766.776

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

A hetedik művészet

A film formanyelve, a film drámaisága

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 426 oldal
Sorozatcím: Osiris könyvtár - Film
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-379-383-1
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.

Fülszöveg

Századik évfordulójához közeledve a hetedik művészet sem kerülte el a tündöklések és hanyatlások korszakait. Sokan a film válságáról, ha nem haláláról beszélnek. Pedig a polgárjogot nyert szerzői film érvényesülése mellett inkább a film médium izgalmas osztódásának vagyunk tanúi, amint televízióval, hirdetéssel, szórakoztató komputer-videojátékkal szövetkezve és hadakozva alkalmazza a nyelv egyre szofisztikáltabb eszközeit. A maga értékeinek pontos számbavételére ma talán nagyobb szükség van, mint valaha.
Bíró Yvette, a legendás szaklap, a Filmkultúra egykori szerkesztője, Jancsó-filmek dramaturgja, ma a New York University professzora A film formanyelve és A film drámaisága című munkáiban - a hetedik művészet sikeréveiben - az elsők között fogalmazta meg a nagykorúvá lett film megújuló nylevének, drámai szerkezetének adottságait s helyét a művészetek Parthenonjában. Számadása a talentumról, a filmtörténet maradandó példáival illusztrált felfedező kedvű elemzései és kommentárjai... Tovább

Tartalom

Hét érv a hetedik művészet védelmében - avagy számadás a talentumról5
A FILM FORMANYELVE
A film mint kifejezési forma15
A filmnyelv fogalma, egyetemessége, sajátosságai15
A film mint műalkotás25
A film szerkezete, a struktúra és a specifikus eszközök, grammatika és stílus25
A kép mint a film legkisebb autonóm egysége34
A mozgó fény-árnyék35
A szín40
A képi kompozíció47
A képkivágás48
A plánok48
A közelkép53
A beállítás60
A képmélység69
A háttér és a díszlet75
Az építő szerkesztés - a montázs82
A montázs kialakulásának vázlatos története83
A montázs pszichológiai alapjai88
Az építő szerkesztés szabályai92
A montázs funkciói93
A montázs fajtái97
Tér és idő filmen - a montázs mint új tér-idő kontinuum teremtője99
A függőleges montázs. A hang110
Kép és hang összefüggésének lehetőségei110
A zaj és a zörej116
A beszéd120
A dialógus123
A monológ126
A kommentár128
A zene130
A belső vágás. A modern szerkesztés elvei142
A film drámai szerkezete149
A cselekény filmen149
A forgatókönyv filmművészeti jellege154
A kihagyás158
A "költői szerkesztés" egyéb elemei: metafora, szimbólum162
A színészi játék164
Maszk és kosztüm172
A film ritmusa175
Az összetevők sokneműsége, a tagolás és képkapcsolás módjai175
A film mint összetett művészet185
A különböző művészeti ágak részvétele, a szintézis valódi tartalma, a kifejezőeszközök egysége, dinamikus harmónia185
A FILM DRÁMAISÁGA
Bevezető191
A film múzsája198
A "meglódult idő"199
A látható világ203
Láthatatlan drámák206
Új hódítások210
A megváltozott nyilvános jelleg211
Az intimitás216
A pátosz220
Az "összemérhetetlen dolgok" együttese223
A film nyelve232
A nyelv komplexitása232
A filmnyelv és a beszélt nyelv238
Sokszólamúság - modern harmóniarendszer244
Hagyomány és újítás253
A filmnyelv fejlődése. Elévül-e a filmnyelv?257
A tér és időformálás dramaturgiája270
A térképezés elvei270
A tűnő idő nyomában276
A tér-idő egység283
A cselekmény felépítése285
Egy kis történet286
A cselekmény íve és alapsejtjei288
A mese anyaga és közege294
A mindennapok költészete297
A filmbeli konfliktus szerkezete299
A környezetrajz és az atmoszféra varázsa311
Hiteles dokumentáció312
Elbeszélés és leírás315
Az események "sajátéletűsége"318
A környezet átszellemítése324
"A tárgyak...nyugvópontjai elsikló életünknek"326
A külön világ légköre330
Ember és külvilág334
A véletlen, a valószínűség és szükségszerűség335
A hős szabadsága és meghatározottsága339
A véletlen diadala és veszélyei341
A meseszövés módszerei343
Az idegen elemek drámaisága343
A szimbólumok355
A kihagyás357
Az elbeszélés tagolása, a ritmus drámaisága359
Az életritmus359
A ritmus, mint artikuláció362
A ritmus kettős íve367
A változékonyság és folyamatosság egysége371
A film a gondolat nyomában374
A Brechti tanítások375
Új tartalmak kifejezése379
A történelmi példázat380
Az analitikus film387
Az esszé395
Függelék403
Bibliográfia403
A kötetben szereplő filmek címmutatója407
Névmutató417

Bíró Yvette

Bíró Yvette műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bíró Yvette könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem