A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Itália

Úti rajzok és tanulmányok

Szerző

Kiadó: Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 528 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 193 fekete-fehér fotóval, reprodukcióval illusztrálva. Második, bővített kiadás. Nyomtatta a Franklin-Társulat nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Művem első kiadásának váratlanúl kedvező fogadtatása szükségessé tette a második kiadásról való gondoskodást, mielőtt erre vonatkozó tervemet megvalósíthattam volna. Szándékom volt a munkát mentül... Tovább

Előszó

Művem első kiadásának váratlanúl kedvező fogadtatása szükségessé tette a második kiadásról való gondoskodást, mielőtt erre vonatkozó tervemet megvalósíthattam volna. Szándékom volt a munkát mentül teljesebbé tenni, s az utirajzokat esetleg országrészenkint csoportosítva két kötetbe osztani. E helyett - tekintettel a kiadó sürgetésére s a helyzetemben beállott változásra, mely a behatóbb irodalmi munkásságra egyelőre nem nyujt kilátást, - kénytelen voltam még az összegyűjtött anyag egy részét is földolgozatlanúl hagyni s az első kiadás átnézésére szorítkozni, csupán hét új fejezettel toldván meg azt, melyek - egynek kivételével - az első kiadás megjelenése óta elszórtan, különböző folyóiratokban és napilapokban láttak napvilágot. Ezek a - legalább könyvalakban - új fejezetek: Vicenza, Rimini és San Marino, a Sirenek hazájában, Nápoly nyáron, a Borgia-szobák a Vatikánban, Subiaco és Mantua.
Az első kiadás anyagán csak lényegtelen javításokat tettem; de teljesen megváltoztattam az egyes leírások sorrendjét. Az első kiadásban ugyanis az utirajzok abban a véletlen sorrendben jelentek meg, a mint azokat annak idején a Budapesti Szemle hozta, vagyis a mint azokat eredetileg megirtam; e helyett most az egész sorozatot olyan rendbe szedtem, hogy az egy ideális körutazásnak felel meg, a mely Veronából indul ki, Velencze felé veszi irányát, aztán lemegy az Ádria mentén, átcsap Nápoly vidékére s majd Róma-Firenze-Génua-Milanón át tér vissza Mantuához. Minthogy az egyes fejezetek megírásának ideje majdnem hét évre s összevéve ugyancsak hét olaszországi utazásra, illetőleg tartózkodásra terjed ki, tekintettel a helyi viszonyok folytonos változására, szükségesnek tartottam minden fejezet élén megírásának idejét is megjelölni. Az "Újabb firenzei benyomások" második részét, mely az első kiadásban is befejezésül szolgált, legjobbnak véltem, mint helyleíráshoz nem is kötött, "Visszapillantás és befejezés"-t a második kiadásnak is végére illeszteni. Vissza

Tartalom

Előszó a második kiadáshoz
Előszó az első kiadáshoz
Verona3
Verona és vidéke: kicsiben Olaszország képe
A római emlékek, az aréna
A román templomok, különösen San Zeno
A gothika, különösen a Scaliger-sirok
Can Grande
A renaissance: a veronai festészet, a Piazza Erbe és Piazza dei Signori
A Dante szobra, tartózkodása Veronában
Nyilatkozatai saját sorsáról
A Divina Commedia jelentősége
Vicenza17
A Palladio városa, paloták muzeuma
A város fekvése, régibb épületei
A Palladio pályája, jelentősége az építőművészetben
A classicismus és a mai kor fölfogása
Palladio alkotásai Vicenzában: a Bazilika, a Palazzo del Prefettizio, magánpaloták
A Pal. Chieregati s a benne levő muzeum
Palladio követői, a Teatro Olimpico, az ókori színművészet felélesztése a renaissanceban
Pádua31
Velenczére emlékeztető vonások
A város mozgalmas története s annak emlékei
Szent Antal cultusa
Pádua a tudomány városa
Dante és Giotto együttes időzése Páduában, a művészet föllendülése
A Madonna dell'Arena és az Eremitani frescói
Giotto és Mantegna művészi egyénisége
A keresztény vallásosság és az antik művészet felélesztése egyaránt szükséges volt a renaissance művészetének létrehozására
Velenczei benyomások43
Az első benyomás mindig szomoru, különösen a keskeny csatornákon haladva
Velencze páratlan épitkezési módja s abból kifejlődött szerepe a történelemben
Szépsége az egyedüli, a mi megmaradt
A Szent Márk-tér, a templom káprázatos látványa
Az Építési stilek sajátságos vegyülése, a San Marco belseje, a Dogepalota
Az idegenek mai nap Velencze urai
A Serenaták és a Canal Grande egykor és most
A Velenczei festészet, Giovanni Bellini
A cinquecento élete az egykorú festéseken
A velenczei iskola fénykora, a késő virágzás előnye
Tizian
A siremlékek, Bartolommeo Colleoni szobra, a renaissance dicsvágya
Ferrara73
A város jelentéktelennek látszik
Építkezésének jellege
A dóm
A Castello benyomása, emlékei
Az Esték: Lucrezia Borgia, sphynx a történelem alakjai között
A Palazzo Schifanoja frescói
A ferrarai festőiskola
Ariosto vidám, Tasso szomorú emlékei Ferrarában
A Savanarola szobra
Ravenna86
A világtörténelem három paradox jelensége az ókor és a középkor érintkezése vonalán
Ezeket magyarázza Ravenna
A góthok emlékei, Theodorik eszméje
Az ó-keresztény basilikák
Átmenet a byzanczi stilbe
A ravennai templomok mozaikjai, a művészileg szépnek és a műtörténetileg érdekesnek megkülömböztetése
Az ó-keresztény és a byzanczi stil fejlődésének szükségszerűsége
Justinian és Theodora a San Vitale-templomban
Ravenna végzetszerü hanyatlása
A tenger is elhagyta
Dante és Byron fölkeresik e várost
Az előbbinek sírja
Rimini és San Marino104
A Rubicon és egyéb Caesar-reminiscentiák
Rimini az ókorban s a középkorban
A Malatesták, Francesca da Rimini története
A Castello, a Tempio Malatestiano homlokzata és belseje
Sigismondo Malatesta és Isotta Degli Atti
Leon Battista Alberti mint a Tempio tervezője
Rimini mint tengeri fürdő
A sanmarinoi köztársaság, a Monte Titano és San Marino városa
Monda, történelmi múlt és jelen állapotok
Éjjeli út az Adria-parton Nápoly felé
Visszaemlékezések Nápolyra128
Közeledés Nápolyhoz
A Vesuv első látása
A város rettentő zaja
A fogadók városnegyede
A tenger és a tengerparti várak
Kirándulás a Grotta Vecchián át Pozzuoliba, ennek lakosai és partja
Felséges kilátás a Posilipóról a szigetekre, a tengerre, a városra és a Vesuvra
