7. A hagyomány történeti magyarázat 582
5.4.5. Eszkatológikus tanítása 583
5.4.6. A könyv teológiája . 584
5.4.6.1. Az Isten 584
5.4.6.2. Krisztus és a Lélek 584
5.4.6.3. A gonoszság misztériuma 585
5.4.6.4. Az egyház 585
5.4.7. A szerző, a szerkesztés helye és ideje, kánonisága 586
5.4.7.1. A szerző 586
5.4.7.2. A keletkezési ideje 589
5.4.7.3. A keletkezés helye 589
5.4.7.4. Kánonisága 590
6.1.1. A probléma 590
6.1.2. A keresztény művek megírásának oka 592
6.1.2.1. A földrajzi távolság 592
6.1.2.2. Az időbeli távolság 593
6.1.3. Az őrzés és az elfogadás elvei 593
6. KÁNON-, SZÖVEG- ÉS FORDÍTÁSTÖRTÉNET 593
6.1. AZ ÚJSZÖVETSÉGI KÁNON KIALAKULÁSA 595
6.1.4. Az újszövetségi gyűjtemények kialakulása 596
6.1.5. A Muratori kánon 597
6.1.6. Kánon a nyugati egyházban (200 körül) 598
6.1.7. Kánon az afrikai egyházban 598
6.1.8. Kánon a görög egyházban 598
6.1.8.1. Egyiptom és Palesztina 598
6.1.8.2. Szíria 600
6.1.8.3. Kis-Ázsia 601
6.1.9. A kánonfejlődés befejeződése a latin egyházban 601
6.1.10. Kánon a középkorban 603
6.2. AZ ÚJSZÖVETSÉG SZÖVEGE 605
6.2.1. A legfontosabb görög kéziratok 607
6.2.1.1. Fontosabb kódexek 608
6.2.1.2. Fontosabb papiruszok 610
6.2.1.3. A textus receptus 611
6.2.1.4. Különböző szöveghagyományok alakultak ki 611
6.2.1.5. Az egyházatyák kommentárjai 613
6.3. AZ ÚJSZÖVETSÉG FORDÍTÁSAI 615
6.3.1. Az Újszövetség régi fordításai 615
6.3.1.1. A régi latin fordítások 615
6.3.1.2. A leghíresebb latin nyelvű kódexek 616
6.3.1.3. Hieronymus és a Vulgata 617
6.3.1.4. A szír fordítás 620
6.3.1.5. A kopt fordítás 621
6.3.1.6. Az örmény fordítás 622
6.3.1.7. A grúz fordítás 622
6.3.1.8. A gót fordítás | 622
6.3.2. Az Újszövetség nemzeti nyelvű fordításai 623
6.3.2.1. Szláv fordítás 623
6.3.2.2. Német nyelvű fordítások 625
6.3.2.3. Angol nyelvű fordítások 626
6.3.2.4. A francia nyelvű bibliafordítás 629
6.3.3. A magyar bibliafordítások 631
6.3.3.1. A magyar fordítások tanúi 631
6.3.3.2. A kódexek 635
6.3.3.3. Nyomtatott bibliák 640
6.3.3.3.1. Az első nyomtatott Bibliák 644
6.3.3.3.2. Az 1700-as évek fordítói és revíziói 646
6.3.3.3.3. 1800-1850-ig 646
6.3.3.3.4. 1850-1890-ig 647
6.3.3.3.5. 1891-1900-ig 648
6.3.3.3.6. 1900-1910-ig 648
6.3.3.3.7. 1911-1930-ig 649
6.3.3.3.8. 1931-1950-ig 650
6.3.3.3.9. 1951-1994-ig 651
NÉVMUTATÓ 653
A KÉPEK JEGYZÉKE 679
AZ IDÉZETT SZÖVEGEK JEGYZÉKE 683

Benyik György

Benyik György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Benyik György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv