Előszó
Kézikönyvünk első két kiadása gyorsan elfogyott, igazolván használhatóságához fűzött reményeinket. Mivel jelenleg is folyamatos az érdeklődés, javított formában ismét megjelentetjük.
Kiknek készült ez a könyv?
Mindazoknak, akik a biológiát középfokú szinten kívánják elsajátítani. elsősorban azon középfokú iskolásoknak (gimnazisták, szakközépiskolások), akik felvételeire készülnek és tudásuk elmélyítésére, önellenőrzésük fejlesztésére van szükségük. Felhasználhatják azonban a tanulmányi versenyekre készülők, és azok is, akik csak tananyag-követés céljából igénylik a segítséget. Haszonnal forgathatják a tanárszakos egyetemisták, a pályakezdő, és már régebben gyakorló pedagógusok is. Bízunk benne, hogy széles rétegek otthoni könyvtárának népszerű kézikönyve lesz.
Miben nyújt konkrét segítséget ez a könyv?
A biológiában napjainkban zajló információ-robbanás a középiskolai tananyag szerkezetét és mélységét is befolyásolja. ez nagyfokú információ-túlterhelést jelent, amin csak úgy lehet segíteni, ha a tényeket, fogalmakat és ezek tartalmi jegyeit pontosan és világosan ismerjük és értjük. Csakis ekkor leszünk képesek a későbbi felidézésre is. A fogalmak pontos ismerete és összehasonlítása biológia tanításunk és tanulásunk eredményességének záloga.
Abban próbálunk segíteni, hogy a fogalmak tartalmi és terjedelmi jegyeit rendezetten és következetesen feltárjuk. A kellő szintű elsajátítás után a felidézés gyakorlása érdekében is készítettünk egy tárgymutatót, melynek segítségével a fogalmak meghatározásai könnyen kikereshetők a melléjük írt sorszámok segítségével.
Hogyan használhatjuk eredményesen a kézikönyvet?
Csakis úgy, ha a benne szereplő információkat a megismerés folyamatában használjuk fel és nem mechanikusan bemagoljuk. Ez nem telefonkönyv! A fogalmak ismérveit el kell tudnunk képzelni, tankönyvbeli, albumbeli képek, ábrák, illetve a tanórai szemléltetések és magyarázatok során. Meg kell látnunk a közöttük levő összefüggéseket is. Mindezekről képesek legyünk vizuális élményeket szerezni a tanulás-tanítás folyamatában. Törekedjünk tehát az ismeretek ún. megfilmesítésére és ezen vizuális emléknyomok felidézésének gyakorlására. a fogalmak tartalmi és terjedelmi jegyei vizuális képekben álljanak össze agykérgünkben és utána a felidézés már egyszerű. megjelenítjük a képet, s azután csak a megszövegezés a dolgunk.
Minden segédanyag annyit ér, amennyit abból hasznosítani tudunk. Mi valljuk azt, hogy ennek mechanikus megtanulása teljesen lehetetlen és felesleges is. A verbális tanulás eredménytelen és így értelmetlen is.
Vissza