Nápoly éjjeli utczai élete
A nápolyi dalok
Monumentális épületek hiánya
A Castello és az egykori királyok
A dóm
A Via di Tasso
Egy éjjeli tengeri vihar
Nápoly jelentéktelen szerepe a képzőművészetek terén
A Museo Nazionale jelentőségét az antikok adják meg
Pompeji és Herculanum
A museum Pompejiben, az utczák, a lakóházak, a sírok utczája
A tengerpart Castellammare és Sorrento között, ez utóbbinak bája
Boldogító és pusztító erők egyesülése a természetben és az emberben
A Sirenek hazájában154
A Sirenek szigetei a sorrentoi félsziget mellett
A Siren-mythos és a Nápolyvidéki görög regekör
Capri szigete, Tiberius-reminiscentiák, a természet s az emberek a szigeten
Lepillantás a Salto di Tiberio-ról
A Minerva hegyfoka, a sorrentoi félsziget, a nyájas Sorrento
Út a félsziget körül, a déli oldal jellege
Positano, Conca
Amalfi sajátszerűsége
Az egykori Capuccini mint utazók pihenője
A további út, Salerno
Paestum, a görög templomromok csodás története
Visszaálmodott görög élet
A meghalt istenek
Még egyszer a Sirenek
Nápoly nyáron193
A nyár különleges bájai Nápolyban
Nyári élet a városban, mythosi kép, a Villa Nazionale
A márványszobrok vonzóereje, nyári látogatás a muzeumban
A régi római világ ismerete, szeretete
Középkori márványsiremlékek magyar vonatkozások
A renaissance-síremlékek kifejlődése a gohtikából
Római benyomások207
Az örök városban a változás is örökkévaló
A legutolsó átalakulás talán valamennyi között legnagyobb
A város mai képe
Abból a mi a régiből megmaradt, leginkább az antik Róma és a renaissance fénykora emelkedik ki
AZ ókori Róma teljes képének képzeleti reconstructiója mily nehéz
Az összes antik emlékeket szem előtt kell tartani
A classikus ó-kor szépségideáljának jogosultsága és maradandósága
Ennek ujra felélesztése volt a renaissance, emennek legfényesebb képviselője és "uralkodó alakja" Ráfael
A renaissance művészeti ideálja mégis különbözik az antiktól
Nagypéntek a Laterában és husvét a Vatikánban226
Mai nap a nagyhét és a husvét Rómában nem az, a mi régen volt
A város életének profán benyomása
A nagypénteki notturnák a Laternában
A basilika belseje
Az ének magasztossága
Husvét vasárnapja Sixtinában
A kápolna festményei
A pápa megjelenése, miséje, áldása
A Borgia-szobák a Vatikánban240
XIII. Leo pápa hozzáférhetővé tette a Borgiákról nevezett hat termet a Vatikánban
Ezek fekvése, elrendezése, történeti szerepe
Pinturicchio frescói az Appartamento Borgiá-ban
A groteszkek, az ábrázolt személyekre vonható következtetések
VI. Sándor pápa, Lucrezia és Cesare jelleme
A pápa és Cesare katastfrofája
Az utódok, II. Julius alkja, megbízásából ráfael és Michel-Angelo egyszerre működnek a Vatikánban
A kettőnek ellentéte
A primitívek legújabb méltatása
Az albanói hegység és a Campagna273
Róma déli vidéke
Az albanói hegyek
Albano
Genzano
A Nemi-tó a Cesarini-palota kertjéből nézve
A Galleria di Sopra, az Albanó-tó látványa
Castel Gandolfo, az erdei út, Marino
Az olaszok kéjelgése a szinekben, a formákban és a hangokban
A Campagna útjai alkonyatkor: a város zaja
Egy dynastikus tüntetés
Tivoli285
Körültekintés az Albergo Sibylla erkélyéről
A tájkép varázsló hatása
A Sibylla-templom romjai
A természet változhatatlan szépsége, csak az ember változik és az, a mit ő alkot
A régi római emlékek
Tivoli szerepe a középkorban
Az Este-Villa regényes képe
Az olajfaerdő
Villa Adriana romjai, Hadrián császár alakja
Subiaco297
