| A dogmatörténet elméleti-teológiai kérdései | |
| Bevezetés | 7 |
| A dogmatörténet és a dogmafejlődés viszonya | 10 |
| A dogmatörténet tárgya | 10 |
| A dogmatörténet és dogmafejlődés viszonya | 11 |
| A dogmafejlődés határai | 18 |
| A dogmatikus gondolkodás történeti feltételei | 22 |
| A kezdetektől első egyetemes zsinatig (325-ig) | |
| Az őskeresztény egyház liturgiája | 38 |
| A feltámadt Krisztus "Küriosz" | 38 |
| A "Szent, Szent, Szent" átvétele a jeruzsálemi templomi liturgiából | 39 |
| Triadikus formulák | 41 |
| A Lélek jelenléte | 42 |
| A szentírási kánon szerepe a dogmafejlődésben | 43 |
| Az ószövetségi kánon | 45 |
| Az újszövetségi kánon | 46 |
| A kánon mint a teológiai érvelés formája | 52 |
| A tipológia és az allegória | 52 |
| A hitvallási formulák és a "regula fidei" | 55 |
| Az Egyház önértelmezése az első három században | 57 |
| Az "ekklészia" szó átvétele a Septuagintából | 57 |
| Az Egyház írásokban való önértelmezésének kérdése | 58 |
| Az Egyház képe az újszövetségi írásokban | 60 |
| Az Egyház képe a 2-3. századi teológiai irodalomban | 66 |
| A szentségek dogmatörténete az első három században | 72 |
| Terminológia fejlődés | 72 |
| Vallástörténeti megjegyzések | 75 |
| A keresztség és a bérmálás | 77 |
| Az Eukharisztia | 89 |
| Az egyházi rend | 112 |
| A házasság szentsége dogmatörténete | 133 |
| A bűnbocsánat és a betegek szentsége | 152 |
| Eszkhatológia az 1-3. században | 181 |
| A Szentírásban | 182 |
| A Jel 20.1-3. az ezeréves birodalom | 186 |
| Eszkhatológia a 2-3. századi szerzőknél | 187 |
| Kinyilatkoztatás és inspiratio a Szentírásban | 205 |
| A permanens kinyilatkoztatás | 207 |
| A kinyilatkoztatás fogalma az 1-3. században | 207 |
| A görög filozófia adaléka az Isten-, a lélek és a gondviselés kérdéséhez | 210 |
| Az Isten-fogalom a Bibliában és a filozófiában | 210 |
| A lélek halhatatlanságának kérdése | 214 |
| A gondviselés kérdése | 218 |
| A hit fogalmának fejlődése | 222 |
| A hit fogalma a Szentírásban | 222 |
| Hit, világrend, történelem | 224 |
| Hit, contemplatio, tudás | 226 |
| A természetes istenismeret kérdése | 230 |
| A teremtés | 234 |
| A Szentírásban | 234 |
| A hitvallási formulákban | 236 |
| A teremtés a 2-3. századi szerzőknél | 237 |
| A "creatio ex nihilo" | 239 |
| Angelológia és demonológia | 242 |
| Az angyalok és mennyei lények a Szentírásban | 242 |
| Az angyalok szerepe az egyházatyák teológiájában | 246 |
| Az angyalok az apokrifekben és a gnózisban | 247 |
| Irenaeus és az alexandriaiak angelológiája | 249 |
| A megváltástan (szoteriológia) | 252 |
| A Szentírásban | 252 |
| A "szótéria" a 2-3. századi szerzőknél | 254 |
| Irenaeus és Tertullianus szoteriológiája | 257 |
| Az alexandriaiak: Kelemen és Órigenész | 260 |
| A krisztológia fejlődése 325-ig | 261 |
| Ebioniták, doketisták | 261 |
| Az ún. "pneuma"-krisztológia | 263 |
| Az apologéták és Irenaeus nézetei | 265 |
| Hippolütosz és Tertullianus | 267 |
| Az alexandriaiak krisztológiája | 270 |
| Reakció Órigenész nézeteire | 273 |
| A szentháromságtan fejlődése 325-ig | 274 |
| A hitvallási formulák | 274 |
| Az apostoli atyáknál | 274 |
| Az apologétáknál | 276 |
| Irenaeus szentháromságtani teológiája | 279 |
| Hippolütosz és Tertullianus | 280 |
| A dinamikus monarchizmus | 281 |
| A modalista monarchizmus | 283 |
