| Bevezetés | 13 |
| A MODERN PEDAGÓGIA TÖRTÉNETI GYÖKEREI | |
| Az írásbeliség előtt | 17 |
| Ókor | 18 |
| Az ókori keleti kultúra | 18 |
| Mezopotámia | 18 |
| Egyiptom | 19 |
| India | 21 |
| Kína | 22 |
| Az ókori görögök nevelése | 23 |
| Az archaikus kor | 23 |
| Spárta | 25 |
| Athén | 26 |
| Hellénisztikus nevelés | 28 |
| Elméletek a nevelésről | 30 |
| Róma | 36 |
| Nevelés a hellénizmus előtt | 36 |
| Római nevelés a hellénzimus korában | 37 |
| Quintilianus | 40 |
| A korai keresztény nevelés | 41 |
| A műveltség új tartalma | 41 |
| A korai keresztény művelődés | 42 |
| A gyermekszemlélet változása | 43 |
| Középkor | 48 |
| Klerikus nevelés | 48 |
| Kolostori iskolák | 49 |
| A műveltség új rendszere | 50 |
| Plébániai iskolák | 51 |
| Káptalani iskolák | 52 |
| Középkori egyetemek | 53 |
| Világi nevelés | 55 |
| Lovagok nevelése | 55 |
| Városi iskolák | 56 |
| Gyermekszemlélet a középkorban | 59 |
| Reneszánsz és humanizmus | 62 |
| Új világkép kialakulása | 62 |
| A humanisták embereszménye | 62 |
| A reneszánsz főúri nevelés | 65 |
| Guarino da Verona | 65 |
| Vittorino da Feltre | 66 |
| Humanista gondolatok a nevelésről | 68 |
| Rotterdami Erasmus | 68 |
| Juan Luis Vivés | 70 |
| Francois Rabelais | 72 |
| Michel de Montaigne | 74 |
| A humanisták iskolakritikája | 75 |
| A reneszánsz gyermekképe | 76 |
| Az iskolák új tananyaga | 77 |
| Reformáció és ellenreformáció | 79 |
| Luther | 79 |
| Melanchton | 81 |
| Az ellenreformáció pedagógiája | 82 |
| Új szervezetek és iskolatípusok | 82 |
| Katolikus leánynevelés | 89 |
| Az átmenet évszázada | 92 |
| Johannes Amos Comenius | 92 |
| Az ember rendeltetése | 94 |
| Az oktatás szerepe az ember életében | 94 |
| Az élet iskolái | 96 |
| Sárospataki évek | 98 |
| Változások a gyermekkor megítélésében | 99 |
| A korai felvilágosodás | 101 |
| A protestantizmus és a gyermek | 101 |
| John Locke | 103 |
| A felvilágosodás diadala | 108 |
| Jean-Jacques Rousseau | 108 |
| A gyermek felfedezése | 109 |
| A negatív nevelés | 110 |
| Életkori szakaszok | 112 |
| Rousseau hatása | 116 |
| Helvetius | 117 |
| A német felvilágosodás és az iskolaügy | 118 |
| A tanítóképzés | 119 |
| A filantropisták mozgalma | 121 |
| A neohumanizmus | 124 |
| Pestalozzi | 125 |
| Tanulóévek | 126 |
| Neuhof | 126 |
| Egy remete esti órája | 127 |
| Lénárd és Gertrúd | 128 |
| Az ember erkölcsi fejlődése | 129 |
| A stansi kísérlet | 130 |
| Burgdorf | 132 |
| Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit? | 133 |
| Yverdon | 133 |
| A német filozófiai pedagógia | 136 |
| Kant | 136 |
| Az ember kiteljesedése | 137 |
| Fizikai és praktikus nevelés | 137 |
| Fichte | 139 |
| Az abszolút Én | 140 |
| Gondolatai a nevelésről | 140 |
| Hegel | 141 |
| Schleiermacher | 143 |
| Fröbel | 145 |
| Herbart | 146 |
| A filozófiai alapok | 147 |
| A lélektani háttér | 148 |
| A nevelés tudománya | 149 |
| A MODERN PEDAGÓGIA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE | |
| A XIX. század új nevelési törekvései | 155 |
| A társadalmi-gazdasági fejlődés főbb jellemzői | 155 |
| A család szerepének és nevelési gyakorlatának változásai | 156 |
| A polgári család mint a magánélet színpadának fontos szereplője | 157 |
| Szülők és gyermekek: a gyermekkor és a családi nevelés változásai | 160 |
| A század tömegmozgalmainak hatása | 163 |
| Keresztény szociális és népnevelési törekvések | 163 |
| Don Bosco pedagógiája | 164 |
| Adolf Kolping | 165 |
| Wichern és a Rauhes Haus | 165 |
| A munkásmozgalom hatása | 166 |
| A szociális gondoskodás inzézményes formáinak kialakulása | 167 |
| A modern európai közoktatási rendszerek létrejötte | 168 |
| Anglia | 170 |
| Német nyelvterületek | 171 |
| Franciaország | 173 |
| A pedagógiai gondolkodás alakulása | 175 |
| A pozitivizmus hatása | 175 |
| August Comte | 176 |
| Herbert Spencer | 178 |
| Alexander Bain pedagógiai rendszere | 180 |
| Az evolucionizmus és a materializmus | 181 |
| A pedagógia önálló tudománnyá válása és fejlődése | 184 |
| Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések | 184 |
| Milde - a vallásos szemléletű tudományos pedagógia megteremtője | 185 |
| A herbartiánus pedagógia kibontakozása és térhódítása | 187 |
| Az iskolaügy és a pedagógia a XX. század első felében | 191 |
| A fejlődés általános jellemzői a századforduló táján | 191 |
| A bírálat hangja: kultúrakritika és az életfilozófia hatása | 193 |
| A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer | 193 |
| Friedrich Nietzsche kultúrakritikája | 194 |
| "Élet" és "cselekvés" Bergson filozófiájában | 197 |
| A korszak új emancipációs törekvései | 198 |
| A család, a gyermekfelfogás és -nevelés új elemei | 201 |
| Új pedagógiai és pszichológiai törekvések | 203 |
| A pragmatizmus nevelésfelfogása | 204 |
| William James | 204 |
| Dewey pedagógiája | 205 |
| A gyermektanulmány | 208 |
| A kísérleti pedagógia | 210 |
| Edouard Claparéde és a funkcionális nevelés | 211 |
| A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig | 214 |
| Ellen Key radikális neveléskritikája | 214 |
| A művészetpedagógiai irányzat | 215 |
| A rajzoktatás reformja | 216 |
| Az irodalomtanítás reformja | 217 |
| Zene, tánc, gimnasztika | 217 |
| A "new school", a reformpedagógia első iskolamodellje | 218 |
| Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók | 220 |
| Maria Montessori pedagógiája | 220 |
| Ovide Decroly pedagógiája | 222 |
| Adolphe Ferriére - a reformmozgalom szervezője | 224 |
| Georg Kerschensteiner és a munkaiskola | 224 |
| A reformpedagógia fejlődésének második szakasza | 227 |
| A Waldorf-pedagógia | 228 |
| Freinet és a modern iskola | 231 |
| Orosz-szovjet reformtörekvések | 233 |
| Amerikai reformpedagógiai törekvések | 238 |
| Helen Parkhurst és a Dalton-plan | 239 |
| A Winnetka-plan | 239 |
| A Progresszív Nevelési Társaság | 240 |
| Peter Petersen és a Jena-plan | 241 |
| A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái | 244 |
| Az elméleti pedagógia főbb irányzatai | 246 |
| W. Diltehey, a szellemtudományos irányzat megalapozója | 247 |