Az út Tivolitól az Anio folyása mentén fölfelé
Subiaco képe, története
Nero kéjlakának emlékei
A Monte Calvo magaslatai, Sta Scholastica Kolostora
Szent Benedek élete, történeti alakja
A Sacro Speco kolostor zöld ligete, temploma, udvara, a nagy szerzetalapító emlékei
Visszatérés a városba
Assisi311
A város benyomása a völgyből tekintve
A San Francesco hármas temploma, annak belseje
Cimabue és Giotto frescói, a felfogás távolsága a maitól
Szent Ferencz alakja és történeti szerepe a mai kor szempontjából nézve
A kilátás a kolostor arkádjaiból, - naplemente
A belső kolostorudvar holdvilágban
Az olaszországi tavasz és a vidék képe
Perugia323
A város és a környék általános képe
A piaczán lejátszódott történetek
Az olaszországi kis városok egyéni jellege és becse, - különösen a művészetben
Az umbriai iskola és Perugino, ennek művészi jelleme és szerepe
Ráfael frescója a San Severo kápolnában
Perugino és Ráfael mint mester és növendék
Firenzei benyomások337
Firenze a grácziák városa
A sötét történeti emlékekre fényt borít a művészet örökös hajnala
Az Uffizik porticusa, Firenze nagyjai, különösen Michel Angelo
Mindenütt vele találkozunk, k épmásai, egyénisége
Nagysága daczára hatása káros is volt a művészet fejlődésére
A Medici-sirok a San Lorenzo templomban
Michel Angelo borus eszmevilágának magyarázata
Fra Angelico az előbbinek tökéletes ellentéte, derült művészete, boldog kedélyvilága
Újabb firenzei benyomások353
Az Amerigo Vespucci és Paolo Toscanelli emlékére rendezett ünnepélyek
Ghirlandajo egy újon fölfedezett frescója
Savonarola halálának évnapja
A XV. század vége Olaszországban és kivált Firenzében
Az újkori szellem bölcsője
Ama kor palotáinak, képeinek benyomása
A Medicik Gozzoli és Botticelli festméynein
Firenze akkori képe
A plátói academia
Luigi Pulci, Angelo Poliziano, Pico della Mirandola
A Medici-kertek és a Brancacci-kápolna szerepe a művészet fejlődésében
A quattrocento végének művészei
Michel Angelo első fellépése
Lorenzo de'Medici az első modern ember, jelleme, sokoldalusága
Savanoral Lorenzo halálos ágyánál
A San marco-kolostor, Savonarola csudálatos alkja az újkor elején, bukása tulajdonképen a renaissance diadala
Macchiavelli mint író
Firenze historikusai
Michel Angelo, Lionardo és Ráfael találkoznak Firenzében
A hanyatlás, Róma felülkerül, ezt is eléri végzete
A Sacco di Roma
Olaszország sorsának tragikuma
Siena381
A középkor méltatása az ujabb időben, igazságosabb megitélése
Siena a középkori emlékek városa
Az olaszok conservativismusa az életszokásokban és mindennapi dolgokban
A város egykori közélete és a Piazza del Campo
Sienai Katalin
A sienai festőiskola
Ambrogio Lorenzetti allegorikus képei a Palazzo communaleban, jelentősége a renaissance szempontjából
A dóm
A Libreria és Pinturicchio frescói
Sodoma művészete
Pisa398
A nyugati partvidéken Velencze szerepét vitte
Művészete a renaissance hajnalhasadása
Emlékei könnyen áttekinthetők
A dóm építészeti jelentősége és szépsége
A Campanile vagy ferde torony
A Battistero, Pisano szobrászati műveinek fontossága
A Campo-Snato, festményei
Benozzo Gozzoli
A "Halál diadala" és a "Végitélet"
A középkor vallásos felfogása s annak hatása az életre
Génua és szomszédsága411
A város nagyszerű látványa a kikötőből nézve
Fiesco és a pártharczok
Az olasz genius practikus oldala itt nyilvánult meg
Kereskedelem és fölfedező utak
Columbus
A késő renaissance génuai palotastilje
