1.034.932

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Munkaügyi kapcsolatok közszolgálatban

Munkaügyi Kapcsolatok és Társadalombiztosítási Képzések Intézete

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Pólay Elemér Alapítvány
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 211 oldal
Sorozatcím: A Pólay Elemér Alapítvány Tansegédletei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-965-040-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A munkaügyi kapcsolatok eredeti elnevezése („industrial relations") arra utal, hogy maga a mai értelemben vett kapcsolatrendszer az iparosodás korszakában alakult ki, jellemző jegyei a gyáripari... Tovább

Előszó

A munkaügyi kapcsolatok eredeti elnevezése („industrial relations") arra utal, hogy maga a mai értelemben vett kapcsolatrendszer az iparosodás korszakában alakult ki, jellemző jegyei a gyáripari termeléshez kapcsolódnak. Eredeti értelmében tehát a gépesített, iparszerűen működő termelési egység, gyár, üzem, illetve iparág munkavállalói és munkáltatói közötti viszonyok leírására szolgáló kategória. Ezt tükrözik a szakirodalomban használatos definíciók is: „a munkaügyi kapcsolatok rendszerének nevezik a munkavállalók és a munkáltatók, illetve érdekképviseleti szerveik részvételével (nem egyszer jelentős állami beavatkozással) működtetett intézményrendszert, amely közöttük az együttműködés fenntartására, a konfliktusok megelőzésére, illetve a kialakult konfliktusok rendezésére hivatott."1, vagy: „A munkaügyi kapcsolatok a piacgazdaságok közel két évszázados szerves fejlődésének eredményeként a munkavállalók és a munkáltatók, képviseleti és érdekképviseleti szervezeteik, valamint az állam közötti intézményes (megállapodásokon nyugvó és/vagy jogilag szabályozott) kapcsolatok rendszerét jelentik. E kapcsolatok célja a munka világa szereplői között az együttműködés kiépítése, fenntartása, a konfliktusok lehetőség szerinti megelőzése, illetve a már kialakult konfliktusok megoldása."2 A munkaügyi kapcsolatok fogalma az irodalomban szűkebb és tágabb értelemben használatos. A szűkebb értelmezés szerint a munkaügyi kapcsolatok a munkáltatók és a munkavállalók, illetve ezek érdekvédelmi és érdekképviseleti szervei közötti bipartit kapcsolatok, amelyekben kifejeződik a két fél közötti érdekellentét és érdekazonosság, céljuk a munkáltatók és a munkavállalók kapcsolatainak rendezése, magatartásuk összehangolása mindkét fél érdekeinek kielégítése érdekében. Alrendszerei a kollektív tárgyalások, a participáció (részvétel) és a munkaügyi viták rendezése. Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
I. A hazai közszolgálat rövid története 12
1. A korai magyar államszervezet és közigazgatás jellemzői 12
1.1. A reformkor előtt 12
1.2. Az államszervezet és a szabadságjogok fejlődése a reformkortól 16
1.3. A közszolgálati alkalmazottak köre, osztályba sorolásuk, a jogviszony sajátos szabályozása 19
1.4. Keresetek, szociális gondoskodás 24
1.5. Kezdetleges szervezkedések, tiltakozások 27
2. A Tanácsköztársaság bukásától a Népköztársaság bukásáig 29
2.1. A szabadságjogok korlátozása 29
2.2. Illetmények, szociális juttatások, létszám a két háború között 32
3. Közszolgálat a II. világháború és a rendszerváltás között 34
3.1. Rövid átmenet 34
3.2. Közszolgálat a szocializmus időszakában 36
II. A közszféra munkaügyi kapcsolatainak gazdasági és jogi háttere 41
1. Az államháztartás alrendszerei, finanszírozási és foglalkoztatási viszonyai 41
1.1. Az államháztartás 41
1.2. A közszolgálat alrendszerei 46
2. A nemzetközi és a hazai jogi környezet 50
2.1. Az alapvető jogok térnyerése a közszolgálatban 50
Szociálpolitika és közszolgálat az Európai Unió tagországaiban 55
2.2.1. Az Európai Unió szociálpolitikája és a közszolgálat nemzeti jellege 55
2.2.2. Közszolgálati szabályozás alapvonásai az EU néhány tagállamában 61
2.3. Az 1992-es magyar szabályozás alapvonásai 71
III. A közszolgálat munkaügyi kapcsolatainak szereplői 77
1. A hazai szakszervezeti mozgalom helyzetének alakulása 77
1.1. Szakszervezetek a rendszerváltás előtt 77
1.2. A közszolgálatban működő szakszervezetek átalakulása a rendszerváltástól napjainkig 80
1.3. Érdekképviselet a fegyveres testületekben 85
2. Munkáltatók közszolgálatban 88
2.1. Szervezet nélküli munkáltatók Magyarországon 88
2.2. A köztisztviselők munkáltatója 89
2.3. A közalkalmazottak munkáltatói 91
2.4. A parancsnokok 99
2.5. A munkaügyi kapcsolatok intézményei a hazai közszolgálatban 100
3. A munkaügyi kapcsolatok szereplői az EU tagországokban 104
3.1. Szakszervezetek 104
3.2. A munkáltatók képviseletei 109
IV. Szociális párbeszéd közszolgálatban 114
1. Érdekegyeztetés, szociális párbeszéd a rendszerváltás után Magyarországon 114
1.1. A rendszerváltás során kialakult intézmények 114
1.2. Az 1999-ben megindult reform 120
1.3. A rendszer konzisztenssé válása, újabb reform 125
2. Szociális párbeszéd közszolgálatban az EU tagországokban és az EU-ban 128
V. Kollektív tárgyalások és szerződések közszolgálatban 131
1. A kollektív szerződések és megállapodások szabályozása a hazai közszolgálatban 131
2. A közszolgálat kollektív tárgyalásai a fejlett országokban 135
3. Kollektív tárgyalások és megállapodások a hazai közszolgálatban 1992 után 143
3.1. Munkahelyi szinten 143
3.2. Munkáltatói érdekképviselettel kötött vagy többmunkáltatós kollektív szerződés 147
3.3. Kollektív szerződések a gyakorlatban 1491
VI. Participáció - részvétel a döntéshozatalban 153
1. Participáció közszolgálatban 153
1.1. A participáció értelmezése és gyakorlata az európai közszolgálatban 153
1.2. A participáció gyakorolhatósága a hazai közszolgálatban 156
2. Participáció a Kjt. hatálya alatt 157
VII. Munkaügyi viták és rendezésük 162
1. Alapfogalmak 162
1.1. A munkaügyi vitával kapcsolatos alapfogalmak értelmezése 162
1.2. A sztrájk alkalmazása 164
1.3. A viták rendezésének módjai 171
2. A munkaügyi viták és rendezésük Magyarországon 173
2.1. Történeti áttekintés 173
2.2. A munkaügyi vita hatályos szabályozása a közszolgálatban 176
2.3. Az 1989. évi VH. törvény a sztrájkról 179
2.4. A nyomásgyakorlás egyéb eszközei 183
3. Direkt akciók a hazai közszolgálatban 184
Jegyzetek 191
Irodalom 205

Berki Erzsébet

Berki Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Berki Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv