| Előszó | 5 |
| A stúdiumok oktatásának célja és feladatai | 7 |
| Bevezetés a pedagógiába | 8 |
| Foglaljuk össze a terminológiai problémákat | 8 |
| Mi legyen a tartama a stúdiumnak? | 9 |
| Mi legyen a "Bevezetés a pedagógiába" c. stúdium funkciója? | 10 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 11 |
| Bevezetés | 12 |
| A tudományról általában | 13 |
| Szemelvények | 17 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 38 |
| A pedagógia mint tudomány | 38 |
| A pedagógia tudomány lényege a rendszer | 39 |
| Az elmélet önmagában nem tudomány | 40 |
| A pedagógia tudomány hazánkban 1945 után - leíró jellegű tudománymeghatározások | 41 |
| A pedagógia tudomány speciális tárgya | 43 |
| A pedagógiatudomány aktuális problémái | 45 |
| A pedagógia a tudományok rendszerében | 48 |
| Szemelvények | 52 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 84 |
| Nevelés és társadalom | 84 |
| Bevezetés a témához | 84 |
| Az iskola (az oktatási rendszer) és a társadalom közti összefüggések | 86 |
| Az iskola (rendszer) társadalmi funkciói | 88 |
| Oktatáspolitika több dimenzióban | 90 |
| Az Európai Unió és az oktatás | 93 |
| A nevelés mint globális probléma | 95 |
| Szemelvények, feladatok | 97 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 164 |
| A nevelés fogalma | 165 |
| A nevelés szó a neveléstudomány alapfogalma | 167 |
| A nevelés fogalmának kibővülése | 167 |
| Az oktatás vagy a nevelés primátusa | 169 |
| A kompetenciák fejlesztése | 171 |
| Szemelvények, feladatok | 172 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 195 |
| A nevelés szükségessége és lehetősége | 196 |
| A mindennapi és a tudományos gondolkodás a nevelés szükségességéről | 196 |
| Miért lehetséges a nevelés? | 197 |
| Mitől függ a nevelés sikere? | 197 |
| Egyoldalú nézetek az öröklésről és a környezetről | 198 |
| Miért kell világosan látnunk a személyiség fejlődését befolyásoló tényezők szerepét? | 200 |
| Szemelvények | 201 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 222 |
| A nevelés teologikus jellege | 223 |
| A célirányosság és a tervszerűség | 223 |
| A cél neveléstörténeti kategória | 224 |
| A nevelés céljának igen fontos pedagógiai funkciója - meghatározó szerep - van | 225 |
| Az ösztönös és a naív pedagógia "ellenszere" a céltudat | 225 |
| A célok hierarchiája | 226 |
| Honnan vegyük a célt? | 227 |
| Az értékek mint célok | 228 |
| Mi az érték? | 229 |
| Az értékrendszerek | 230 |
| Szemelvények | 233 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 254 |
| A minőségelv érvényesítése a nevelésben - oktatásban | 254 |
| Mi a minőség? | 254 |
| Mi számít minőségnek a pedagógiai gyakorlatban? | 255 |
| A mérés és a minőség | 255 |
| A minőségbiztosítás új útjai | 258 |
| Feladatok és szemelvények | 261 |
| Szempontok az összefoglaláshoz | 284 |
| Gyermekszemlélet és pedagógus-magatartás | 285 |
| A tanár-diák kapcsolatról általában | 285 |
| A gyermekről alkotott személyiségkép | 286 |
| A tekintély | 291 |
| A tanár-diák kapcsolat közvetett jogi alapjai | 293 |
| Szemelvények, feladatok | 294 |
| Szempontok a téma összefoglalásához | 303 |