1.035.111

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az újraszületés krónikája

Tíz év a magyar népfőiskolai mozgalom történetéből

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Népfőiskolai Társaság alapító elnökének egyik tanulmányából emeltük ki a fenti idézetet. Benne van tömören mindaz, amire társaságunknak a tízéves évfordulón szüksége van, s amire még... Tovább

Előszó

A Magyar Népfőiskolai Társaság alapító elnökének egyik tanulmányából emeltük ki a fenti idézetet. Benne van tömören mindaz, amire társaságunknak a tízéves évfordulón szüksége van, s amire még inkább szüksége lesz az eljövendő időben. Ez a tömör mondat rámutat az alapra, a történelemre, amelyre az egész népfőiskolai mozgalom épült. Egyidejűleg megmutatja teendőinket: az elavult, rossznak bizonyult építmények leépítésére és a jó és értékes igazságok tapasztalatok továbbgondolására kell törekednünk. Ilyen értelemben az idézetet tartalmazó Benda Kálmán-tanulmány címe - Velünk és bennünk élő történelem - nemcsak tanítássá válhat köztünk és bennünk, hanem kötelező útmutatássá is; szívből kívánjuk, váljék is minden népfőiskolai munkás életében és szolgálatában! A velünk élő történelem rendkívül gazdag, sokszínű és sokatmondó. Jelenti először is a bennünket most körülvevő történéseket. Ezek a hírközlő eszközök révén szinte pillanatok alatt eljutnak hozzánk a világ legtávolabbi tájáról is. A ránk zúduló események befolyásolnak, ösztönöznek, vagy éppen levernek, hatásuk alól nem vonhatjuk ki magunkat. A velünk élő történelem jelenti azonban az elmúlt idők eseményeit, a világ és benne hazánk, szűkebb környezetünk, sőt családunk történetét is. A múlt nagy eseményeinek és a kiemelkedő történeti személyiségeknek a példája lelkesít és lelkesítsen is, tanítson és minden jóban követésre indítson. Ebbe a múltba beletartozik a szellemi, a kulturális és erkölcsi értékek öröksége, az írásos és tárgyi emlékek sokasága az élő hagyományokkal együtt. Ami jó és szép volt benne, azt kövessük, ami elvetendő, azt kerüljük, illetve amit lehet, azt tőlünk telhetően javítsuk. A velünk élő történelemnek legyünk tevékeny résztvevői, folytatódjék velünk minden, ami érték volt. A velünk élő történelemnek van egy bennünket, népfőiskolásokat külön is érintő oldala, éspedig mindaz, ami a népfőiskola vonalán 1844, az első népfőiskola megnyitása óta történt. Ezt a történetet külföldi és hazai vonatkozásban ismerni szükséges, jó eredményeit tovább építeni, hibáit elkerülni. Velünk folytatódjék úgy -a jó és szép, hogy egyidejűleg időszerű is legyen és megfeleljen a változó kor igényeinek az időtálló szellemi és erkölcsi értékek megőrzésével egyidejűleg. Benda Kálmán tanulmánya azonban nemcsak a velünk, de a bennünk élő történelemre is utal. Ez már egészen közelről érint bennünket, éspedig olyan értelemben, hogy ne csak ismerjünk - igen ismerjünk is - minden népfőiskolával kapcsolatos eseményt, gondolatot, de szeressük is a népfőiskolai munkát és a benne való részvételt hivatásnak tekintsük. Érzelmileg legyen a népfőiskola minden történése, értéke olyan, hogy a szívünket átmelegítse és megérződjék, hogy amit teszünk és ahogyan tesszük, annak mozgatója a munkánk, népünk iránti igazi szeretet. Ez mutatkozzék meg azok iránti szerető tiszteletünkben, akik a múltban életüket tették erre a szolgálatra és írásaikkal, munkájukkal sokakra meghatározó módon hatottak. Szeressük a még ma is élő sok volt népfőiskolást, akik számára a népfőiskola életre szóló nagy és felejthetetlen élmény volt. De nemcsak volt, mert a még ma is szokásban lévő találkozóikon megindultan emlékeznek arra, ami életüket formálta és ami maradandóan bennük és családjukban ma is él. Vissza