| Spranger kultúrfilozófiai és pedagógiai koncepciója | 249 |
| A kultúrpedagógia főbb áramlatai és sajátos vonásai | 251 |
| A neokantianizmus | 253 |
| Paul Natorp | 253 |
| Az értékelméleti idealizmus | 256 |
| A szociálpedagógiai törekvések és irányzatok | 257 |
| A szociológiai szemléletmód kiteljesedése | 257 |
| A korszak pszichológiai irányzatainak hatása | 265 |
| A behaviorizmus | 265 |
| Az alaklélektan | 266 |
| A pszichoanalízis | 267 |
| A mélylélektani iskolák | 269 |
| A korszerű fejlődéslélektan kialakulása | 270 |
| A pedagógiai lélektan megszületése | 272 |
| Foerster morálpedagógiája | 273 |
| Az amerikai szociológiai irányzatok hatása | 273 |
| G. Herbert Mead | 276 |
| Talcott Parsons | 278 |
| Iskolaügy és pedagógia a XX. század második felében | 282 |
| A korszak általános fejlődési tendenciái | 282 |
| A család és gyermekkor változásai | 285 |
| Az oktatásügy fejlődésének főbb tendenciái | 291 |
| Nevelés az új évezred küszöbén | 295 |
| A MAGYAR ISKOLA EZER ÉVE | |
| Középkor és humanizmus | 301 |
| A magyar iskola első évszázada | 301 |
| A klerikus és világi nevelés kiszélesedése | 305 |
| A humanizmus hatása | 310 |
| A reformáció-ellenreformáció pedagógiai törekvései | 317 |
| Újkor | 321 |
| Új iskolarendszer kialakulása | 321 |
| XVIII. századi pedagógiai reformok | 326 |
| A modern magyar nevelés elmélete és gyakorlata | 338 |
| Újító törekvések a XVIII-XIX. század fordulóján | 338 |
| Tessedik Sámuel szarvasi iskolája | 338 |
| A II. Ratio Educationis | 340 |
| A XIX. század első fele | 342 |
| Óvodák, népoktatás | 342 |
| Közép- és felsőoktatás | 346 |
| A polgári forradalom és az oktatásügy | 347 |
| Forradalom után, kiegyezés előtt | 349 |
| Elemi iskolák | 349 |
| Középiskolák | 351 |
| A pesti egyetem | 352 |
| A dualizmus kora | 353 |
| A népoktatási törvény | 354 |
| A népoktatás alakulása 1868-tól 1918-ig | 356 |
| Középiskolák | 359 |
| Felsőoktatás, tanárképzés | 362 |
| Iskolaügy a forradalmak idején | 366 |
| Oktatásügy és pedagógia 1919-1945 között | 367 |
| A húszas évek | 368 |
| A harmincas-negyvenes évek | 377 |
| Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon | 381 |
| A magyar neveléstudomány kialakulása és fejlődése 1948-ig | 389 |
| A budapesti egyetem pedagógiai professzorainak munkássága | 389 |
| Lubrich Ágost pedagógiája | 389 |
| Kármán Mór pedagógiája | 390 |
| Fináczy Ernő pedagógiája | 391 |
| Weszely Ödön pedagógiája | 393 |
| Prohászka Lajos pedagógiája | 394 |
| A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai | 395 |
| Felméri Lajos | 396 |
| Schneller István | 397 |
| Imre Sándor | 398 |
| A debereceni egyetem pedagógiaprofesszorai | 399 |
| Mitrovics Gyula pedagógiája | 399 |
| Karácsony Sándor pedagógiája | 401 |
| A XX. század második fele | 403 |
| Közoktatás-politikai irányzatok 1945 és 1948 között | 403 |
| Szocialista iskolaügy és pedagógia | 409 |
| Rendszerek változása | 434 |
| Válogatott bibliográfia | 441 |
| Hivatkozások | 455 |
| Névmutató | 463 |
| Tárgymutató | 466 |