| Második rész | |
| Találkozás a Bibliával | |
| Az Egyház állandó gyakorlata | 3 |
| Nélkülözhetetlen olvasmány | 4 |
| A két Szövetség egysége | 5 |
| Az isteni pedagógia | 6 |
| Az antik világkép | |
| Történetírás a Szentírásban | 9 |
| A Szentírásnak a történelemről alkott képe | 10 |
| A sugalmazott szerzők történelemírása | 13 |
| A történeti művek néhány sajátossága | 15 |
| Számok és játékok a számmal | 20 |
| Ásatások a Biblia országában | |
| Összehasonlító vallás- és kulturtörténet | 22 |
| Történettudomány és archeológia | 29 |
| Szemelvények a Biblia archeológiából | 35 |
| Izrael, Isten népe | |
| Isten népének megszületése és élete | |
| Egy kis keleti nép | 45 |
| A Bibliában szereplő országok | |
| A Középkelet | |
| Izrael országa | |
| A pátriárkák kora | 45 |
| Ábrahám | |
| Ábrahámtól az egyiptomi tartózkodásig | 47 |
| Mózes | 49 |
| Kivonulás Egyiptomból | |
| A Sinai -Pusztában | |
| Kánaánban: Józsue és a bírák | 50 |
| A honfoglalás | |
| A birák kora | |
| Izrael virágkora | 51 |
| Saul, az első király | |
| Dávid uralkodása | |
| Salamon | |
| Izrael kulturája és vallása | 53 |
| Izrael hagyományai | |
| Íráskultúra és hagyománykultura: | 55 |
| bibliai hagyományok tartalma és irodalmi formái | |
| A bibliai hagyományok keletkezése és kibontakozása | |
| Az első szöveges rögzítések: | 57 |
| a Mózes-i törvényszerzés | |
| Néhány régi ének | |
| Régi jövendölések | |
| Liturgikus énekek | |
| Mesék és parabolák | |
| A hagyományok: | 61 |
| A világ és az ember keletkezésének története | |
| A történelem hajnalpírja | |
| A pátriárkák kora | |
| Mózes kora | |
| Kánaán meghódítása | |
| A birák kora | |
| A királyság bevezetése, és Dávid viszontagságai | |
| A szóbeli áthagyományozást felváltja a történetírás: | 68 |
| A dávidi királyság története | |
| Salamon története | |
| Az írásos hagyományok gyűjtése | |
| A Pentateuchus: A törvény öt könyve - Mózes öt könyve | 71 |
| A Pentateuchustörténeti-teológia jellege: | |
| Neve | |
| Tartalma | |
| Alaptémája | |
| A pentateuchus irodalmi jellege: | 75 |
| Megnyilatkoztatások a Pentateuchus szerzőjéről | |
| A kritika története | |
| A hagyományok jellemzése | |
| Mózes és a Pentateuchus | |
| Alapeszméje | |
| Izrael hite | 83 |
| A hit forrásai | 89 |
| Isten szava | |
| A hit jelei | |
| Izrael, Isten népe: | 93 |
| Izrael meghívása és a Szövetség megkötése | |
| Az isteni igéretek | |
| A király | |
| A Templom | |
| Az ember alapállása Isten előtt: | 97 |
| Az ember | |
| Az erkölcs | |
| A jog | |
| A kultusz | |
| A bűn és kiengesztelése | |
| Izrael Credo-ja: | 101 |
| Hit- és üdvtörténet | |
| Ima- és hitélet | |
| Isten népének drámája /Izrael prófétái: Isten uj szava/ | |
| A nemzeti tragédia | |
| Izrael országa: | 103 |
| Az ország kettészakadása | |
| A prófétai mozgalom | |
| Illés és Omri dinasztiája | |
| Elizeus és Jehu dinasztiája | |
| Szamária bukása | |
| Juda országa: | 107 |
| Hiszkija | |
| Mánasszé | |
| Jozija | |
| Jeruzsálem pusztulása | |
| Számkivetésben. Időrendi táblázat | |