Tartalom

Ajánlás az Olvasónak....3
A szerkesztő vallomása......5
Az emlékezetben
Andrássy Mária: Népfőiskolák Finnországban ............................9
Kováts Dániel: A sárospataki népfőiskola újrakezdésének és szerepkeresésének évei.....12
Balázsi Zoltán: A sárospataki népfőiskola református szekciójának munkájáról ...17
Bolvári-Takács Gábor: A Sárospataki Diákegylet és a Nemzedéki Népfőiskola......20
Gedai Gyula: Emlékeim a KALOT újjászervezéséről .......................25
Berky Ferenc György: A modus vivendi a népoktatás.......................27
Turóczyné Veszteg Rozália: Népfőiskolák Jász-Nagykun-Szolnok megyében.....31
B. Gelencsér Katalin: Gondolatok a népfőiskolák feladatairól.................36
Nagyné Kiss Mária: Népfőiskola a szolnoki Széchenyi lakótelepen ............40
Nővé Béla: „Én egész népemet fogom" - népfőiskolás fokon?.................43
Kovács Bálint: Benda Kálmán és a népfőiskola .......................................47
Pozsgay Imre: Gondolatok az újjáéledt népfőiskolai mozgalomról .........................55
Bíró Zoltán: Társadalom, állam, értelmiség...........................................58
Fodor Péter: A népfőiskolák újraszerveződésének körülményeiről .........................62
Falvay Károly: Örökség - üzenet a jövő számára ......................................65
Makovecz Imre: Az újjászerveződés időszaka.........................................71
Barsi Ernő: Népfőiskolai emlékek, tapasztalatok ......................................74
Dáné Tibor Kálmán: Népfőiskola Erdélyben..........................................78
Kálmán Attila: Népfőiskola az ezredfordulón .........................................82
Gyulay Endre: Mire van ma szükség?...............................................84
Mizsei Béla: Népfőiskola a Jászságban - egykor és most ................................87
Márton János: Találkozásaim a népfőiskolai mozgalommal...............................91
Bőhm Antal: Hogy a magunk rétje is zöldebb legyen ...................................93
Kiss Gy. Csaba: Az értelmiség szerepe..............................................97
A sajtó tükrében
1984-1998..................................................................... 103
A dokumentumok tanúsága szerint
Ahol félbeszakadt.............................................................189
Mag. hó alatt....................................................................192
Húzd meg, ereszd meg .........................................................200
"Hatáskör-túllépés" a végeken ...................................................206
Newton harmadik axiómája......................................................227
Az önállósulás útján...........................................................240
A szárba szökő remények éve....................................................248
Rendszer- és lépésváltás........................................................275
Előrefelé ködös utakon.........................................................284
Sóhajtás érdemi munkáért.......................................................309
Hidegen fújnak a szelek ........................................................323
Csúcskísérlet ellenszélben.......................................................355
Célegyenesben (?).............................................................368
Barátság - határok nélkül
Harangi László: A „nemzetközi népfőiskola" tíz éve...................................393
Katus József: A civil dimenzió...................................................400
Jákob Horn - Heribert Hinzen: Tíz év a demokrácia ás a polgárok szolgálatában .............405
Chris Grönholm: A tolerancia gyümölcsei.........................................408
Olle Edelholm: Egy tenyérnyi szabadság ...........................................412
Raymond des Roshers: Üdvözlet..................................................415
Alastair Crombie: Üdvözlet......................................................415
Arvid Stück: Munkarotáció - fejlődési modell - továbbképzés...........................416
Zorán Jelene: Az együttműködés tíz esztendeje.......................................418
Megállapodás a Lengyel Felnőttoktatók Egyesülete és az MNT együttműködéséről ...........421
Horvát-magyar együttműködési megállapodás jegyzőkönyve ............................422
Elinor Haase: Országok, kultúrák közötti együttműködés..................... ........423
Irodalomjegyzék
Könyv, füzet, folyóirat, újság ....................................................427
Chronicle of a Revival .........................................................446
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az újraszületés krónikája Az újraszületés krónikája
Állapot:
2.580 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba
konyv