1.034.164

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emlékezés Szokolszky Istvánra

Élete és munkássága

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Miért vagyunk a világon, mi a feladatunk a Földön? Sokak által és sokféleképpen feltett, örökösen visszatérő kérdés. A válaszok, a megválaszolási kísérletek száma ugyancsak végtelen, de aligha akad... Tovább

Előszó

Miért vagyunk a világon, mi a feladatunk a Földön? Sokak által és sokféleképpen feltett, örökösen visszatérő kérdés. A válaszok, a megválaszolási kísérletek száma ugyancsak végtelen, de aligha akad közöttük tökéletes, mindenki által elfogadható megoldás. Számomra egyik legrokonszenvesebb választ ismert faszobrász népművészünk megfogalmazása adja; azért, hogy jeleket hagyjunk magunk után. Közismert az a népi bölcselet, hogy addig élünk, ameddig emlékeznek, gondolnak ránk. Szokolszky István azok közé tartozik, akiknek érdemes volt élni, mert sokan és sokáig fognak emlékezni reá, és mert jeleket hagyott maga után, olyan jeleket, amelyek sokunk számára emlékezetesek, rokonszenvesek, világítóak és maradandóak.
Ilyen jel az is, hogy utódokat nemzett, két gyermeket nevelt fel és indított el a tartalmas élet útján. Péter fia - szüleihez hasonlóan - tanári diplomát szerzett, de a rövid iskolai tanítás után a nagyobb nyilvánosság előtt kívánta tudását, szakképzettségét kamatoztatni: kiállítástervező és televíziós szakemberré vált. Lánya Ágnes ugyancsak a tanári pályát választotta élethivatásul. Szülei, a családi hagyomány nyomdokain haladva tanítja, kutatja a tanítás tanításának módszereit, fortélyait. Vissza

