| Előszó | 13 |
| A pszichológia természete | |
| Nézőpontok a pszichológiában | 15 |
| A pszichológiai nézőpontok gyökerei | 15 |
| Modern nézőpontok | 17 |
| Biológiai nézőpontok | 17 |
| Behaviorista nézőpont | 18 |
| Kognitív nézőpont | 20 |
| Pszichoanalitikus nézőpont | 21 |
| Fenomenológiai nézőpont | 22 |
| A nézőpontok közötti kapcsolatok | 23 |
| A pszichológia módszerei | 25 |
| Kísérleti módszer | 25 |
| Kísérlettervezés | 28 |
| Korrelációs módszer | 29 |
| Megfigyelés | 32 |
| Interdiszciplináris megközelítések | 34 |
| Megismeréstudomány | 35 |
| Evolúciós pszichológia | 37 |
| Érzékelés, észlelés, figyelem, tudatállapotok | |
| Érzékelés | 46 |
| A különböző érzékleti modalitások jellemzői | 47 |
| Színlátás | 59 |
| A hangmagasság érzékelése | 65 |
| Szaglás | 67 |
| Ízlelés | 70 |
| Bőrérzékletek | 72 |
| Testérzékletek | 76 |
| Észlelés, az észlelés funkciói | 77 |
| Lokalizáció | 78 |
| Felismerés | 88 |
| Nevelés szabályozott ingerfeltételek között | 95 |
| A figyelem szerepe | 98 |
| Szelektív látás | 98 |
| Szelektív hallás | 100 |
| Korai, illetve késői szűrés | 101 |
| A vonások egyesítése | 102 |
| Tudat és tudatállapotok | 102 |
| A tudattal kapcsolatos fogalmak | 103 |
| Alvás és álom | 107 |
| Tanulás, kondicionálás, emlékezés | |
| A tanulás különböző megközelítései | 114 |
| Klasszikus kondicionálás | 115 |
| Opereáns kondicionálás | 123 |
| Komplex tanulás | 129 |
| Emlékezés | 136 |
| Az emlékezés három szakasza | 137 |
| A memória különböző típusai | 138 |
| Az emlékezet fejlesztése | 148 |
| Konstruktív emlékezet | 151 |
| Az értelmi és erkölcsi ítéletek | |
| Kognitív fejlődés | 156 |
| Piaget szakaszelmélete | 156 |
| Erkölcsi ítéletek | 160 |
| Következtetés- gondolkodás szabályok | 164 |
| Deduktív következtetés | 165 |
| Induktív következtetés | 168 |
| Képzeleti gondolkodás | 171 |
| A képzelet és az észlelés | 171 |
| Képzeleti műveletek | 171 |
| Vizuális kreativitás | 174 |
| Nyelv és kommunikáció | 175 |
| Nyelvi szintek | 175 |
| A kontextus hatása a megértésre és a produkcióra | 176 |
| Problémamegoldás | 178 |
| Problémamegoldási stratégiák | 179 |
| A probléma leképezése | 181 |
| Intellektuális képességeket mérő tesztek | 183 |
| Történeti háttér | 183 |
| Binet módszere: a mentáliskor-skála | 184 |
| Speciális mentális képességek mérése | 187 |
| Az intelligencia természete | 191 |
| A motiváció és az érzelmek | |
| Önfenntartási motívumok és homeosztázis | 197 |
| Társas motívumok | 200 |
| Felnőttkori szexualitás | 200 |
| Anyai viselkedés | 201 |
| Kíváncsiságmotívumok | 202 |
| Exploráció és manipuláció | 203 |
| A szenzoros ingerlés szükséglete | 203 |
| A különböző motívumok közös alapelvei | 206 |
| Érzelmek | 207 |
| Az érzelmek összetevői | 208 |
| Arousal és érzelmek | 209 |
| Különböző érzelmek | 210 |
| Kogníció és érzelmek | 213 |
| Az érzelmek dimenziói | 216 |
| Érzelemkiértékelés nélkül | 219 |
| Az érzelmi állapotra adott általános reakciók, energizálás és megzavarás | 222 |
| Az agresszió mint érzelmi reakció | 224 |
| Az agresszió mint drive | 224 |
| Az agresszió mint tanult válasz | 226 |
| Az agresszió kifejezése és a katarzis | 230 |
| Megküzdési készségek | 232 |
| Problémaközpontú megküzdés | 233 |