| A próféták tevékenysége: | 111 |
| A prófétai írások megszületésének körülményei | |
| A "próféta" - szó jelentése | |
| Hirnöki szó és jelképes cselekedet | |
| Az üdvtörténet fordulópontjain | |
| Múlt, jelen és jövő | |
| A nem író próféták: | 119 |
| Illés, a bálványimádás ostorozója | |
| Illés tovább él a legendában | |
| A próféták tanusága /Írásaik/ | |
| Izraelben | |
| Ámosz - Az igazságosság ügyvédje | 122 |
| A történeti háttér | |
| Az Ámosz-könyv | |
| A próféta személye beszédeinek tükrében | |
| Ütközés a próféta és a papok közt | |
| Ozeás - Hirdeti Istennek népe iránti szeretetét | 125 |
| Házassága | |
| Házasságának értelmezése | |
| A történeti háttér | |
| Ozeás gondolatvilága | |
| Könyvének tartalma | |
| Judában | |
| Mikeás | 129 |
| Személye | |
| Könyve | |
| Izajás - A királyi próféta | 130 |
| Egy könyv és három próféta | |
| Izajás és kora | |
| Meghívás a prófétaságra | |
| Az Immánuél | |
| Messiás-jövendölések | |
| Izajás üzenete | |
| A deuteronomista mű | |
| A deuteronomista mozgalom: | 138 |
| A deuteronomista Törvénykönyv | |
| Történelemkönyv, mint bűnbeismerés | |
| Honfoglalás: | |
| Beteljesült isteni igéret: A Józseu-könyv | 140 |
| Jól megjegyezhető szkéma: A Bírák könyve | 142 |
| A bírák | |
| Lehet-e Izraelnek királya? 1-2 Sámuel | 144 |
| Akarta-e, ellenezte-e Isten | |
| Saul, végzetes kezdet | |
| A deuteronomista forrásai | 147 |
| Zavarok a trónutódlás körül: 1-2 Királyok | 150 |
| Ut az asszír és a babiloni fogság felé | 152 |
| Harmadik rész | |
| I. A fogság korának prófétái | |
| Próféták a 7. sz. végén, a 6. sz. elején | 161 |
| Szofoniás | |
| Náhum | |
| Habakuk | |
| Isten hivásának sulya alatt: Jeremiás | 164 |
| A Jeremiás-könyv; | |
| A történeti háttér; | |
| Jeremiás élete; | |
| Jeremiás provokál; | |
| Figyelmeztetési a katasztrófa előtt; | |
| Jeremiás végső sorsa; | |
| Az Uj Szövetség | |
| A papi mozgalom | |
| A szentség törvénye: | |
| A Papi Kódex elkészítésének indítékai; | |
| A Szent Történet a P szemléletben; | |
| Ezekiél, a pap-próféta | 175 |
| Ezekiél személye; | |
| Könyvének tartalma; | |
| Ezekiél tanítása | |
| A számkivetés országában: a siralmak | 181 |
| A deuteroizajás | 182 |
| Cirus diadalutjának küszöbén; | |
| A próféta meghivása; | |
| Isten fennsőbbsége ésa jövendő üdv; | |
| Az Ebed-Jahve-énekek; | |
| Ki az Ebed-Jahve? | |
| II. A Próféták üzenete | |
| A mózesi hagyomány és prófétai hirdetés | 186 |
| A hagyomány emberei: | |
| Istenélmény és Szövetség | |
| Felhívás bünbánatra | 188 |
| Isten törvénye, és az emberek bünei; | |
| A megtérés problémája; | |
| Isten ítélete; | |
| Jahve napja | |
| Eszkatológia és messianizmus | 191 |
| A próféták eszkatologiája, mint igéret | |
| Jahve uralma és Uj Szövetség; | |
| Az eszkatologikus üdv; | |
| Izrael történelme= az üdv előképe; | |
| A végidős üdv közvetítője; | |
| Jahve szegényei és a személyes vallás | |
| A zsidóság, Jahve Egyháza | |
| A perzsa korban | |
| I. A zsidóság organizációja | |
