kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Ikon Kiadó Kft. |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 111 oldal |
| Sorozatcím: | Matúra bölcselet |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 28 cm x 20 cm |
| ISBN: | 963-7948-82-1 |
| Megjegyzés: | Kivehető melléklettel. |
| A metafizika alapkérdése | 3 |
| A rangja szerint első, mert a legátfogóbb, a legmélyebb és a legeredendőbb kérdése. "Miért van egyáltalán létező, nem pedig inkább a semmi?" | 3 |
| A rangja szerint első kérdés kérdezése mint filozófia. A filozófia lényegének két félreértelmezése | 6 |
| A rangja szerint első kérdés mint metafizikai alapkérdés. Bevezetés a metafizikába mint bevezetés az alapkérdés kérdezésébe. Az előadások címének tudatos kétértelműsége | 10 |
| A "Miért van egyáltalán létező, nem pedig inkább a semmi?" kérdés kibontása | 11 |
| A kérdező magatartás mint tudni akarás | 11 |
| A kérdőmondat nyelvi megfogalmazása. A vágás a kérdésben és a gyanű a "nem pedig inkább a semmi"-vel szemben | 12 |
| A kérdés nyelvi megfogalmazása mint a hagyomány tisztelete | 13 |
| A létkérdés és a "logika". A semmiről való igaz beszéd a gondolkodásban és a költésben | 13 |
| A lerövidített kérdés tárgyalása szembeállítva a teljes kérdéssel. A "nem pedig inkább a semmi" lebegésbe hozza a létezőt | 15 |
| A kérdezés mint annak a területnek a menyitása, ahol a létező saját kérdésre méltó volta feltárul: a létező ingadozása nemlét és lét között | 15 |
| A "létező" szó kettős jelentése. Lét és létező megkülönböztetésének látszólagos feleslegessége és az "alapkérdésnek" mint a lét alapjára vonatkozó kérdésnek a kétértelműsége | 16 |
| Az "előkérdés" kibontása: "Mi a helyzet a léttel és létmegértésünkkel?" | 17 |
| A kérdés közelebbi meghatározása: "Mi a helyzet a léttel? Vajon a lét puszta szó vagy a Nyugat sorsa?" | 19 |
| Tisztázzuk a tényt: a lét csak gőzös szó! A létre irányuló kérdés és az "ontológia" | 20 |
| A metafizika alapkérdése és az előkérdés közötti viszony megvilágítása: Az előkérdés új fogalma - az előzetes és mint ilyen teljes egészében történelmi kérdés | 21 |
| Filozófia és "történettudomány" | 22 |
| A létkérdés önmagában történelmi kérdezésének a Föld világtörténelméhez való belső hozzátartozása. A szellem fogalma és félreértelmezései | 23 |
| A létfeledés tényének tényszerűsége mint a nyelvhez való hibás viszonyunk tulajdonképpeni anyaga | 25 |
| A "lét" {"lenni"} szó grammatikája és etimológiája | |
| A lét lényegének megvilágítása a nyelv lényegével való lényegszerű összefonódottsága szempontjából | 27 |
| A "lét" {"lenni"} szóalakja: verbalsubstantivum és infinitivus | 28 |
| Az infinitivus | 29 |
| A nyugati grammatika eredete a görög nyelvre vonatkozó görög megfontolásokból: ... és ... | 29 |
| A (casus) és (declinatio) görög értelme | 30 |
| A görög értelmezés. | 30 |
| A görög nyelvértelmezés | 32 |
| Az infinitivus mint a már-előtérbe-nem-hozása annak, amit a verbum különben nyilvánvalóan megtesz | 33 |
| A legáltalánosabb üresség megszilárdulása és tárgyiasulása | 34 |
| A "lenni" verbum ige három töve és az egységre irányuló kérdés | 35 |
| A "lét" szó kettős megtárgyalásának eredménye: A szó üressége mint egybemosódás és összekeveredés | 37 |
| A kérdés, hogy miképpen létezik a lét: {mi a lét lényege}? | 39 |
| Az elháríthatatlan tényszerűség: A lét megértése és mégsem-megértése | 39 |
| A "lét" a legrendkívülibb, csak a semmivel hasonlítható össze | 39 |
| A lét "általánossága" és a "létező" mint "különös". A létmegértés szükségképpeni folyamatjellege | 41 |
| Az alapkísérlet: A létmegértés nélkülözhetetlensége: Létmegértés nélkül nincsen mondás, mondás nélkül nincsen emberlét | 42 |
| A létmegértés mint az emberi jelenvalólét "alapja" | 42 |
| A lét megértése és maga a lét mint minden kérdezés legkérdésesebbje. A lét értelmére irányuló kérdés | 43 |