| Érzelemközpontú megküzdés | 234 |
| Elhárító mechanizmusok | 236 |
| Személyiségelméletek | |
| Vonáselméleti megközelítés | 242 |
| Személyiségtípusok | 242 |
| Személyiségvonások | 243 |
| Vonáselméletek | 244 |
| A vonáselméleti megközelítés értékelése | 251 |
| Pszichoanalitikus megközelítés | 252 |
| A személyiség szerkezete | 253 |
| A személyiség dinamikája | 254 |
| A személyiség fejlődése | 255 |
| Freud elméletének módosításai | 257 |
| A pszichoanalitikus megközelítés értékelése | 258 |
| Szociális tanuláselméleti megközelítés | 259 |
| Társas környezet és kondicionálás | 259 |
| Személyi változók | 261 |
| Az emberi személyiség tanuláselméleti ábrázolása | 262 |
| Fenomenológiai megközelítés | 263 |
| C. Rogers - S. Maslow: Humanisztikaus pszichológia | 263 |
| G. Kelly: A személyes konstruktumok elmélete | 270 |
| Az emberi személyiség fenomenológiai ábrázolása | 273 |
| A fenomenológiai megközelítés értékelése | 273 |
| A személyes tudás szerveződése | |
| A személypercepció | 275 |
| A pontosság illúziója | 275 |
| A kontextualitás | 275 |
| A személy "teremtése" | 277 |
| A fenomenális okság | 278 |
| A szándék mint kulturális konstrukció | 280 |
| A személyre vonatkozó következtetés feltételei | 281 |
| A mindennapi személyészlelés hibaforrásai | 282 |
| A személyről alkotott kép konstrukciója | 284 |
| Az implicit személyiségelmélet | 286 |
| Oksági következtetés | 286 |
| Alapvető attribúciós hiba | 287 |
| Önattribúciók | 287 |
| Alapvető attribúciós hiba az önészlelésben | 290 |
| Személyes tudás szerveződése | 292 |
| Társadalmi ítéletalkotás | 292 |
| A vélemény | 294 |
| A nézetek és a nézetrendszer | 298 |
| A szociális attitűd | 304 |
| Értékek | 314 |
| Társas viselkedés, konfliktuskezelés, befolyásolás | |
| Személyközi vonzalom | 322 |
| Rokonszenv | 322 |
| Személyközi befolyásolás | 328 |
| Alkalmazkodás a többséghez | 328 |
| Engedelmeskedés a tekintélynek | 332 |
| Lázadás | 340 |
| A meggyőzés kognitívválasz-elmélete | 340 |
| Egy- vagy kétoldalú kommunikáció | 342 |
| Védettség a meggyőzés ellen | 343 |
| A meggyőzés központi és perifériás útja | 344 |
| Társas helyzetek | 348 |
| Az együttműködés | 348 |
| A versengés és a konfliktus | 354 |
| A vezetés | 357 |
| A manipuláció | 363 |
| Csoportközi viszonyok | 365 |
| Minimális csoportfeltételek | 365 |
| A csoportközi konfliktus és oldása | 368 |
| Csoportdöntés | 370 |
| Csoportpolarizáció | 371 |
| Csoportgondolkodás | 375 |
| Nagycsoportok és tömeglélektan | |
| Vonatkoztatási csoportok | 377 |
| Sztereotípiák | 378 |
| A sztereotípia fogalma | 378 |
| A sztereotípiák változása | 378 |
| A sztereotípia képződés válfajai | 379 |
| A sztereotípiák megismerő funkciója | 379 |
| Pszichoanalízis és sztereotípiák | 380 |
| Előítéletek | 381 |
| Kognitív pszichológiai okok | 381 |
| Szocializáció és előítéletesség | 382 |
| Előítéletes személyiség | 383 |
| Az "F-skála" | 385 |
| Az előítéletesség fokozatai | 386 |
| Társas facilitáció | 386 |
| Dezindividuáció | 388 |
| A kívülálló beavatkozása | 395 |
| A helyzet meghatározása | 396 |
| A felelősség eloszlása | 397 |
| Kultúra és identitás | 400 |
| Pszichológiai szótár | 403 |
| Magyar nyelvű irodalom | 439 |