| Bevezetés | |
| Az irodalomtudomány és a "Bevezetés az irodalomtudományba" című előadássorozat feladatai | 3 |
| A marxista-leninista irodalomelmélet mint az irodalomelméleti gondolkodás legfejlettebb foka | 6 |
| Az irodalomról általában | |
| A szépirodalmi művek tartalma és formája | |
| A szépirodalom és a tudomány | 13 |
| Az irodalmi ábrázolás tárgya | 14 |
| Az irodalmi művek tartalma | 16 |
| Az irodalmi művek formája | 18 |
| Az irodalmi ábrázolás módjai | 22 |
| Az irodalmi művek osztályjellegének, pártosságának és általános emberi jellegének értelmezése | |
| Az irodalom osztályjellege az osztálytársadalomban | 27 |
| Az irodalom pártossága | 33 |
| Az irodalom népisége | 39 |
| A nagy művek világirodalmi jelentősége | 47 |
| A tipikusság problémája és a szépirodalom ismeretgyarapító, nevelő jelentősége | |
| Az irodalom mint az élet megismerésének eszköze | 50 |
| A jellem | 51 |
| A típus | 53 |
| Az irodalmi művek ismeretgyarapító és eszmei funkciójának egysége | 57 |
| A szépirodalom esztétikai jelentősége | 58 |
| Az irodalmi mű | |
| Téma és eszme | |
| Az irodalmi mű tartalmának és formájának egysége | 61 |
| Az irodalmi mű témája | 63 |
| Az irodalmi mű eszméje | 64 |
| Az irodalmi művek témájának és eszméjének társadami és történelmi kötöttsége | 72 |
| Az irodalmi mű szerkezete és cselekménye | |
| A szerkezet | 73 |
| Az alakok csoportosítása | 76 |
| A cselekmény | 78 |
| A cselekmény elemei | 84 |
| A cselekmény és a mese | 89 |
| A lírai kitérések | 90 |
| Az epizódok | 94 |
| Az irodalmi mű nyelve | |
| A nyelv mint a valóság képszerű ábrázolásának eszköze | 97 |
| A nyelvi ábrázoló eszközök | 114 |
| A nyelv szókincsének különleges forrásai | 132 |
| A költői mondattan | 141 |
| A verstan elemei | |
| Vers és próza | 153 |
| Verselési rendszerek | 154 |
| Az antik verselés | 155 |
| A népi verselés | 159 |
| A szótagszámláló verselés | 162 |
| A szótagszámláló hangsúlyos verselés | 163 |
| A vers ritmikai segédelemei | 168 |
| A rím | 173 |
| A strófák | 178 |
| A hangsúlyos verselés | 183 |
| Az irodalmi folyamat | |
| Az irodalmi folyamat értelmezése | |
| A munka mint a művészet alapja | 188 |
| A marxizmus-leninizmus klasszikusainak tanítása a viszonylagos és abszolút igazságról, és a viszonylagos és abszolút igazságról, és a viszonylagos és abszolút problémája a művészet és irodalom fejlődésében | 191 |
| Hagyományátvétel és újítás az irodalmi folyamatban | 194 |
| Művészeti irányok és módszerek | |
| A művészeti módszer általános értelmezése | 203 |
| Realizmus és romantika | 204 |
| A művészeti módszereknek társadalmi-történelmi feltételei | 208 |
| Az antik realizmus | 211 |
| A klasszicizmus | 213 |
| A szentimentalizmus | 217 |
| A kritikai realizmus | |
| A kritikai realizmus Nyugaton és Oroszországban | 222 |
| Az orosz kritikai realizmus az orosz forradalmi mozgalom nemesi korszakában | 226 |
| Az orosz kritikai realizmus az orosz forradalmi mozgalom polgári demokratikus korszakában | 231 |
| Az orosz kritikai realizmus legmagasabb csúcsai | 239 |
| Az orosz kritikai realizmus világirodalmi jelentősége | 240 |
| A szocialista realizmus | |
| A szocialista realizmus, keletkezése, fejlődése és történelmi jelentősége | 241 |
| A Kommunista Párt irányító szerepe a szocialista realista művészet fejlődésében | 247 |
| A szocialista realista művek megkülönböztető vonásai | 254 |
| A szocalista realista irodalom soknemzetiségű jellege és világirodalmi jelentősége | 270 |
| Műfajcsoportok | |
| A műfajcsoportok általános értelmezése | 275 |
| Epikai műfajok | 280 |
| Lírai műfajok | 300 |
| Drámai műfajok | 307 |