| Visszatekintés az eddigi megfontolásokra: A közömbös ténytől a legkérdésesebb esemény felé történő döntő lépés | 43 |
| A "lét" szónak valamennyi a "létezőt" illető szóval szembeni kitüntetése: lét és szó lényegi értelemben egymásra utalt | 44 |
| Létmegértésünk sajátos meghatározottsága és a lét felől jövő hozzáillesztett útmutatása. A "van" - különféle példákon ábrázolva | 45 |
| A "van" jelentéssokfélesége. A létnek az állandó jelenlét értelmében vett megértése a "van"-ból | 46 |
| A lét korlátozása | 49 |
| A lét mondásának megkülönböztetésekben (lét és...) formulává vált módjai | 49 |
| A létnek mással szembeni megkülönböztetését illető hét irányadó pont | 49 |
| Lét és egyesülés | 50 |
| Lét a létesüléssel szembeállítva. Parmenidész és Hérakleitosz. Lét - az állandó belső önmagába gyűjtött megbízhatósága | 50 |
| Lét és látszat | 51 |
| E megkülönböztetés magától értetődősége és szokványossága - eredendő elválásuk és összetartozásuk meg nem értése. A látszat mdójai | 51 |
| Lét és látszat belső összefüggése. A görögül értett »lét«, a felnyíló-időzítő működés és látszó megjelenés | 52 |
| Harc a létért a látszat ellen | 54 |
| Lét és látszat harcának költői megformálása a görögöknél | 55 |
| A látszat hozzátartozása a léthez mint megjelenéshez. A tévesség mint alét, el-nem-rejtettség és látszat összeszövődöttsége | 56 |
| A gondolkodás a filozófia kezdetén (Parmenidész) mint a három - a léthez és az el-nem-rejtettséghez, a nemléthez, valamint a látszathoz vezető út megnyitása | 57 |
| "Lét és látszat" - "lét és egyesülés" elválásának belső összetartozása | 59 |
| Lét és gondolkodás | 60 |
| E megkülönböztetés kitüntetése és történelmi jelentősége | 60 |
| A "gondolkodás" körülhatárolása. Gondolkodás mint elé-állítás | 61 |
| A "logika" és eredete | 62 |
| Az emberlét meghatározása magának a létnek a lényegéből Parmenidész mondásában: Lét és felvétel lényegi összetartozásának történése | 71 |
| A gondolkodói költés mint az emberlét lényegi megnyitása. Szophoklész Antigonéja első kardalának értelmezése három menetben | 74 |
| Az első menet: A leghátborzongatóbban otthontalan lényegének belső körvonalai, működésének és küldetéses sorsának területei és kiterjedése | 76 |
| A második menet: Az ember mint a leghátborzongatóbban otthontalan létének kibontása | 78 |
| A harmadik menet: A tulajdonképpeni értelmezés mint a kimondhatatlan mondása. A történelmi ember jelenvaló-léte mint rés, amely megnyitja a létet a létezőben - a köz-játék (közbeesés) | 82 |
| Parmenidész mondásának újabb értelmezése. Szophoklész kardalának fényében. Az el-nem-rejtettség mint hátborzongató otthontalanság. A felvétel mint döntés. | 83 |
| Az ember lényegének kezdeti értelmezése, ellentétben a későbbi formulával | 88 |
| Utalás az el-nem-rejtettség beomlásának történésére annak történelmi lefolyásában: az igazság átigazítása "helyességgé | 95 |
| Lét és kellés | 97 |
| A kellés a lét ellentétévé lesz, mihelyt a lét eszmeként határozódik meg. Az ellentét kialakulása és kiteljesedése. Az értékfilozófia | 97 |
| A négy megkülönböztetés összefoglalása a megadott hét iránypont szempontjából | 99 |
| A létnek a négy elváláson végigvonuló alapkaraktere: állandó jelenlét | 100 |
| A létre irányuló kérdés a semmivel való szembenállásbl elindulva a nihilizmus leküdzése felé tett első lépés | 100 |
| Annak szükségszerűsége, hogy a létete lehetséges lényegének egész szélességében újonnan tapasztaljuk. A négy elválás által bekerített lét átalalkulása minden létező körülhatároló körévé és alapjává: lét és létező megkülönböztetése mint az eredendő elválás | 101 |
| Az ember lényege (a jelenvaló-lét) mint a lét helye. "Lét és idő": az idő mint a lét értelmezésének pályája | 102 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.