A város mostani átalakulása
A Campo-Santo, szépsége és izléstelenségei. - A Riviera di ponente kezdete
A Pallavicini-kertek pegliben
A Riviera di levante, nervi kertjei és partja
Olaszország természeti gazdagsága
A Certosa428
A paviai Certosa kietlen fekvées, keletkezése és jelen állapota
Homlokzata az olaszországi korai renaissance betetőzése
Dombormű-dísze visszatükrözi a renaissance eszmegazdagságát, de egyuttal vallási és bölcseleti eszmezavarát
A sirok a templom belsejében, Gian Galeazzo Visconti typicus kényuri alakja
Milano438
Lombardia Európa csatatere
Milano sorsának változandósága
Mai képe kevéssé olaszos
A külömböző korok kinyomatai az épületeken
A dóm csodaálatos megalkotása, belseje, a gothika hatása
A Brera és az Ambrosiana gyűjteményei
A milanoi festőiskola, Lionardo da Vinci a renaissance universalitásának megtestesülése
Szerepe a művészet történetében
A Viscontik és Sforzák, a Castello: Napoleon-emlékek,a Simplon-ív átalakulása
A történelmi képrombolók és a Napoleon-cultus
Mantua456
Fekvése vizek közepén
A Citadella és Hofer András halála
Magyar őseink emléke
Virgilius Mantua szülöttje
A Gonzagák szerepe, palotáik: a Palazzo Ducale, ennek átalakulása, fénye, mostani állapota
A Castello, benne a Camera degli Sposi - a quattrocento művészetének szentélye
Mantegna itteni frescói, ezekben is az olasz renaissance megnyilatkozása, hatásuk a művészet fejlődésére
Isabella Gonzaga-Este alakja
Giulio Romano mantuai szereplése, a Palazzo del Te
Visszapillantás és befejezés476
Olasz renaissance és humanismus
Olaszország szerepe a renaissanceban
Ez utóbbinak jelentősége
A keresztény és pogány vallási felfogás különfélesége
A kereszténységben rejlő fájdalmas vonás magyarázata
A két felfogás küzdelme a renaissanceban
Kisérletek a kiegyenlítésre
Az erkölcsök meglazulása
A humanismus mint a pogány és keresztény eszme egyesülésének szüleménye
Túlzásai, szükségessége, befolyása a művészetre
Az "aranykor" művészete és a humanistikus ideál
A renaissance hanyatlása
Ellentét a mai kor és a renaissance között
Képek jegyzéke
A Parnassus
Madonna
Pillantás Firenzére
Dekorativ alak
Verona3
A San Zeno-bazilika7
A Scaliger-sírok9
A Bevilacqua-palota11
Dante szobra13
A Villa Palladiana17
A Bazilika és az óratorony21
Bazilika23
A Palazzo del Prefettizio27
A Teatro Olimpico29
Szt. Antal csodatevése31
A Prato della Valle37
A Cappella San Felice39
A sírbatétel41
Donatello angyalputtói42
Molo43
Velenczei részlet45
Piazzella és Molo51
Dogepalota53
Szt.-Márk-templom55
A Dicsőségtől megkoszorúzott Velencze57
A Riva Grande di Canareggio59
Bellini Madonnaképe61
Santa Barbara65
A Pesaro-család Madonnája67
Vendramin doge síremléke69
Colleoni lovas-szobra71
Szent Orsolya legendájából72
Borso d'Este udvara73
A Székesegyház75
Castello76
Minerva diadala82
Venus diadala83
Savonarola szobra85
Dante sírkápolnája86
Nagy Theodorik sírja89
Galla Placidia sírkápolnája91
A Sanl' Apollinare Nuova belseje93
A San Vitale-templom belseje97
Justinian császár és udvara99
Sant'Apollinare in Classe101
A Pineta103
Augustus hídja104
A Malatesta-vár109
A Malatesta-templom111
A Tempio Malatestiano113
A Monte Titano119
San Marino fellegvára123
A tengerpart127
Nápoly128
A Castello dell'Ovo133
A nápolyi kikötő137
Santa Lucia139
A Vettiusok háza145
A sírok utczája147
A tegnerpart149
Pompejiből153
Salerno154
Capri159
Sorrento165
Posilano169
A Capuccini173