| A restauráció | 197 |
| Hazatérés és a templom ujjáépítése; | |
| A stagnálás kora; | |
| A missziós lelkület | |
| Az 5. sz. reformátorai | 199 |
| Nehemiás küldetése; | |
| Ezdrás küldetése; | |
| Megjegyzés /1-3/ | |
| Kronológiai áttekintés | 202 |
| II. A perzsa kor szentkönyvei | |
| A próféták | 203 |
| Aggeus; | |
| Zakariás; | |
| A vigaszhir iskolájában | |
| Átmenet a történetírás és a tanító elbeszélés között | 209 |
| Ezdrás és Nehemiás emlékiratai; | |
| Történetírás és tanító elbeszélése; | |
| A Krónikás müve: 12 Kron, | |
| A Rut és Jónás-könyv | |
| Az áthagyományozott bölcsesség | 215 |
| Izrael bölcsességhagyományai; | |
| Példabeszédek Könyve; | |
| A bölcsek vallási humanizmusa | |
| Bölcsesség és kritikai reflexio: Jób könyv | 217 |
| A rossz problémája, | |
| A Jób tartalma; | |
| Célja; | |
| Irodalmi értéke, jelentősége | |
| A zsoltárok könyve /Psalterium/ | 220 |
| A név; a zsoltárok száma, változatossága; | |
| A zsoltárok keletkezése; | |
| A Zsolt rendeltetése; | |
| A feliratok jelzései; | |
| a szerzőt jelző feliratok; | |
| A Zsolt megszületése; | |
| A Dávid-Zsolt | |
| Az elohista Zsolt; | |
| A többi zsoltár; | |
| Izrael reményétől a bölcsek reflexiojáig; | |
| Jahve Szegényeinek imája | |
| Énekek éneke | 228 |
| III. A zsidóság vezéreszméi | |
| A prófétáktól a "könyv emberei" -ig | 23 |
| A Törvény és a kultusz | 232 |
| A bölcsesség | 233 |
| Az eszkatologikus várakozás és a messianizmus | 234 |
| A várakozás meg nem semmisülése, | |
| Az eszkatologikus tanitás tovább fejlődése | |
| A zsidóság a hellénizmus korában | |
| I. Nagy Sándor hadjárataitól a keresztény korszakig | |
| A hellénizmus megszületése | 236 |
| Nagy Sándor és a hellénista kultura; | |
| A zsidóság a hellénista keretben | |
| A Makkabeus-kor krizise | |
| Judea a Szeleukidák alatt; | |
| Üldöztetés IV. Antiochusz alatt; | |
| A Makkabeusok felkelése; | |
| A függetlenség korától a keresztény korszakig | 24 |
| A Hasmoneus dinasztia; | |
| Róma gyámsága alatt | |
| A zsidóság és a görög-római kultura | 242 |
| II. A hellénista kor szentkönyvei | |
| A prófétizmus megszünése | 243 |
| A pszeudo- Zakariás, | |
| Baruk-könyv, | |
| Elmélkedés az emberi sorsról | 244 |
| A Prédikátorok Könyve; | |
| A Tóbiás-könyv; | |
| Jézusnak, Sirák fiának könyve | 248 |
| A könyv neve; | |
| A szerző személye? | |
| A könyv szövege, tartalma, célja; | |
| Mérlegkészítés a Hagyományból | |
| A Dániel-könyv | 250 |
| A könyv sajátossága; | |
| Tartalma; | |
| Az elbeszélő rész sajátossága; | |
| A látomások sajátossága, | |
| Eszkatologia és történelem-teológia; | |
| A Judit-könyv | 256 |
| A könyv szövege; | |
| Irodalmi műfaja; | |
| Teológiája és morálisa | |
| Az Eszter-könyv | 257 |
| Tartalma; | |
| Célja | |
| A Makkabeusok első és második könyve | 259 |
| A bölcsesség könyve | 261 |
| Címe; | |
| Tartalma; | |
| A Bölcs és a helénizmus; | |
| Teológiai tanítása; | |
| Jelentősége; | |
| Irodalom: | 265 |
| A tárgyalt könyvek lelőhelyei a kánoni sorrend alapján | 267 |