Tartalom

Bevezető9
Tanulmányok11
Tatai Zoltán: Szokolszky István élete és munkássága11
Felkészülés a pályára11
A háború és a "fényes szellők" korszaka18
Pedagógia intézmények élén23
Az alkotó, a kutató29
Munkásságának összegezése33
A Szokolszky életmű összegzése42
Szokolszky István tudományos életműve45
Prológ45
A kis didaktika47
Tanulmányok a tanulói aktivitás köréből52
A műszaki didaktika55
A tanítás-tanulás folyamatában megoldandó didaktikai feladatok61
A tanulók értékelése és osztályozása63
Az oktatás módszereiről66
Pedagógiai tanulmányok67
Epilógus72
Bakonyi Pál: Adalékok Szokolszky István kutatói-emberi arculatához73
Tatai Zoltán: Szokolszky István, a veszprémi népi kollégium igazgatója77
Elindul az országos népi kollégium-építő mozgalom77
Veszprémben elkezdődik a népi kollégium szervezése77
Megbízás a kollégium vezetésére78
Megnyitották a veszprémi népi kollégiumot80
Harc a kollégium fennmaradásáért81
A Bányai Júlia Népi Kollégium létesítése83
A kollégium szervezete83
Kulturális élet a kollégiumban85
Az ideológia, a politika jellemzése86
A kollégium gazdasági kérdései87
A pedagógusok a népi kollégiumokban87
Dokumentumok91
Szokolszky István gimnáziumi tanuló év végi érdemjegyei a Veszprémi Piarista Gimnáziumban tantárgyanként91
Szokolszky István kollégista Eötvös kollégium levéltárában őrzött személyi anyagai92
Szokolszky István tanárjelölt 1938. január 12-i vizsgatanításának dokumentumai101
Óraterv101
Önbírálat103
Bírálat105
Jegyzőkönyvi részletek106
Szokolszky István önéletrajzai és feljegyzése109
1950. február 13.109
1958. április 9.110
1968. február 10.111
Feljegyzés az Országos Pedagógiai Intézet vezetőségének112
Szokolszky Istvánról készült személyzeti anyagok114
Vélemény Szokolszky Istvánról 1958. április 19-én114
Jellemzés 1958. június 20.115
Szokolszky Istvánról 1960. júniusában116
A veszprémi népi kollégium életéből117
Jegyzőkönyv a kollégium megalakulásáról117
Meghívó118
Levél Veszprém város polgármesterének118
Szokolszky István levele Veszprém megye alispánjának119
Veszprém vármegye és Veszprém város Nemzeti Bizottságának levele120
Veszprém megyei város tanácsának határozata121
A veszprémi Bacsányi János Népi Kollégium költségvetése121
A veszprémi Bacsányi János Népi Kollégium felvételi hirdetménye123
Behívója a Bacsányi János Népi Kollégiumba (1947)123
Megbízólevél Szokolszky István részére124
Szokolszky Istvánnak a pedagógiai tudományos élettel kapcsolatos tevékenységéről125
Feljegyzés az MTA Pedagógiai Állandó Bizottságának működéséről125
Tanulmányút a Szovjetunióba126
A Didaktikai-Metodikai Albizottság feljegyzése a Pedagógiai Bizottság számára127
Jelentés a Didaktikai-Metodikai Albizottság 1966. évi működéséről128
Vélemények Szokolszky munkáiról129
Nagy Sándor: Lektori vélemény Szokolszky István "Didaktika" című kéziratáról129
Faludi Szilárd: Vélemény Székelyné - Szokolszky: Didaktika jegyzetéről130
Szokolszky Istvánról megjelent írások133
Zibolen Endre: Szokolszky István 1915-1968133
Simon Gyula: Szokolszky István135
Szokolszky István (1915-1968)136
Szokolszky István 1915-1968137
Székely Endréné: Szokolszky István életútja138
Szarka József: Szokolszky István pedagógiai öröksége, törekvéseinek időszerűsége143
Laky Zoltán: Emlékezés Szokolszky Istvánra147
Tatai Zoltán: Szokolszky Istvánról150
Tatai Zoltán: In memoriam Szokolszky István153
Emlékezések Szokolszky Istvánra156
Tatai Zoltán: Beszélgetés Szokolszky Istvánról Pataki Ferenc pszichológussal, az MTA tagjával156
Bakonyi Pál: Emlékezés Szokolszky Istvánra161
Benkő Istvánné dr. Kiss Aranka: Szokolszky Istvántól sokat tanultam170
Böhm László: Önéletrajzrészlet-féle Szokolszky Pista bácsi emlékére173
Földes István: Emlékezés Szokolszky Istvánra és a veszprémi népi kollégiumra177
Harsányi Iván: Emlékek Szokolszky Istvánról181
Pesthy Imre: Emlékeim Szokolszky Istvánról, a Veszprémi Bacsányi János Népi Kollégium igazgatójáról182
Pesti János: Szokolszky és Pécs184
Poór Gábor: Szokolszky igazgató úrtól sokat tanultam185
Rácz János: Emlékezés Szokolszky Istvánra187
özv. Szokolszky Istvánné dr. Várnagy Marianne: Szubjektív visszaemlékezés Szokolszky Istvánra190
Válogatás Szokolszky István írásaiból193
A veszprémi "Bacsányi János" népi kollégium193
A népi kollégiumok szelleméért194
Hozzászólás a tudománypolitika kérdéseihez195
A közösségi nevelésről197
A közösségi nevelés fogalma, jelentősége198
A pedagógus-közösség kialakítása200
A tanuló-közösségről200
Alkotó pedagógiai munkát201
Aktivität und Scheinaktivität im Lernprozeß206
A tanítási óra, mint a közösségi nevelés színtere (vázlat)209
A tanítási óra, mint a közösségi nevelés színtere210
Előzetes tervezet az április 21-i pedagógiai adásról219
A tanuló önálló munkája a tanítási órákon (TV adás tervezete)222
Oktatási segédanyagok224
Az oktatás és nevelés egysége224
Neveléselméleti program az 1966-67. tanévre (részlet)228
Az oktatás korszerűsítésének lehetőségei és eredményei229
"Megjegyzések Az iskolai közösségi nevelés kibontakoztatásának néhány időszerű kérdéséről" c. anyaghoz230
Eredményvizsgálati szeminárium239
Töredékek Szokolszky hagyatékából244
Számvetés244
Import vagy meghonosítás245
Függelék247
Életrajzi adatok247
Szokolszky István irodalmi tevékenysége250
Szokolszky Istvánról szóló irodalom254
Szokolszky István műveivel foglalkozó irodalom254
Lektorálások254
Szerkesztések255
Pedagógai előadások256
Megemlékezés Szokolszky Istvánról (1998. március 5.)257
A könyvben előforduló rövidítések258
Felhasznált irodalom258
A kötet készítői259
Epilógus263
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Emlékezés Szokolszky Istvánra Emlékezés Szokolszky Istvánra
Állapot:
1.740 Ft
870 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba
konyv