Capuccini175
Szószék179
Neptun-templom183
Naptun-templom189
Pompeji falfestmények193
A Posilipo195
Donna Anna palotájának romja197
Vilal Nazionale199
A capuai Venus201
Agrippina szobra202
Anjou László király síremléke205
Antik sarkofag206
Szt. Péter-basilika207
Palatin-hegy209
A Palazzo Venezia udvara213
A vatikán antik múzeum215
Sophokles szobra218
Antinous219
Ráfael arczképe222
Mad. de. Granduca223
Zenekarzat a Sixtina-kápolnában226
Laterán-basilika229
A Laterán-basilika231
Márványsorompó a Sixtina-kápolnában233
A kulcsátadás235
Végitélet237
Monte Pincio239
A Szent-Péter-basilika240
Borgia-szoba243
A zene247
Szent Katalin vitatkozása253
Cesare Borgia263
II. Julius pápa267
A Stanza della Segnatura271
A della Rovere czímere272
Az albanoi tó és Castel-Gandolfo273
A Horatiusok és Curiatiusok sírja275
A Nemi-tó és Nemi város277
Campagna279
Via Appia281
A sibyllák285
Tivoli287
A Sibylla-templom289
Az Este-villa291
Hadrián császár293
Az angyalvár295
Subiaco297
Santa Scholastica kolostora301
A Sacro Speco-kolostor305
A Sacro Speco-kolostor307
Giotto allegoriai falképéből311
Assisi313
A Minerva-templom317
Szent Ferencz sírtemploma és kolostora319
A Palazzo Municipale323
Az Augustus-kapu325
Szent Bernát oratoriuma327
A Fonte Maggiore329
A próféták és Sibyllák331
Ráfael és Perugino frescói335
Jupiter-fej336
Luca della Robbia domborműve337
A Sirozzi-palota339
A Loggia Dei Lanzi és az Uffizik341
A tavasz343
Michel Angelo szobra345
A hajnal346
Az éj347
Fra Angelicónak a végitélete349
Zenélő angyal351
Krisztus levétele a keresztről352
Szent Ferencz és Szent Domokos találkozása353
Bargello355
A Pitti-palota359
A három király imádja a kisded Jézust361
Zachariás patriarcha a templomban363
Magnificatról nevezett Madonnája365
Lorenzo Medici367
Cyprus-liget369
Fra Angelico falképe371
Savonarola czellája373
Machiavelli arczképe375
A Marzocco380
Fontegiusta-templom381
Siena383
A Palazzo Communale387
Részlet Sienából389
A sineai dóm391
A sienai székesegyház393
Ádám és Éva395
Niccolo Pisano reliefje398
A Battistero, duomo és Dampanile401
Campo-Santo405
A végitélet407
A Villa Pallavicini411
Génua413
A kikötői házsor415
A génuai egyetem419
Génua körnéykéből421
A Campo-Santo423
Nervi425
A tengerpart427
Sforza Lajos és d'Este Beatrix428
Certosa431
Sekrestyekút433
Visconti síremléke435
A dóm és a főtér438
Az Ospedale Maggiore441
A milanói dóm443
Gaston de Foix síremléke445
Szűz Mária Jézussal447
Lionardo da Vinci arczképe449
A szent György-híd456
A Palazzo Ducale és a vértanúk emléke459
Lodovico Gonzaga családja körében463
Mantegna falképe465
Mantegna falképe467
Mantegna mennyezetképe469
Gonzaga-Este Isabella arczképe471
A Palazzo del Te473
Donatello tánczoló geniusai476
Éneklő fiúk479
A Költészet481
Ádám teremtése485
Az athénei iskola489
Az isteni és földi szerelem495
Donatello tánczoló geniussai497

Berzeviczy Albert

Berzeviczy Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Berzeviczy Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Itália Itália Itália Itália Itália Itália Itália Itália Itália

A címlapon tulajdonosi bejegyzés látható. A lapélek és több oldal nedvességtől foltos.

Állapot: Közepes
9.800 Ft
7.840 ,-Ft 20
63 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Itália Itália Itália Itália Itália

A címlapon tulajdonosi pecsétnyom található.

A lapélek mintázottak.

Állapot:
9.800 ,-Ft
78 pont kapható
Kosárba
konyv