| A római szentháromsági teológia | 285 |
| Az alexandriaiak tanítása | 286 |
| Órigenész szentháromságtanának hatása | 289 |
| Az egyetemes zsinatok kora (325-787-ig) | |
| Szentháromságtan | 292 |
| A Logosz istensége | 292 |
| Bibliai alapok | 292 |
| Áriusz teológiája | 296 |
| A Nikaiai (I. Egyetemes Zsinat (325) és hitvallása | 303 |
| Az első egyetemes zsinattal kapcsolatos kérdések | 303 |
| A hitvallás szövege | 306 |
| A nikaiai és caesareai hitvallás összehasonlítása | 307 |
| A zsinati hitvallás válasza Áriusz teológiájára | 309 |
| A "homoúsziosz" a zsinat utáni vitákban | 310 |
| A "homoúsziosz" keresztény szerzőknél | 312 |
| Athanasziosz teológiája | 313 |
| Ariánus irányzatok 325 és 381 között | 316 |
| Az "úszia" - "hüposztaszisz" terminológiai megoldása | 324 |
| A Szent Lélek istensége | 327 |
| A pneumatomakhusok | 327 |
| Athanasziosz és Baszileiosz állásfoglalása | 329 |
| A Konstantinápoly (II. Egyetemes Zsinat - 381) | 334 |
| A zsinat előzményei | 334 |
| A konstantinápolyi Zsinat hitvallása | 336 |
| A konstantinápolyi hitvallás tanítása | 343 |
| A konstantinápolyi hitvallás a keresztségi és az eukharisztikus liturgiában | 347 |
| A "filioque" | 348 |
| A kappadokiai atyák teológiájának értékelése a szentháromságtani vitákban | 351 |
| Krisztológia a 4-5. században | 356 |
| Az arianizmus által felvetett kérdések | 356 |
| Ankürai Markellos nézetei | 359 |
| Apollinarisz krisztológiája | 360 |
| Eusztathiosz, Diodorosz, Mopszvesztiai Theodorosz krisztológiája | 369 |
| A kappadokiaiak krisztológiája | 377 |
| Krisztológia a latin szerzőknél | 390 |
| Az Efezusi (III. Egyetemes) Zsinat 431. | 391 |
| Neosztoriosz krisztológiája | 391 |
| Kürillosz krisztológiája | 403 |
| Az Efezusi (III. Egyetemes) Zsinat eseményei és tanítása | 412 |
| Függelék: Alexandriai Kürillosz 12 anathematizmusa | 418 |
| Kürillosz és az antiochiaiak megegyzése 433-ban | 420 |
| Eutükhész monofizitizmusa | 421 |
| Küroszi Theodórétosz krisztológiája | 424 |
| A Khalkedóni (IV. Egyetemes) Zsinat 451. | 426 |
| A zsinat előzményei, lefolyása | 426 |
| A khalkedóni dogma és forrásai | 435 |
| A khalkedóni dogma terminológiája | 437 |
| A khalkedóni dogma receptioja | 440 |
| A monifizitizmus, monoheletizmus, monenergizmus | 445 |
| A monofizita teológiai modellek | 445 |
| Az újkhalkedonianus krisztológia és a Konstantinápolyi Zsinat | 460 |
| Előzmények | 460 |
| A 2. Konstantinápolyi Zsinat döntései | 471 |
| A monotheletizmus elítélése | 478 |
| A 3. Konstantinápolyi Zsinat 680-ban | 488 |
| Maximosz hitvalló krisztológiája | 495 |
| A Trullói Zsinat | 500 |
| A kegyelemtan fejlődése | 501 |
| Pogány antropológiai modellek, keresztény álláspontok | 501 |
| A krisztológiai dogma antropológiai konklúziói | 503 |
| A Teremtés könyve 3. fejezetének teológiai értékelése | 508 |
| A donatizmus és a pelaginizmus | 509 |
| Szent Ágoston kegyelemtanának fejlődése | 514 |
| Ágoston nézeteinek receptiója | 528 |
| A szoteriológia fejlődése a 4-5. században | 530 |
| A szentségek | 534 |
| Ekkleziológia | 534 |
| Az eszkhatológia fejlődése a 4-5. században | 540 |
| Az ortodox hitegység | 542 |
| Szűz Mária tisztelete | 545 |
| A 2. Nikaiai (VII. Egyetemes) Zsinat 787-ben | 548 |
| A képrombolás történeti háttere | 553 |
| A 2. Nikaiai (VII. Egyetemes) Zsinat határozata | 553 |
| Irodalom | 561 |