1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kontuly Béla

1904-1983

Szerző
Szerkesztő
Grafikus

Kiadó: Mikes Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 127 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 963-8130-47-4
Megjegyzés: Színes reprodukciókkal. Angol, német és olasz nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A jelen kötet témája rendkívül időszerű. Nemcsak azért, mert 2004-ben ünnepeljük Kontuly Béla festőművész (1904- 1983), az ún. római iskola nemzetközi rangú képviselője születésének századik évfordulóját, amelyre az Ernst Múzeum külön kiállítással emlékezik 2004. január-februárban. Hanem legfőképpen azért, mert a két világháború közötti időszak magyar művészetét ma már nem antagonisztikusan értékeljük, mint elődeink. A modernizmus fogalmát sokkal kiterjedtebb kulturális mezőre alkalmazzuk. Ezzel számos olyan alkotó és művészcsoport a reflektorfénybe kerül, akiket a kulturális emlékezetből korábban a „retrográd" jelzővel egyszerűen ki akartak törölni. Noha Kontuly Bélára ez az állítás csak részben áll - hiszen sok festményét őrzik közgyűjtemények eddig róla sem készült a művészetét bemutató, értelmező monográfia. Köztudott, hogy az elmúlt évtizedekben a XX. századi magyar művészetről anélkül születtek összefoglaló kézikönyvek, lexikonok, hogy a legtöbb bennük szereplő művész... Tovább

Fülszöveg

A jelen kötet témája rendkívül időszerű. Nemcsak azért, mert 2004-ben ünnepeljük Kontuly Béla festőművész (1904- 1983), az ún. római iskola nemzetközi rangú képviselője születésének századik évfordulóját, amelyre az Ernst Múzeum külön kiállítással emlékezik 2004. január-februárban. Hanem legfőképpen azért, mert a két világháború közötti időszak magyar művészetét ma már nem antagonisztikusan értékeljük, mint elődeink. A modernizmus fogalmát sokkal kiterjedtebb kulturális mezőre alkalmazzuk. Ezzel számos olyan alkotó és művészcsoport a reflektorfénybe kerül, akiket a kulturális emlékezetből korábban a „retrográd" jelzővel egyszerűen ki akartak törölni. Noha Kontuly Bélára ez az állítás csak részben áll - hiszen sok festményét őrzik közgyűjtemények eddig róla sem készült a művészetét bemutató, értelmező monográfia. Köztudott, hogy az elmúlt évtizedekben a XX. századi magyar művészetről anélkül születtek összefoglaló kézikönyvek, lexikonok, hogy a legtöbb bennük szereplő művész életrajzát és életművét előzőleg kutatták volna. Anélkül állítottak fel a művészetoktatást és a köztudatot évtizedekre meghatározó stílusanalógiákat, viszonyrendszereket és értékrendet, hogy az egyes művészekről részletes adatokkal, oeuvre-katalógussal, tudományos igényű feldolgozásokkal rendelkeztek volna. Ez a téves elképzeléseket eredményező gyakorlat nem egyedül a művészettörténet tudomány mulasztása volt. Pontosan tükrözte a kormányok és hivatalok behatárolt perspektívájú, egymásnak ellentmondó kultúrpolitikáját, de a magyar társadalom szemléletét is. Hol van ma olyan kultúrpolitikus, aki komolyan gondolná, hogy a művészet művelése és a művészettörténet megértése nem csak „nagy kaland" vagy politikai manőverek eszköze lehet, hanem a társadalom egészét befolyásolni képes, közösségteremtő, identitásképző és egyben esztétikai élvezetet adó kulturális teljesítmény? Ki gondolja ma már a történelemről, benne a kultúra történetéről, hogy több mint a szaktudományok belügye?
A jelen kötet ennek a visszás helyzetnek az orvoslására egymaga természetesen nem vállalkozik.
Könyvünk Kontuly Béla művészetét nem elszigetelten tárgyalja, hanem együtt azzal a művészcsoporttal, az ún. római iskolával, amelynek tagjaként őt számon tartják. Rámutat nemzetközi művészeti kapcsolataira, és tudományosan értékeli Kontuly és alkotótársai tevékenységét. A Szerző és a Kiadó egyaránt hisz abban, hogy csak az apró részletek szorgalmas egymáshoz illesztése, azaz az egyes alkotói életművek megértése ad új, az eddiginél sokkal szélesebb, változatosabb és pontosabb történelemképet, és segíti elő a társadalmi önmegértést. Vissza

Tartalom

Tartalom
Előszó 5
A Montparnasse helyett a San Pietro kupolájának árnyékában? 7
Tanulóévek 10
Egy prágai tanév 12
Főiskolás évek Budapesten 12
Az első elismerések 16
Róma - új realizmusok 18
Az első gyűjteményes kiállítás az Ernst Múzeumban 22
Figurális kompozíciók - sík-konstruktív dekorativizmus 23
Veduták és ipari tájak - a racionális világkép 27
Arcképek - az objektivitás 29
Akt-kompozíciók és csendéletek - a realizmus 33
A második gyűjteményes kiállítás az Ernst Múzeumban 35
Grafikai művek 37
Falképfestészet - kollektivitás és ergonómia 41
Jegyzetek 47
Színes táblák 49
Műtárgy katalógus 97
Válogatott bibliográfia 120
Rövidítések jegyzéke 121

Bizzer István

Bizzer István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bizzer István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv